Painoarvio
Heips! Tuli tänään mieleeni, ettei viimeisellä lääkäri käynnilläni tehty minkäänlaisia painoarvioita... Eikös se kuitenkin kuulu siihen...? Tarkasti vain onko kohdunsuu avautunut ja siinä se. Pitääköhän minun varata vielä aika ultraan?
marica 38+2
Kommentit (10)
Mikähän siinäkin on? Kuitenkin silloin, kun esikoistani odotin, niin se oli välttämätön. Ja nyt luulis, että olisi tarpeenkin, kun sf-käyrä mennyt pidemmän aikaa ylimmällä käyrällä. Toisin, kuin esikoisen aikaan meni ihan keskikäyrää...
No kyllähän sitä ilmankin pärjää...;)
ole minkäänlaista painoarviota tehty esikoisesta eikä nytkään. Tässä toisessa raskaudessa ei edes ollut tuota viimeistä lääkärikäyntiä (olisi ollut ihan kiva saada vähän osviittaa mitä siellä alhaalla on tapahtunut vai onko mitään...). Taitavat olla ainakin osin paikkakuntakohtaisia juttuja.
Coltsfoot ja mukelo 38+6
No huh huh, täällä näköjään muitakin, joilla ei ole tehty painoarviota. Hurjalta kuulostaapi. En sitten tiedä, kuinka muilla arvioitu aikaisemmassa vaiheessa raskautta... Mutta itsellä todellakin tehty painoarvio lapselle r.vkoilla 36-38, joista voi jo sitten arvioida mikä tulee olemaan tilanne synnytyksen aikoihin.
Ja vika lääkärikäynti on kyllä sitä varten, että tarkastetaan mitä tuleman pitää... Että kuulostaa musta oudolta.
Olen ymmärtänyt, että lapsiveden määrä, sikiön koko ja istukan kunto tulisi tarkistaa tuossa vikassa käynnissä..... Tietty muutkin merkit siitä, että kaikki niinkuin pitää.
Mulla tehtiin ekasta paino- ja synnytystapa-arvio, siinä taisi olla pituusrajana 156cm, olen sentin alle. Eli silloin ultrattiin ja otettiin röntgenkuvat lantiosta. Toisesta ei tehty, vaikka sf-mitta olikin yläkäyrällä. Ja ainakaan meillä ei ole neuvolassa ultraa, joten ei lääkäri pysty sanomaan istukasta yhtään mitään. Kokenut lääkäri tietysti vähän osaa arvioida lapsen kokoa sekä lapsiveden määrää, mutta yleensä ei kokemus näihinkään riitä, joten yleensä se jää siihen kohdunkaulan ja -suun tilanteen katsomiseen.
Molemmissa aikasemmissa raskauksissa siinä vikassa lääkärintarkastuksessa lääkäri on vaan käsin komeloinut jalkovälin ja tuumas,että täältä mahtuu melkein mikä vaan :D
Ei sit tehty painoarvioo... Se olis tosin molemmilla kerroilla jouduttu tekemään jollain muullasysteemillä kuin käsivaraisella arviolla, koska vauvan pää ei ole ollut tunnusteltavissa ainakaan pariin viimiseen kuukauteen... (Tokalla kerralla lääkäri meinas saada halvauksen, kun ei löytänyt kohdunsuuta... Parkas vaan, etä ei tääl oo ku vauva pää! No, löyty se. Sieltä pään takaa jostain...)
Jos neuvolan täti tai lääkäri epäilee isoa lasta, niin siinä tapauksessa tietysti. Jos lapsi mahan päälle tuntuu ihan normaalin kokoiselta ja äitikään ei ole mikään kovin pieni, niin eihän sitä tarvita. Vai miksi tarvis? Sitten synnyttämään mennessähän kätilö yleensä arvioi painoa.
olen kai sitten tarkempi kuin muut... Haluan kyllä tietää, että siellä kaik kunnossa loppuvaiheessakin. Ja kyllä se neuvolaan kuuluu 36-38 r.vkoilla tehdä, tsekkaus siis....
Siis täh? Jos äiti on tarpeeksi iso muutenkin, niin sittenkö ei ole tarvetta arvioida.....??? No mitäs jos äityli on normaalissa tilassa n.160cm ja n.58kg?
Niin, painoarvio saatetaan tehdä vatsan päältä tunnustellen, mutta muuten ultrausta tai muutakaan synnytystapa-arviota ei ole yleensä tarpeellista tehdä jos raskaus sujuu normaalisti eikä aiemmissa synnytyksissä ole ollut ongelmia.
Lääkäri tai terveydenhoitaja voi passittaa synnytystapa-arvioon äitiyspolille jos hän näkee sen tarpeelliseksi. Mutta se ei ole millään tapaa rutiinitoimenpide.
Käytännöissä on myös paikkakuntakohtaisia eroja. Jossain neuvoloissa esimerkiksi on ultraäänilaitteet, joissain ei ole kolmatta lääkärineuvolaa lainkaan (mikä on todella outoa, sehän on tosi tärkeä!).
Jos huolettaa, niin puhu neuvolatädin kanssa, josko pääsisit ylimääräiseen ultraan.
Kun sitä lääkäriltä kysyin, oli vastaus, "että sellasia 3.5 kilosia ne yleensä on". Jep. PAinoarvio tehtiin vasta synnytyssalissa.