Miten ihmisillä on varaa lapsiin?
Oletteko laskeneet paljonko lapsiinne menee vuodessa rahaa? Eikö lapset kasva sitä vauhtia, että vaatteita saa olla ostamassa alvariinsa ja jotkut teinit syö ihan järkyttäviä määriä ruokaa? Aika hyvät tulot oltava jos meinaa lapsia elättää.
Kommentit (83)
Minä en tee lapsia koska jos tekisin lapsia niin en voisi sijoittaa niin paljoa kuin nyt. Minulla on yllättävän pienet kulut koska asun pienessä asunnossa enkä tuhlaa omia rahojani turhuuksiin ja kaupastakin ostelen vain edullisia tuotteita.
Nyt voin sijoittaa joka kuukausi 500e ja jos oikein paljon nuukailen niin lähemmäs 1000e kuukaudessa.
Jos tekisin lapsia niin en pystyisi sijoittamaan niin paljon kuin nyt ja olisin aikalailla oravanpyörässä. Minä tavoittelen sijoittamisella sitä että pääsisin orjatöistä pois joskus 50 vuotiaana ja jos tekisin lapsia niin se ei todellakaan onnistuisi.
Jos palkkani olisi 1000e/kk enemmän kuin nyt niin sitten voisin harkita lasten tekoa.
M35
Hyvätuloiset niitä lapsia voi tehdä koska he kykenevät sijoittamaan siitä huolimatta että heillä on lapsia kun taas pienituloiset/duunarit jos tekee lapsia niin elämä menee kädestä suuhun elämiseksi.
Lapsuudenperheessäni nuoremmat lapset käyttivät suurelta osin vanhemmilta lapsilta jääneitä vaatteita, harrastusvälineitä, tavaroita jne. Asia ei ole muuttunut yhtään mihinkään aikuistumisen jälkeen. Itse olen varsinkin hyvin suosittu kaatopaikka, jolta kysytään, tarvitsenko tai haluanko jotain ennen kuin jostain hankkiudutaan eroon. Useampi serkku on käyttänyt samat vauvanvaatteet, kun ne vaan pakataan ja annetaan sille, jolla on seuraavana tarvetta. Opiskelemaan lähteville löytyy kaikki tarvittava, kun vaan käy tonkimassa varastoja.
Kyllä lapsiin on varaa jos palkka on kunnossa tai sitten jos on pieni palkka niin sitten pitää laittaa kaikki ylimääräinen kulutus säppiin.
Vierailija kirjoitti:
Lapsuudenperheessäni nuoremmat lapset käyttivät suurelta osin vanhemmilta lapsilta jääneitä vaatteita, harrastusvälineitä, tavaroita jne. Asia ei ole muuttunut yhtään mihinkään aikuistumisen jälkeen. Itse olen varsinkin hyvin suosittu kaatopaikka, jolta kysytään, tarvitsenko tai haluanko jotain ennen kuin jostain hankkiudutaan eroon. Useampi serkku on käyttänyt samat vauvanvaatteet, kun ne vaan pakataan ja annetaan sille, jolla on seuraavana tarvetta. Opiskelemaan lähteville löytyy kaikki tarvittava, kun vaan käy tonkimassa varastoja.
Ajat on tosiaan muuttuneet. Nykyään lapsillakin on merkkivaatteet, kalliit kännykät ja hilavitkuttimet. Aikuisilla on tekoripset, tekokynnet ja kalliit vaatteet ja tatuoinnit. Pitää päästä matkoille, ravintoloihin ja huvituksiin, tavallinen vaatimaton arki ei kiinnosta. En ihmettele että monissa perheissä on jatkuvasti raha tiukalla, nykyään keskituloiset elää varakkaan elämää.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lapsiin on varaa jos palkka on kunnossa tai sitten jos on pieni palkka niin sitten pitää laittaa kaikki ylimääräinen kulutus säppiin.
Niin, Suomessa lapsiperheitä tuetaan monella tapaa, se tuppaa kyllä usein unohtumaan.
Vierailija kirjoitti:
Menee polkupyöriin, harrastustuksiin, päivähoitoon, isompaan autoon ja lisäneliöihin ym noin 10 000e/vuosi/lapsi
Päivähoidonkin maksaa suurimmaksi osaksi veronmaksajat.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi tuo leivän tullessaan.
Ei, vaan rahareiän!
Köyhäthän Suomessa tekevät lapsia erilaisten tukien takia joita Suomessa on maailman eniten.
Ihmisillä perusasiat ihan hukassa.
Lapset ovat elämän tarkoitus. Jokaisen meidän vanhuuden tuki ja turva. Joka ei tätä tajua, saa lapsettomana ja yksinäisenä muuttaa kaupunkiin. Sitten lopuksi vajota Esperilaitokseen ulkolaisten pöhväkkeiden kiusattavaksi.
Kun tekee itse ruokaa alusta saakka, ei se oo kallista. Vaatteita saa käytettynä ja alennuksista. Leluja lapsille yleensä kertyy ihan liikaakin. Pienet lapset ei vielä harrasta. Ilmaista ohjelmaa on lapsille tosi paljon.
Tällä hetkellä 2,5 vuotias lapseni maksaa meille 30e/kk vakuutus 200e omavastuulla, uinti uimahallissa hänelle ilmainen mutta aikuiselle lippu kustantaa 7e, vaatteisiin menee oikeastaan vain kausiulkovaatteisiin joihin haluan panostaa, ehkä sellainen 100e per kausi? Vaipat jäi pois vihdoin pari kuukautta sitten ja se on jo 40e kotiin päin, kun niitä ei tarvita kotiin eikä päiväkotiin enää ostaa. Muut vaatteet ostan kirppareilta tarpeen mukaan. Turvapenkin ostin juuri uuden, 399e, menee helposti pari vuotta ja jälleenmyyntiarvoa sille jää varmasti vähintään 250e. Samalla periaatteella olen kaikki käyttötavarat, esim aikoinaan rattaat, lelut lähinnä käytettynä. Ruokaan meillä menee yhteensä 400e kuussa, vaikea laskea lapsen osuutta, kun ei syö todellakaan kolmasosaa budjetista vaikka ikäisekseen syökin reiluja annoksia. Sairaslomapäiviä töistä tulee vuodessa ehkä parisenkymmentä, kyllä jokaisen päivä palkassa huomaa kun on pienituloinen. Käydään pari kertaa vuodessa kotimaan reissulla ja käydään sellaisissa paikoissa, jotka on suunniteltu lapsia varten.
Mutta vielä ollaan elossa, vaikka bruttotulot on 20te. En oikeastaan vielä huomaa, että ei olisi vara elättää. Toki teini-ikä jännittää, mitä tuo tullessaan, mutta toivottavasti omatkin tulot on paremmat siinä vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Elämä maksaa.
Tottakai olisi halvempaa möllöttää vain yksin jossain kaupungin vuokrayksiössä lähiön reunalla. Ikinä ostamatta mitään tai tekemättä mitään. Mutta olisiko se hyvää elämää?
Minä möllötän vuokrakaksiossa teinin kanssa ja kyllä ne rahat pääosin lapseen menee. Aluksi se oli järkytys lapsettomien vuosien jälkeen kun olin tottunut käyttämään koko palkan miten haluan. Nyt elämme työttömänä toimeentotulotuella.
Meillä on yksi lapsi, koska halutaan säilyttää tietty elintaso. Kotona pitää olla kaikille tilaa ja lomilla käydään matkoilla. Kolmistaan mahtuu hyvin kun valitsee hyvän hotellin. Nelistään olisi jo haastavampaa. Tulevaisuudessa hankitaan lapselle asunto. Kahdelle ei pystyttäisi tarjoamaan sellaista. Tai sitten pitäisi tinkiä jostain.
Yhden lapsen jäljiltä moni tavara ja vaate on aivan myyntikelpoinen. Yhdelle lapselle isovanhemmatkin herkemmin antaa rahaa, kun ei tarvitse monelle jakaa.
Vierailija kirjoitti:
Kun tekee itse ruokaa alusta saakka, ei se oo kallista. Vaatteita saa käytettynä ja alennuksista. Leluja lapsille yleensä kertyy ihan liikaakin. Pienet lapset ei vielä harrasta. Ilmaista ohjelmaa on lapsille tosi paljon.
Mutta ne lapset kasvavat ja tarvitsevat kaikkea mahdollista bussilipuista ajokorttiin ja silmälaseista sairausvakuutukseen. Puhumattakaan siitä, että asumiskulut nousevat kun tarvitaan noin 20 neliötä lisää tilaa per lapsi.
Vierailija kirjoitti:
vauvatehtailu on hyvä bisnes vuokralla-asuville yh-loisille. tukia tulee ovista ja ikkunoista.
pitäisi olla vähintään joku johtajan palkka, että yltäisi samoihin nettotuloihin, kuin kotona makaava yh loisii veronmaksajien rahoja.
Okei. Me saamme 13 v kanssa yhteensä 1800 e kk joka sisältää kaiken ( lapsilisät, elatustuen, mun tuet). Työtön pariskunta saa yli 2000 e kk. Reilua?
Ruokaa kun keittää ison kattilan joka päivä. Riittää rahat. Sillä lapsilisällä saa vaatteita, kun ei ökymerkkireleitä osta. Ei tarvitse olla isot tulot. Matalapalkka alan ihmisilläkin on lapsia.
^Niin. Kaksi työssäkäyvää vanhempaa pystyy tarjoamaan lapselleen ihan mukavan elämän. Se on sitten eri asia, jos itse haluaa useamman lapsen. Minä en sitä ymmärrä, että parin tonnin palkalla aletaan vääntää useampi lapsi. Lemmikitkin siihen päälle vielä. Kulueriä kertyy ennenkuin ensimmäistäkään palkankorotusta/ikälisää on saanut. Sitten saa vielä fudutkin, kun lapset sairastelee ja vanhemmat (usein äiti) joutuu olemaan töistä poissa. Paljon helpompaa on kun kaksi vanhempaa jakaa kaiken vastuun tasan. Taitaa olla harvinaista.
Ysärillä lapset kävi luistelemassa ja hiihtämässä talvella, kesällä uitiin ja retkeiltiin lähiseudulla. Toki sukset ja luistimet maksaa jokusen euron, mutta niitä saa lapsille käytetty hyvin edullisesti.