Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihonhoitotuotteet ja raskaus

03.05.2007 |

Voi olla vähän tyhmä kysymys mutta kun tuo kesä tuolta saapuu ja esim. jalat on jotain järkyttävää ;) niin kuinka paljon uskaltaa käyttää esim. itseruskettavia, kiinteyttäviä suihkugeelejä yms. Selluliittigeelit ei kai ole kovin hyviä jos kuonat lähtee liikkeelle?? Olen kaverille tekemässä Avonin tilausta ja siellä olis kovin kivoja tuotteita joissa on (tai luvataan ainakin) että esim. suihkugeelissä on kiinteyttävää vaikutusta mutta uskallanko käyttää??

viikkoja nyt 10+1 kasassa =)

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
03.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta oma mielipiteeni ja aiemmin ihan joku asiasta enemmänkin tietävä on sanonut että voiteet eivät imeydy (toisaalta valitettavasti kaikista lupauksista huolimatta) ihon pintakerrosta pidemmälle. Tämä nyt on aika järkeenkäypäkin selitys, sillä aika epätodennäköistä on että sivistysmaissa ainakaan olisi myynnissä tuotteita, joista voi imeytyä haitallisia aineita esim verenkiertoon. Valitettavastihan ei ole olemassakaan esim. selluliittivoidetta joka todella toimisi... Itse olen käyttänyt raskauden aikana rasvoja normaalisti, käymnyt kampaajalla ja lakannut kynsiä, pitänyt jopa rakennekynsiäkin. Uskon että kaikkea stressaamalla on huonommat vaikutukset vauvaan mahassa kuin hiusvärillä ja itseruskettavalla ;)

Vierailija
2/11 |
03.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet rasvat ja rasvaliukoiset aineet imeytyvät verenkiertoon. Miettikää nyt vaikka nikotiini- tai ehkäisylaastareita. Olen lukenut korkeakoulussa kemiaa ja tämä on tieto, ei mutua.

Ja sivistysmaissa valitettavasti kaupataan tuotteita, joiden terveellisyydestä ei ole tietoa tai jotka jopa tiedetään terveydelle haitallisiksi. Taloudelliset kysymykset valitettavasti painavat kosmetiikkateollisuudessakin joskus enemmän kuin ihmisten terveys. Osa on ihan tietämättömyyttäkin.

http://www.wwf.fi/ymparisto/vaaralliset_kemikaalit/kemikaalien_haitat/k…

En käyttäisi, enkä käytäkään :) raskausaikana selluliittigeelejä tai itseruskettavia. Jokainen voi tosin tehdä oman järjen mukaan, minä olen aika varovainen muutenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
03.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niistähän tässä ei ollut kysmys. Mutta jokainen tyylillään, voihan sitä kaikkea varoakin, näin raskauden loppupuolella voi vaan todeta että 9kk on aika pitkä aika suhtautua hysteerisesti koko ympäröivään maailmaan. Jos ollaan ihan tarkkoja niin ainakin Helsingissä tulisi käyttää hengityssuojaa. Täällä sisäänhengittämämme saasteet lienevät todistetusti vaarallisempia kuin esim. itseruskettavat, jotka vaikuttavat todella tuohon pintakuolleeseen ihoon :)

Vierailija
4/11 |
03.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan normaalisti rasvoja. Vatsan ja rintojen öljyämistä/rasvausta jopa suositellaan monissa lähteissä, ei kutia niin paljon ja ehkäisee repeämiä, kun iho on kimmoinen. Minulla on niin kuiva iho, että on pakko käyttää. Jalkapohjiin laitan rasvaa, ettei tule haavaumia ja esim. sientä.

Itseruskettavaa on nytkin jaloissa, sehän on juuri niin " imeytyvää" että se väri jää aina pyyhkeeseen suihkun jälkeen, kuten tiedätte ;) Vaikka olisi kuinka kallis tuote.

Selluliittijuttuja en ole koskaan käyttänyt, kun en ensinnäkään usko niihin (selluliitti on hormonaalista) ja toisekseen naiseuteen kuuluu selluliitti ja feministi minussa haluaa kantaa selluliitit ylpeydellä.

Eihän tässä kohta edes uskalla hengittää, kun voi hönkäistä jotain epäterveellistä, kuten pakokaasuja sisäänsä. Liekö shampootakaan voi käyttää, puhumattakaan hoitoaineesta, sehän voi levitä ihon läpi aivoihin!

Raskausajan ohjeista: Jossakin kohtalaisen vakavassa ohjeessa jopa sanottiin, että listerian välttämiseksi tulee välttää matkustamista Pohjoismaiden ulkopuolella! No, minä uskallan jopa asua ja synnyttää täällä Keski-Euroopassa ;)

Vierailija
5/11 |
03.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kosmetiikkalainsäädäntö kieltää kosmeettisten tuotteiden imeytymisen ihon pintakerrosta syvemmälle. Se vaan on fakta.. Lääkeaineet ja valmisteet ovat asia erikseen.

Vierailija
6/11 |
03.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kosmetologi ja todella tarkka mitä käytän raskausaikana. Kosteusvoiteitahan suositellaan käytettäväksi ja sitä olenkin käyttänyt nyt raskausaikana ihan urakalla, koska iho on ollut todella kovilla tämän talven aikana.

Totuus on se, että kosmeettiset tuotteet eivät saisi imeytyä ihon pintakerrosta syvemmälle. Tämän sanoo laki. Tämä on myös se syy, miksi kosmeettisia tuotteita ei tutkita " liian" tarkkaan. Jos esimerkiksi jostain selluliittivoiteesta todistettaisiin, että se toimii kuten luvataan, niin se siirtyisi apteekin hyllylle. Jokainenhan voi käytännössä kokeille hyötyykö esimerkiksi ns. selluliittivoiteesta. Itse olen ainakin kokenut saavani hyötyä aineenvaihdunnan kanssa. Vessassa saa juosta, kun on voidetta levittänyt aamulla. Sitä en tietenkään voi sanoa, että miten voide oikeasti vaikuttaa rasva-aineenvaihdunnassa solutasolla.

Koska siis uskon, että tuotteet imeytyvät ja vaikuttavat ainakin jollain lailla, en ole käyttänyt mitään tällaisia tuotteita raskausaikana. Esimerkiksi aromaattiset öljyt kierrän kaukaa.

En myöskään ole esimerkiksi värjännyt hiuksiani. Tästäkin on montaa eri käsitystä, mutta mielestäni hiusvärien imeytymisestä puhutaan ihan liian vähän. Esimerkiki Allergia ja astmaliiton sivuilta voi lukea vähän tarkemmin missä hiusvärien kanssa mennään. Olen itse kuullut kahden kosmeettisiin raaka-aineisiin perehtyneen asiantuntijan mielipiteen hiusten värjäyksestä raskausaikana. Molemmat voimakkaasti painottivat, että he eivät raskausaikana, ainakaan ensimmäisten kuukausien aikana, värjäisi hiuksiaan. Tutkimustulokset hiusvärien vaikutuksista ovat liian ristiriitaiset tällä hetkellä.

Monet vastaavat tähän, että ovat värjänneet hiuksiaan, mutta lapset ovat syntyneet ihan terveenä tai että kampaajat saavat terveitä lapsia. Tupakoitsijatkin saavat päällepäin ihan terveen näköisiä lapsia, mutta silti tiedetään, että tupakointi raskausaikana on haitallista sikiölle. Lisäksi kampaajille painotetaan nykyään todella voimakkaasti väreiltä suojautumista, koska esimerkiksi erilaiset herkistymiset ovat lisääntyneet viime vuosina voimakkaasti. Kysymyksesi ei koskenut hiusvärejä, mutta asia on lähellä sydäntäni ja siksi vaahtoan siitä niin :)

Itseruskettavat tuskin ovat vaarallisia, koska ne ovat kosteusvoiteita, joiden väriaineet värjäävät ihon kuollutta solukerrosta. Niissä käytettävät värimäärät ovat minimaalisia esimerkiksi hiusväreihin verrattuna.

Mutta kaikenkaikkiaan itse uskon, että kosmetiikka on melko pieni paha raskausaikana. Vauvaa voi varmasti vahingoittaa paljon pahemminkin kun värjäämällä hiukset tai laittamalla selluliittivoidetta. Esimerkkinä tupakointi tai alkoholi, jotka varmasti imeytyvät sikiöön asti. Mutta koska itse olen kosmetiikan suurkuluttaja, niin olen kiinnittänyt tähän asiaan nyt raskausaikana erityisesti huomiota.

Laru

Vierailija
7/11 |
03.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nikotiinilaastarit yms. on munkin mielestä pikkasen eri asia kuin se suihkugeeli jota nyt himoitsen ;) Mitään kunnon selluliittigeeliä en aijokkaan käyttää..nuihin mikään tehoa kumminkaan ;) Mutta se itseruskettava himoittais kun aurinko ei jalkoihin tartu ja tuo suihkugeeli kuulosti muuten kivalta, epäilen senkin kiinteyttävää vaikutusta ;)

Vierailija
8/11 |
05.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaus akuutin sivuilta:

Sikiö altistuu rasvoille

Lisääntymistutkijat etsivät kuumeisesti syitä sille, miksi esimerkiksi kivessyöpä on yleistynyt länsimaissa viime vuosikymmeninä. Ja mikä huolestuttavinta, erityisesti miesten lisääntymiskyky on samalla huomattavasti heikentynyt. Katseet ovat kääntyneet ympäristön lukuisiin kemikaaleihin, myös kosmeettisiin aineisiin.

Erityisesti raskauden aika on riskialtista, sillä myös sikiö saa annoksensa äidin käyttämistä kemikaaleista. Ympäristön kemikaaleja välittyy äidin veren ja istukan kautta sikiöön.

¿ Erityisesti poikasikiöillä nämä ongelmat tulevat esiin, koska tyttösikiö ei tuota sukupuolihormoneja raskauden aikana mutta poikasikiö tuottaa hurjan määrän testosteronia. Se on tärkeää sille, että sikiö maskulinisoituu eli muuttuu pojan näköiseksi. Ja jos tulee jokin asia, joka estää tämän testosteronin synteesiä tai estää sen vaikutusta niin silloin poika ei maskulinisoidu kunnolla eli hänen sukupuolielimensä eivät kehity normaaliksi sellaisiksi kuin pojalla on. Se voi näkyä siinä, että kivekset eivät laskeudu tai että siitin voi olla epänormaalisti kehittynyt. Eli sinne syntyy alahalkio, virtsaputki ei aukeakaan siittimen kärkeen vaan se on auki sieltä alapinnalta. Se on aika yleinen poikien kehityshäiriö, kertoo professori Toppari.

¿ Me emme tiedä tällä hetkellä syitä, me tiedämme joitakin asioita, jotka näyttäisivät olevan yhteydessä näihin häiriöihin mutta tällaisia selviä syy-seuraussuhteita ei ole. Tällaista varovaisuutta jos haluaa noudattaa, niin erityisesti sikiön altistumista kemikaaleille kannattaisi välttää. Eli kannattaisi välttää hyvin suurten määrien käyttöä raskauden aikana. Eli ettei kovin suuria alueita ihoa altistaisi sellaisille aineille joiden koostumuksesta ei käytettäessä ole tietoa, varoittelee Jorma Toppari.

Vierailija
9/11 |
05.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jostain lukenut tai kuullut, että raskausaikana kannattaisi välttää Veet-karvanpoistoainetta.

Teratologinen tietopalvelu suosittaa, että raskausaikana vältetään turhaa kemikaalien käyttöä mukaan lukien hiustenvärjäys 1. kolmanneksen aikana, koska kuten joku sanoi, niistä tiedetään liian vähän ja tulokset ovat ristiriitaisia. Itse vedän rajan siihen, että käytän kyllä dödöä ja kosteusvoidetta, mutta itseruskettavat ja selluliittigeelit on mielestäni " turhia" , samoin tuo hiusten värjääminen 1. kolmanneksen aikana jolloin sikiöllä tärkein kehittymisvaihe meneillään.

Vierailija
10/11 |
05.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.yle.fi/akuutti/arkisto2007/010507_c.htm

Siellä on paljon muutakin tietoa otsikolla Kosmetiikan haitat.