Nuori ei saa millään kesätöitä
Opiskelevalla nuorellani on työkokemusta kaupan alalta ja on hakenut tammikuusta alkaen kesätöitä, mutta mihinkään ei pääse. Lidliin ja S- ryhmään pääsi haastatteluun, mutta siihen tyssäsi. K-kauppoihin ei pääse edes haastatteluun, vaikka on moneen hakenut. Lisäksi on hakenut töitä elintarvikealalta, mm. leipomoista, sekä ihan kaikista mahdollisista paikoista, myös opiskelemaltaan alalta, mutta ei tärppää. Nuori on fiksu ja filmaattinen, opiskelee yliopistossa, omaa hyvät ihmissuhdetaidot, on kiva ja kohtelias, mutta ei.
Alkaa usko loppumaan.
Kommentit (663)
Vierailija kirjoitti:
Tilanne on aivan karmea, vaikka oma nuoreni saikin nyt vihdoin ja viimein töitä kesäksi. Nykyhallitus pahentanut tilannetta. Kannust nuorta vielä yrittämään, kesälläkin jaetaan vielä joitakin paikkoja!
Millä tavalla nykyhallitus on pahentanut tilannetta kesätyöpaikkojen suhteen? Olen itse työnantaja kahden eri firman kanssa, ja kyllästyttää nämä jutut, ikäänkuin Suomen valtio voisi luoda työpaikkoja? Jos meillä ei ole tarvetta työntekijöille, niin emme he heitä palkkaa paitsi joskus jollain työllistämissetelillä joka ei kyllä ole kuin tekohengitystä jota kustannetaan veronmaksajien rahoista. Suomi on vaan niin totaalisen lamassa, mutta kannattaa muistaa montako miljardia on annettu Ukrainaan, kehitysapuun ja rahdattu tänne maailman laidoilta "opiskelijoita" jotka myös sitten kilpailevat kesätyöpaikoista jne. Seuraavan hallituksen aikana tulee olemaan vielä ahtaampaa, jos ei sitten vienti ala vetämään.
Vierailija kirjoitti:
Kesän voi käyttää kieliopintoihin? Kerryyttää opintoja? Sais ainakin opintotukea.
Ja kuluttaa opintotukikuukausia johonkin, mikä ei jouduta valmistumista.
Mutta sehän se on se viimeinen oljenkorsi, eli tehdä kesäopintoja jotta voi nostaa opintorahaa.
Hammerfestiin kalatehtaalle? Tuttavaperheen lapsi oli siellä.
Kalatehtaalle Norjaan kannattaa nyt nuorten lähteä, ei Suomessa tule olemaan töitä vuosikausiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos esteenä on 20 km matka suuntaansa, niin heppu on hyvä, ja vuokraa skootterin kesäksi.
Sen skootterin vuokra on enemmän kuin palkka.
"Sen skootterin vuokra on enemmän kuin palkka."
Ja bensat lisäksi. Mutta tuolla aiemmin joku sanoi, että kaikilla meillä on kuule rajoitteita. Ei sekään haittaa, vaikka joutuisi maksamaan tuplavuokraa, toisen opiskelija-asunnosta ja toisen kesätyöpaikan asunnosta.
Vierailija kirjoitti:
laiskojen kommarien propakantaa ! Töitä kyllä on kun vaan otaa ittiä niskasta ja menöö töihi. Suames on liijasti laiskoi . Koulua vaan käytäs ja tukija nostettas.
Tulihan se aivottoman kommenttikin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsilla paremmat onnet. En tiedä miksi. Ovat onnistuneet pääsemään töihin hyvin. Joskus yläasteikäisenä autoin CV:n kanssa, mutta sen jälkeisiä versioita tai hakukirjeitä en ole nähnyt. ... vaikka kovasti olen yrittänyt antaa vihjeitä.
Itse tiedän, että oman nuoren kesätyöt kaatuu siihen hakemukseen, kun ei osaa kirjoittaa riittävän kehuvaa tekstiä itsestään. Haluaa hoitaa sen kuitenkin itse, joten en pysty vaikuttamaan asiaan. Saattaisi päästä haastatteluun jos joku muu kirjoittaisi hänen hakemuksensa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsilla paremmat onnet. En tiedä miksi. Ovat onnistuneet pääsemään töihin hyvin. Joskus yläasteikäisenä autoin CV:n kanssa, mutta sen jälkeisiä versioita tai hakukirjeitä en ole nähnyt. ... vaikka kovasti olen yrittänyt antaa vihjeitä.
Missä päin Suomea?
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä maassa kukaan pääse enää töihin jos sieltä pois joutuu. Toivotonta on
Jos joutuu omasta syystä pois, niin ei varmaan pääse uudelleen, mutta joku ahkera ne työt kuitenkin tekee!
Voisi tajota itse ruohonleikkuuta yms. tai kerätä marjoja.
Mä itse nuorena (2000-luvulla) yritin tuota ruohonleikkuuta ja kaikkea hantti hommaa omin nokkineni yhden kesän tarjota ihmisille. Ongelmaksi vain tuli se, että siinä on ihan ihmisten hyvämielisyyden ja löysän rahan varassa. Jos ei ole autoa ja omaa ruohonleikkuria tai muita vempeleitä, menee todella vaikeaksi se ventovieraille ihmisille näiden palveluiden kaupittelu. Vai paljonko olisit itse valmis maksamaan siitä, että täysin tuntematon nuori tulee hoitamaan puutarhaasi?
Lisäksi jos tekee kevytyrittäjänä laskutuspalvelun kautta (puhumattakaan jos vain käteisellä ilman kuitteja tekee) niin kaikki vastuukysymykset todella vaikeita. Kukas vastaa jos tapahtuu onnettomuus ja loukkaannut tai vaikka kivi lentää naapurin ikkunaan?
Marjojen poiminta ihan ok hommaa, mutta ansiot jää kyllä helposti todella pieneksi. Varsinkin kun marjasesonki alkaa vähän väärään aikaan suhteessa koulujen kesälomiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos esteenä on 20 km matka suuntaansa, niin heppu on hyvä, ja vuokraa skootterin kesäksi.
Puhumattakaan jos ei korttia ole, niin sen hommaamiseenkin tarvitsisi jostain ensi alkuun useampi sata euroa nyhtää.
Vierailija kirjoitti:
Meidän nuori viime keväänä teki kunnon heittäytymisen, kun ei löytänyt kesätöitä kotikulmilta. Kaupunkilaispoika päätyi rengiksi maatilalle. En olisi ikinä uskonut, että niin käy. Viihtyi yllättävän hyvin ja oppi tosi paljon kesän aikana. Oli aivan tohkeissaan kun oli oppinut lypsämään, ajamaan kaikenlaisilla koneilla, tekemään peltotöitä jne.
Menee tänäkin vuonna sinne.
Kannattaa kokeilla mukavuusalueen ulkopuolelta.
Yes, mahtavaa.
Nuorten kesätyöhakemishaastattelutilanteista:
Taannoin eräs työhönottaja kertoi että kun äiti oli tyttärensä mukana töitä hakemassa, niin työnhönottajan teki mieli kysyä että 'anteeksi mutta oliko se Teidän tyttärenne joka olisi tänne töihin tulossa vai oliko tarkoitus että Te itse tulisitte töihin'.
Työhönottaja, jos on ovela ja hakee erityisesti asiakaspalvelutyöhön, saattaa kysyä jotain ja sitten lopun puhuu tarkoituksella niin epäselvästi ettei siitä saa erkkikään selvää. Tällöin selviää onko työnhakijalla hallussaan vain "murteellinen" ilmaisu "HÄH", suomeksi siis "ANTEEKSI KUINKA".
Kun opiskelin yliopistossa, niin en saanut yhtenä kesänä kesätöitä. Se oli siinä vaiheessa, kun olin juuri siirtynyt maisteriopintoihin. En halunnut tehdä enää mitä vain töitä, joten en hakenut enää mitään kaupankassa tms. töitä, vaan enemmän omaan alaan liittyvää. Minulla oli jo yhdestä oman alan työstä kokemusta edelliseltä kesältä. No en saanut töitä ja tein sitten opintoja kesän ja nostin opintotukea. Seuraavaksi kesäksi sain oman alan töitä. Haastattelussa kysyttiin, että miksi en ollut töissä edellisenä kesänä ja sanoin, että opiskelin. Sain paikan.
Vierailija kirjoitti:
Kesäaikana vois matkustaa töihin vaikka Norjaan kalatehtaalle. Siellä on hyvä palkka.
Näissä tosin monesti sesonki on touko-elokuun. Mutta usein varmasti onnistuu sumplia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesäaikana vois matkustaa töihin vaikka Norjaan kalatehtaalle. Siellä on hyvä palkka.
Näissä tosin monesti sesonki on touko-elokuun. Mutta usein varmasti onnistuu sumplia.
Ja noihin kalatehtaan hommiin tarvitaan hyvä fysiikka sekä valmius tehdä 10-15 tuntista työpäivää. Jossain kohteissa välillä vieläkin pidempää.
Paljonko olisitte valmiit maksamaan ruohonleikkuusta? Tai lumitöistä? 20 e? 40 e? Satanen?
Nuorilla on aika puolellaan sekä useimmiten tukiverkot. En olisi huolissaan jos ei saa kesätyötä, suurempiakin murheita maailmassa!
Mites yrittäjyys
Eikös silloin ole asiaa?