Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Luontohavainnot 2026

Vierailija
28.02.2026 |

Tänään ruokintapaikalla oli harmaapäätikka, 2 käpytikkaa, valtavasti keltasirkkuja, talitiaisia ja jokunen närhi. Plusasteet pudottivat lumet puista ja lopultakin on sellainen kevään tuoksu. Pihamaalla pupujen ja ilveksen jäljet. Minne sini- ja hömötiaiset katosivat? Ulkona kuuluu palokärjen ääni. Lunta on paljon. Miten teillä? 

Kommentit (521)

Vierailija
321/521 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua harmittaa, kun muualla mustarastaat laulaa, mutta meidän pihassa ne vaan räksyttää toisilleen, vaikka olen niitä koko talven ruokkinut. T. Järvenpään pongari

Vierailija
322/521 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuu kiurusta kesään / puolikuuta peipposesta / västäräkistä vähäsen / pääskysestä ei päivääkään. 

Ja viime vuonna en nähnyt yhden yhtä peipposta. 

Peippo ja kiuru bongattu Siuntiossa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/521 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auringon valo houkutteli tänään kevään ensimmäisen nokkosperhosen lentelemään hieman epävarmasti kukintaansa aloittavien leppien suuntaan.

Vierailija
324/521 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitruunaperhonen Kanta Häme

Vierailija
325/521 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auringon valo houkutteli tänään kevään ensimmäisen nokkosperhosen lentelemään hieman epävarmasti kukintaansa aloittavien leppien suuntaan.

Uusimaan pohjoisosassa.

Vierailija
326/521 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmaapäätikka palasi ruokinnalle kevään kunniaksi.

Tosin ennen kävi päiväsaikaan, ja nyt heti aamusta. Saattanut ennemmin vaihtaa tulonsa ja jäänyt huomaamatta.

Vierailija
327/521 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karvamato lattialla, siis ei villakoira tms. vaan oikea mustahko karvamato. Melkoisella varmuudella oli tullut polttopuiden mukana ulkovarastosta, sillä kyseinen tyyppi ei kuulu ruokakuntaamme. Otin öttiäisen hellästi käteen ja vein varaston vieressä olevaan sulaan kohtaan. Toivottavasti pieni jatkaa kulkuaan. Tuleekohan hänestä perhonen vai mikä vai pysyykö karvamatona? 🐛

Ehkä ruostesiiven toukka eli perhonen siitä vielä tulee 

Sehän se on, tsekkasin kuvat. Tuleepa siitä hieno perhonen jos vaan hengissä selviää. Kiitos 🦋

Vierailija
328/521 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä kestä :) Toivottavasti selviää!

Vierailija
329/521 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille ilmestyi lumikko, ainakin hiiret ja myyrät on kadonnu. Talitiaisa, sinitiaisia, kuusitiaisia, käpytikkoja ja mustarastaita on. Punatulkku ja korppi näkyi tänään. Itä-häme

Vierailija
330/521 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajelin taas n. tunnin verran peltoaukeilla ym. ja tuloksena 2 joutsenta. Hyvä kun näin edes ne. 

Vierailija
331/521 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajelin taas n. tunnin verran peltoaukeilla ym. ja tuloksena 2 joutsenta. Hyvä kun näin edes ne. 

Minä näin tänään juurikin ne kaksi joutsenta, joita olin jo odottanutkin. Ainakin kymmenen vuotta on pesinyt tämä pariskunta lähellä tässä meren lahdella. Ihanaa, kun tulivat takaisin. 

Vierailija
332/521 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä näin tänään juurikin ne kaksi joutsenta, joita olin jo odottanutkin. Ainakin kymmenen vuotta on pesinyt tämä pariskunta lähellä tässä meren lahdella. Ihanaa, kun tulivat takaisin. 

Tämä 🥹 Se on niin ihanaa kun näkee tuttuja tyyppejä pitkän talven jälkeen. Itse odotan lehtokurppaa, 2 sepelkyyhkyä ja härkäsorsaparia. Meillä oli myös tuttu upeaturkkinen kettu pihavieraana, mutta sitten joku päätti sen ampua 😭 Tädilläni on lokki joka vuosi vuoden jälkeen on tullut kaverikseen 😍

Vierailija
333/521 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen näkyi kevään ensimmäinen peippo, punarinta ja töyhtöhyyppiä. (pk-seutu)

Mulla on tallessa vuodesta 2018 alkaen Birdlife Suomen 100 lintulajia -vuosilistat, johon olen merkinnyt vuoden ensimmäiset havainnot päivämäärän kanssa. (En ole kyllä nähnyt ja tunnistanut sataa lajia kuin yhtenä vuonna, en ole lintubongari vaan muuten vaan harrastetaan luontoretkeilyä perheen kanssa.) Katsoin noista listoista, että aiempina vuosina olen nähnyt peipon vasta huhtikuussa. Keräileekö joku muukin havaintoja muistiin?

Vierailija
334/521 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistå päin olet? Pirkanmaalla on hanhia satamäärin ja joutseniakin jokunen våhän joka paikassa. Töyhtöhyyppiäkin näkyy ja jokusia kyyhkyjäkin.

Vierailija
335/521 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole tullut havaintoja ylös kirjoitettua, mutta toisaalta, en kyllä hirmu hyvin lintuja tunnista, en ulkonäöltään, enkä varsinkaan äänestä. Veikkaan kuitenkin että keskivertoihmistä enemmän kun omalla ruokintapaikalla lajikirjo on aika monipuolinen ja muksusta saakka olen luonnossa pyörinyt. Onneksi perheessä on lintutietäjiä joilta aina voi pyytää tunnistusapua. Minulle tärkeintä on eläimen hyvinvointi, olipa se lintu tai joku muu. Ei niin haittaa jos en jokaista tunnekaan. Tietysti lintukirjan voisi käydä osramassa. 

Vierailija
336/521 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistå päin olet? Pirkanmaalla on hanhia satamäärin ja joutseniakin jokunen våhän joka paikassa. Töyhtöhyyppiäkin näkyy ja jokusia kyyhkyjäkin.

Pohjois-Karjalan pohjoisosa. 

Vierailija
337/521 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkästä aikaa orava ruokailupuuhissa. 

Vierailija
338/521 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopultakin, töyhtöhyyppiä ja muutama joutsenpari 🤸

Vierailija
339/521 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töyhtöhyyppiä näkyi ja kuului Etelä-Pohjanmaalla. Joutsenet lensivät jäiselle lammelle niityltä jo ennen auringon nousua.

Vierailija
340/521 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nokkosperhonen havaittu ja pellolla joutsenia tänään Hirvensalmella.