Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kieltäytyä kohteliaasti

Vierailija
28.02.2026 |

työkaverin ystävystymisyrityksistä? On ihan mukava tyyppi mutta ollaan ihan eri aaltopituudella. Olen hiljainen, arka, kiltti ja rauhallinen introvertti. Hän on puhelias, joskus kiivas, räväkkä extrovertti. 

Kerran menin hänen kanssaan lounaalle kun en uskaltanut kieltäytyä. Nyt hän on pyydellyt minua hengaamaan kavereittensa kanssa jonnekin. Kieltäydyin tästä siten, että sanoin olevani kiireinen ja että minulle on kynnys tulla ihan ventovieraiden seuraan. Nyt hän ehdottelee taas lounaalle menemistä. 

Lounaalle meneminen silloin tällöin ei oikeastaan haittaa. Mutta haluaisin jotenkin vihjailla että en halua enempää ystävystyä. Suoraan en halua sanoa, sillä pelkään että hän loukkaantuu.

Kerran kun hän jutteli menoistaan ja siitä kuinka kiireinen hän on ollut, niin menin siihen päivittelemään, että hui miten jaksat noin paljon mennä ja tehdä, itse olen ihan introvertti, että ihana vaan kun saa töiden jälkeen kotiin mennä eikä ketään nähdä!

Olen toiseen kertaan sanonut kanssa olevani tosi introvertti ja erakkoluonne. Hän ei ole vissiin ymmärtänyt vihjailujani ja jaksaa edelleen ehdotella tapaamisia mistä olen kiireeseen vedoten kieltäytynyt. :(

Onko tökeröä sanoa vaan, että viihdyn yksin ja harvemmin tulee sellainen olo että tekis ihmisten kanssa mennä, toivon että ymmärrät!

???

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"pelkään että hän loukkaantuu" 

Tuollainen ihminen on kuin höyryjuna joka tuskin edes tajuaa vaikka löisit häntä puupalikalla päähän. Tällaisia tyyppejä pitää todellakin lyödä useampi kymmenen kertaa, että edes harkitsevat ymmärtää mahdollisuuden, että ehkä tätä tyyppiä ei oikeasti kiinnosta

Jatka siis vaan systemaattisesti tekosyiden keksimistä ja anna tyypin hakata päätään seinään niin kauan kuin hakkaa. Myös tylyys voi välittää oikean viestin

Mutta tosi ongelmallisia nämä keissit kyllä, kun jotkut kuvittelevat että työpaikka on yhtä kuin kaveriporukka. Epämiellyttävää joutua osaksi ihan tuiki tuntemattomien, eri ikäpolvien henkilökohtaisia elämiä ja draamoja vain siksi, että on joku ammatti tai tarvitsee rahaa

Vierailija
2/6 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla taitaa olla isoja kommunikointivaikeuksia!

Työkaveri haluaa olla ystävällinen, ei ystävä. Hän pyytää kanssaan lounaalle, koska niin työkaverit tekevät, sitä käydään toisinaan yhdessä  syömässä.

Hän ei varsinaisesti pyydä sinua kanssaan hengailemaan minnekään, hän vain esittää kohteliaasti, että voit tulla mukaan (ja tietty ilahtuu, jos tulet, mutta olettaa jo kysyessään, että et tule), mutta se ei ole mikään sellainen asia, josta kieltäytymiselle pitää olla selitys. Pelkkä "kiitos ei tällä kertaa" riittää mainiosti.

Sinä siirrät nyt omia tunteitasi työkaverin tunteiksi. Vaikka sinä loukkaannut, jos joku ei halua vastata kutsuusi, niin älä kuvittele, että työkaverille se olisi mikään ikävä juttu. Hän kysyy, sinä kieltäydyt ja se siitä, kukaan muu kuin sinä ei mieti asiaa jälkeenpäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nuo ole ystävystymisyrityksiä, nuo ovat ihan normaalia työpaikan kanssakäymistä. On kohteliasta pyytää myös sinua lounaalle, jos käy syömässä kaikkien muidenkin kanssa! Ehkä pomo on peräti muistuttanut, että työpaikan ilmapiiri edellyttää sitä, että kaikkia kohdellaan tasapuolisesti.

Vierailija
4/6 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna ap olla. Ei se työkaveri mitenkään erityisesti yritä ystävystyä kanssasi, se vaan haluaa olla normaali. On kohteliasta ja normaalia pyytää kaikkia työyhteisön jäseniä lounaalle tai hengailemaan, on epäkohteliasta ja epänormaalia jättää joku yksittäinen henkilö pyytämättä. Voit kyllä ihan sumeilematta kieltäytyä joka kutsusta -mielellään kohteliaasti ja ystävällisesti - mutta joudut kyllä tekemään sen joka kutsulle erikseen. Opettele olemaan stressaamatta siitä.

Vierailija
5/6 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oot oikeassa. Toinen liian räväkkä ja sä kaipaat rauhallisempaa. Älä juttele töissä sille liikoja kun muuten se luulee, että oot kaveria. Ja se alkaa ehdotella. Ota joku toinen juttukaveriksi jos pakko, jossain sivussa tai oot hiljaa kuin muumio sen lähellä. Joudut kai aina sanomaan ei, ellei se lopeta.

Vierailija
6/6 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen hiljainen, rauhallinen, ujo ja aika vahva introvertti. Viihdyn kuitenkin puheliaitten seurassa, kunhan saan sitten vain sitä omaakin rauhaa. Tuollaisten työkaverien kanssa on helppo käydä lounaalla ja kahvilla, ei tule kiusallisia hiljaisia hetkiä eikä tarvitse itse pinnistellä keksiäkseen jotakin sanottavaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi viisi