Mikä on pahin TSH-arvo, mikä teiltä on mitattu? Eli kilpirauhasen vajaatoiminnasta kertova arvo
Ja mitä oireita teillä oli silloin?
Tuliko lääkitys vai korjaantuiko esim. lisäraudalla (mikäli raudanpuutteesta johtuva kilpirauhasen vajaatoiminta)?
Kun kilpirauhasarvo oli korjaantunut, katosivatko oireet ja mille tasolle TSH saatiin?
P.S. Tiedän, että tuo arvo kertoo myös kilpirauhasen liikatoiminnasta, mutta nyt haluan puhua nimenomaan vajaatoiminnasta.
Viitearvot eli normaali, mikäli osuu tuohon väliin.
P -Tyreotropiini (P -TSH)
15 - 59 -vuotiaat: 0.5 - 4 mU/l
Kommentit (53)
"Niinpä. Lääkärin mielestä 30 ferritiini on hyvä arvo. Oireet "johtuvat muusta". "
Mulle taas lääkäri sanoi, että kaikki arvot alle 30 tarkoittaa käytännössä sitä, että varastorauta siellä selkäytimessä on miltei nollissa ja kyseessä on vakava raudanpuute, mikäli arvo alle 30. Ja hyvä ferritiiniarvo olisi noin 100.
Mulla oli arvo 9.
Raudanpuute pudottaa hiukset, haurastuttaa kynnet ja saa aikaan liudan muitakin oireita, kuten pistää kilpirauhasen joillakin vajaatoiminnalle. Ja se vajaatoiminta aiheuttaa sitten muita oireita, kuten sokeri ja kolesteroli nousee. Kaikki pyörii niinkuin käsi kädessä tuolla elimistössä ja jos yksi kohta prakaa, prakaa toinenkin kohta. Ketjureaktio.
Kilpirauhasen vajaatoiminnan perimmäinen syy kannattaa selvittää. Eli onko se autoimmuuniperäinen vai onko se raudanpuutteesta johtuvaa. Verikokeella pystyy selvittämään, onko se autoimmuuniperäistä ja mitkä ovat rautatasot.
52 oli mun TSH-arvo, kun olin saanut radiojodihoidon liikatoimintaan. Eli eri asia tietysti kuin normaali vajaatoiminta. Oli aika pahoja ja outojakin oireita kuten lihaskivut ja kieli tuntui siltä, kuin ei olisi mahtunut suuhun. No lääkityksen myötä arvot on pääasiassa olleet viitteissä, mutta oireita riittää silti: aivosumua, väsymystä, kylmyyttä, turvotusta. Pakko ollut vaan oppia elämään vaivojen kanssa ja onneksi mulla on parempia päiviäkin seassa.
Vierailija kirjoitti:
52 oli mun TSH-arvo, kun olin saanut radiojodihoidon liikatoimintaan. Eli eri asia tietysti kuin normaali vajaatoiminta. Oli aika pahoja ja outojakin oireita kuten lihaskivut ja kieli tuntui siltä, kuin ei olisi mahtunut suuhun. No lääkityksen myötä arvot on pääasiassa olleet viitteissä, mutta oireita riittää silti: aivosumua, väsymystä, kylmyyttä, turvotusta. Pakko ollut vaan oppia elämään vaivojen kanssa ja onneksi mulla on parempia päiviäkin seassa.
Oh hoh, aika paha tuo 52. Luinkin vajaatoiminnan oireista, yksi on kielen turpoaminen. Eli siksi sulla tuntui, ettei kieli mahtunut suuhun, koska se oikeasti kasvoi varmasti tosi suureksi. Olisiko liikatoimintaan ollut muuta hoitoa kuin radiojodihoito?
Vierailija kirjoitti:
Kilpirauhasen vajaatoiminnan perimmäinen syy kannattaa selvittää. Eli onko se autoimmuuniperäinen vai onko se raudanpuutteesta johtuvaa. Verikokeella pystyy selvittämään, onko se autoimmuuniperäistä ja mitkä ovat rautatasot.
Raudanpuutod ei aiheuta kilpirauhasen vajaatoimintaa. Sen aiheuttajina voi olla tuo autoimmuunitulehdus, lienee se yleisin syy. Sen lisäksi se voi puhjeta näistä syistä:
Harvinaisessa aivolisäkeperäisessä vajaatoiminnassa aivolisäke ei tuota riittävästi tyretropiinia (TSH) aktivoidakseen kilpirauhasta tuottamaan kilpirauhashormoneja. Vajaatoiminta voi aiheutua lisäksi kilpirauhasen liikatoimintaan annetusta radiojodihoidosta tai kaulan alueelle annetusta sädehoidosta. Kilpirauhasen poistoleikkauksen jälkeen tarvitaan aina hormonikorvaushoito. Useat lääkkeet, kuten litium tai amiodaroni, voivat aiheuttaa kilpirauhasen vajaatoimintaa.
Tämä oli sitaatti Kilpirauhasliiton sivuilta. Älkää viitsikö jakaa terveyteen liittyvää misinformaatiota. Kilpirauhasen vajaatoimintaa hoidetaan kilpirauhashormonilla, jota oma elimistö ei enää tuota. Siinä ei raudan nappailut auta yhtään mitään.
Minulle lääkäri sanoi, että raudanpuute on aiheuttanut kilpirauhasen vajaatoimintani. Minulta otettiin verikoe, jossa selvisi, ettei ole autoimmuuniperäistä. Kun rautani nousi, kilpirauhasarvot paranivat. Miten siis selität tämän?
Raudanpuute joillakin ihmisillä aiheuttaa kilpirauhasen subkliinisen vajaatoiminnan, eli TSH on välillä 4-10.
Raudan roolia kilpirauhasessa on pyritty tutkimuksissa selvittämään ja näyttäisi että rautaa tarvitaan kilpirauhasessa muun muassa
> kilpirauhashormonien tuotantoa säätelevän thyroideaperoksidaasientsyymin tuotantoon.
>Useissa tutkimuksissa on havaittu raudanpuutteisilla olevan matalammat TSH, T4V tai T3 tasot ja niiden selvä korjaantuminen rautalisän aloittamisen jälkeen.
Tuoreessa epanjalaisessa tutkimuksessa analysoitiin 3846 henkilön kilpirauhashormonien suhde rautatasapainoa kuvaavaan ferritiiniarvoon. TSH tasapainossa ei havaittu muutosta, mutta ferritiinin laskiessa alle 30 tasolle, kilpirauhashormoneja kuvaavat T4V ja T3V arvot laskivat tilastollisesti merkitsevästi. Joskin kaikki tutkimukset eivät ole täysin yhteneviä ja lisää tutkimuksia on tulossa aiheesta.
Tämä voi kuitenkin hyvin selittää sen miksi olotila ei korjaannu thyroksinilla, vaikka TSH ja T4-V arvot ovat laboratorion osoittamalla viitealueella. T3 hormonia määrätessä tulisikin rautatasapaino olla korjattuna, jotta nähdään, onko sille todellista tarvetta.
Toisessa, kiinalaisessa tutkimuksessa raskaana olevilla naisilla havaittiin, että niillä raudanpuutteisilla odottajilla, joiden raudanpuutetta kuvaava ferritiinitaso oli alle 20 oli suuremmat kilpirauhasvasta-ainetasot ja matalammat T4V-tasot kuin niillä joilla ferritiinitaso oli yli 20.
https://www.raudanpuute.fi/kilpirauhasen-ja-raudanpuutteen-yhteys/
Mietittävää raudanpuutteesta ja kilpirauhasesta!
> Oliko alunperinkään oireidesi taustalla kilpirauhasen vajaatoiminta vai raudanpuute?
> Raudanpuute itsessään saa kilpirauhasen toimimaan huonommin myös selvässä autoimmuunivajaatoiminnassa
> Mikäli kärsit kilpirauhasen vajaatoiminnasta, mutta oireilet lääkityksestä huolimatta, tulisi sinun tarkistuttaa rautavarastojesi tilanne.
> Onko sattumaa, että jopa 40% naisista kärsii raudanpuutteesta elämänsä aikana ja kilpirauhasen vajaatoimintaa tavataan naisilla huomattavasti enemmän kuin miehillä?
https://www.raudanpuute.fi/kilpirauhasen-ja-raudanpuutteen-yhteys/
On ollut nolla alin ja 7 ylin. En muista, onko ollut tuon yli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oh hoh, aika paha tuo 52. Luinkin vajaatoiminnan oireista, yksi on kielen turpoaminen. Eli siksi sulla tuntui, ettei kieli mahtunut suuhun, koska se oikeasti kasvoi varmasti tosi suureksi. Olisiko liikatoimintaan ollut muuta hoitoa kuin radiojodihoito?
Ainakin minut käytännössä pakotettiin ottamaan radiojodi. Näin 20 vuotta sitten.
Eri
" Ainakin minut käytännössä pakotettiin ottamaan radiojodi. Näin 20 vuotta sitten. "
Ihmisten olisi hyvä tietää, että mihinkään lääketieteelliseen toimenpiteeseen ei ole pakko suostua. Se on lakiin kirjattu oikeus. Ihminen saa itse päättää terveydestään ja hoidostaan, suostuuko vai ei toimenpiteisiin, syökö lääkkeitä vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotain 24 ehkä?
Miksi alapeukkua? En muista oliko TSH 21, vai 24. Yli 20 kuitenkin.
Ja olin lääkityksellä silloin ollut jo vuosia. Oireet olivat täysin paradoksaaliset labroihin nähden, koska olin alipainoinen ja kärsin pikemminkin liikatoiminnan kuin vajaatoiminnan oireista.
Olen siis sairastanut tätä jo vuosikausia ja ollut lääkityksellä yli vuosikymmenen. T4V on aina ollut täysin normaali ja viitearvoissa, siinä ei koskaan ole ollut mitään häikkää. TSH on seilannut villistikin, myös lääkityksen aikana.
Viimeksi kun katsottiin se oli jotain 2 ehkä? Sama lääkitys, sama annostus. Tk-lääkäri ei asiaan mitään kantaa osannut ottaa. Jos jollain on täällä mielipiteitä, teorioita asiasta, tai kokemuksia, saa kertoa.
Varsinaiset hormoniarvothan ovat nämä t4v ja t3v. TSH on se, joka koittaa buustata kehoa tuottamaan lisää näitä hormoneita, jolloin tsh-arvo kohoaa. (Liikatoiminnassa sitten päinvastoin ja tsh-arvo voi mennä ihan nollille.)
Nuo varsinaiset kilpirauhashormonitastot ovat varmastikin se oleellisin voinnin kannalta.
Minulle yksi hyvä sisätautilääkäri kertoi, että t3v -arvo reagoi muutoksiin nopeammin kuin t4v. Itselläni oli liikatoiminta ja myös t3v:tä aina mitattiin kontrollissa. Itselläni t3v ja t4v ei myöskään ollut hyvään toviin keskenäänkään ihan linjassa. (toinen enempi koholla, kun toinen alakanttiin.)
Sama lääkäri kertoi myös, että usein t3v indikoi vointia ja oireita paremmin. Ja otti huomioon nimenomaan myös voinnin lääkityksen säätämisessä. Tämä siis liikatoiminnan hoidossa. Samat hormonit kuitenkin kyseessä. (myös vajaatoiminnan oireet kävivät tutuiksi, silloin kun lääkeannos oli liian suuri.)
Mitattiinko sinulta t3v-arvoja? Ehkä niissä arvoissa olis näkynyt mahdollinen hormonitasojen vaihtelu paremmin, tai jos t3v olikin koholla?
Itselläni tsh oli lähes koko pitkäaikaisen hoidon ajan alle viitteiden, nousi viitteisiin vasta pitkän ajan kuluttaua, ihan viimeisenä. Tämä samanen lääkäri myös kertoi, ettei sitä tsh-arvoa niin kannatakaan ykkosjuttuna katsoa, ainakin näin siis minun tapauksessani.
Vajaatoiminnan hoidossa voi olla tietenkin olla toisin, siitä en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Minulle lääkäri sanoi, että raudanpuute on aiheuttanut kilpirauhasen vajaatoimintani. Minulta otettiin verikoe, jossa selvisi, ettei ole autoimmuuniperäistä. Kun rautani nousi, kilpirauhasarvot paranivat. Miten siis selität tämän?
Raudanpuute joillakin ihmisillä aiheuttaa kilpirauhasen subkliinisen vajaatoiminnan, eli TSH on välillä 4-10.
Lisäys: kilpirauhasarvoni ei ainoastaan parantunut, vaan TSH laski seiskasta alle neloseen siinä kohtaa, kun ferritiini oli saatu noin kympistä yli neljäänkymppiin.
Eli kilpirauhasarvoni palautui täysin normaaliksi ihan pelkästään sitä rautaa nappailemalla. Ja tosiaan verikokeista todistettiin, että ei ollut autoimmuuniperäistä lainkaan. Se arvo oli täysin normaali siinä kohtaa, kun kilpirauhasarvot olivat noin 7.
Mulla oli jotai 10-11 kun todettiin joskus yli 10 vuotta sitten. Oireina oli painonnousu ja kylmyys vaikka oli takki päällä sisällä. Se saatiin kuntoon tyroksiinilääkityksellä mutta muutama vuosi sitten arvo nousi yhtäkkiä 6. Viimeisimmässä mittauksessa 1,6.
Vierailija kirjoitti:
" Ainakin minut käytännössä pakotettiin ottamaan radiojodi. Näin 20 vuotta sitten. "
Ihmisten olisi hyvä tietää, että mihinkään lääketieteelliseen toimenpiteeseen ei ole pakko suostua. Se on lakiin kirjattu oikeus. Ihminen saa itse päättää terveydestään ja hoidostaan, suostuuko vai ei toimenpiteisiin, syökö lääkkeitä vai ei.
Joo. Niin olisi hyvä tietää, mutta olin nuori, ilman vanhempien ihmisten tukea ja aikana ennen kuin kaiken sai tarkastettua netistä jne. Ja kun sanoin, etten halua hoitoa, todettiin, että tämä nyt vain on näin, ei ole mitään muutakaan hoitoa, koska tyrazolia ei voi syödä pitkään.
Tuo radiojodi pilasi terveyteni enkä todellakaan enää ota mitä tahansa hoitoja.
Lääkärit jättävät raudanpuutepotilaat heitteille. Heillä on väärää tietoa asioista. 20-30 ferritiini ei ole hyvä arvo.
Muita tutkimuksia kyllä määrätään.Raudanpuute on "psyykkistä" tms.
Raudalla on suuri merkitys kilpirauhasen toiminnalle.
Raudanpuutteessa kilpirauhanen ei toimi kunnolla, Ja ne T3 ja T4 hormonit eivät pysty tekemään hommiaan ja siksi elimistö piiskaa lisää TSH hormonia, jotta ne toimisi. Siksi vajaatoiminnassa TSH nousee.
T3 ja T4 tarvii rautaa toimiakseen.
Hyvä ferritiinin taso on noin 100, jotta kilpirauhanen toimii hyvin.
Onpa outoa. Tuon taulukon mukaan 65-vuotiaan normaalin yläraja on 4,5. Alaraja saisi olla jopa niinkin alhainen kuin 0,5 ja sullahan on yli 2.
P -Tyreotropiini (P -TSH)
15 - 59-vuotiaat: 0.5 - 4 mU/l (milliyksikköä litrassa)
60 - 69-vuotiaat: 0.5 - 4.5 mU/l.
70 - 79-vuotiaat: 0.5 - 6 mU/l.
yli 80-vuotiaat: 0.5 - 7.5 mU/l.