Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tekoäly vie ihmisiltä loputkin työt..

Vierailija
26.02.2026 |

Näin tulee käymään ja vieläpä hyvinkin nopeasti.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan etätyökin eräänlainen alkeellinen automaation/tekoälyn mahdollistama työ ja tämäkin tyhjentää osittain kiinteistöjä ja sitä kautta lakkauttaa ruokaloita, siivoustarpeita, kiinteistönhoitoa ja muuta.

Näin se kehitys hiipii hissukseen nurkan takaa, mutkan kautta, lopulta kaikki vaikuttaa kaikkeen.

Vierailija
22/38 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työt ei katoa mutta palkanmaksu loppuu.

Asia pitäisi hoitaa ikään kuin toisin päin, kuten pyykinpesukone, että siitä kaikki hyötyvät, kun ei tarvitse itse tehdä.

Nyt tätä ajetaan tosiaan peilikuvana, eli sinusta tehdään tarpeeton ja koneesta hyödyllinen ja sinut siirretään joko huonompiin töihin tai työttömäksi, eli koneesta on vain haittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi itse ehdin jäädä ennen sitä eläkkeelle ja tytär valitsi ammatin, jota tekoäly tuskin vie koskaan (hammaslääkäri)

Vierailija
24/38 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan vie. Kertokaa mulle, kenellä on varaa ostaa niitä hienoja, fyysisen työn korvaavia robotteja? Tai miten se tekee tiettyjä tietokoneellakaan tehtäviä juttuja. Automaatiota toki pystytään lisäämään mutta tekoälystä ei ole vielä vuosikymmeniin kaikkien töiden tekijäksi, tuskin koskaan

Terveisiä it-alalta

Vierailija
25/38 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoäly on ihan loistava keksintö. Se lukee mun puolestani asiat wikipediasta. Mahtavaa? 

Vierailija
26/38 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkossa työntekijän tarvitsee maksaa, että saa tehdä töitä. Kaikille ei silti riitä töitä, koska harva osaa olla työttömänä. Työnteko antaa sisältöä elämään.

Vierailija
27/38 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eilen tuli ilmoitus muutosneuvotteluista. Jos saan kenkää niin en todellakaan enää hae mihinkään duuniin. Olen reilusti yli 50 vuotias. 

Sulla on siis edessä reipas 10v kitkuttelu markkinatuella a la 590€/kk jos jotain tukia haluat. Oletan että omistat asunnon joten mitään tukia et siihen tule saamaan. Ja jos myyt asuntosi niin  kauna kun sulla on enemmän kuin 10 000€ rahaa niin mitään muita tukia et myöskään tule saamaan. Kitkuttelukaude edessäpäin jollet ole joku supersijoittaja joka voi elellä 10v kaikkine kuluineen asuntoa myymättä. Oletan että eläkikää nostetaan vielä aikan 70v paikkeille 5v sisällä.

Vierailija
28/38 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rupeen tekoäly-yrittäjäksi...hilloa tulee ovista ja ikkunoista..

Tekoälyn idea on juurikin siinä, ettei mitään välikäsi-palveluntarjoajaa tarvita. Liiketoiminta itse tekee mitä tarvitsee.

Vierailija
29/38 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tekoäly vie ihmisiltä loputkin työt.." Ihmiset keksivät tilalle jotain muuta järkevämpää ja tekoäly jää aivan itekseen.

Vierailija
30/38 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvä asia. Kansalaispalkka tulee!

Ei takuulla tule ainakaan haaveliemassasi muodossa seuraavaan 30 vuoteen eli elinaikanani.

Vierailija
31/38 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti, sillä siitä minä nautin.

Vierailija
32/38 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Artificial Narrow Intelligence ei todellakaan vie kaikkia työpaikkoja. Vie työpaikkoja kyllä mutta ei kaikkia. Se ei voi tehdä esim mitään vähänkään momimutkaisempaa fyysistä työtä.

Jo nyt teknologia ja halpuuttaminen ovat vieneet tuhansia työpaikkoja. Tätä on tapahtunut jo pitkin vuosikymmeniä ja valtavat määrät ihmisiä on työttömänä.

Vierailija
33/38 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän olisi unelma, kenenkään ei olisi pakko tehdä töitä kun koneet pyörittävät yhteiskuntaa. Ihmiset voisivat keskittyä perheeseen, harrastuksiin ja rentoutua. 

Vierailija
34/38 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sadan vuoden päästä tai sitten tulevaisuudessa  se joku mummoraasu joka on 120 v, vetää töpselin pois ja ihmiskunta palaa arkiaskareisiin.

Vierailija
35/38 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eilen tuli ilmoitus muutosneuvotteluista. Jos saan kenkää niin en todellakaan enää hae mihinkään duuniin. Olen reilusti yli 50 vuotias. 

Tottakai haet. Haet neljää olematonta työpaikkaa joka kuukausi. Tuon ikäisenä tuskin on pelkoa tulla valituksi, mutta hakea pitää.

Vierailija
36/38 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rupeen tekoäly-yrittäjäksi...hilloa tulee ovista ja ikkunoista..

Reaalimaailmassa hilloa ei voi tulla ovista ja ikkunoista. Hillo kuuluu letun päälle.

Vierailija
37/38 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämähän olisi unelma, kenenkään ei olisi pakko tehdä töitä kun koneet pyörittävät yhteiskuntaa. Ihmiset voisivat keskittyä perheeseen, harrastuksiin ja rentoutua. 

Tuohon kaikkeen on vain yksi este. Rahan puute kun ei ole töitä.

Vierailija
38/38 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein vielä muutama vuosi sitten käännöstöitä, ja jo silloin alkoi mennä hommat johonkin Eestiin ym puolella hinnalla (tulos oli kökköä mut siitä ei ne tilaajat välittäneet yhtään).

Onneksi lopetin firmani ajoissa, nyt ei enää noitakaan hommia olis ja millä sitten eläisi. Kukaan ei ota töihin 40+ ja olin käännöstyöt lopettaessani jo lähes 50 joten toivotonta. Sitten tein nettihommia mutta kai nekin on jo kaikki jonossa AI-toimiksi...

Viime vuonna pääsin varhaiseläkkeelle.

Tulee sääli nuorempia, mitä ihmettä ne kaikki tekee elannokseen jotain viiden vuoden päästä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kahdeksan