Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Masennus perheellisenä

Vierailija
25.02.2026 |

Olen yksilapsisen perheen isä. Vaikeaa masennusta on ollut matkan varrella, jopa osastohoitoa ja sähköshokkeja, tms.

Olen välissä kuntoutunut jotenkin työkykyiseksi, ja uskalsimme hankkia lapsen. Nyt olen kuitenkin jäänyt 2v sitten työttömäksi, ja tilanne on huono. Alamäki vaan jatkuu yrittämisestä huolimatta.

Olen eri lähteistä, mm. palstalta lukenut, kuinka äiti lapset ovat olleet helpottuneita kun masentunut isä on jätetty tai muuten poistunut elämästä. Kuinka yleistä tämä on? En viitsisi kivirekenä olla. 

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla jokin sellainen lääke, mikä voisi aiheuttaa sen, että sinusta tuntuu ettei välttämättä pysty? Joissakin lääkkeissä voi olla sivuvaikutuksena itsemurha-ajatuksia. Voisiko lääke pitää yllä tilannettasi ns pakkoajatuksina, koska lääkkeet vaikuttavat aivotoimintaan. 

Kirjoituksesi ovat selkeitä, joten olisit hyvinkin jo parantunut mielen tasolla ja sinulla voi olla fyysisen tason eli aivojen lääkityksestä johtuvia ongelmia. 

Muuten täytyy sanoa, että täällä vauva-palstalla on paljon ikäviä negatiivisia kirjoituksia miehistä ja miehiä vastaan. Niiltä ei voi välttyä, mutta niitä ei pidä ottaa henkilökohtaisesti, ei alkaa ajatella niitä. 

Vierailija
22/24 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ei kai tuollaista kukaan jaksakaan. Hän vetää sinutkin mukanaan masennuksen maailmaan.

Pelasta itsesi"

Tai

"Lapsetkin olivat helpottuneita kun tuo kotona mököttävä mörkö muutti vihdoin pois. Ei ole sen koommin hänestä kuulunut"

Tai

"Onko teillä lapsia ap? Jos on, niin lähde ja kannattaa muutenkin lähteä. Mä toivoin aina ,että isäni olisi jättänyt masentuneen ja mielisairaan äitini."

Suurin osa viesteistä palstalla on tämän suuntaisia, jos puoliso on perheessä masentunut. Mietin vaan, että onko jokin bias vai onko tosielämässä myös näin? Jossain vaiheessahan sitä muuttuu nettonegatiiviseksi.

Noita kun ei irrota kontekstista huomaa niiden olevan vastauksia tilanteeseen, missä masentunut käyttäytyy huonosti perhettään kohtaan, eikä suostu hakemaan apua. Jos sinä olet sitoutunut tekemään töitä paranemisesi eteen, etkä käyttäydy ikävästi perhettäsi kohtaan, tilanne on varmasti eri.

Tuo on asia, josta sinun kannattaisi puhua ennen kaikkea vaimosi kanssa ja jos sinulla on hoitokontakti, vaimon voi ottaa myös mukaan jollekin käynnille työstämään yhteisiä asioitanne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet fiksu, kun haet ammattiapua.

On raskasta olla masentuneen ihmisen kanssa, jos hän ei suostu menemään lääkäriin. Sanoo vuodesta toiseen "ei mua mikään vaivaa!!!" Jos vielä luonne on äärimmäisen negatiivinen ja mustasukkainen, niin kodista häviää kaikki ilo.

Uskoisin, että et ole mikään kivireki. Sinä otat vastuun sairaudestasi kaatamatta sitä kokonaan puolison niskaan.

Kaikkea hyvää teidän perheelle!

Vierailija
24/24 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Muuten täytyy sanoa, että täällä vauva-palstalla on paljon ikäviä negatiivisia kirjoituksia miehistä ja miehiä vastaan. Niiltä ei voi välttyä, mutta niitä ei pidä ottaa henkilökohtaisesti, ei alkaa ajatella niitä"

Jokin totuus niissäkin varmasti on. Eivät vaikuta trollien kirjoittamilta. 

Huomaan palstalla saman dissonanssin kuin perheessä ja laajemmin yhteiskunnassa: Annetaan viestiä että henkilö on jollain tavalla kelvoton tai perässävedettävä, kuluerä, nettonegatiivinen yksilö, ja kaikki olisi paremmin, jos hän ei olisi kuvioissa. Jos henkilö reagoi viestiä tarpeeksi kauan kuunneltuaan poistamalla itsensä, muuttuu viesti aivan toisenlaiseksi, ja itketään krokotiilin kyyneleitä, kuinka jokainen on todella arvokas ja kuinka tämä on niin väärin...