Julkisesta hammas särkypäivystyksestä 150e lasku!!
Tämähän on nykyään ihan amerikan meininki, aina olen näistä selvinnyt 50-70e laskuilla mutta nyt menee pienituloisella tiukille
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkisesta maksat ensin veroissa 10% palkastasi ja sitten vielä päälle runsaasti. Itse kävin erikoislääkärillä ja hinta oli 70€/15min - toki puolet vähemmän kuin yksityisellä...
...MUTTA maksankin julkisesta lisäksi n. 400€/kk "soteveroa", silloinkin kun en palvelua käytä lainkaan. Käytännössä tämän käynnin hinta oli siis viisinumeroinen, koska en ole vuosiin julkisella käynyt.
Ilmeisesti et ajatellut elää vanhaksi, vaan kokea nopean tapaturmaisen kuoleman?
Jos nyt ajatellaan, että 25-vuotiaasta 55-vuotiaaksi asti maksan soteveroa noin 5000€/v ekstraa, niin 6% tuotto-odotuksella olen minulle olisi säästynyt 450 tuhatta euroa - ja se jatkaa kasvamistaan 27 tuhannella vuodessa ts. voisin ostaa yksityiseltä tuolla summalla palvelua joka vuosi siitä eteenpäin. Todennäköisesti kuitenkin en läheskään noin paljoa noin nuorena vielä kuluttaisi - sanotaan, että kuluttaisin noin 5 tuhatta/vuosi eli saman verran kuin maksan - tällöin potti jatkaisi kasvuaan ja 70 vuotiaana korkoja tulisi jo 65 tuhatta vuodessa.
Tää on jotenkin niin klassikko, että nimenomaan systeemin loinen valittaa vahvasti subventoidusta palvelusta. Ilman nykyistä subventiota toi palvelu olisi maksanut paljon enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Tuohon hintaan käy jo yksityisellä
No ei käy, esimerkiksi halvin paikkaus kelakorvauksen jälkeen maksaa jos +-100 euroa, ei sisällä puudutusta se maksaa erikseen ja tietenkin tulee muut maksut päälle eli se että hammaslääkäri katsoo suuhun ja toimisto maksut
Vierailija kirjoitti:
Pidä hampaista parempaa huolta. Älä siis syö sokeria. Hammasharjaan ja tahnaan kyllä on köyhälläkin varaa. Mun ei ole tarvinnut ikuna käydä hammaspäivystyksessä, eipä ole laskujaan tullu.
Minä olen syönyt koko elämäni. Hampaat pessyt keskimäärin kaksi kertaa viikossa. Vielä on sen verran tynkiä jäljellä, että syöminen onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi työpaikka tarjoaa hammaslääkärin ja hätäpäivystyksen.
Menkää töihin!
Luuletko, että kaikki työpaikat tarjoavat?
Monilla on minimi työterveys, eli oikeus yhteen lääkärintarkastukseen, muuten kaikki julkisella.
hammas särkypäivystys
viiksi vahakauppias
paksu levyseppä
Itse kävin julkisella tarkastuksessa, yksi hammas paikattiin ja lisäksi kävin suuhygienistillä. Maksoi noin 230€. Joo, varmaan yksityisellä olisi ollut enemmän, mutta tuokin summa on kyllä iso osuus palkastani, josta pakollisten säännöllisten kulujen jälkeen jää noin 600 ruokaan ja muuhun.
Aivan kauheat hinnat julkisellakin nykyään. Lisäksi monet hammaslääkärit kauheita käytökseltään. En ole missään muussa ammattiryhmässä tavannut niin ikäviä ihmisiä satunnaisesti kuin hammaslääkärit. Osaisiko joku selittää, miksi niin huonokäytöksisiä? Tästä on muutkin puhuneet.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi työpaikka tarjoaa hammaslääkärin ja hätäpäivystyksen.
Menkää töihin!
Mikä on hätäpäivystys? Oikeesti. Mikä?
Vierailija kirjoitti:
Tätä se on, kun rahat menevät kroonisesti- ja vakavasti sairaiden hoitoon. Mitä sairaampi olet sitä enemmän sinua hyysätään. Mitään vastuuta ei terveydestään tarvitse ottaa.
No sinähän et sitten käy hyysättävänä lääkärissä.
Hoida itsesi ja hampaasi niin ettet tarvitse lääkäriä.
Vierailija kirjoitti:
Aivan kauheat hinnat julkisellakin nykyään. Lisäksi monet hammaslääkärit kauheita käytökseltään. En ole missään muussa ammattiryhmässä tavannut niin ikäviä ihmisiä satunnaisesti kuin hammaslääkärit. Osaisiko joku selittää, miksi niin huonokäytöksisiä? Tästä on muutkin puhuneet.
Minä kävin julkisella, 3 paikattiin, en muista mitä maksoi mutta ihanat lääkäri ja hammashoitaja oli siellä.
Vierailija kirjoitti:
Joskus yksi sai ihan täydet kilarit kun minun maailmani ei pyöri hampaidenhoidon ympärillä enkä niitä lankaile päivittäin, en edes viikottain hänestä ne pitää lankailla aamuin illoin. Laitoin palautetta.
Edelleen pätee sääntö, pidä kolmen kuukauden nettopalkka säästössä, ei tarvitse pohtia ostosta, kun hajoaa grilli, tiskikone tms.
Miksi nulkinen hoito pitäisi olla lähes ilmaista ? Hammashoito saa maksaa, suun terveyteen voi vaikuttaa niin paljon, että ihan kohtuutonta maksattaa omaa huolimattomuuttaan muilla. Eikä 150€ ole iso raha, tankkaa kolme autoa, ei riitä 150€, hieman perpektiiviä.
Mehiläisen silmälääkärillä lääkärin palkkion lisäksi 38 e poliklinikkamaksu sekä kantamaksu päälle yht. 210 euroa. Kuitenkin oli pakko käydä oireiden vuoksi. Julkinen puoli on nostanut käyntimaksuja valtion säästövaateiden takia. Silti yksityinen rahastaa enemmän esim. otattamalla usein hammaskuvia, kuten olen huomannut. Onneksi olen päässyt julkiselle. Kenelle ei tule muuten mieleen, että nuo julkisen puolen maksut ei kata edelleenkään lähellekään todellisia kuluja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkisesta maksat ensin veroissa 10% palkastasi ja sitten vielä päälle runsaasti. Itse kävin erikoislääkärillä ja hinta oli 70€/15min - toki puolet vähemmän kuin yksityisellä...
...MUTTA maksankin julkisesta lisäksi n. 400€/kk "soteveroa", silloinkin kun en palvelua käytä lainkaan. Käytännössä tämän käynnin hinta oli siis viisinumeroinen, koska en ole vuosiin julkisella käynyt.
Ilmeisesti et ajatellut elää vanhaksi, vaan kokea nopean tapaturmaisen kuoleman?
Jos nyt ajatellaan, että 25-vuotiaasta 55-vuotiaaksi asti maksan soteveroa noin 5000€/v ekstraa, niin 6% tuotto-odotuksella olen minulle olisi säästynyt 450 tuhatta euroa - ja se jatkaa kasvamistaan 27 tuhannella vuodessa ts. voisin ostaa yksityiseltä tuolla summalla palvelua joka vuos
Mitä helvetin soteveroa? Sitä nimenomaan ei Suomeen ole saatu. Kyllä maksan oman osuuteni palkan sivukuluina laskematta joka päivä taskulaskimen kanssa, paljonko olen miinuksella!
Julkiseen hammaslääkäripäivystykseen ei kannata mennä ellei ole aivan pakko. Kannattaa mielummin yrittää sinnitellä seuraavaan päivään. Julkinen hammalääkäripäivystys on monella paikkakunnalla yksityiseltä ostettava palvelu ja siksi niin älyttömän kallis. Jos saa päivystysajan normaalina virka-aikana kunnalliseen hammashoitoon niin maksaa normaalit taksat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei käy, esimerkiksi halvin paikkaus kelakorvauksen jälkeen maksaa jos +-100 euroa, ei sisällä puudutusta se maksaa erikseen ja tietenkin tulee muut maksut päälle eli se että hammaslääkäri katsoo suuhun ja toimisto maksut
Myös yksityisellä otetaan joka kerta kalliit röntgenkuvat vaikka vuosi sitten otettiin jo ne kuvat samassa paikassa ja samalta hammaslääkäriltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös yksityisellä otetaan joka kerta kalliit röntgenkuvat vaikka vuosi sitten otettiin jo ne kuvat samassa paikassa ja samalta hammaslääkäriltä.
Kyllä ja toimisto/poliklinikkamaksut on korkeat.
Ainoastaan köyhien pitäisi maksaa sote palveluista veroa, koska vain he käyttävät niitä. Samoin koulut ja kirjastot pitäisi yksityistää.