Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nuori ei mene kouluun kiusaamisen takia ja lasut laulaa

Vierailija
24.02.2026 |

Kiusaamista ei saada kuriin, mutta kouluun on vain mentävä. Koulu ei kykene tekemään mitään ja nuoret on ovelia näissä. Kiusaavat ja haukkuvat silloin kun aikuiset ei näe tai kuule. Kuiskivat mm. nuorelleni ohimennen että tekisi jo itsemurhan. Mitään muuta ei ole tarjolla kuin lastensuojeluilmoituksia omasta nuorestani. Kiusaajat ovat nuoria joiden vanhemmat eivät kaikki puhu kunnolla kieltä, ja selvittäminen on hankalaa. Sitä paitsi he eivät ole kiinnostuneita tulemaan koululle selvittelemään mitään. Ei yksikään. 

Nyt on alettu puhua nuoreni sijoittamisesta kodin ulkopuolelle. Pienluokkaa nuoreni jo käy, mutta ongelma on myös siellä. Pienluokkatyöskenntely ei takaa työrauhaa, koska häiriköt ovat myös siellä. Itselläni alkaa jo terveys pettää tästä huolesta ja surusta. 

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

White flight. Muuttakaa pois slummeista.

Vierailija
22/56 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutto. Turha jäädä jos ei asiat etene. Tekisin  mitä tahansa lapsen takia.

Eipä tuo muuttokaan mitään takaa. Itsellä jatkui kiusaaminen uudessa koulussa alle puolessa vuodessa muutosta. Ja itse asiassa jopa pahempana. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos viesteistä. Olen antanut nuoren jäädä kotiin, koska olen samaa mieltä siitä että kenenkään ei tulisi kokea kiusaamista työpaikallaan. Rikosilmoituksia olen kiusaajista tehnyt, kuten myös lastensuojeluilmoituksia. Nämä eivät ole johtaneet yhtään mihinkään. Rikosilmoitukset menee suoraan roskiin poliisin pöydältä. Lasu on voimaton myöskin. Muutto vaatisi sellaisia resursseja ja rahoja joita minulla ei tällä hetkellä ole. Jotain muuta on löydyttävä että tuo hirveä peruskoulu saadaan suoritettua. 

Ap

Vierailija
24/56 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma syysi

Vierailija
25/56 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaaminen on valtaa!

Wanha westendiläinen sananlasku

Vierailija
26/56 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Oletko tehnyt poliisille tutkintapyynnön koulusta?

Eiköhän se tutkintapyyntö pidä tehdä kiusaajista eikä koulusta. Koulun mahdollisuudet puuttua kiusaamiseen ovat luokkaa jälki-istunnon määrääminen, koska koulunkäynti on oikeus, eikä kiusaajaa voi esim erottaa koulusta. 

Vierailija
27/56 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti vauvapalstalle inisevä huoltaja ei sen vertaa veny, että laittaisi ipanansa uuteen kouluun. Palkinto täydellisestä kädettömyydestä tulee postissa.

Vierailija
28/56 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävää...mutta toisaalta ei haukku haavaa tee eli käsiksi eivät uskalla käydä.Täytyisi olla välittämättä. Ei niidenkään elämä ole  hyvää, kärsivät siitä, lähtivät kiusaamiseen mukaan jonkun aloitteesta eli alistuvat. 

Vierailija
29/56 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos viesteistä. Olen antanut nuoren jäädä kotiin, koska olen samaa mieltä siitä että kenenkään ei tulisi kokea kiusaamista työpaikallaan. Rikosilmoituksia olen kiusaajista tehnyt, kuten myös lastensuojeluilmoituksia. Nämä eivät ole johtaneet yhtään mihinkään. Rikosilmoitukset menee suoraan roskiin poliisin pöydältä. Lasu on voimaton myöskin. Muutto vaatisi sellaisia resursseja ja rahoja joita minulla ei tällä hetkellä ole. Jotain muuta on löydyttävä että tuo hirveä peruskoulu saadaan suoritettua. 

Ap

Koulu on julkinen yhteiskunnan rahoittama ja kaikkien pitää voida siellä opiskella. Kotiin jääminen on huono valinta.

Vierailija
30/56 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kiusaajista tehty lasu?KIUSAAJAT VAIHTAA KOULUA!!!! EI KIUSATTU.

Vierailija
31/56 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä asuu iäkäs naapuri, joka pissittää ja kakittaa pikku koiraansa meidän pihan reunaan. Mutta siitä on oltava välittämättä, vaikka se jurppii todella paljon.  Pitää odottaa, ennemmin  tai myöhemmin asia ratkeaa hänen vahingokseen, itsestään.

Vierailija
32/56 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Koulu on julkinen yhteiskunnan rahoittama ja kaikkien pitää voida siellä opiskella. Kotiin jääminen on huono valinta.

Minkäs teet kun koulu on näiden matuhirviöiden vallassa. Jos tuohon opettajat puuttuvat, heidän kimppuunsa hyökkäävät tietyn puolueen kannattajat huutaen razizmia ja taas ollaan A-studiossa. Olen pahoillani ap, että lapsesi on tämän hirvittävän nykyajan uhri. Ja olen pahoillani kaikkien näiden viattomien suomalaislasten puolesta, jotka joutuvat kärsimään.

Vierailija
33/56 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
34/56 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain sen vuoksi että lapsi/nuori ei käy koulussa, ei sijoiteta kodin ulkopuolelle. Eli jotain jätät kertomatta, mutta eipä sun tarvitsekaan. Kotikoulu ainut järkevä ratkaisu. 

Vierailija
35/56 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus kiusaaminen loppuu kuin seinään kun löytyy muista oppilaista joku puolestapuhuja. Kokeile tätä.

Joskus oppilas  myös kokee, että häntä kiusataan vaikka kenenkään muun mielestä näin ei ole... Vaikea tietää...

Jos lapselle kuiskitaan, että tapa ittes, niin ei todellakaan ole "vaikea tietää" onko tuo kiusaamista.

Vierailija
36/56 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota rehtoriin yhteys mikäli et ole vielä ottanut ja vaadi tapaamista. Yhteys myös teidän paikkakuntanne koulutoimenjohtajaan. Kuten yllä jo ehdotettiin, laita kirjallinen viesti koululle sekä lastensuojeluun, jossa ilmoitat ettei lapsi voi tulla kouluun ennen kuin koulu pystyy takaamaan turvallisen oppimisympäristön, kannattaa muistuttaa perusopetuslaista 628/1998. Mikäli mahdollista niin ehdottomasti koulunvaihto tai kotikoulu. Lasta en missään nimessä tuossa tapauksessa pakottaisi kouluun kidutettavaksi. 

Vierailija
37/56 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävää...mutta toisaalta ei haukku haavaa tee eli käsiksi eivät uskalla käydä.Täytyisi olla välittämättä. Ei niidenkään elämä ole  hyvää, kärsivät siitä, lähtivät kiusaamiseen mukaan jonkun aloitteesta eli alistuvat. 

Voi hyvä luoja, missä 50-luvulla oikein elät. Herkässä iässä olevaa lasta käsketään päivittäin koulussa tappamaan itsensä yms mutta ummistaa vaan korvat ja jatkaa hymyssä suin eteenpäin

Vierailija
38/56 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsi kaikki mahdollisuudet kotikouluun nyt aluksi. Sitten myöhemmin voi löytyä uusi ratkaisu. Uusi koulu tms. Jatkuvasta kiusaamisesta jää useimmiten loppuelämän trauma enkä jättäisi lastani siihen tilanteeseen.

39/56 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalaa aikaa kun nuoret pelkäävät mennä kouluun. Pyydä kunnalta apua, että saa suojelijan mukaan kouluun ihan työllistettynä. Pakko niiden on puuttua. Näin Ruotsissa . 

Vierailija
40/56 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virallisesti Suomessa ei ole koulupakkoa, mutta oppivelvollisuus on. Käytännössä maassamme on koulupakko, joitakin harvoja tapauksia lukuunottamatta. Mutta kovin paljonhan siellä koulussa ei ole pakko oppia. Ei edes olemaan herjaamatta, solvaamatta, lyömättä, potkimatta... Niin että kouluun on mentävä, vaikka siellä tulisi turpiin.

Minä olin kiusattu muutaman vuoden. Kiusaaminen oli lyömistä, jäisillä lumipalloilla heittelyä, nimittelyä, uhkailua ja ilveilyä. Toisinaan tulin mustelmilla tai naama veressä välitunnilta. Joskus oli itkukin kurkussa. Kukaan aikuinen ei sietäisi sellaista päivääkään - ei lähellekään mitään tuollaista. Niitä tekoja ei käsiteltäisi lievinä pahoinpitelyinä, ja jos/kun uhri on alaikäinen, rikos on joka tapauksessa yleisen syytteen alainen. Tai olisi, jos sitä oikeutta vain saisi.

Koulu laiminlyö velvollisuuksiaan ja osoittaa tyhjiksi kiusaamisen vastaiset ihanteensa. Tiedän kyllä, etteivät opettajat tai rehtori ehdi joka paikkaan näkemään kaikkea, mutta jos tilanne on näin tulehtunut, heidän kyllä pitäisi tajuta kiinnittää erityistä huomiota. Kahvittelu opettajainhuoneessa ei liene mikään työsuhde-etu, etenkään jos joku oppilas on jatkuvasti kaltoinkohdeltavana.

Jos rikosilmoitukset eivät auta, kannattanee edes selvittää, minkälainen ja kuinka tyyris hanke siviiliprosessi olisi. Pahoin kyllä pelkään, että se tie on kallis, hidas ja epävarma. Jos ette ole rahoissanne, oikeusaputoimistoonkin kannattaa olla yhteydessä jo hyvissä ajoin. 

Kun on kokenut sen minkä minä olen kokenut, voisin kyllä korjata teräaseet masentuneen lapsen ulottumattomiin. Toisaalta voisin pohtia, että ehkä hän ei vahingoittaisikaan itseään, vaan niitä jotka sen ansaitsevat.