Minkälainen paikka Viro on asua?
Saisiko siellä paremman elintason? Palkkani on noin 70 000€/vuosi, ja tuntuu että olisi kovasta työnteosta mukavaa päästä myös joskus nauttimaan. Suomessa se ei verotuksen ja korkeiden elinkustannusten vuoksi oikein onnistu.
Kommentit (138)
Vierailija kirjoitti:
"viekää minut sitten mielisairaalaan", vai mitä?
Mitähän tarkoitat?
Vierailija kirjoitti:
Taas joku hupikyselijä asialla. Ketuttaa, kun ihmiset oikeesti näkee vaivaa ja vastaa ja sitten vaan kadotaan.
Ei se hukkaan mene. On näitä kiinnostava meidän muidenkin lukea, ja yks ja toinen myös mietiskelee erilaisia vaihtoehtoja.
Oma palkkataso on Suomessa sama. Jos lähtisin Virosta kysymään töitä samalla palkkavaatimuksella niin ostaisivat mulle varmaan laivalipun Suomeen ja litran pullon vodkaa evääksi . Vaikka olenkin suomalaisten mielestä "huippuosaaja".
Ei sinne Viroon taideta niin vain kävellä menestyjäksi. Päättelin ihan vaan siitä "palvelutasosta" mitä siellä ihan todella parhaimmissakin kylpylähotelleissa saa. Tuskin se ilmapiiri firmoissa kovin paljon parempi on.
Elämänlaatu ainakin mulla paranee, kun asun aina välillä pitkiä pätkiä Virossa. Olen siellä jotenkin aktiivisempi, käyn konserteissa ja kylpylöissä. Ihanan hierojankin olen löytänyt.
Vierailija kirjoitti:
Hyvii pillui ja maaseutuu.
Parkanossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et muita maaseudulle ja maksat verot Suomeen niin ei paljoa elintaso muutu. Toisaalta voita saada kokea millaista on rasismi kun meitä "poroja" ei hirveästi arvosteta siellä.
Verot tietysti maksetaan asuinmaahan kunhan verovelvollisuus Suomeen loppuu.
Tämä on aika yleistä IT -hommissa jossa työ tehdään etänä. Palkka tulee Suomesta ja tulovero 22 % maksetaan Viroon.
Onko vielä kysymyksiä? Kaikkeen on yritetty vastata.
Vierailija kirjoitti:
Oma palkkataso on Suomessa sama. Jos lähtisin Virosta kysymään töitä samalla palkkavaatimuksella niin ostaisivat mulle varmaan laivalipun Suomeen ja litran pullon vodkaa evääksi . Vaikka olenkin suomalaisten mielestä "huippuosaaja".
Ei sinne Viroon taideta niin vain kävellä menestyjäksi. Päättelin ihan vaan siitä "palvelutasosta" mitä siellä ihan todella parhaimmissakin kylpylähotelleissa saa. Tuskin se ilmapiiri firmoissa kovin paljon parempi on.
Ruotsi on ollut samassa asemassa Suomeen nähden. En muista yhtään hetkeä Suomen IT-maailmassa, että ruotsalaisia olisi Suomessa suurina sankareina juhlittu. Todella vaikeat neuvottelut muistan. Ja ruotsalaiset jopa ehdottivat, että neuvotellaan ruotsiksi kun osaatte niin hyvin ruotsia. Jo vähän jarrua taisi tulla...
Tykkäätkö shoppailla? Tallinnassa ostoskeskuksia joka lähtöön. Itse pidän parhaimpana Ülemisten keskusta. Keskturg on kyllä myös mielenkiintoinen paikka. Hyvää pullaa ja soppaa. Ihania mummoja, ne ei ainakaan oo äksyjä.
Vierailija kirjoitti:
Lähes joka kolmas vastaantuleva on venäläinen.
Tämä koskee tosin lähinnä kaupunkeja.
Lähi-idän insinöörejä ei puolestaan ole niin paljoa.
En ole nähnyt viimeksimainittuja koskaan Virossa. Silloin harvoin, kun joku säkkipää tulee vastaan, se on tullut Suomesta.
Vierailija kirjoitti:
Tulovero 24% kaikille, mutta 700e/kk on verotonta.
Sehän on Suomessakin verotonta.
Vierailija kirjoitti:
Virossa on yksinäiselle naiselle turvallista. Ikinä en ole joutunut pelkäämään. Puuttuu Suomen haittailmiöt.
Siis maahanmuuttajat.
Itsekin olen välillä harkinnut muuttamista Viroon. Jos teen sen, opettelen ilman muuta viron kielen.
Vierailija kirjoitti:
Tallinnassa kannattaa katsella kämppää vaikka hieman kauempaakin, jos ei kerran töihin tarvi joka aamu lähteä. Nõmme on kaunista aluetta ja joukkoliikenne todellakin toimii ja jos kerran sinne muutat, niin se on ilmaistakin. Virosta lyhyt lähteä bussilla vaikka viikonlopuksi Riikaan.
Mitä tekemistä on Riikassa? Harvinaisen tylsä kaupunki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virossa on yksinäiselle naiselle turvallista. Ikinä en ole joutunut pelkäämään. Puuttuu Suomen haittailmiöt.
Siis maahanmuuttajat.
Myös rahtihameet puuttuu. Tosin Suomesta käyvät kangaskaupoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tallinnassa kannattaa katsella kämppää vaikka hieman kauempaakin, jos ei kerran töihin tarvi joka aamu lähteä. Nõmme on kaunista aluetta ja joukkoliikenne todellakin toimii ja jos kerran sinne muutat, niin se on ilmaistakin. Virosta lyhyt lähteä bussilla vaikka viikonlopuksi Riikaan.
Mitä tekemistä on Riikassa? Harvinaisen tylsä kaupunki.
Ollaankohan me oltu samassa Riiassa? Upea kaupunki, täynnä historiaa ja upeita taloja. Myös Jurmalassa kannattaa käydä. Ihana kaupunki, olen käynyt viisi kertaa enkä kyllästy!
Huhuu, onko tässä keskustelussa enää ketään?
Sooloja on liikaa ja venäläisten liikkeiden palvelu on huonoa.
Kuressaressa saa hyvää palvelua.
Ehkä se on henkilöstä riippuvaa, toisia arvostetaan, toisia ei.