Mistä tulee käsitys, että hoitajat ovat saaneet melkein tonnin palkankorotuksen?
Missä on muka hoitajat saaneet tuollaisen palkankorotuksen? Toisessa ketjussa kirjoiteltiin tuollaista.
Itse olen Attendolla töissä eli on käytössä yksityisen sosiaalialan tes. Palkkani sairaanhoitajana on kahdella kokemuslisällä on 2886,47€, ei lisiä koska päivätyö. Lähihoitajana mun kuukausipalkka olisi kahdella kokemuslisällä 2547,18€+ lisät. Lisät vaihtelee jonkun verran riippuen tehdyistä vuoroista.
Mitään lähes tonnin palkankorotusta ei ole kyllä ainakaan yksityisellä puolella näkynyt. Ei edes satasien korotuksia. Viimeisen korotus minulla oli n.85€. Tuskin on julkisellakaan puolella tullut mitään vajaan tonnin korotuksia.
Eli mistä jotkut vetää nämä juttunsa? Miksi levitellään tuollaisia valheellisia tietoja? Halutaan lisätä vihaa hoitajia kohtaan?
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Väittävät että hoitoalalla on työntekijäpula ja siksi palkkoja piti nostaa. Miksi siis ap ei vaan mene muualle töihin, jonnekin jossa saa parempaa palkkaa, kun kerran työpaikkoja on kamalasti auki eikä tekijöitä löydy? Luulisi olevan helppo löytää paremmin palkattu työ, jos kerran työvoimapula on totta.
Työpaikkoja ei todellakaan ole paljon auki! Etenkään sairaanhoitajan.
Asun pienellä paikkakunnalla eikä täällä ole paljon työpaikkoja hoitajillekaan. En ala oman jaksamisen vuoksi ajelemaan 85km:n matkaa keskussairaalaan.
En valittanut palkastani tai työpaikastani vaan ihmettelen tuota väitettä massiivisista palkankorotuksista. Ei koske yksityistä puolta tuollaiset korotukset ja siksi ihmettelen miksi tuollaisia väitteitä laitetaan keskusteluun joka liittyy yksityiseen puoleen.
Ap
Aika jännä miten palkat nousevat hv-alueilla yli keskiarvon ja byrokratia kasvaa, mutta mitään todellista tehostamista kuten terveysasemien siirtymistä kahteen työvuoroon ei saada aikaiseksi. Siellä ne seisovat kaksi kolmasosaa ajasta tyhjinä ja pimeinä, koska suojavirkamirkut haluavat kolmelta kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun peruspalkkani on noussut 500€ ja kun lisien nousu otetaan huomioon on kokonaiskorotus siinä 700€ paikkeilla.
Lähihoitaja sote tes, kotihoito. Siellä onkin parempi palkka. Itselläni täydet kokemuslisät, työkokemus 20v.
Minä en ollut näin massiivisten korotusten puolella, mutta hyvinvointialueen myötä on selvää että työskentely kunnilla ei ollut kovin tehokasta, olin ennen yksityisellä. Irtisanomisiinhan nämä korotukset johti, tämä tiedettiin tässä rahatilanteessa. Harmi ettei byrokratiaa olla purettu yhtään samalla, itse asiassa lisätty.
No niin, olet rehellinen sentään. Kyllähän tuo 700 e on aika mojova... Mitä se tekee vuodessa!
Minäkö en sitten ollut rehellinen?
Ap
Varmaan olit mutta sinä oletkin yksityisellä puolella joka kustantaa julkisen puolen porsastelut. Kalliiksi tulee tämä ilmainen terveydenhuolto.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä surkeat palkat yksityisellä. Mulla hva:lla lähihoitajana 2940e kahdella kokemuslisällä ja monella alueella maksetaan enemmän. Lisineen n.4000e kuussa, kahta vuoroa, normilista ilman mitään hälyrahoja tms.
Tienasin juuri 4900€/kk kun tein kaikki joulunpyhät töitä ja tuplavuoron hälyrahoineen ja ylityökorvauksineen. Palkkani ei ole huono.
Toki tässä ei ole mitään sosiaalista elämää ollut pariin vuosikymmeneen ja omia lapsiani en nähnyt joulukuussa. No, elämä on ja laskut täytyy maksaa, minkäs teet.
Tuhoajiksi sanominen, tuhoamisesta nauttiminen, ihmisten kanssa pelleilystä kertominen... johti tekstin poistoon!
Hienoa, peittelijät!
Yksityisellä puolella palkkansa tasosta ininisevän täytyy muistaa, että yksityinen myy tuotantoaan julkiselle puolelle, julkinen puoli kilpailuttaa tarvitsemansa, ja toisaalta jos yksityinen myy suoraan kuluttajalle eli esim. vanhuksille palveluita, yksityisen hintoihin vaikuttaa se, miten näillä ostajilla oletetaan olevan maksukykyä. No, nykyäänhän on toki varakkaita vanhuksia, on rahaa ostella palveluita eikä tunnu missään, ainakin jonkin verran tällaisia on. Mutta kun yksityisen tulot perustuvat juuri tähän myyntiin ja siitä saatuun rahaan, niin kaipa siellä sitten täytyy sitä työntekijöiden palkkaakin hieman tarkastella rahanlähteisiin nähden...
Voi käydä niinkin, että julkinen alkaa vähentää yksityiseltä ostamiaan palveluita, joten hoitajia saattaa vähetä sitten yksityispuoleltakin. Tai ainakin tulee tiukeammaksi työntekijämäärät....
No niin.
Nauti nyt kuitenkin niin kauan kuin sulle sitä palkkaa kuukaudesta toiseen, vuodesta toiseen maksetaan. Nauti, nauti kuule kaikkien niidenkin puolesta, joille ei palkkaa makseta!
Se on ihan sama mitä yksityinen yritys maksaa palkkaa, se ei ole pois veronmaksajilta kuten julkisen sektorin palkat. Tietysti sillä edellytyksellä että yksityisen palkat ovat edes sellaisella tasolla ettei työntekijä tarvitse yhteiskunnan tukia sen lisäksi elääkseen.
Vierailija kirjoitti:
Yksityisellä puolella palkkansa tasosta ininisevän täytyy muistaa, että yksityinen myy tuotantoaan julkiselle puolelle, julkinen puoli kilpailuttaa tarvitsemansa, ja toisaalta jos yksityinen myy suoraan kuluttajalle eli esim. vanhuksille palveluita, yksityisen hintoihin vaikuttaa se, miten näillä ostajilla oletetaan olevan maksukykyä. No, nykyäänhän on toki varakkaita vanhuksia, on rahaa ostella palveluita eikä tunnu missään, ainakin jonkin verran tällaisia on. Mutta kun yksityisen tulot perustuvat juuri tähän myyntiin ja siitä saatuun rahaan, niin kaipa siellä sitten täytyy sitä työntekijöiden palkkaakin hieman tarkastella rahanlähteisiin nähden...
Voi käydä niinkin, että julkinen alkaa vähentää yksityiseltä ostamiaan palveluita, joten hoitajia saattaa vähetä sitten yksityispuoleltakin. Tai ainakin tulee tiukeammaksi työntekijämäärät....
No niin.
Nauti nyt kuitenkin niin kauan kuin sulle sitä palkkaa
Mitä ihmettä sä oikein raivoat? Missä muka inisin palkastani? Etkö osaa ymmärtää mitä aloitus koski?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan sama mitä yksityinen yritys maksaa palkkaa, se ei ole pois veronmaksajilta kuten julkisen sektorin palkat. Tietysti sillä edellytyksellä että yksityisen palkat ovat edes sellaisella tasolla ettei työntekijä tarvitse yhteiskunnan tukia sen lisäksi elääkseen.
Yksityisten hoivakotien asukkaista moni on siellä hyvinvointialueen palvelusetelillä eli yhteiskunnan rahoista menee. Osaa saa myös asumistukea. Kaikkein pienituloisimmat voi saada myös toimeentulotukea.
Ap
Minulla on lähihoitajana perusspalkka Helsingin Kaupungilla 2630,37 euroa. Sairaalassa töissä.
Okei, eli ei ole työvoimapulaa? Miksi niitä palkkoja sitten piti nostaa? Jos on paljon tarjontaa tekijöistä, niin on luonnollista että palkat joustaa alaspäin.
Eihän siellä ole työntekijäpulaa enää... Hyvinvointialueet ovat irtisanoneet väkeä, kun toimipisteitä on karsittu ja toimintoja uudelleen järjestetty. Nyt on kuule työttöminäkin lähihoitajien lisäksi myös sairaanhoitajia!
Joskus vuosia sitten kun Tehy pisti lakkoon julkisen puolen hoitoväen, yksi sairaanhoitopiirin johtaja totesi, ettei työttöminä ole yhtäkään pätevää hoitajaa eli ei ollut mistä repiä lakonrikkojia.... No, nyt on työttöminä hoitajatkin!