Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Flunssat iskee aina kevättalvella, miten estää?

Vierailija
23.02.2026 |

Miksiköhän flunssa iskee kevättalvella? Syksyn ja vuodenvaihteen flunssat onnistun yleensä välttämään, mutta kevättalven flunssat tarraa kiinni.

Onko kyseessä esimerkiksi D-vitamiinin puute? Muita ideoita?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allergia kannattaa pitää kurissa ja itku. Jos nuha pahenee, se voi lisätä nenän bakteereja ja sen jälkeen kurkun. Kaulaliinat, lepo, lämpö. Ei väkijoukkoihin. Käsipesu ym. Jos nenä kuivuu voi kosteuttaa sopivasti, liika öljy jää hautomaan yöksi, antaa ensin valua pois. Sitten jallukola tai rommitoti voi poistaa hieman kurkun bakteereja, jos on jo. Pastilli.

Vierailija
22/34 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti. Nuoleskele metrokaiteita jo loppusyksyllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän 24 tunnin paastoja pari kertaa kuussa, muuten pätkäpaastolla 6:18. Syön d-vitamiinia 100 mikrogrammaa päivässä.

Viime vuonna mulla oli lokakuuhun mennessä ollut kahdeksan nuhaa, kyllästyin siihen totaalisesti, kun treeneistäkåän ei tullut mitään.

Nyt syön 2-3 ateriaa päivässä, lopun ajan paastoan ja annan autofagian siivota kaikki ylimääräiset viholliset kropasta. Nyt en ole ollut kipeänä viiteen kuukauteen.

N52

Vierailija
24/34 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidän 24 tunnin paastoja pari kertaa kuussa, muuten pätkäpaastolla 6:18. Syön d-vitamiinia 100 mikrogrammaa päivässä.

Viime vuonna mulla oli lokakuuhun mennessä ollut kahdeksan nuhaa, kyllästyin siihen totaalisesti, kun treeneistäkåän ei tullut mitään.

Nyt syön 2-3 ateriaa päivässä, lopun ajan paastoan ja annan autofagian siivota kaikki ylimääräiset viholliset kropasta. Nyt en ole ollut kipeänä viiteen kuukauteen.

N52

Tuolla ruokavaliolla varmaan kokonaisterveys paranee myös huimasti.

Vierailija
25/34 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on käytössä maski, kun en halua sairastua. Toimii hyvin. 

Vierailija
26/34 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastustuskykysi toimii hyvin, koska se torjuu suurimman osan flussaviruksista. Kevättalvella vastustuskykysi on tehnyt niin lujasti töitä, että antaa lopulta periksi.

D-vitamiinia kannattaa kyllä syödä kunnon annoksella. Minä, vaihdevuosi-ikäinen nainen syön lääkärin määräyksestä 50mikrogr. ympäri vuoden. Se suositus on naurettavan alhainen. Talvella myös limakalvot kuivuu, joten nenänkostutus on hyvä keino pitää itsestään huolta.

Vähennä kaikkia ihmiskontakteja niin paljon kuin mahdollista. Ei viikonloppuna markettiin eikä vapaa-ajanviettoa konserteissa tms. Nämä nyt vain esimerkkeinä paikoista, missä suuri määrä ihmisiä pakkautuu sisätiloihin.

Vierailija
27/34 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N52

Tulet varmasti saamaan vastaväitteitä, mutta minä tulin sanomaan että olet niin oikeassa! Yllätyin että palstalla joku on perillä autofagiasta. Googlatkaa jollette tiedä. Ihmisen keho pystyy ihmeellisiin asioihin.

T. Toinen paastoilija, joka on allergioistaan huolimatta pysynyt terveenä koko vuoden -25 ja vielä jatkuu. Mulla on lapsikin, joka kantaa taudit kotiin, mutta enää ne ei tartu minuun

Vierailija
28/34 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on käytössä maski, kun en halua sairastua. Toimii hyvin. 

Toisaalta maskia pitäisi sitten pitää kaikkialla paitsi ulkona. Eikä se estä kosketustartuntoja. Noron saa maskin kanssakin.

Vierailija
29/34 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertaisin: älä hanki lapsia tai ole sellaisten kanssa tekemisissä.

Ennen lapsia en sairastanut koskaan. Jopa lapsena oli hyvä vastustuskyky. Varmaan jotain nuhia oli, mutta esim. yläasteella olin yhden ainoan kerran sairaana ja lukiossa kerran, ammattikorkeakoulussa neljän vuoden aikana yhden kerran kuumeessa. Nuhia kyllä varmasti oli, mutta ei sellaisia hemmetin räkätauteja, joita nykyään on vähän väliä juurikin kevättalvella kahden päiväkoti-ikäisen lapsen äitinä.  Toisaalta kun oli krooninen nuha 15 vuotta, niin eipä niitä nuhia varmaan edes siinä vaiheessa jatkuvasta tukkoisuudesta erottanut.

Jotenkin syksyllä ne päiväkodin räkätaudit vielä välttää, mutta tammikuussa alkaa itselläkin kiertää. Kuumetta harvemmin, mutta joka ikinen räkätauti kyllä tulee, päälle mahataudit ja streptokokit ja enterorokot. Viime vuonna olin sairaana tammikuun lopusta maaliskuun loppuun, kun tuli kolme flunssaa peräkkäin. Kaksi kertaa poskiontelon tulehdus (itsellä), streptokokki koko perheellä, monta mahatautia...

Tänä vuonna toinen flunssa menossa, edellinen kesti 2,5 viikkoa yskineen, välissä oli pari viikkoa ja nyt on taas nuha. Lapsilla kuume ja yskä, itsellä nenä tukossa. Tietenkin lomalla, että mitään ei voi tehdä. D-vitamiinia on yritetty syödä ja sinkki niin kovassa käytössä, että hyvä jos ehtii makuaisti välissä palautua ennen uutta kuuria.

Onneksi se kevät sieltä tulee, sitten on yskä ihan vain sen katupölyn takia :D

Vierailija
30/34 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista! Onko lisää kokemuksia paastoilusta ja nuhattomuudesta?

Vierailija
31/34 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset on likaisia, meluavia ja kalliita joten pysy niistä erossa niin pysyt terveenä.

Vierailija
32/34 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paasto ja autofagia ei liity pelkkään flunssan torjuntaan vaan koko kehon puolustautumiseen. Autofagiasta on jaettu lääketieteen Nobelkin. Kannattaa perehtyä.

Vierailija
33/34 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

D-vitamiinia 100 mg vuorokaudessa, ei tule flunssia eikä muitakaan tauteja.

Vierailija
34/34 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paasto ja autofagia ei liity pelkkään flunssan torjuntaan vaan koko kehon puolustautumiseen. Autofagiasta on jaettu lääketieteen Nobelkin. Kannattaa perehtyä.

..ja nykyinen kotimainen ruokasuositus on oikein antiautofagia suositus. 5 kertaa päivässä hiilaria. Olisiko tuossa yksi syy heikkoon kansanterveyteen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kaksi