Voinko erota lasten isästä
Voinko erota lasten isästä niin että eroamme, hän muuttaa pois ja minä jään lasten kanssa asumaan taloon kelan tuilla? Mies on siis ostanut talon ja maksaa lainaa tästä. Pidän hirveästi kodistamme ja alue on hyvä lapsille asua. En haluaisi lasten elämää muuttaa, mutta mulla ei ole työpaikkaa mihin palata (nuorin nyt 1v), meillä pitkä suhde miehen kanssa takana ja mulla opiskelut jäänyt aikoinaan kesken esikoisen tultua maailmaan, eli olen miehestäni taloudellisesti riippuvainen. Uskon että mies suostuisi tähän järjestelyyn koska ajattelee kuitenkin lopulta lasten parasta. Mutta onko tämä mahdollista toteuttaa käytännössä?
Kommentit (11)
Voit jäädä lasten kanssa asumaan taloon ja mies maksaa asumisenne (ja tietenkin omansa).
Mitä eläminen talossa teille maksaa? Riittääkö siihen tulot+tuet? Asumistukea voi olla hankala saada.
Apua, et tietenkään voi, ellei mies sitten suostu kustantamaan asumistanne!
Olet juuri niin pulassa kuin voi olla, kun olet mennyt tähän asti asumaan ilmaiseksi toisen omistamassa asunnossa. Jos valitsee tuollaisen järjestelyn, ei ole missään määrin taloudellisesti järkevää erota.
Jep. Jos nyt voisin hypätä yli 10v taaksepäin, niin sanoisin itselleni että älä tyttö hyvä luota kehenkään mieheen ja heidän "perinteinen avioliitto, mies hoitaa rahat ja nainen lapset ja kodin" - puheisiin vaan rakenna oma elämä ja tee itsestäsi taloudellisesti itsenäinen. Periaatteessa minulle kävisi tuollainen perinteinen kotirouvan elämä jos mies ei olisi niin ilkeä ja aina oikeuttaisi erittäin v:mäistä käytöstään koska hän käy töissä ja "mee ite töihin" kun hyvin tietää että itse oli se joka halusi että jään lasten kanssa kotiin ja hankkii nuorena lapset.
T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mitä eläminen talossa teille maksaa? Riittääkö siihen tulot+tuet? Asumistukea voi olla hankala saada.
Alle tonnin on kuussa laina, kaikkiin kuluihin menee ehkä pari tonnia kuussa ruokineen, sähköineen ym.
Ikävä tilanne sinulla. Reiluinta tuossa tilanteessa olisi, että olisitte miehen kanssa tehneet kirjallisen sopimuksen, että hän tallettaa sulle menettämäsi eläkkeen määrän sijoitustilille tai muuhun vastaavaan siltä ajalta, kun olet kotiäiti. Mutta tämä on aivan liikaa vaadittu keskivertosuomalaiselta mieheltä. Joskus Hesarissa oli juttu pariskunnasta, joka oli tehnyt näin. Naisella tosin oli hyväpalkkainen ura eikä hän aikonut olla kotona kovin montaa vuotta.
Kotiäitiys ilman minkäänlaista ammattia ja työuraa on riski naiselle. Ei se rakkaus välttämättä kestä loppuelämää. Pitäisi olla sen verran itsekäs, että ymmärtää kartuttaa omia säästöjä ja eläkettä. Ettei kaikki ole miehen varassa.
Jos olette avioliitossa, niin toki osituksen kautta saat jotain tasinkoa. Olettaen siis, että mies omistaa enemmän. Mutta jos sinulla ei ole varallisuutta eikä tuloja, et pysty lunastamaan taloa itsellesi etkä edes voi, jos talo miehen nimissä. Valitettavasti ehdottamasi järjestely on täysin miehen hyväntahtoisuuden varassa eikä ole kovin järkevää. Nimittäin vaikka mies tuohon suostuisikin, niin hän voi muuttaa mielensä milloin haluaa ja joudut lähtemään talosta välittömästi. Ei kovin mukavaa asua tuossa tilanteessa. Hae siis asunto itsellesi ja lapselle ja tuet siihen sekä tietenkin mieheltä elatusapu lapselle. Miehellä ei ole velvollisuutta maksaa sinulle isossa talossa asumista eronne jälkeen. Osituksen yhteydessä tosin on mahdollista vaatia puolisolle elatusapu joksikin ajaksi. Ymmärtääkseni se kuitenkin edellyttäisi, että sinulla ei ole mahdollisuutta mennä töihin ja siten parantaa elatuskykyäsi. Suomessa tuota varmasti harvemmin käytetään, koska naiset pääsääntöisesti käyvät töissä.
Ap tottahan toki.
Toki toki. Mikäs sen estäisi?
Vierailija kirjoitti:
Ikävä tilanne sinulla. Reiluinta tuossa tilanteessa olisi, että olisitte miehen kanssa tehneet kirjallisen sopimuksen, että hän tallettaa sulle menettämäsi eläkkeen määrän sijoitustilille tai muuhun vastaavaan siltä ajalta, kun olet kotiäiti. Mutta tämä on aivan liikaa vaadittu keskivertosuomalaiselta mieheltä. Joskus Hesarissa oli juttu pariskunnasta, joka oli tehnyt näin. Naisella tosin oli hyväpalkkainen ura eikä hän aikonut olla kotona kovin montaa vuotta.
Kotiäitiys ilman minkäänlaista ammattia ja työuraa on riski naiselle. Ei se rakkaus välttämättä kestä loppuelämää. Pitäisi olla sen verran itsekäs, että ymmärtää kartuttaa omia säästöjä ja eläkettä. Ettei kaikki ole miehen varassa.
Jos olette avioliitossa, niin toki osituksen kautta saat jotain tasinkoa. Olettaen siis, että mies omistaa enemmän. Mutta jos sinulla ei ole varallisuutta eikä tuloja, et pysty lunastamaan taloa itsellesi etkä edes voi, jos talo miehe
Kiitos empaattisesta ja kattavasta vastauksestasi! Palailen myöhemmin tähän ketjuun. Mulla on jo pari viestiä mennyt modelle, vähän epäselvää että mistä jäi kiikastamaan.
Vau, lokki.