Millaisia ne teinien kielikurssit Englannissa olivat 80- ja 90-luvuilla?
Olitko itse niillä? Mitä muistoja jäi?
Hirveästi kaikki niistä aina hehkutti.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli aika kilttiä porukkaa...ei siellä 15-16 kesäiset "panneet minkä ehtivät" paitsi ehkä pertin 67v haaveissa.
Missä sitä olisi edes tehty? Kaikki asuivat perhemajoituksessa ja päivät oli koulua
joku beach party saattoi olla js jotku varhaiskypsimmät saattoi vähän kaulailla ja nuoremmat vilkuiöivat ujosti. Enemmän se oli sellaista varovaista tutustumista.
Ei sitä tehty muiden nähden.
Vierailija kirjoitti:
Hauskaa oli. Olin 17 kesäisenä Brightonissa. Papereita kyseltiin kyllä baareissa melkein yhtä paljon kuin Suomessakin.
No, mitäs baarit sanoivat, kun näkivät sun olevan 17 v? Pääsitkö sisään?
Elämäni pareas kuukausi. Löysin heti ensimmäisellä viikolla samanhenkisen porukan ja tyttöystävän, jonka kanssa pääsin eroon poikuudestani. Siinä sitten nautittiin vapaudesta, erilaisesta ympäristöstä, kaveruudesta, seksistä ja kaljasta.
Englantia en tosin oppinut, mikä jälkeenpäin harmitti. Niinpä lähdin 15 vuotta myöhemmin Lontooseen, menin kielikouluun, opin puhumaan hyvää englantia ja tapasin nykyisen vaimoni.
Olin Briteissä Torquayssa. Kilttiä menoa meillä oli. Meille oli järkätty paljon ohjelmaa, käytiin rannikolla ja sisämaassa. Shoppailemassa, poneja katsomassa, vanhassa(?) kaupungissa , jollain vesibussillakin suhattiin.
Päivät käytiin enkuntunneilla, lounas syötiin puistossa nurmikolla. Sain kavereita, ja illalla käytiin koulun diskossa. Jotkut alkoivat seurustelemaan. Elokuvissakin käytiin. Beach partykin taisi olla. Yhden pojan kanssa kävelin käsi kädessä.
Me ei käyty baareissa eikä juotu alkoholia lainkaan. Oli riittävän hienoa käydä pizzalla ja Lontoossa Burger Kingissä. 1990.
Oli erittäin hauskaa, itse olin Torquayssa, Englannissa. Juhlat oli lähes joka ilta, alkoholia ostettiin ihan kaupasta, vaikka ei oltu täysi-ikäisiä. Kyllä siellä poikien kanssa pussailtiin myös, rohkeammat teki varmaan muutakin. Hyvät muistot, mutta en omalle tyttärelle ole tyrkyttänyt kielikurssia.
Minä olisin niin halunnut mennä 1970-luvulla Englantiin kielikurssille, mutta vanhempani eivät päästäneet. Vieläkin muistan koulusta ne EF:n houkuttelevat esitteet joita kuolasin.
Varmaan parempia kun nykyään , eihän täällä enää osata edes suomenkieltä.
Jäikö niistä paikallisista teille kirjekavereita? Etsittekö myöhemmin niitä paikallisia, joihin tutustuitte, somesta?
Vierailija kirjoitti:
Jäikö niistä paikallisista teille kirjekavereita? Etsittekö myöhemmin niitä paikallisia, joihin tutustuitte, somesta?
Jäi kirjekavereita sekä Suomesta että muista maista. Yhden brittipojan kanssa tapasin monta vuotta myöhemmin kun tein Lontoon reissun. Kirjoiteltiin hänen kanssaan kielikurssin jälkeen ja tuon Lontoon reissunkin jälkeen vielä. Somesta en itse asiassa etsinyt koskaan, kun itse vielä olin siellä.
Vierailija kirjoitti:
Olin Briteissä Torquayssa. Kilttiä menoa meillä oli. Meille oli järkätty paljon ohjelmaa, käytiin rannikolla ja sisämaassa. Shoppailemassa, poneja katsomassa, vanhassa(?) kaupungissa , jollain vesibussillakin suhattiin.
Päivät käytiin enkuntunneilla, lounas syötiin puistossa nurmikolla. Sain kavereita, ja illalla käytiin koulun diskossa. Jotkut alkoivat seurustelemaan. Elokuvissakin käytiin. Beach partykin taisi olla. Yhden pojan kanssa kävelin käsi kädessä.
Me ei käyty baareissa eikä juotu alkoholia lainkaan. Oli riittävän hienoa käydä pizzalla ja Lontoossa Burger Kingissä. 1990.
Tutulta kuulostaa. Ihme juttuja näillä muilla.
Meillä oltiin kiltisti, ei alkoholia tai mitään poikien kanssa. Tutustuttiin kyllä ja oltiin kavereita.
Olin Lontoossa 80-luvulla. Museoita ja nähtävyyksiä katsottiin. Englantia opiskeltiin. Opin kielen hyvin. Oxfordiin ja Brightoniin taisi olla bussireissut. Hauskaa ja turvallista oli.
Klubeissa käytiin mutta juotiin limsaa ja tanssittiin vain. Sisään pääsi nuorena jos osasi pukeutua räväkästi. Klubit tykkäsi kun oli erikoisemmin pukeutuvaa porukkaa, teki hyvää imagolle.
Teatterissa käytiin katsomassa joku klassikko (Oliver Twist). Konserteissakin käytiin, mm Michael Jackson. Ihan hyvä oli.
En ollut koskaan kielimatkalla. Kaveri oli ja hurjinta siellä oli että isäntäperheessä asuessa vessan ovea ei saanut lukkoon.
Ryyppäämistä ja nussimista. Välillä opiskeltiin.
Joopajoo nyt taas näitten satujen kanssa.
Ysärillä olin brightonissa. Asuin baptisti perheen luona. Ihan mukavia he olivat, vaikka varmaan köyhiä. Ainakin rakentamisen laatu heidän asunnossa oli huonompi kuin mihin suomessa olin tottunut. Yksi heidän pojista oli vähän kehitysvammainen.
Ei siellä todellakaan päästetty bilettämään, dokaamaan, harrastamaan seksiä tms. Ja ainakin sen ikäisenä suomessa oltiin silloin niin lapsellisia yläasteella että pilkattiin jos jollakin oli tyttö/poikaystävä tai edes jotain kanssakäymistä vastakkaisen sukupuolen kanssa.
Reissu oli kyllä aika tylsää ja britit vaikuttivat köyhiltä vaikka siellä oli kalliimpaa suomeen verrattuna.
Jenkit taas olivat vauraita, ja se oli todella mukava paikka ysärillä, kun olin vaihtarina kaliforniassa. Tytöt olivat kauniita ja kypsempiä suomalaisiin verrattuna. Tulivat juttelemaan, ja osasivat kertoa jos joku poika heitä kiinnosti.
Mustakin tuntui että brittien elintaso oli suomalaista alempana 80-90- luvuilla.
Talot oli huonosti rakennettuja tai rempattuja. Ne Viktoriaaniset talot! Kylppärit olivat kaameita. Se kaksihanaisuus (kuuma & kylmä) oli mielipuolista. Ikkunat olivat surkeita, keittiöt mitä sattui, lämmitykset eivät toimineet, kaikkialla vanhat likaiset kokolattiamatot, kaikki oli huonoa ja rähjäistä.
Oletin ensin että tämä johtui siitä että asuimme työläisluokan taloissa mutta kyllä osalla oli ihan korkeamman koulutuksen ammatit. Kävin mm yliopiston opettajaparin talossa ja ihan sama rähjäisyys oli sielläkin.
Silti oli hauskaa ja eihän sitä nuorena ja kesäaikaan välitä pienistä.
Vierailija kirjoitti:
EF taisi olla firman nimi joka niitä järjesti.
Tämä EF on ruotsalainen firma joka järjestää näitä edelleen
Vierailija kirjoitti:
Mustakin tuntui että brittien elintaso oli suomalaista alempana 80-90- luvuilla.
Talot oli huonosti rakennettuja tai rempattuja. Ne Viktoriaaniset talot! Kylppärit olivat kaameita. Se kaksihanaisuus (kuuma & kylmä) oli mielipuolista. Ikkunat olivat surkeita, keittiöt mitä sattui, lämmitykset eivät toimineet, kaikkialla vanhat likaiset kokolattiamatot, kaikki oli huonoa ja rähjäistä.
Oletin ensin että tämä johtui siitä että asuimme työläisluokan taloissa mutta kyllä osalla oli ihan korkeamman koulutuksen ammatit. Kävin mm yliopiston opettajaparin talossa ja ihan sama rähjäisyys oli sielläkin.
Silti oli hauskaa ja eihän sitä nuorena ja kesäaikaan välitä pienistä.
Minä pidän enemmän noista kahdesta hanasta suihkussa.
Hienoahan se oli. Ajattelin mennä ensi kesänä Brightoniin fiilistelemään. M42