Nuukailuketju
Toivoisin tähän ketjuun ei niinkään yleisiä säästövinkkejä ja mielipiteitä niistä. Ihan vaan tavallisen elämän keskellä toteutettua hyvän mielen nuukailua ja käytännössä koeteltua kekseliäisyyttä.
Ilahtumista yllätyssäästöstä tai jokin hoksaus, minkä teit koska nuukailit ja versiosi on oikeasti yhtä hyvä ja toimiva.
Ei siis mitään typerää elämänlaatua huonontavaa saituutta, ei pihiyttä vaan normaalia, mukavaa ja järkevää elämää.
Itse olen keskituloinen ihminen, en ala käyttämään tyyliin surkeaa vessapaperia tai kahvia enkä jouda enkä haluaisikaan seistä ruokajonossa tai väijyä jotain ilmaista kahvitarjoilua.
Mutta ilahdun, kun joku on fiksu ja tekee asioita vähän fiksummin. Tai joku on hyvä ideoimaan käytännön juttuja. Toivottavasti saatte kiinni.
Kommentit (47)
Muutin mikkelistä helsinkiin. Mikkelissä oli palkka murto-osa nykyiseen.
Vierailija kirjoitti:
Suurimmat säästöt olemme saaneet bensan vaihtamisesta sähköön autoilussa ja kesäpaikan myyminen. Molemmista sellainen 4000 euron vuosisäästö juokseviin kuluihin.
Miten voi säästää 4000 € autoilussa kun siihen menee ehkä 1000 € vuodessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurimmat säästöt olemme saaneet bensan vaihtamisesta sähköön autoilussa ja kesäpaikan myyminen. Molemmista sellainen 4000 euron vuosisäästö juokseviin kuluihin.
1000€:lla ei paljon autoilla, jos kuluksi lasketaan muukin kuin pelkkä polttoaine. Huollot, korjaukset, arvonalenema, vakuutukset jne. Siksihän kilometrikorvaus on paljon suurempi kuin pelkkä polttoainekulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri.
Tuohon kyseiseen sumaan en osaa sanoa, mutta itsellä pelkät polttoainekulut kuukaudessa on 350-400€.
Eli pelkkiin polttoaineisiin menee vuodessa melkein 4000€
Minä teen pienipalkaista työtä ja otin illaksi lisätyön. Siinä tarvin autoa, sellainen oli jo valmiina mutta vanha. Kun otin auton säännölliseen käyttöön, alkoi tulla korjaus-huolto-vakuutus-bensakuluja. Möin auton pois ja lopetin lisätyön. Hyvin riittää yhden työn palkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun Mikkelissä ja maksan murto-osan asumisesta siihen nähden, mitä se maksaisi Helsingissä, jossa olen syntynyt. Ja ympäristö lisäksi voittaa Helsingin 6-0.
Mikkeli on viihtyisä kaupunki. Valitettavasti siellä asuntojen hinnat eivät nouse samaan tahtiin kuin Helsingissä, joten en tuota säästämiseksi kutsuisi.
Kuten varmaan nohevana nokittelijana tiedät, on Helsingin asuntojen hinnat tällä hetkellä kaikkea muuta kuin nousussa. Kauppa seisoo täysin. Jokaisessa kaupungissa on toki arvoalueita, joilla asuntojen arvo kasvaa poikkeusoloista huolimatta, mutta tämä oli säästöketju ja niiltä alueilta asunnon ostaneet tuskin miettivät suodatinpussin kahteen kertaan käyttämistä...
- sivusta
Vierailija kirjoitti:
Minä teen pienipalkaista työtä ja otin illaksi lisätyön. Siinä tarvin autoa, sellainen oli jo valmiina mutta vanha. Kun otin auton säännölliseen käyttöön, alkoi tulla korjaus-huolto-vakuutus-bensakuluja. Möin auton pois ja lopetin lisätyön. Hyvin riittää yhden työn palkka.
Tää on minusta hyvä esimerkki. Ihmetytti kerran kaveri, joka muutti halvempaan asuntoon säästösyistä. Ei vaan osannut laskea, että sieltä jumalan selän takaa bensakulut nousi, samoin ei ollut enää halpoja ruokakauppoja vaan piti käyttää kallista lähikauppaa. Eipä tuosta todellisuudessa yhtään mitään säästöä syntynyt.
Kannattaa aina laskea valintojen todelliset kulut.
Vierailija kirjoitti:
Ja vuokra ja asuntojen hinnat tuplat Mikkeliin verrattuna, eli tilanne +-0
Jää työttömäksi niin voit myydä auton ja säästää muutenkin kaikissa kuluissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolita tiskiainetabletit! Puolikas riittää ihan hyvin, kunhan astiat on hyvin esihuuhdeltu.
"hyvin esihuuhdeltu".
Eli ENSIN tiskaat astiat käsin ja laitat sit tiskikoneeseen jotta säästäsit 5 cnt pesuainekuluissa.
Tietysti astiat esihuuhdellaan! Kuka haluaa oikeasti kipata biojätteensä astianpesukoneeseen?
Runkkaan kerran vuodessa , esinahka ei siis kulu juuri ollenkaan eikä ranteeseen tule jännetuppitulehdusta nerokasta vai mitä, mistä voin hakea patentin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolita tiskiainetabletit! Puolikas riittää ihan hyvin, kunhan astiat on hyvin esihuuhdeltu.
"hyvin esihuuhdeltu".
Eli ENSIN tiskaat astiat käsin ja laitat sit tiskikoneeseen jotta säästäsit 5 cnt pesuainekuluissa.
Tietysti astiat esihuuhdellaan! Kuka haluaa oikeasti kipata biojätteensä astianpesukoneeseen?
Biojätteet ei kuulu viemäriinkään, vaan toki ne kipataan roskiin jos sellaisia on jäänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"hyvin esihuuhdeltu".
Biojätteet ei kuulu viemäriinkään, vaan toki ne kipataan roskiin jos sellaisia on jäänyt.
Miten kippaat haarukan piikkien väliin jääneen riisinjyvän? Ei tuollainen lähde kuin huuhtomalla. Ja koneen suodattimet menee tukkoon nopeasti, jos sinne laittaa pyörimään perunamuusin ja kastikkeen roippeet, ei niitä kaikkia saa pois kaapimalla.
Mun lähikirppari otti mun neuvon vastaan. Heidän kirppiksellä jokainen saa esittelypostauksen kaupanpäälle.
Vuokraaja kirjoittaa teksin, hei oon Anne, 34 v, 3 lapsen äiti. Mun paikassa 24 on vaatteita koossa M ja lasten, 110 jne ja kuva mitä siellä on.
Yks nainen on samaa kokoa ja kun laittaa kuvan, voi pyytää tägätään, menen heti kirppikselle ja ostan yleensä n 10 vaatetta. Käy max 2 krt vuodessa ja hänen myytävä loppuunaina kesken.
Kävin äsken katsomassa ja mun vaatekaapissa on lähes kaikki häneltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten katse palveluihin.
Aamulla käyn suihkussa, kylmää vettä tulee monta litraa.
Säästän veden ja pesen sillä kylppärin, pelkällä vedellä siis ja esipesen astiat ennen koneeseen laittoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten katse palveluihin.
Mikkelissä on kaikki palvelut, mitä tarvitsen ja paljon muuta.
Teet kaikki ruokaostokset lidlissä tai prismassa.
Poimin metsänantimet kalastan viljelen lämmitän omilla puilla korjaan omat vehkeet ostan ruokatarpeet aina alennuksella. Olen saanut kuukausi menot 750€ ja elän todella hyvin, asun hienosti meren äärellä syön herkullista ruokaa en jää mistään paitsi. Ongelma vain on mitä teen säästyneillä rahalla. Miettikää sitä kuin nuukailette.
Oli paras päätös itsellenikin että en roiku turhassa toivossa. Remppaan yläkerran bed&brekfast vieraille. Mikään siellä ei enää muistuta lapsista. Nyt on paljon helpompi hengittää. Mutta vaikeaa oli aloitus kun lasten tavaroita kaikkialla.