Marraskuisten keskiviikko
Kommentit (22)
Huomenta täältäkin. Töissä jo puurrettu tunnin verran. En vielä tarvii niitä mammahousuja. Illalla tosin masu pömpöttää, mut kyllä nää normaalit housut menee jalkaan. Mies tosin sanoi että maha näkyy jo.
En viime raskaudessakaan ostanut ykiäkään housuja.... pidin lopussa trikoopöksyjä mitkä venyi kyllämainiosti.... tosin mahakin oli aika pieni viimeksi kun se oli jotenkin taaksepäin?? Nyt kyllä tuntuu että on jo kasvamaan päin ja varmasti joudun ostamaan mammapöksyt. Inhoon vaan niitä malleja ja paitoja kun ne on niin mammoja... jos joku tietää mistä saisi kivoja ja vaikka humoristisia vaatteita niin vinkkiä vaan tänne.
Ensimmäiset sipaisut tunsin viikonloppuna mahassa. Oli samantapasaia kuin siskostaankin, joten tuskin oli mitään ilmavaivoja ;o)
Mulla rakenne ultra on kesäkuun 7 päivä. Sitä odotellen.... Np oli siis OK ja kaveri liikkui hurjasti.
Mutta oikein mukavia " paksukais hetkiä" kaikille tuleville mammoille.
RV13+6
Aloin tuossa miettimään, et miks ihmeessä minuu pelottaa niin mahdottomasti tää raskaus, enkä meinaa millään sisäistää tätä..vauva on toivottu ja yritetty, 3.kierto oli mistä napsahti. Sit mietin et johan me nähtiin pieni ultrassakin, et mikä tässä nyt pelottaa..se on siel masussa nyt, ihan kunnossa..sit alkoikin vähän jännittää..näinkö me saadaan nyytti loppuvuodesta:)
Esikkoa oottaessa pelkäsin paljon vähemmän, vaikka kaikki olikin uutta ja ihmeellistä..niin kyl tuntuu olevan välillä nytkin, ei kaikkia kolotuksia yms. muista enää:) Yks kaverikin, kenen kans ollaan yhteyksissä lähes päivittäin, nin sanoi et oli huomannut kans tuon;esikkoa odottaessa otin vaan ihan rauhallisesti, enkä hermostunut mistään, nyt taas paniikki nousee mistä vaan ja ihan turhaan..ainakin tähän asti.
Pitäis varmaan vaan asennoitua niin kuin meinasinkin; Eletään yks päivä kerrallaan, tänään vauvalla kaikki ok, sit jos jotain sattuu, sitä surraan vasta sitten..
Olipa erilainen vappu meikäläisellä tällä kertaa :). Juomana vain vappusimaa, munkit kaan eivät maistuneet. Mä olen kärsinyt jatkuvasta palelusta tämän alkuraskauden aikana, joten ulos en edes uskaltautunut kun oli niin kylmä. Sitten yritin esikoisen päikkäreiden aikana katsoa leffaa mutta eihän siitäkään mitään tullut, silmät lupsahtelivat kiinni, joten ei kun päikkäreille esikoisen viereen... Sain sentään tosiaan siman tehtyä ajoissa ja koristeltua kämppää mutta siihen se meidän vapunvietto sitten jäikin.
T. Mauku rv 11+2 (kai?)
Ai niin ja kaikesta em. huolimatta, vähän noloa oli kun tänä aamuna piti kakoa työpaikan vessassa... Toivottavasti kukaan ei kuullut..
t. Mauku
Olinkin poissa koneen äärestä koko vapun ajan, joten tässäpä tiivistetysti omaa napaa viime päiviltä:
Mammahousut on jalassa. yhet tavallisetkin vielä mahtuu, mutta niillä ei oo oikein kiva olla. Mutta mammahousuja ei oo toistaseks kun yhdet, joten täytyy vähän sinnitellä, kunnes pääsen shoppailemaan. paha olo palasi heti kun viime viikolla hehkuttelin että alkaa olla ohi... nyt on taas yökitty muutamia päiviä. jospa se on myrskyä tyynen edellä jo. hope so.
Pikkuisen liikkeen tunsin pari päivää sitten. Ja uskon tietäväni jo tällä kokemuksella mikä on liike ja mikä ei.. Tippa tuli linssiin, sekä mulle että siipalle. Sen jälkeen ei kyllä ole tuntunut mitään. Mutta kun kerran on tuntunut, niin kyllä niitä pian tulee sitten lisääkin. osittainhan on kyse siitä, että pitäis rauhottua ihan paikalleen tunnusteleen useammin - eikä mulla sellaseen oo aikaa.
Vappu sujui ilmapallonpuhaltelun (voimistaa muuten kiitettävästi pahoinvointia kun niitä puhkuu), simanjuonnin, munkinsyönnin jne. merkeissä. Ihastuttavaa oli. Eilen vappulounaalla ahdoin seisovassa pöydässä liikaa ällöoloon nähden ja sitten sainkin vaappua voihkien takaisin autolle ja kotia kohti. Mutta oli se sen väärti; mun teki niiiin kauheesti mieli silliä (josta mä en yleensä paljonkaan perusta).
Tarmoa loppuviikkoon kaikille! saatanpa olla taas vallan poissa linjoilta ens viikkoon asti, kun huomenna ja ylihuomenna on piiiitkiä koulutuspäiviä, joitten lisäks en paljon jaksa puuhastaa. tänään 12+3.
Pitkästä aikaa juhlittiin vappua. Aattona oltiin kavereiden luona ja kotona toki puoli kymmenen maissa. Eilen oltiin " grilli-brunssilla" naapurin pihalla. Eiliset bileet olikin paljon hurjemmat kun innostuivat juomaan kuohuvaa (+muuta) oikein kunnolla ja pojat polttelivat sikareita. Yksi soitteli haitari ja toiset vähän yrittivät laulella.. Tajuttiin vasta kun vieraita alkoi pihalla valumaan, että niillä kaikilla oli pipot päässä. Kauhealla tohinalla piti alkaa etsimään tupsulakkeja ja löytyihän ne onneksi! Mun lakki on päältä vaan ihan pilkullinen - missä lie ollut Mantan lakituksessako mukana kymmenen vuotta sitten. ;-) Siellä oli porukkaa kymmenkunta aikuista ja vähän enemmän lapsia. Tuntuu, että näillä oli kaikilla vähintään kaksi ja me oltiin ainoa poikkeus yhden kanssa. Tosin toinen on mahassa, mutta ei siitä puhuttu vielä. Naapurin täti kyllä vähän katseli vatsaa, muttei tahdikkaasti mitään kysellyt. Ehkä hän näki kun me miehen kanssa vaihdettiin laseja ja kiinnitti huomiota, että muutenkin join vain limua ja simaa. Illalla oli aivan mieletön turvotus mahassa, ihan kuin olisin ollut kohta jo lähdössä!
Rv 12 tasan!
Hei,
Milennan kanssa ihan samaa pohtinut: yhtään en osaa relata tästä raskaudesta, vaikka tämä kaveri on itse asiassa ultrattu jo 3 kertaa ja kädet heiluivat pontevasti viimeksi.
Mä luulen, että kakkosta odottaessa tietää niin kipeästi mitä jää paitsi jos meneekin pieleen. Tämä on yhden kaverini teoria, mutta tuntuu aika hyvältä. Tulisi jo se np ultra -kutsu niin pääsisi taas ihailemaan häntä ja voisi ehkä yhden viikonlopun taas hengittää rauhassa.
t. Tuulinäiti rv 11+1
Vettä tulee taivaan täydeltä. Tein eilen 14 tunnin työpäivän ja vieläkin väsymys painaa. Jalat särki ihan mahdottomasti ja etoi muutenkin pitkin päivää mutta menihän se kuitenkin mukavien työkavereiden kanssa. Tuli muuten nyt kerrottua töissäkin tästä raskaudesta. Kovasti olivat iloisia puolestamme, tietäen että tuo kolme lasta on aina ollut haaveissamme. Huoli painaa täälläkin; sydänäänet kun eivät maanantaina kuuluneet. Tiedän, ei ne välttämättä vielä tässä vaiheessa kuulukkaan, mutta silti huolestuttaa. Pieniä liikkeitäkin olen jo ollut tuntevinani; vai liekö sitten ilma joka kuplii... Esikoiselta tunsin liikkeet vko 16 ja kakkoselta vko 13, joten ei kai tuo täysi mahdottomuus olisi. Nyt kun tietää jo tarkkaan miltä ne tuntuu. Ei, nyt pitäis kyllä lähteä kauppaan lasten kanssa, kaapit huutaa tyhjyyttään.
T.Rypäle ja Ihme rv 10+6
Tervehys kaikille!
Vappu meni hyvin ja nyt vietän vapaata kun kävin tänään jo hierojalla. Ihanaa tänään on taas uusi viikko aluillaan, eli rv tasan 13. Äkkiä tuo aika menee...
Kävin aamulla myös kyselemässä uusien farkkujen (autojen) hintoja. Pitäis toi meidän kolme vuotta vanha golffi vaihtaa pois. Minä voisin vielä sitä käyttää mut mies haluaa isomman.
Hyvää päivän jatkoa kaikkille!
-tulppa ja ufo-
Meilläkin oli tavallista rauhallisempi vappu. Vappulounaalla yksi kaveri pisti heti merkille kun ei kossusnapsit oikein maistuneet.
Meillä on np ultra huomenna ja sitä innolla odotamme. Sitten illalla saapuu uusi nojatuolimme jonka tilasimme n 2kk sitten.
Tuntuu että nyt alkaa jotkut housut vähän kiristämään vaikka vielä päälle meneekin. Ei vaan vielä houkuta tuo mammahousujen osto. Onko niitä olemassa muunlaisia kun sellaisia joissa resori tulee kainaloihin asti...?
Glenda+poikanen 12+5
Rypälekin oli sydänäänistä huolissaan: mulla ne eivät kuuluneet maanantaina, jolloin rv 12+0. Kovasti olen minäkin huolissani ja peloissani, että ollaanko siellä mahassa vielä elossa. Ensi ma on np-ultra, jonne menen varmaan tärisevin jaloin. Ei kyllä esikoisen ultra jännittänyt näin paljon, kun oli jo sydänäänet silloin kuultu. Vaikka turhaahan sitä liikaa pelkää, sillä mitä tahansa voi tapahtua missä raskauden vaiheessa tahansa (ja senkin jälkeen), joten turhaa tässä on liikaa huolehtia.
Meillä meni vappu superrauhallisesti kotosalla. Ei viitsitty edes kaupungille eilen lähteä, kun siellä on niin kauhea tungos. Ylppärilakkikaan ei ole ollut päässä varmaan kohta kymmeneen vuoteen, missäköhän se mahtaa edes olla? :) Kolmea tonttia käytiin eilen taas katsomassa, mutta mikään ei napannut. Yllättävän vaikeaa tämä talon/tontin etsiminen on!!
tosca ja pieni toivo 12+2
Meidän vappu meni vähän ohi, minä olen vielä niin heikossa kunnossa, että illalla viiden jälkeen on turha kuvitellakaan lähtevänsä minnekään. Tämä väsymys tuntuu vieläkin ihan tajuttomalta ja paha olo jatkuu. Tosin olen ollut nyt viikon oksentamatta, mutta paha olo on siltikin. Iltaisin minusta ei ole mihinkään muuhun kuin makaamaan sohvalla. Aamupäivät ovat ihan ok aikaa ja jos jotain pitää saada tehtyä, se on parasta ajoittaa aamulle. Töissäkin alkaa pää painua jo kahden jälkeen kummasti. Öisin nukun 10-11 tuntia, mutta sekään ei riitä.
Liikkeitä olen jo tuntenut. Ne tuntuu niin alhaalla, etteivät ne voi olla mitään oman mahalaukun sähinöitä. Ja onhan sitä kolme raskautta takana jo ennen tätäkin eli kyllä ne vaan liikkeet sitten vain tunnistaa.
Mieli on vain vielä maassa ja odottelen tuskallisena istukkanäytteen tuloksia. Mahdollisesti tulevat tällä viikolla, mutta voi mennä ensi viikollekin. Kyllä odottavan aika on pitkä...
Viikkoja on jo 13+3.
Tänään oli ensimmäinen neuvola ja olipas ihana nähä ultrassa pikkuinen! =)
Muuten ei olisi edes ultrattu mutta minulla on ollut jo useana päivänä rusehtavaa vuotoa ja silloin aiemmin veristä niin oman mielenrauhan vuoksi sitten kurkattiin, ja hyvä niin koska nyt taas hyvä mieli itsellä.
Eipäs siellä sitten sen kummempia tapahtunut, verikokeita ottivat ja verenpaineen mittas joka oli ok. Parin viikon päästä on sitten neuvola-lääkäri.
Vappua vietettiin kotona kun mulle tuli flunssa ja ääni onkin ollut painuksissa jo kolmatta päivää, kuumetta ei onneksi ole ollut.
Nyt täytyy alkaa lepäileen kun niin tympeä olo tän nuhan takia.
K & Himpula rv9+5
Tuulee... ja lujaa! Jokikin näyttää virtaavan toiseen suuntaan ja vaahtopäät käy. Ei tee mieli lähteä ulos.
Kirpparilta tulin juuri. Löysin pinkan kesävaatteita esikoiselle ja söpön myssyn pikkuiselle... Vaikka esikoinen juuri aamulla totesi että kyllä meillä ainakin vauvalle on vaatteita! Minkäs teet... Vaunuja olen alkanut hiljalleen katsastamaan kun ehdin omani myydä pois vuosi sitten. Ajattelin että nyt ottaisin vaunut erillisellä ratasosalla kun viimeksi se koppa kävi heti alkuun pieneksi. Olin silti unohtanut kuinka paljon rattaat maksavat! Jopa käytetyt. Mikäs teillä on vaunu tilanne? Oletteko ostamassa uusia vai käytettyjä (osalla varmaan tallessa vanhatkin =))?
Eppuliina 12+5
Nyt on np-ultra takana ja kaikki oli vauvalla hyvin. Niskapoimuturvotus oli 1-1.3mm, eli sopiva ja pituuttakin oli jo 6cm. Vauhdilla se kasvaa kun viimeviikolla oli vielä 4,3cm. Ultra antoi LA.ksi 11.11, mutta koska heitto oli vain 2 päivää niin sitä ei lähdetty muuttamaan, eli menkkojen perusteella mennään ja LA edelleen 13.11 ja munkin mielestä se on ainoa, mikä passaa hedelmöittymis ajankohtaan. Nyt saatiin jopa 4 kuvaa muistoksi kotiin, voi ihailla aina kun siltä tuntuu. Oli kaveri taas vikkelällä tuulella kun pyöri niin kauheasti ympäri, ettei meinannut mittoja saada otettua. Sydänaanetkin saatiin kuulla ekan kerran kun kätilö laittoi kaiuttimen päälle. Vahvasti löi pienen syke. Tuo sydänäänien kuuleminen herkistää enemmän kuin kuvan näkeminen. Olin muutenkin herkällä tuulella siellä, kun se tutkimus tehtiin synnytysosastolla, niin siellä kuului pikkuisten ensi parkaisuja kun odoteltiin pääsyä tutkimukseen. On se vaan suloinen ääni tuo lapsen itku. Voikun aina jaksaisi ajatella noin ;)
Ultran jälkeen kävin serkun luona kylässä ja kerroin raskaudesta hänellekin. Nyt vahvistui edelleen se, että en ota äitiyspakkausta. Hänelläkin kuulema suurin osa viime vuoden pakkauksesta jäi käyttämättä ja lupasi että saan ne jos haluan. Tuskinpa minä muuta siitä tarviin kun sen makuupussin, muut tavarat hommaan muualta.
Sanle ja DJ rv 12+1
Täälläkin kaamee pelko koko ajan et onko vauvalla kaikki masussa hyvin. Niin ku Milenna ja Tuulinäiti kirjotti ni esikoisen aikana odotin ihan täysillä ilman pelkoa. Esikoisen ja kuopuksen välissä ollu keskenmeno veti maton jalkojen alta ja kuopusta oottaessa pelkäsin niin ku nytki ja tää on aika ikävää ettei pysty kunnol nauttii raskaudesta. Mun on pakko mennä perjantaina avoneuvolaan ja pyytää et ne kuuntelee sydänääniä et saan ees mielenrauhan. En oo saanu kotidobblerilla sydänäänii kuuluviin, kaks kertaa oon koittanu. No nyt vasta 11+4 eli ei ehkä ihme mut pelottaa silti. Tietääks joku onks neuvolan dobbler tehokkaampi ku tollai kotidobbler?
Mustaki on tuntunu et pieniä liikkeitä tai muuta kuplintaa on tuntunu ihan karvotusrajassa. Ehkä vaan kohdunkasvua yms? Tunsin kyllä esikoisen ja kuopuksen kohdalla liikkeet vasta melkeen puolessa välissä raskautta joten ei kai voi vielä olla liikkeitä? Onkos se sit niin et vaikka tuntis liikkeitä jo ni ei välttämättä sydänäänet kuulu?
Eppuliina kyseli vaunuista: Meillä on vanhat vaunut (Oran 6v vanhat) jotka ostettiin käytettynä kuopukselle. Saatiin niihin melkeen uus kantokoppa sekä aurinkovarjo ja hoitolaukkuki. Esikoisella oli kans käytettynä ostetut vaunut jotka hajos reilu vuoden kuluttuu. Välillä meil oli uutena ostetut Oran tuplat ja nyt nää jotka toivottavasti on viel kunnossa vauvalle. Seisomalauta on esikoisen käytön jäljiltä eli sitä voi kuopus sit käyttää ku vauva syntyy. Kunhan vaan kaikki menee hyvin!
Tarald ja tiitiäinen 11+4
Toivotaan nyt kovasti että Rypäleen, toscan ja Taraldin pelot sydänäänien kuulumattomuudesta ois turhia, ja masussa voitas hyvin.
Kukas se oli kysellyt vaunuista..
Mie en oo vielä ees aatellut koko asiaa..meijän esikon vaunut(yhdistelmät,kova koppa) on miehen siskolla, kun hällä tällä viikolla la..me ei kyllä kauheesti niitä ees tarvittu, kun aika harvoin minnekään kävellen mentiin..eihän sitä tietty nyt tiiä, kun on tuo esikoinenkin, vaikka tarviis enemmän.
Nyt pitää lähtee siivoilee, kämppä tuntuu taas hirmu sotkuiselta..:)
Milenna rv 12+4
Laitan minäkin nyt kuulumisia pitkästä aikaan, jotenkin vain päivät vierähtää... Olimme Maanantaina NP-ultrassa ja kaikki oli hienosti niskaturvotus alle 1mm. Rakenneultra on juhannuksen alla 21.6. Olin tänään toisella neuvola käynilla, kun piti ottaa ekstra kerta verenpaineen vuoksi ja sainkin lähetteen sairaalaan jos pitää ruveta syömään lääkkeitä tai jotain. Sydänäänet kuului ja kova vauhti olikin syke oli huimat 170! Kumminkos se oli että tytöllä vai pojalla on kovat sykkeet? Esikoisella oli 140-150 ja tyttö tuli, eihän noi nyt luotettavia tietoja ole mutta kuitenkin : )
Täällä mammahousut tiukasti jalassa, neuvolassakin sanottiin kun kokeili kohtua että on pyöristynyt aika lailla. Tänään töissä kun istuin takakenossa niin työkaveri vilkuili tasasin välein mahaani mutta ei sanonut kuitenkaan mitään. Mistä olette ostanut/tilannut mammahousuja? Kävin viikonloppuna etsimässä mutta todella huono valikoima. Itselläni säästössä esikoisen ajoilta yhdet todella hyvät, mutta ei ne kyllä tule jatkossa riittämään. Vauvalle en ole vielä mitään ostanut, tosin mies innostui katsomaan vauvanvaatteita vaatekaupoissa: ) Vaunut ja turvakaukalo olisi hankintana, pieniä vaatteita jonkin verran säästössä, pitäisi vain katsoa vielä läpi onko hankittava jotain. Esikoisen vanha sitteri on tallelle. Meinattiin ostaa vaunut uutena, katselin Huuto.netistä, mutta pyytävät kotteroistaan kauheita hintoja!!!
MILENNA: Olen miettinyt samaa kun nyt pelottaa kaikki mutta esikoisesta en osannut pelätä mitään. Kai asiat ottaa nyt eritavalla kun ehkäpä tietää asioista enemmän.
Ja näin romaanini valmistui: Tappinen+ Nirppu 12+6 (ultran mukaan 13+1)
Ihanaa, että on jo ilta ja työt ja muskarit on hoidettu ja kohta saa mennä nukkumaan. Täällä melkoisen oireeton olo. Edelleen kyllä tyhjä vatsa tuo huonon olon tullessaan, mutta ei mitään sellaista, kuin pari viikkoa sitten. Rinnat ovat paisuneet ja tuntuvat painavilta. Ovat muutenkin suuret, mutta kahden vauvan imetys on hieman tyhjentänyt niitä. Nyt on palattu entisiin mittoihin. Toivottavasti tämä riittää, enempää en kyllä kaipaisi.
Käytän edelleen tavallisia housuja, mutta mukavimpia ovat sellaiset kaapin perältä löytyneet suureksi jääneet yksilöt.
Palaan minäkin taas samaan aiheeseen, kuin monet muutkin. Kolmas tulossa ja nyt pelottaa koko ajan. Kaksi ensimmäistä kertaa mentiin ilman huolen häivää. Mistä lie johtuu.
Pepi 12+1
Töistä just tulin kotiin. Yllättävän hyvin jaksoin yön valvoa ja tehdä hommia. Taas vähän stressasin, jos en jaksakaan ku oon iltaisin aina niin väsynyt..
Hiljainen päivä marraskuisilla eilen.
Täällä mammavaatteita jo soviteltu ja tilailtu, vaikka ei sitä mahaa vielä olekkaan. Vauvallekin muutama vaate tullut ostettua. Itse asiassa montakin vaatetta.. =)
Nyt pakko mennä jo nukkumaan..
Lumi 13+