Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jotkut pystyvät juomaan kahvia vielä klo 18 ja silti nukkuvat yönsä

Vierailija
19.02.2026 |

Olisipa ihanaa pystyä juomaan tuota kahvia, kun tuoksu leijailee ilmassa. Mutta minun pitää lopettaa jo puolen päivän jälkeen.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen sellainen kahvinjuoja ja nukun kuin tukki. Just join kupillisen ja jo nukuttaisi mutta oottelen vielä muutaman tunnin.

Vierailija
2/11 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä meen yleensä vasta klo 5.-6.00 aamulla nukkumaan, niin ihan hyvin voin juoda kahvia tuohon aikaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi mä pystyn juomaan kahvia vaikka vielä klo 22 illalla ennen nukkumaanmenoa.

Vierailija
4/11 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut eivät pysty juomaan kahvia ollenkaan, edes aamulla, koska eivät nukkuisi yöllä. Näin olen kuullut. Ap

Vierailija
5/11 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On siitä kofeiinitonta olemassa pahimpaan mutta ei se yleensä maistu.

Vierailija
6/11 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksilöllistä.

Vierailija
7/11 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kofeiiniton on ihan hyvää. 

Vierailija
8/11 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies vielä muutama vuosi sitten pystyi juomaan kahvit vaikka kello 23 ja silti nukkui hyvät yöunet. Ikä alkoi kuitenkin tulla vastaan ja unet heikentyä, joten vaihtoi iltakahvit kofeiinittomaan.

Vierailija
9/11 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin

Vierailija
10/11 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena pystyin juomaan kahvia vielä klo 20.30 illalla, joimme kotona siihen aikaan aina iltakahvit. Ja hyvin nukutti. Nykyään en voi työviikolla harkita kahvia lainkaan enää puolen päivän jälkeen. Onneksi on keksitty kofeiiniton kahvi! Sitä juon iltapäivällä ja illalla.

Vierailija
11/11 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kofeiinin vaikutus ole välttämättä se, etteikö saisi unta, vaan se, että unen laatu on heikkoa. Sama alkoholilla.

Voi aamulla juoda tavallista kahvia, sitten iltapäivästä vaihtaa kofeiinittomaan kahviin. Jos juo mustaa teetä, siinäkin on kofeiinia, joten sen voi iltaisin vaihtaa rooibosteehen, joka on kofeiinitonta.

Kofeiinittomissa kahveissa on tärkeää tarkistaa se, millä menetelmällä kofeiini on poistettu. Kemiallinen poistaminen ei ole hyvä masulle, joten pitää valita vesimenetelmällä (Swiss water method) valmistettu tuote. Vesimenetelmällä tuotettu kahvi maistuu paremmalta myös. Joskus käytetään myös hiilidioksidimentelmää, sekin voi olla okei, ei ole kokemusta itsellä tuosta.

Jos kofeiini on poistettu vesimenetelmällä, se yleensä mainitaan pakkauksessa. Jos mitään ei mainita, sitten voi olettaa, että kemikaaleja on käytetty. Jos kyseessä on luomukahvi, sitten voi myös olla varma, ettei kofeiininpoistossa ole käytetty kemiallisia aineita.

Vesimentelmäkahveissa maku on usein parempi. 

Suurin ongelma onkin sitten hinta. Jos tavallinen kaffe on tyyristä, niin kofeiinittomasta saa pulittaa tuplat. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä seitsemän