Kauanko pärjäisitte ilman nykyteknologiaa?
BBC kysyi tätä jo vuonna 1978:
Mitenkähän tänä päivänä jos esim. sähkö menetettäisiin pysyvämmänluonteisesti, digirahasta tulisi saavuttamaton, selvät setelit olisi taas arvossaan, mutta vajoaisimmeko jollekin petoeläimen tasolle, maatalot vallattaisiin väkivaltaisesti henkensä pitimiksi, että voi maata viljelemällä saada ruokaa kun sitä ei muutenkaan saisi, toki jo talossa olevat maanviljelijät ei sitä vapaaehtoisesti luovuttaisi, joten menisi ihan länkkäritouhuksi ja ammuskeluksi, kuka tappaa toisen nopeimmin voittaa, jne.?
Kommentit (18)
New Yorkissa ollut vuorokauden mittainen laaja sähkökatko vuonna 1977 ja heti on jo täysi anarkia vallinnut kaduilla:
No en kovin pitkään. Muutama tonni käteistä ei pitkään riittäisi. Jos nykyteknologia olisi poissa, niin eipä pankkitililtään rahojaan saisi, kun ei pankissakaan tiedettäisi, onko tililläni edes rahaa ja jos, niin kuinka paljon. Ja sekin vaikuttaisi, miten nopeasti kauppa nyt ylipäätään saisi edes kassakoneensa toimimaan ilman sähköä ja katsomaan hinnat ja laskemaan ne yhteen ilman niitä viivakoodinlukijoita. Pari kolme viikkoa pärjäisin kyllä ilman kaupassa käymistä, mutta sitten täytyisi jo jotain käydä varmaan ostamassa.
Kolmisen vuotta, sitten loppuisi varmuusvarasto kun ei ole vielä isommaksi saanut kasattua. Mutta kaitpa siihen mennessä olisi jo parit sadot saanut viljeltyä.
Riippuu täysin siitä että mitä tilalle. Joku mökki jossa kaivo ja kakluuni , vermeet mesästykseen ja kalastukseen jne, miksei voisi pärjätä.
Pärjäisin, elinhän lapsuuteni ja nuoruuteni 80-90luvulla en ole somessa - siis käytä mitään fb, instaa, tiktokkia jne. Youtubea katselen toki ja vauvapalstaa 😁 mutta voisin olla ilman näitäkin.. mun elämä on oikeaa elämää ei keinotekoista kaunisteltua.
Vierailija kirjoitti:
Pärjäisin, elinhän lapsuuteni ja nuoruuteni 80-90luvulla en ole somessa - siis käytä mitään fb, instaa, tiktokkia jne. Youtubea katselen toki ja vauvapalstaa 😁 mutta voisin olla ilman näitäkin.. mun elämä on oikeaa elämää ei keinotekoista kaunisteltua.
Tässä nyt ei ollut kyse internetistä. Vaikkakin nykyteknologia termin käyttäminen sähköstä joka on keksitty joskus 1800 luvulla on melko harhasnjohtavaa. Nykytegnologiaa on langaton lataus, internet ym. Tekoäly ja sen sellaiset sähköautot
Vierailija kirjoitti:
Riippuu täysin siitä että mitä tilalle. Joku mökki jossa kaivo ja kakluuni , vermeet mesästykseen ja kalastukseen jne, miksei voisi pärjätä.
Entä se hengissäselviytymistaistelu muita vastaan? Et uskaltaisi edes nukkua öisin kun kaikki paha tapahtuu aina yöllä.
Vierailija kirjoitti:
Mä elin lapsuuteni ja teinivuoteni 1960- ja 1970-luvuilla enkä minäkään mitään instaa ja muuta jäisi kaipailemaan, mutta onhan nykyteknologiaa nyt hyvin paljon muuallakin. Kaupoissa, pankeissa jne. Omalla kohdallani siis riippuisi ihan siitä, miten nopeasti yhteiskunta kykenisi palaamaan takaisin menneille vuosikymmenille. Toisaalta siihen aikaankin oli sentään vielä sähköt, mutta eipä noi mun sähköttömät ruuanvalmistuslaitteenikaan toimi kuin sen aikaa, kun mulla on niihin polttoaineita. Taskulamputkin tarvitsee välillä uusia paristoja, jos elää pelkästään niiden valossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä nyt ei ollut kyse internetistä. Vaikkakin nykyteknologia termin käyttäminen sähköstä joka on keksitty joskus 1800 luvulla on melko harhasnjohtavaa. Nykytegnologiaa on langaton lataus, internet ym. Tekoäly ja sen sellaiset sähköautot
Kyllähän sähköstä veloitetaan sellaista hintaa kuin kyseessä olisi kovinkin uusi keksintö...
Vierailija kirjoitti:
Mökillä pärjäisin aika pitkään.
Siis kesällä, talvella en.
Ettekai te pidä rahojanne pankkitilillä? Kun ja jos sähkökatko tulee/ sota/ Venäjän kiusa pankkeja kohtaan yltyy, voi olla ettette saa niitä ulos sieltä. Johan tuosta rahojen nostosta on puhuttu valtion kotivaraohjeissakin. Itse olen nostanut, mutta sitä ohjetta en noudattanut että pitäisi olla mahd pieniä seteleitä vaihdannan välineinä siinä tilanteissa. Menee heti kaikki kun rupee jokaista pientä palvelusta 50 euron setelillä maksamaan.
Minä pärjäisin varmaan pitkään. Asun maalla vanhassa talossa joka lämpiää puilla, ja keittiön hellalla voi samalla tehdä ruokaa kun lämmittää. Saunakin lämpiää puilla, ja saunassa pata, joka lämpiää puilla. Ja puut tulevat omasta metsästä, sitä riittää. Joki on lähellä, hätätilanteessa keittää siitä vedet.
Maakellarissa on nytkin hilloja ja mehuja jotka itse syksyllä tein. Eteisen kylmäkaapissa on jauhoja tms. kuivahiivaa sokeria näkkäriä murukahvia - ja kylmäeteisen pakastin tietenkin menisi pois päältä, jos sähköt menisivät. Talvella ei haittaisi, hakisi sieltä vaan marjat aina puuron päälle, mutta plussakelillä pitäisi äkkiä tehdä ne hilloiksi
Vierailija kirjoitti:
Ettekai te pidä rahojanne pankkitilillä? Kun ja jos sähkökatko tulee/ sota/ Venäjän kiusa pankkeja kohtaan yltyy, voi olla ettette saa niitä ulos sieltä. Johan tuosta rahojen nostosta on puhuttu valtion kotivaraohjeissakin. Itse olen nostanut, mutta sitä ohjetta en noudattanut että pitäisi olla mahd pieniä seteleitä vaihdannan välineinä siinä tilanteissa. Menee heti kaikki kun rupee jokaista pientä palvelusta 50 euron setelillä maksamaan.
Minä pärjäisin varmaan pitkään. Asun maalla vanhassa talossa joka lämpiää puilla, ja keittiön hellalla voi samalla tehdä ruokaa kun lämmittää. Saunakin lämpiää puilla, ja saunassa pata, joka lämpiää puilla. Ja puut tulevat omasta metsästä, sitä riittää. Joki on lähellä, hätätilanteessa keittää siitä vedet.
Maakellarissa on nytkin hilloja ja mehuja jotka itse syksyllä tein. Eteisen kylmäkaapissa on jauhoja tms. kuivahiivaa sokeria näkkäriä murukahvia - ja kylmäeteisen pakastin tieten
Kyllä mulla suurin osa rahoista on pankkitilillä ja tiedän, että onhan se riski. Käteisenä näyttäisi olevan - just laskin - pikkasen vaille 7000 €. Sijoituksissa on sitten pankkitilin lisäksi myös, mutta riskihän sekin on, että ne on siellä.
Yhteydenpito menisi vaikeaksi, kun posti ei enää kulje eikä ole lankapuhelimia. Savumerkeillä ja telepatialla lähetettäisi viestit.
Matkoihin meni melko paljon aikaa, vaikka olisi käytettävissä nykyaikaiset tiet ja hevosille hyvät ajovehkeet. Kesällä pääsisi hyvin jokia pitkin veneellä ainakin alavirtaan olettaen, että myös voimalaitokset olisivat kadonnutta nykyteknologiaa..
Olen elänyt lapsuuteni ja nuoruuteni ilman nykyteknologiaa, joten ihan samoin pärjäisin kuin silloinkin.
Sähkö oli ja putkiradio ja veivattava levysoitin😅
Te ette nyt oikein tajunneet aloituksen pointtia, siis jos infrastruktuurimme tuhoutuisi pidemmäksi aikaa ettei olisi sähköäkään edes, kuten tuossa 70-luvun BBC dokumentissa kuvaillaan, ja alkaisi ihan eloonjäämistaistelu, mitä tekisitte?
21 minuuttia tai sitten kun oluet loppuu.