Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirjoittajat, kumpi on parempi?

Vierailija
19.02.2026 |

Minä tuskailen novellieni parissa. Vaikka niitä on valmiina parikymmentä, yhä edelleen mietin peruskysymystä, kuka kertoo...

Tässä kaksi pientä kappaletta, kumpi synkkaa paremmin. Tämä henkilö on yllätysvieras, joka etsii tietä lapsuudenystävänsä luo illanviettoon. He eivät ole tavanneet 6 vuoteen.

Kappale A: Kadun kulmaan tuli Kipukujalta mies, katsoi ympärilleen nopeasti ja lähti jalkakäytävää mitaten kiipeämään Vitsamäkeä, ohitti Salen ja käveli punaisia päin yli Tuskakujan risteyksen.

Kappale B: Missä minä olen, Kipukuja. Selvä, oikealle siis. Huh, onpa tässä kova rinne, mahtaa olla talvella liukas, miten ne silloin pääsee tuohon kaupan pihalle? Ei tule autoja, tää on Tuskakuja. Selvä, yli vain, punaisesta viis.

Kummasta pidit enemmän, A vai B

Vaihtoehdot

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt riippuu, onko päähenkilö vai joku "osallinen". Jos tämä outo mies on päähenkilö, A-tavalla voidaan rakentaa tunnelmaa, jännitystä eikä olla sidottu yhteen näkökulmaan. B on kulkijan pään sisällä. Ajatusmaailma on rikas, mutta kokonaisuuden hahmottamiseksi, jos se on novellissa tarpeen, joutuu kirjoittamaan enemmän.

Vierailija
2/3 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko tää tekoälyroskaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen kappale kertoo ihmisestä, jolla on kiire ja joka on hermostunut.

Toisen kappaleen miehellä on aikaa ja tilaa pohtia muiden kulkemisia ja kaupassakäynnin hankaluutta. Hän ei välitä liikennesäännöistä, mutta kyse ei ole kiireestä. Miksi siis ei, kertooko se jotain hänen luonteestaan?

Pelkkä kappale ei ole hyvä tai huono, se riippuu siitä mitä sillä haluat kertoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi seitsemän