""" TAMMitenavat 19.-25.5. """
Viime viikon jutustelut [http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WA...|http://www.vauva.fi/…]
Kommentit (55)
Hui kuulostaapa ikävältä tuommoinen Kelan sotku. Mulle on onneksi tullut kaikki tuet ihan normaalisti. Muistin tässä samalla, että huomennahan pitäs tulla lomarahat (meillä siis maksetaan aina kaikki lomarahat toukokuussa) ja mitäs.. tilille on tulossa 1,55 euroa. Odotin muutamaa satasta.. no eipä se nyt haittaa, kun en niillä rahoilla muutenkaan mitään tekis (laittaisin vaan säästöön kotihoidontukea varten) mutta ihmetyttää moinen.. no, ehkä ne rahat tulee sit joskus myöhemmin jos tulee. Mun mielestä äitiysvapaalta pitäs kertyä lomarahat ihan normaalisti, mutta ilmeisesti oon luullu väärin.
No eipä muuta tällä kertaa. Toivottavasti tämä viesti tulee vain kerran enkä lähetä tänään montaa samaa viestiä:)
Selvitäpä tuo sun lomarahakuvio palkanlaskennan kanssa. Ei kuulosta normaalilta. Mulla on se käsitys että ihan kaikilla kertyy lomia (ja muutkin systeemit toimii normaalisti) äitiys- ja vanhempainvapaan ajan. Ainoastaan hoitovapaalta ei kerry lomia. Näin on ainakin mulla.
Onpa taas aikaa kun olen täällä vieraillut... Onko jossain tammikuisten 4kk neuvola ketjua?
että minä sain jälkitarkastuksessa sen paperin, jonka itse kiikutin samantien Kelan konttoriin ja ainakin vielä toistaiseksi rahaa on tullut. =)
Ja maksupäivä on mulla yleensä joka kuun 9. päivän tienoilla eli päivät vaihtelevat kyllä.
Kiva kuulla taas Ememistä, juostiin silloin odotusaikana vuorojalkaa naikkarilla. Pyydä uusi lääkärintodistus neuvolasta, ne on niillä koneella. Itse vein heti todistuksen Kelaan.
Kävin myös ostoksilla ja myyjä soitti varmistusnumeroa Nordeaan; saldo ei riitä ;). No onneksi on Visa. Tilillä oli todellakin vain vajaa 20e. En meinaa millään oppia taas köyhäilemaan.
KESÄLOMARAHAT kertyvät normaalisti sen 9kk synnytyksen jälkeen. Tietysti pitää olla ollut vuosi töissä, jos nyt meinaa saada täydet kesälomarahat. Kelan sivujen omalta sivulta näet, että koska rahaa tulee. Sinne pääsee kirjautumaan pankkitunnuksilla. Seuraava maksu on maanantaina. Huomennahan tulee lapsilisät!
Toivottavasti kaikki tutut eivät nyt suutu näihin uusiin sivuihin. Välillä eivät viestit lähde koneelta yms.
Magda_Lena: Olen muuten niin vaatimaton, paitsi tuo nauru ;D. Esikoisella on ollut tämä sama nauru jo alusta saakka. Joku sukulainen kommentoi esikoisen naurua: " onpa tytöllä leveä nauru!"
Olavi nukkuu omassa sängyssä, kuten myös esikoinen. Kohta alkaa mun suosikki: Tudors.
Hyvää yötä!
Voikaa hyvin vauvojenne kanssa!
Ametisti ja Olavi
... meilla syotiin tanaan vihdosta viimein kiinteita, bataatti uppos enemman kuin hyvin! =)
Typy myos hoksas, etta miten sita sitten kaannytaankaan selalta mahalleen ja nyt pyorii pitkin lattiaa =)
Juu, tuet maksetaan lasketunajan mukaan eli mulla siis aina kuun 27pv. kun la oli 27.1.2008
Mukava oli kuulla Finnannastakin, mietin myos etta mihin toinen affalla alkava eli Floora on kadonnut?!?
Nyt typyn kanssa lattialle touhuamaan, myohemmin lisaa!
-Allu ja Neea 21122007
Esikoinen lähti mummin kanssa isomummilaan. Me yritetään vauvelin kanssa pitää kotia pystyssä tämä päivä ja huomenna mekin mennään miesten avuksi raksalle. Siinä siis meidän viikonloppusuunnitelmat.
Pajunkukka "kiroili", kun menee niin paljon pyyhkeitä. Käytätkö pepun kuivaamiseen ihan kylpypyyhkeitä? Jos on mahollista poiketa Ikeassa, niin suosittelen niiden valikoimissa olevia 10x10cm pikkupyyhkeitä tuohon tarkoitukseen! Ovat ihan valkoisia, ripustuslenkeissä on eri värejä, taidetaan myyjä 10kpl paketissa. Ihan loistavia! Hoitoalustan päällä meillä on puklurättejä, muovitettua froteetakin monet käyttävät. Näin ei ainakaan pyllypesun yhteydessä kulu isot pyyhkeet.
Ametisti. Kerroit, että teillä on siirrytty jo NAN2:een. Uteiliaisuuttani kyselen, miksi? Kysyin isältäni (joka on siis lastenruokabisneksessä mukana) mitä eroa on ykkösellä ja kakkosella. Ykkösessä on kuulemma enemmän rasvahappoja ja kuituja, eli se on ravitsevampaa kuin kakkonen. Tämä siksi, koska korviketta saavat vauvat syövät jo 6kk iässä täyttä häkää muutakin kuin maitoa, eli energiantarve maidosta ei ole enää niin hallitseva. Mäkin kyllä itsekseni ajattelin, että kakkonen olis tuhdimpaa! Mutta tuossa siis ammattilaisen kommentti aiheeseen.
Huomasko kukaan uusimmasta Kelan lehdestä, että Suomessa on tehty tutkimus 9kk täysimetyksestä ja allergioista? Muutenkin siinä oli lapsiperheille paljon hyödyllistä tietoa. Sen innoittamana voisin kysyä, kenellä isä aikoo pitää isäkuukauden? Meillä ainakin pidetään. Esikoisestakin mies oli kk:n kotona. Tällä kertaa koko kuukausi menee muuttohommeleissa!
Allu, hyvä että bataatti maistuu, niin meilläkin! Jätkä vois vetää sitä desin kerralla, mutta ihan niin paljoa en vielä anna. Tänään aloitettiin maissivelli, kun yöllä syömätauko on lyhentynyt 2 tunnilla (ennen oli 10h tauko yöllä!).
Nyt kirjastoon ja kauppaan. Hieman muuten rasittaa, kun meijän jäppinen ei nuku, jos ympärillä on ihmishälinää. Isommassa marketissa väsy tulee taatusti, jos ei ole autossa ehtiny nukkuun yli varttia ennen sinne menoa.
Aurinkoista viikonloppua!
Justus & poju 14.1
Mikähän tässä systeemissä, siis kotisysteemissä väsyttää. Menen kyllä hurjan myöhään nukkumaan :(.
Justus: Siirryttiin Nan2:seen, kun siinä purkin kyljessä lukee, että yli 4kk ikäisille :). Mulla tätä maitoa tulee, eli korviketta ei mene kuin 4dl päivässä. Pitäisikö sitten siirtyä siihen NAN1:seen takaisin?
Pajunkukka: Samaa pyyhkeitten kulutusta ja pesua mietin; miksi et käytä harsoja, muovitettua alustaa? Niin ja niitä yhden pissan pyyhkeitä yms. ei tarvitse pestä kerran jälkeen :). Kuivatus sisällä tai ulkona ja menee monta kertaa sama pyyhe.
Puutarhatyöt kutsuvat. Mies tekee loput kasvimaan penkit ja minä pääsen kylvämään. Huomenna menemme esikoisen ja hänen kaverinsa kanssa Lintsille! Strutsi: Otetaan minihupit!
Hyvää viikonloppua!
Ametisti ja Olavi
Meillä ollaan koko sakki miestä lukuunottamatta flunssassa :(
Aatulla alko jo viikko sitten, mulla alko pari päivää sitten ja Ainolla eilen :( Aino on melko räkänen ja silmät vuotaa pahasti, harmittaa kovasti kun pienen syöminen on vähän hankalaa. Inhottaa kun tietää miten inhottava olo on. Kauhukuvana itellä myös taustalla se ensimmäisen viikon osastolla olo flunssan takia, pelottaa että sama edessä taas. Toivotaan peukut ja varpaat pystyssä että paranee ihan kotihoidolla = räkäimurilla, supoilla ja rakkaudella ja haleilla :x
Aino kävi myös tänään köpösti kun ei koskaan voi oppia ennen kun tipahtaa että 3kk vanhakin pääsee sängyllä liikkumaan...jätin tytön keskelle sänkyä ja kerkisin keittiöön niin kuului kops ja hirmunen huuto. Neiti oli sitten lattialla kuhmu päässä kovasti harmissaan. Muistakaa että turhaan ei varotella! Meidän äiti huomautti asiasta viimeks noin 3 päivää sitten. Harmittaa kun ei voi oppia. Onneks ei pahemmin käyny ja laminaatti onneks antaa vähän myöten. Tyhmä äiti-olo tuli :(
Jospa meillä olis ens viikko positiivisempi, toivotaan :D
Kelan rahat ei mulla ainakaan tule LA:n mukaan. Se oli 25.1 ja rahat tulee vaihtelevasti 9. tai 6. tai jotain sinne päin.
Joku täällä poti jo vauvakuumetta, mulle onneks laitettiin 3 vko sitten hormoonikierukka :p Haittapuolet siinäkin ollu, vuotanu siitä asti, jospa se tästä.
-Siiricata ja räkänokka Aino-
Kiitos minunkin puolestani tapaamisesta! Mukavaa oli, silloin kun en säätänyt ja sählännyt jotakin (tai harhaillut eksyneenä ympäriinsä). Niin, muillekin tiedoksi: siinä Ametistin toivotuksessa, että toivottavasti Pajunkukka pääsi naarmuitta kotiin, tais olla pieni vihjaus ;) Vedin nimittäin tullessa auton kyljen tolppaan! :( Onneksi sitten kotona vahingot paljastuivat pelättyä pienemmiksi. Pelti ei ollut mennyt lommoille, ja sen valkoisen, minkä luulin olevan maalin alta paljastunutta peltiä, mies saikin hinkattua jollakin tärpätillä pois - se oli vaan tolpasta irronnutta maalia... :) Naarmut kylkeen kyllä jäi. Mutta siis 10 vuotta mulla on ollut ajokortti, ja tämä oli eka kerta kun jotakin töytäilin auton kanssa ihan oikeasti. Toivottavasti seuraavaan kertaan menee taas uudet 10 vuotta... :)
Sain pyyhkeitä pyyhkeiden kulutuksesta ;) Niin, meillä on siis hoitopöydällä sellainen oikein paksu pehmeä muovialusta. Jos Inna kuitenkin pissii sen päällä köllötellessään (annan hänen aina vaipanvaihdon yhteydessä vähän kölliä ilman vaippaa), niin tuo imukyvytön muovi levittää sen pissin heti isolle alueelle, jolloin parissa sekunnissa on kastunut myös koko Inna vaatteineen päivineen. Siksi pistän aina pyyhkeen alle, ja yleensä jonkun valmiiksi käytetyn pikkupyyhkeen. Harsoja en halua tuohon tarkoitukseen kuluttaa :) Isoja kylpypyyhkeitä taas kuluu (tänäänkin meni kaksi) lähinnä siihen, kun Inna ilmakylvyttelee olkkarin lattialla ja samalla pissaa/kakkaa. Laitan kaksi isoa pyyhettä vierekkäin. Muovitetut froteet, useampikin vierekkäin, eivät tuohon tarkoitukseen yksinään riitä, sillä Inna jo menee niin paljon vatsalleen ja selälleen ja taas vatsalleen, että se on hetkessä kierinyt niiltä pois. En halua tuosta ilmakylvyttelystä lattialla luopua, sillä Inna on ihan älyttömän aktiivinen nakuna. Nyt se on alkanut jo paikallaan "ryömiä" ihan älyttömästi, sen jalat puskee koko ajan ryömimisliikettä ja kädet yrittää vetää eteenpäin. Kun se saa vielä koordinoitua jalat ja kädet tekemään samanaikaista yhteispeliä, niin kohta se varmaan jo ryömii :) Ai niin, takaisin pyyhkeisiin ;) Minusta on ihan kiva pestä pyyhkeet yhdenkin pissin jälkeen, mutta siis meillähän pestään joka päivä muutenkin kestovaippakoneellinen, joten pissatut pyyhkeet menevät yleensä siinä samassa. Kiitos kuitenkin Justus Ikea-vinkistä, pitää ens kerralla katsastaa kun käydään Ikeassa :)
Ipulle kiitos imetysvinkistä, olen kieltäytynyt minäkin nyt toimittamasta tutin virkaa Innan unien aikana, ja eipä tuo näytä siitä hirveästi kärsivän :)
Ja Justusta muuten kiitän vielä niistä ravitsemusneuvoista! :) Ei tässä kyllä oikein tiedä mikä on oikein ja mikä väärin, kun eri paikoista tulee aina ihan eri informaatiot, vähemmästäkin menee sekaisin... :) Itse ollaan miehen kanssa neuvolassa asiasta kysyttyämme ajatelleet aloittaa kiinteät viisikuisena, jos 4-kk -neuvolassa Innan kasvu on ollut normaalia (niin kuin kyllä uskon sen olleen). Sekoitan nyt tätä kiinteiden aloitus -soppaa vielä liittämällä kiinnostuneille yhen otteen Vauva-lehdestä 3/2008:
"Ravitsemusterapeutti Arja Lyytikäinen: Lasten nykyisten ravitsemussuositusten mukaan lisäruoat aloitetaan aikaisintaan neljän kuukauden iässä, mutta mielellään vasta lähempänä puolta vuotta. Suositus perustuu etenkin imetyksen jatkuvuuden turvaamiseen. Liian varhaiset lisäruoat häiritsevät imetystä viemällä tilaa ravitsemuksellisesti täysipainoiselta äidinmaidolta. Lisäruokaa saadessaan lapsi vähentää imemistään ja lisäruokien määrää joudutaan edelleen lisäämään. Tämä voi johtaa pulloruokinnan
aloitukseen, jolloin imetyksen jatkuminen vaarantuu.
Toinen peruste lisäruokien aloitusaikasuosituksille on se, että lapsen suolisto ja immuunipuolustusjärjestelmä kehittyvät ensimmäisten elinkuukausien aikana. Varhainen lisäruokinta voi lisätä mm. ruoka-allergiariskiä. Näillä perusteilla lisäruokien aloitus siirrettiin jo 90-luvun alussa kolmen kuukauden iästä neljään kuukauteen, ja
nyt viimeisimmissä suosituksissa kuuden kuukauden ikään. Suomessa on edelleen tavallista, että lisäruokiin siirrytään 'varaslähdöllä' eli etenkin hedelmä- ja kasvissoseisiin totutellaan jo kolmen kuukauden iässä.
Maistiaisannosten haittoja on vaikea arvioida. Todennäköistä kuitenkin on, että ne vaikuttavat lapsen suoliston bakteerikantaan ja suolen limakalvon läpäisevyyteen ja siten ravinnon imeytymiseen. Tältä osin tutkimustieto on vasta alustavaa ja suosituksia vähitellen täsmentävää. Pidän yleisesti hyvänä tavoitteena pyrkiä välttämään turhien makuannosten aloittamista suositusikää aikaisemmin."
Tuota kohtaa en millään käsittänyt, että miksi se että lapsi vähentää imemistään ja lisäruokien määrää joudutaan lisäämään, johtaisi pulloruokinnan aloitukseen. Ymmärtääkö joku muu?
Nonni, pitää mennä katsomaan miten tytsy pärjää partsilla, se on nukkunut taas tosi pitkät unet... Mukavaa viikonloppua kaikille! Lentosuukkoja ihanille vaaveille! :)
Pajunkukka + Inna s. 29.1.
Tempo jäi väliin, mentiin sen sijaan lääkäriin. Meillä on kaikki enempi vähempi kipeänä. Tyttö onneksi vain hiukkasen nuhainen. Muilla kurkkukipua, angiinaa, yskää, nuhaa jne. Ei ihan tavallinen räkäinen flunssa vaan mutta sinnepäin. Miehellä antibiootit menossa, mullekin niitä lääkäri kirjoitti, koska streptokokkitesti oli positiivinen, mutta jätin ostamatta. Taitaa mennä parempaan ilmankin. Ei viitsitty kuitenkaan lähteä tätä pöpöä muille lahjoittamaan. :(
Ametisti: Puutarhatreffit kuulostaa hyvältä! Nyyttäriperiaatteella saisi helposti jotain syötävääkin kasaan, vai suunnittelitteko jo jotain senkin suhteen? Mulla ei ole kenenkään numeroa, eikä muilla mun.
Ai teillä riittää vielä minihupit? Se tuleekin vähän halvemmaksi. Meillä lapset protestoi, kun ollaan vähän oltu sillä kannalla, että tänä vuonna ei mennä. Maksaa meinaan aika kivasti kun ostetaan vähintäänkin kolme isohupia (toinen aikuinen tarvitaan joihinkin laitteisiin pojille kaveriksi) ja yksi pikkuhupi. Sitten kun joutuu ostamaan kaikille jotkut rannekkeet ja ruoat jne. niin ei enää yksi satanen riitä edes alkuun. Hauskaa, kun muistit meidän neidin nimityksen. :)
Magda_lena: Yksi keino siihen nukahtamiseen voisi olla jonkinlainen asteittainen palvelun vähentäminen. Kapalossa heijaamista vähentäisi kapalossa sylittelyyn pienemmällä tai olemattomalla liikkeellä, sitten viereen sängylle kapalossa, sitten omaan sänkyyn kapalossa jne. Tuon tyyppiset vähittäiset muutokset on toimineet meillä poikien iltanukuttamisissa (siirryin pinnasänkyyn silittelystä pelkän istumisen kautta huoneen ovelle ja lopulta vaan pistin pojan sänkyyn ja jätin sinne). Tosin oli silloin vähän vanhempia. Neitihän meillä edelleen usein nukahtaa mun viereen tissille, mutta välillä omaankin sänkyyn tai mun sänkyyn itsekseen.
Isäkuukautta meillä ei pidetä, vaan pidetään "isä-kaksi-ja-puoli-kuukautta". Mä olen töissä kun mies on kotona ja vanhempainloman jälkeen mä jään kesälomalle. Vuodenvaihteessa sitten päivähoitoon. Näin on toimittu kaikkien lasten kanssa. Ja ei, mä en haluaisi noin pian takaisin töihin, mutta pakkohan se on, kun ei Kela maksa molemmille vanhemmille.
Siiricata: Meillä on varmaan kaikki lapset pudonneet kerran lattialle, ennen kuin on opittu. Vaikken olisi jättänyt yksin sängylle, niin taisi kolmonenkin meillä pudota niin, että nukkui meidän välissä, me vielä vähän vinossa niin, että oli jalat toistemme lähellä. Silti poika pyöri unissaan jalkopäähän ja siitä lattialle.
Pajunkukka: Mä ymmärrän sen niin, että kun imeminen vähenee, niin tuotanto vähenee -> annetaan lisää kiinteää -> tuotanto vähenee lisää -> tuotannon ja imemisen tasapainoa hakiessa tulee uskonpuute ja annetaan lisämaitoa -> tuotanto vähenee -> imetys loppuu vähitellen. Mä olen pohdiskellut, että voisin yrittää välttää tuollaista tällä kertaa sitten kun menen töihin. Jos vaikka onnistuisin jatkamaan ilta/aamuimetystä.
Meillä neiti viihtyy hereillä ollessaan sitterissä tai lattialla aika vaihtelevasti. Lattialla viihtyy aika kauankin jos vaikka istun vieressä pelaamassa korttia poikien kanssa.
Saas nähdä jaksaako katsoa viisuja tänään. Toivottavasti Suomi sijoittuu kymmenen parhaan joukkoon, mutta ei voita. :)
Strutsi ja neiti 31.1.
... että katoaako viesti TAAS taivaan tuuliin...
M
Jahas, nyt vaikuttais toimivan... Perjantaina kirjoitin megaviestin ja lähetyksen jälkeen tuli vaan kylmä ilmoitus, että "keskustelu poissa käytöstä" ja koko kone meni tilttiin. Yleensä nimittäin kopioin ennen lähetystä kirjoittamani viestin ja liitän sen wordiin lähetyksen jälkeen. Mutta nyt meni koko masiina jumiin juntturaan, samoin se kopioimani viesti katosi, aaarrgghhh!
Nyt kirjoitan tän suoraan wordiin, katotaan onnistuuko näin...
Niin, en siis tullut treffeille, olin vätys... Itse asiassa mulla on tentti ens torstaina ja olen kuumeisesti yrittänyt lukea siihen, lähinnä kyl öisin kun Milla nukkuu. Näin ollen siis läiskäisin silloin ke aamuna herätyskellon kiinni ja jatkoin unia... Voi miksi piti jästipäisesti ilmoittautua läsnäolevaksi tälle kevätlukukaudelle ja sopia maikkojen kanssa miten kurssit suoritan!!?? No, nytpä saan sit innokkuudestani kärsiä.
Justus: kiitos vinkistä, ctrl n toimii myös mozillassa!
Magda_lena: Meillä tuohon itsenukahtamiseen on auttanut vain ja ainoastaan peukalo... Eli Milla osaa (toistaiseksi) tyynnyttää itsensä sen kanssa uneen. Simahtaa usein myös tissille, mutta havahtuu liki poikkeuksetta nostettaessa omaan sänkyyn. Siellä sitten unireuhoaa kunnes peukku löytyy ja huumaava nirvana valtaa vauvan. Itse asiassa viime päivinä on jopa tehnyt sitä, että kesken tissin kääntää pään pois ja laittaa peukun suuhun...
No, asiaan. Sellaisessa Baby sleep book-nimisessä opuksessa oli sellainen vinkki, että 3 haukotuksen jälkeen pitäisi alkaa laittaa vauvaa unipuulle. Meillä ei toimi, koska Milla haukottelee koko ajan... Ja sit siinä suositeltiin merkkaamaan viikon ajan ylös ajat, jolloin vauva osoittaa väsymyksen merkkejä. Näin saadaan selville vauvan väsyrytmi. Sitten olis tarkoitus alkaa noin puol tuntia ennen kuin väsyhetki koittaa alkaa valmistautua unipuuhiin, ettei tulee yliväsymys. Sen kirjan kirjoittajilla on nettisivut http://www.askdrsears.com/. Kaikki jotka kannattaa perhepetiä yms. konsteja, lukekaa, mutta ne jotka kannattaa huudatusta, älkää lukeko...
Paranemishalit kaikille tautien kanssa painiville!! Kurjaa kun vauva on kipeä, mutta lähes yhtä kurjaa on äidin sairastaminen!
Tuo kiinteiden aloittaminen alkaa mun mielestä lähestyä kohta jo jotain suurempia salaliittoteorioita luokkaa kuka ampui Kennedyn. Miten voi olla ammattilaisilla noin eriäviä mielipiteitä... Mun eno on lastenlääkäri ja hänen kantansa on: 4 kk iässä... Kun totesin, että täällä mun neuvolatäti (toinen neuvolatäti sanoi kans 4 kk) suositteli 6 kk-iässä aloittamaan, niin eno ihmetteli että onpa sääntö muuttunut matkalla Helsinkiin. Ota noista nyt selvä. Kantani on, että kukin tehköön miten lystää ammattilaisista viis!
Miten olette muuten toimineet, jos vauva kieltäytyy jostain ruoka-aineesta? Oletteko tarjonneet sinnikkäästi uudelleen vai pitäneet paussia? Milla söi vielä perjantaina kukkakaalia, mutta eilen ei kelvannu. Tänään ajattelin palata takas pepoon ja unohtaa kaalit toistaiseksi, mutta tuli mieleen, että tottuakseen makuun niitä maistamiskertoja piti olla vaikka miten monta kymmentä... Eli onkohan yhden päivän perusteella vähän hätiköityä vetää mitään johtopäätöksiä?
Outo homma tuo Kela! Mulle on tähän saakka tullut pennoset ihan säällisesti, mutta näköjään mihinkään ei voi luottaa...
Heh, tuli mieleen tuosta Pajunkukan koppaamasta artikkelista (siis se ihmettelyä herättänyt pullojuttu) viimeisimmässä 2+:ssa ollut juttu pottailusta... Siinä todettiin, että esikoinen saattaa siirtyä suoraan vaipoista pytylle, koska ei ole nähnyt kenenkään käyttävän pottaa. Ihmettelen vaan, että jos vanhemmat ja isosisarus käy kaikki pytyllä, niin miten ne nuoremmat lapset muka sinne potalle helpommin menis, hih hih!
Juups, nyt kokeilen lähettää tätä...
Miukkis & Milla 3.1.
Siis uusimmassa (vai tokauusimmassa) Vauva-lehdessäkin luki, että kuukautiset alkaa useimmiten vähän imetyksen lopettamisen jälkeen. Meillä on vielä täysimetys, mutta nyt ne jo alko! :( :( En saakaan olla vielä kuukausitolkulla ilman, vaan nyt jo tuo jokakuukautinen riesa alkoi :( Rasittavaa ja ärsyttävää. Ja sitä tulee ihan kunnolla... :( Onko muita, joilla on kesken täysimetyksen menkat alkaneet? Plaah miten kypsyttää... :- / Ja alavatsa on tutusti kipeä, ei voi ku sanoo et (&%sensuroitu*&¤)... :(
Onpa outoa, jos Kela ei ole saanut paperia. Toivottavasti olet ottanut kopion todistuksesta! Mä yritän ottaa kaikista virallisista papereista kopiot itselle, mutta en kyllä yhtään muista oliko juuri tuosta. Tarviipa selvittää, onko mun todistus mennyt perille Kelaan. Ilman sitähän ei jatkossa makseta Kelan korvauksia.
Pari juttua piti siitäkin vielä kirjoittaa, miten saan tuon vauvelin nukahtamaan itsekseen. On hyvin tärkeetä, ettei vauva ole liian väsynyt nukkumaan mennessä. Jos sänkyyn laitettaessa tulee itku, otan hetkeksi syliin ja kun on rauhoittunut, laitan takaisin sänkyyn. En koskaan anna nukahtaa syliin. Joskus käy niin, ettei rauhoitu lainkaan. Sit vien pojun takaisin olkkariin ja otetaan hetki rauhallisesti ja kokeillaan taas uudestaan nukkumaan menoa.
Joskus olen kokeillut nukuttaa huutavaa vauvaa (yliväsynyt), mutta se ei ole kyllä kivaa. Se kestää kauan ja on lohdutonta kuunnella toisen huutoa. Lopulta kyllä sammahtaa itsekseen.
Kiva muuten, että nyt on palstautunut sellaisiakin, joista ei ole vähään aikaan kuulunut mitään!
Mä en taida laittaa meistä kuvia. Sori.