""" TAMMitenavat 19.-25.5. """
Viime viikon jutustelut [http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WA...|http://www.vauva.fi/…]
Kommentit (55)
Meillä on kohta alkamassa talon laajennus ja sen myötä saamme kodinhoitohuoneen (jes!) ja sinne haluaisin juuri tollasen sävymaailman kaapistoihin! =)
Harmittaa, kun muutama vuosi sitten teimme keittiöremonttia ja valitsimme taloudellisista syistä halvinta mahdollista ja nyt se on jo aika kaamean näköinen... =/ mutta virheistä viisastuu!
Tässä on meidän vanha (uusittu ulkoa) talo täällä maalla kaukana kaupungeista, kuva otettu huhtikuussa. =)
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=a3adbddd-267e-11dd-a5bf-…!
se kuva laittaa ;)
Joo ja mä en sitten todellakaan tarkoittanut että meidän keittiö olis jotenkin superhieno, vaan supersiisti = ei todellakaan järjestyksessä :D
Oli pakko tulla sanomaan, ettei tuu väärinkäsityksiä :) vaikka kyllä itekin oon tyytyväinen noihin kaappeihin, aateltiin ottaa sellaset mitä kestäis sitten katella pitemmän aikaa.
Ja Silja on nukkunut taas ulkona tänään ihan hirmu pitkiä unia! Toivottavasti se ei kostaudu ens yönä...
Palataan!
Tolleroinen ja Silja 3.2.
höh, olevinaan kyllä sen laitoin, mutta sitten viestin klikkaamisen jälkeen ruutuun ilmestyi teksti "keskustelupalsta hetkellisesti pois käytöstä" joten luulin, ettei koko viesti ollu tullut!
yritetään uudelleen talon kuvaa! =D
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=44a0e4a4-268a-11dd-a5bf-…!
Ihan hirmu usein tulee teidän jutusteluja luettua, mutta sattuneesta syystä pätkissä ja sitten vastaaminen onkin toista luokkaa. Tuskinpa minua enää kukaan muistaakaan, sen verran harvoin tuli turinoitua kaiken kaikkiaan odotusaikanakin.
Meillä on valtakunnassa edelleen kaikki hyvin: Aino-Sofia on edelleen tyytyväinen tyllerö eikä ole valvottanut vielä yhtäkään yötä -jääkiekon takia tuli kyllä valvottua meilläkin. Vähän vajaa kaksikuisena jätti sen yhdenkin yösyötön pois ja nukkuu nyt yleensä sinne melkein seiskaan asti. jolloin syö ja posottaa sit vielä pair tuntia päälle. Myös päivisin nukkuu pitkiä päikkäreitä yleensä, välillä on päiviä kyllä ettie nuku ollenkaan. Eli päivärytmiä ei ole, mutta yöt nukkuu aina.
Ollaan yritetty mekin liikkua ja vauvauintiin ei päästy: ei ollut tullut edes 5kg silloin täyteen kun sinne ilmoittautimiset oli. Nyt vähän päälle viime neuvolassa neiti oli 61cm ja 5400g. Pikkuisne siro kai (?!) mut terkan mukaan paino nousee koko ajan omalla käyrällään tasaisesti niin ei kuulemma kannata stressata, en siis stressaa -muut (anoppi, oma äitini, besserwisser-äidit ja -kälyt) sitäkin enemmän. Maidonluovutus loppui juuri ja maitoa tulvii ovista ja ikkunoista. Mies miettikin tuossa leikillään, että oiskohan maidonluovutukselle pimeitä markkinoita kun meidän pakkanen on täynnä. Joopajoo, kai se tasaantuu.
Käydään vauvajumpassa ja vaunulenksuilla. Ite siihen lisäks kuntosalilla. Joo ja en todellakaan huhki siellä hiki lentäen säännöllisesti vana silloin kun kerkeän ja välillä meinaa treenin teho ihmetellessä kun on outoa olla missään ilman vauvaa ja ihan yksin. Ne on aika hienoja hetkiä kyllä. Eilen oli pilateksessa, meinasi naurattaa kun ohjaaja käski jännitellä sisäisiä lihaksia -semmoisia ei meikällä varmaan sitten ole enää olemassakaan. Ohjuri lohdutteli sitten, että hänellä kans vuoden ikäinen lapsi ja nyt vasta alkaa olla sillä lailla tutun oloista jumppaaminen.
Mies on edelleen innokas vauvan hoitaja, mutta kyllä vaan minä se pääasiallinen vastuunkantaja olen, ärsyttää kun toinen välillä kyselee "tyhmiä" eikä toimi. "Laitetaankos nyt nää siniset vai valkoiset potkuhousut kun nää on molemmat täällä pöydällä". Olen yrittänyt sanoa sataan kertaan että saa tehdä asiat omalla tavallaan ja yritän välttää käskyttämistä ja turhaa neuvomista, mut kun toinen tuntuu koko ajan tarvitsevan vahvistusta päätöksilleen niin minkäs teet "mitä mieltä olet, että olisko parempi jos.."
Oltiin ekaa kertaa miehen kanssa kaksin ulkona kun appivanhemmat istuivat neidin vahtina kotona, ihan kenelle tahansa ei kyllä tuota aarretta uskota. No tyttö kyllä oli jo yöunilla, mutta anoppi oli kuulemma käynyty 10 min välein katsomassa, että kaikki on hyvin. Hih, hyvä että jaksaa. Oltiin syömässä ja sit vielä repäistiin ja mentiin yksille. Huh hah hei, kyllä tällä mammalla nousee jo puolikas viinllasi hulinalla päähän. Vähänkö meistä on tullut tylsiä. Taidettiin kyllä olla jo ennen vauvaa aika tylsiä, mutta ehkä ihan hyvä ettei jaksa tanssia koko yötä putkeen ja painella kouluun virkeänä samoilla silmillä kuten ennenmuinoin.. Tai no saman energiamäärän voisin kyllä ottaa takas mut en todella tuhlais sitä yökerhossa joraamiseen.
Meillä Aino-Sofia juttelee ihan kauheasti ja tarraa leluihin heiluttaen niitä ja ihmettelee kaikkea mahdollista, kova on hymyilemään sekä ekat hörönaurutkin on kuultu. Aivan mahtavia. Kovin liikunallinen ei tyttö kyllä ole: päätään kannattelee jo ihan kuin ismpi ja yrittää aina punkea itseään istumaan, ei voi istua edes turvaistuimessa rennosti takanojassa vaan aina yrittää vetää hartioitaan eteenpäin. Kääntymisen selältä kyljelleen osaa mut mahallaan ei viihdy, ei sitten kertakaikkiaan, ehkä jotain 5min päivässä mut sit jo vaaditaan muuta asentoa. Eli voinette kuvitella että meillä ei kyllä käännytä ympäri, ei sinne päinkään.
Mulla on edelleen se raskausajan dementia päällä, meneekö se josksu ohi?? Eilenkin mies kertoi illalla syöneensä pastan mikrosta kun tulin kotiin. Olin eka tehnyt sen, unohtanut syödä, pisti mikroon ja hetken päästä ihmettelin, että kai mä söin jo kun lautasta ei näy missään eikä pastaakaan, kummastelin vaan kun on nälkä ja lähdin pihalle. Luulin ihan oikeasti syöneeni sen ja en luottanut omaan muistiini. Joskus tulee kyllä syötyä niin kiireellä ettei muista mitä söi. No söin sit keittoa kello 23.30 kun en ollut sitä ruokaa vielä koko päivänä saanut, tai no aamupalan joo ja jonkun omenan siinä välissä. Imettäjän ruokavaliohan on todella monipuolinen ja riittävä, on on.
Teillä on kyllä ihania vauveleita! Ja äiditkin olette ihan touhukkaan näköisiä kuvissa, pistänpäs vaikka itestänikin ens kerralla jotain otosta kun ehdin sellaisia tiedostoista etsimään.
-Finja ja Aino-Sofia ~3,5kk
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=00f5b4d6-26ed-11dd-b637-…!
Moi.
Nyt Mikael nukkuu aamupäikkäreitään ja esikoinen katsoo eilistä lastenohjelmaa, joten päätin minäkin kokeilla uudelle sivustolle kirjautumista. Kirjautuminen ainakin meni ihan hyvin.
Kuten jo vanhalle sivustolle kirjoittelin, olen nyt keskittynyt lopputyön kirjoittamiseen, olen kuitenkin käynyt täällä lukemassa juttuja ja katsomassa kuvia. Ihania kuvia onkin!
Jotenkin en kuitenkaan ole saanut aikaiseksi lähteä mukaan tapaamisiin. Se edellinen tapaaminen Helsingissä olisi käynyt parhaiten, mutta kun mies oli juuri edellisenä yönä tullut sieltä reissultaan ja piti vapaapäivän silloin, niin päätin hyödyntää lastenhoidolta vapautunutta aikaa kouluhommiin...
Pajunkukka: Olen syntynyt Raumalla, mutta asunut siellä vain 1,5 ensimmäistä vuottani. Muuten olen asunut eri puolella Suomea ja Afrikassa 3 vuotta lapsuudestani. Kuitenkin on hyvät muistot Raumalla vierailuista (isoveli on asunut siellä suht pitkään) ja Lukon kannattaja olen ollut n. 12 vuotiaasta asti, kun rupesin vähänkään lätkää seuraamaan.
No nyt se poju heräsi, joten suottehan anteeksi jos kirjoitusvirheitä tulee..
Meillä syödään jo soseita 2 kertaa päivässä. Mikaelilla on pituuskäyrä aikas alhaalla ja neuvolasta annettiin ohjeeksi laajentaa ruokavaliota. Saa nähdä onko ensi viikon pe pituutta tullut riittävästi lisää. Mikael kyllä itsekin tykkää syödä soseita ja onneksi myös maito maistuu, joten maitoa tulee vielä.
Hampaita meilläkin oireillaan ja nämä oireet välillä näyttää aiheuttavan sen ettei muu kuin jääkappikylmä hedelmäsose maistu...
Pitänee minunkin yrittää liittää kuva meidän söpöliinistä, joka tänään täyttää jo 5 kk! Uskomatonta miten aika vierii...
Hyviä vointeja kaikille!
T: Emem ja Mikael 210107
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=c2902bb2-2709-11dd-a5bf-…!
Näemmä sivuston kuvn lisäys ei toimi (tai sitten minä en osaa toimintoa käyttää)...
Olipa Finnannasta kiva kuulla ja ihanan kuvan laitoit! Tytöllä oikein helmetkin kaulassa :) tai RAVIT, niinkuin vaarini tapasi sanoa :D Ja kyllä minä ainakin sinut muistan tuolta odotuspuolelta :D
Jos en väärin muista niin taitavat etelämmästä olevat Tammimammat olla juuri tapaamassa toisiaan. Toivottavasti saadaan järjestettyä tänne pohjoisempaankin kesälle miittinki!
Mitä te muuten yleensä touhuatte vauvan kanssa silloin kun hän on hereillä? Meidän neiti ei hirmu pitkiä aikoja viihdy yksinään, mutta silloin kun viihtyy niin yleensä koitan itse tehdä jotain kotihommia ja sitten kun neidolta palaa pinna niin menen tuonne lattialle höpöttelemään ja "leikkimään" hänen kanssaan. Välillä koitetaan sitä kääntymistä ja muuta "jumppaa". Toisinaan vaan tuntuu että mitä ihmettä sitä tehtäis, kun ei viitsi lähtemällä lähteä kaupungille (matkaa reilu 10km) kun ei mitään ostettavaakaan ole, ulkona ei voi vielä vain öllötellä ja lenkit ajoitan päikkäreitten aikaan. Muutamana päivänä tyttö on ollut varsinkin illasta hyvin tyytymätön jos hänen kanssaan ei olla joten silloin olenkin kokeillut tuota kuvassa näkynyttä kantoliinaa. Jonkun aikaa yleensä viihtyy siinä.
Mitähän mulla oli muuta asiaa... enpä nyt muista. Palailen sitten kun muistikin palaa ;)
Tolleroinen ja Silja 3.2.
No nyt kun alkuun pääsin, en malta olla poissakaan...
Tolleroinen: Mikael on myös sellainen vauva joka ei paljoa yksinään viihdy, joten lattialla minäkin höpöttelen ja jumppailen jalkoja. Mikael osaa itsekseen kääntyä, muttei pahemmin esineisiin tartu, joten sitä treenaillaan.
Ai niin, viime viestistä unohtui laittaa kommenttia siihen istumiseen. Mikael yrittää myös kovasti istua. Sitteriin en uskalla häntä ilman valvontaa enään laittaa vaikka hän jo eilen onnistui pitemmän aikaa sitterissä istumaan selkä ihan suorana!
Nyt täytyy rientää, ei Mikael näemmä käynytkään vielä pitkille päikkäreille...
Yritän kuitenkin kuvan lisätä nyt.
Emem ja Mikael 5 kk
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=c5575fb3-271f-11dd-a5bf-…!
Jospa minäkin uskaltautuisin laittamaan naamani tänne. Tuo kuva on otettu pari viikkoa sitten. Tosi vaikeeta löytää kuvia, missä itekki on mukana kun melkeen aina tulee kuvattua vaan poikaa yksikseen.
Meillä poika viihtyy jonkin verran itekseenki lattialla. Joskus hän vaan leikkii itsekseen, mutta yleensä ei jaksa kovin pitkiä aikoja olla. Sitten jos hän samalla saa katella kun minä vaikka viikkaan pyykkejä tai laitan ruokaa niin sitten saattaa viihtyä pitkiäkin aikoja. Se on onni, koska sillon saan tehtyä ruokaa tai leivottua eikä tartte ajoittaa kotihommia vaan siihen hetkeen, kun poika on päikkäreillä.
Meillä jo kääntyillään ahkerasti. Hampaitakin on jo kaksi, ne tuli minusta tosi aikasin, sillon kun poika täytti 4 kk. Hampaat tuli ihan kivasti, ilman mitään kitinöitä. Olen ottanu jo hammaspesunkin yhdeksi iltatoimeksi:) Se on vaan hauskaa, jotenkin hupaista harjata kahta hammasta ja poikaakin se vaan lähinnä naurattaa.
Kaura ja poika 4 kk 3 viikkoa
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=9d025bed-272a-11dd-a5bf-…!
Jospa minäkin rohkenen ja laitan naamani tänne. Toi kuva on otettu pari viikkoa sitten. Olipa vaikee löytää kuva, jossa olen itekki mukana kun melkeen aina tulee kuvattua poikaa vaan yksikseen.
Meillä poika viihtyy jonkin verran itsekseenkin lattialla. Joko leikkii leikkimatolla tai sitten vaan kattelee ympärilleen. Parhaiten hän viihtyy kuitenkin niin että saa samalla seurata mun kotihommia, esim. pyykin viikkausta tai ruuan laittoa. Se on oikeestaan onni, on tosi kivaa kun voi laittaa ruokaa tai leipoa pojan kanssa, eikä aina tartte ajoittaa kotihommia vaan siihen hetkeen kun poika nukkuu. Poika siis seurailee lattialla ja välillä hänelle rupattelen. Sitteriä en oikein enää ole käyttänyt, poika viihtyy paremmin lattialla kuin siinä.
Meillä jo kääntyillään kovasti. Hampaitakin on jo 2. Ne tuli minusta tosi aikasin, sillon kun poika oli 4 kk. Hampaat tuli ihan kivasti, ilman turhia kitinöitä. Oon ottanu hampaitten harjauksenkin jo yhdeksi iltatoimeksi:) Lähinnä se on vaan hauskaa, jotenkin hupaista harjata kahta hammasta ja poikaakin se vaan lähinnä naurattaa.
Kiinteitä en ole vieläkään aloitellut. Täällähän taannoin sitä valittelinkin, että jotenkin jännittää niitten aloittaminen ja ehkä sen takia tämä on vähän venähtänyt. No, en ole asiasta ottanut stressiä ja poikakin vaikuttaa oikeen tyytyväiseltä pelkästään tissimaitoon. No kohta ne on jokatapauksessa aloitettava. Onneksi neuvolassa on kannustettu täysimetykseen, eikä ole syyllistetty siitä että pelkällä tissimaidolla mennään.
Kaura ja poika (lauantaina 5 kk)
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=187cf771-272c-11dd-a5bf-…!
Noniin tuli sitten kirjoiteltua kahteen kertaan näköjään teksti, sori!! Eka kone valitti että sivu on pois käytöstä eikä tekstini näkyny täällä, joten kirjoitin sen uudestaan.. no siinä välissä tuo ensin kirjoittamani teksti näkyikin jo sivulla. Kuva ei kylläkään, joten kokeilen vielä onnistunko..
Kaura
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=903cf0e9-272c-11dd-a5bf-…!
Sori mun teksti tuli kahteen kertaan. Kone jumiutui kun lähetin ekaa viestiä, eikä sitä näkynytkään täällä. Kirjoitin saman viestin uudestaan ja siinä välissä tuo ensin kirjoitettu jo sitten näkyikin. Sori sori. Ja kuvatkaan ei näköjään näy.
Yritän vielä kerran kuvan lähetystä, saa nähdä onnistuuko..
Kaura
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=222bc520-2730-11dd-a5bf-…!
Huomenta!
Temposta terveisiä! Oli kiva tavata äitejä isojen vauvojen kanssa. Löydettiin kaikki samaan paikkaan ;). Lupailin, että kesäkuussa voisimme tavata täällä meidän puutarhassa. Magdalle jäi ainakin mun numero kännykkään tekstiviestistä. Toivottavasti Pajunkukka pääsi naarmuitta kotiin ja Magda Tomaksen kanssa. Jaksoiko Kosmon isosisko huutamatta kotiin päikkäreille?
Olavin päivä se menee heti sekaisin tällaisista reissuista. Tuolla se nyt huutaa vaunuissa, isi meni hytkyttämään.
Tulikos Strutsin sakille flunssa vai pelkäsittekö vain. Meillä on mies sairastanut jotain flunssaa jo kohta viikon.
Menen ruokalevolle nyt päikkäreitten jälkeen, öitä.
Ametisti ja Olavi
Me sitten viimeinkin aloitettiin tänään syödä vähän muutakin kuin korviketta, maissivelliä nimittäin. Pitkään mietin että maissivelli vai kasvissoseet eka, useiden kavereiden suosituksista päädyin maissivelliin. Enemmän kai se on samaa evästä kuin korvike, lähinnä vaan maissijauhoa lisänä.
Ei kyllä oikein meinannut maistua, vaikka lantrasin sitä vaan pienen määrän (40ml) tuttelin sekaan (yht 160ml). Aikansa ihmeteltyään makua? (jossa mä EN huomannut mitään eroa) ja huudettuaan aikansa huoli sen kuitenkin kun en muutakaan tarjonnut. Nyt nukkuu tyytyväisenä.
Joku kyseili mitä puuhataan vauvan kanssa päivisin. Meillä Ohto viihtyy kiitetävän hyvin lelukaaren tai muun lelun kanssa lattialla tai sitterissä yksikseenkin. Koko ajan on touhu päällä.. Myös vauva-lehtien kannet on hyviä, kun asettelee esim seinää vasten pystyyn vauvankuvia, ohton mahalleen niitä katselemaan, se juttelee niille vauvoille pitkän tovin aina.. Siinä sitten sivussa teen pieniä kotitöitä kun ohto leikkii.
Paitsi usein kyllä pötköttelen itse Ohton kanssa lattialla tai sängyllä, pelleillään ja laulellaan ja jumpataan. Tähän mä keskityn oikeestaan tosi paljon, koska tajusin juuri (kun kaverini saa toisen vauvan, esikoinen on aika vaativa) että nyt mulla on ainutkertainen tilaisuus viettää kunnolla aikaa vauvan kanssa. Ei se enää toisen tai kolmannen (jne..) kanssa ole niin helposti mahdollista, kun pitää huomioida muutkin.
Ihan hyvällä omallatunnolla siis leikin ja lötköilen päivät pitkät Ohton kanssa nyt, kotihommatkin on sellaisia että ei ne tekemällä lopu. Ja aika hyvin niitä ehtii tekemään silloin kun Ohto nukkuu.
Frimmy ja Ohto n.4kk
Joo, ihana oli taas nähdä eilen teidät: Pajunkukka, Ametisti, Mantelihammas. Miukkiskin lähetteli meikän kautta kaikille terveisiä. Sorry en ole edes kerennyt viestiisi vastata Miukkis! Jotenkin megahektinen meno ollut..
Voin vaan todeta, että taitaa Olavi saada äitinsä naurun.. Ja se ei todellakaan ole mikään vaatimattomin. Ihana oli myös tavata aktiivisen oloinen Mantelihampaan vanhempi tytär. Aika söpöliini ja touhua riitti. Inna vaikutti niin hirveän rauhalliselta, kuten aina. Ja meikäläisen Tomas ihan normaalin aktiivinen sekä huono nukkuja.... Jäätiin muuten stockalle pyörimään vielä (Tomas kantorepussa) koska hänhän heräsi kun tehtiin lähtöä.
Meidän eilinen päivä oli melko huono ja rankka. Taustalla oli se viimeinen maitokokeilu, joka oli pakko tehdä, koska imetyksen lopettamisesta on tullut aika hankala asia tunnepuolelle. Suren hirveästi sitä, että mussa ei ole enää sisua jatkaa tätä laajaa dieettiä. Ja pelkään samalla sitä ettei korvikkeet sovikaan ja siinä sitä sitten oltaisiin. Eli surettaa ja pelottaa. Kiitos Ipu, kun kommentoit aikaisemmin tätä asiaa!
TEILLE KYSYMYS: VOIKO VAUVAA AUTTAA JOTENKIN NUKAHTAMAAN ITSEKSEEN?? SIIS ILMAN APUKEINOJA.. ELI tissiin meidän T ei koskaan ole nukahtanut (parin ekan viikon jälkeen, paitsi yöllä jatkaa unia) Tomas syö niin nopsaan aina ja sit pitäis aloittaa aktiviteetit..
Vaunuja saan heijata ja illalla sylissä kapaloa. Vaikka oon yrittänyt monia eri tapoja. Jos en auta nukahtamaan, yltyy huuto hysteriaksi, joten tämä jäbä ei nukahda huutoonsa. (tai sit saisi huudattaa tuntikaupalla..jota en halua)
Musta meillä sujuu muuten niin ihanasti! Unet on siis meidän huono kohta. T on oppinut nauttimaan liikkumisesta ihmisten ilmoilla. Ruotsin reissulla vierasti vain hissiin tulleita intialaisia miehiä... Ratkesi ihan kamalaan itkuun kun he tulivat sisään..
Tästä säikähtäneenä ostin Tomakselle mustan Barbababan: aika oppia eri kulttuurin ihmisiin!
Mukava tosiaan kuulla Finnannasta! Teidän elo vaikuttaa ihanan kepeältä!
Frimmy: joskus tuntuu että Ohto ja Tomas saattais olla aika samantyyppisiä kavereita.
Nyt lopetan.
Halit kaikille!
Magda ja Tomas 29.1 (kohta 4kk! Miten joku voi olla jo 5 kk! Sehän on melkein puoli vuotta. Juurihan nämä syntyi..!!)
Oon ihmetelly, miksen ehdi enää edes tänne nettiin. Tänään vasta hokasin, että lapset ovat nukkuneet aamulla tunnin pidempään kuin normaalisti ja se on sotkenu mun kuviot. Nytkin pitäis olla jo ulkona, mutta pikku-ukko väsähti kesken aamutoimien ja on nyt omassa sängyssään nukkumassa.
Tuosta päästäänkin tuoreimpaan kysymykseen, eli Magda_lenan ihmettelyyn, miten vauvan saa nukahtamaan yksikseen. Meillä se on onnistunut molemmilla lapsilla vauvaiässä (esikoisella ei sitten enää vanhempana). Enkä kyllä tiedä miten se onnistuu. Kaikki korostavat säännöllisyyttä, eli sitä että vauva tietää aina mitä seuraavaksi tapahtuu. Tällöin vauva uskaltaa luottaa siihen mitä tapahtuu ja sopeutuu tilanteisiin helpommin.
Meidän kuopukselle tärkeäksi nukahtamisavuksi on tullut unirätti. Sen kun "heittää silmille", niin uni on taattu, varsinkin jos tajuan laittaa sen aina samalle kyljelle nukkumaan. Hän kun tykkää itse vaihtaa sitten kylkeä. Jos laittaisin sille kyljelle, mihin hän itsensä lopulta asettaa, niin vähän ajan päästä sängystä kuuluu ähellystä: poika on masullaan, eikä osaa nukkua.
Tsemppiä itsenukahtamisprojektiin!
Ähellyksestä tuli mieleen meidän pojan kirkuminen. En muista olenko jo kirjoitellut siitä. Mutta aina kun kyllästyttää, alkaa kauhea kirkuminen. Onko muita samanlaisia? Jessus, että se ottaa korvaan!
Joku harmitteli sitä, kun ei saa kirjoituskentän rinnalle avattua viikon pinoa. Mulla se onnistuu Internet Explorerilla painamalla ctrl+n. Se avaa kokonaan uuden selaimen, jossa näkyy sama sivu kuin aiemmassa.
Kirjoittelin viime viikolla kiinteiden aloittamisesta ja joku mietti sanontaa, että kaikki mahdollinen tulis kokeilla ennen 6kk ikää (paitsi viljat). Tällä tarkoitin kaikkea kotimaista (siis mitä voi kasvattaa Suomessa): peruna, porkkana, kaalit, omena, miedot marjat (kuten vadelma ja mustikka), sekä lihat. Niitä ruokia, jotka helposti aiheuttaa allergioita, kuten mansikka, ei ihan heti kyllä kannata kokeilla.
Meidän pojulla ei ole vielä puhjennu hampaita, mutta kaksi näyttäisi olevan tulossa alas. Esikoiselle tuli myös ekat 4kk iässä. Toissapäivä oli helpompi, mutta eilen oli taas paljon kitinää.
Vilmahilja kertoi, että Aatu on kova huutamaan. En nyt saanut Aatun kuvaa näkyviin, mutta muistelen sitä kun katsoin ed. kerran... Eikös Aatulla ole aika iso suu? Mun veljen tytöllä (2,5kk) on iso suu ja iso ääni. Meidän pojalla taas on pieni suu ja pienempi ääni. Voisikohan siis olla jotenkin kytköksissä toisiinsa?
Hmm, mä en edes muista mitä me tehdään kupuksen kanssa. Ei varmaan mitään, kun en muista. Hän on alkanut viihtymään nyt 4-kuisena paremmin yksinään sitterissä, bumbossa tai lattialla/jumppamatolla. Vaunuissa ei suostu olemaan hereillä hetkeäkään makuultaan. Oonkin just harkinnu ratasosan tekstiilien pesua. Herra kun ei nuku enää kunnolla ulkona, niin vaunut on ihan turhat, varsinkin kun paremmat kelit alkaa olla.
Ehkäpä me muuten sit luetaan kirjoja molempien lasten kanssa tai muuten vain köllötellään lattialla. Välillä jumppaillaan ja ollaan paljon ulkona.
Jotain muutakin piti vielä kirjoitella, mutta en saa päähäni ja täällä mangutaan ulos. Onneksi näyttäisi olevan kiva ilma. Mennään nimittäin lounaalle paikalliseen leirikeskukseen ja samalla vähän leikkimään. Mutta nyt ensialkuun lähipuistoon mars.
Justus ja poju 14.1.
Moi!
Eilen sattui minulle tosi nolo juttu. Olin kaupassa ostamassa ruokaa kun olin tarkistanut, että vanhempainraha maksetaan 21.5. Jouduin kuitenkin jättämään tavarat kassalle kun tilillä ei ollutkaan rahaa. Kotona katsoin netistä, että Kela on lähettänyt selvityspyynnön, koska eivät muka ole saaneet jälkitarkastustodistusta (jonka lähetin kun Mikael oli 6-7 viikkoa vanha, eli käytännössä heti kun todistuksen sain)...
Meidän naapurissa asuu 10 päivää Mikaelia nuorempi tyttö, jonka äidille kävi samoin viime kuussa. Tänään soitin Kelaan ja väittivät ettei kyseessä ole mikään virhe, vaan todistusta ei heillä ole.
Soitin siis neuvolaan ja terveydenhoitaja kertoi, että hänellä on 5-6 asiakasta, joille lähiaikoina on käynyt samoin, ja kaikilla vauvat syntyneet vuodenvaihteen tienoilla. Onko kenellekään teistä käynyt näin?
Emem ja Mikael 211207
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=860eab1e-27f2-11dd-9536-…!
Hui kun säikähdin, mä nimittäin EN ole mitään todistuksia minnekään lähettänyt. En kyllä ole mitään todistusta mielestäni edes käteeni saanut. Hämärä muistikuva oli että meillä neuvola hoitaa asian suoraan..
Mutta tilille ei kyllä ollut tullut rahaa.. ÄÄK! Mutta tarkistin sitten siitä maksupäivälapusta, että mulle maksetaankin se vasta 26. pv. Onko siinä siis eri maksupäivät kaikille, vai? Mä oon luullut että on vaan joku yleinen maksupäivä milloin kaikille äideille maksetaan..
Testaan vaan osaanko käyttää koko palvelua. Jotenkin nämä sivut on tökkiny enkä ole päässy kirjautumaan. Kokeilen saanko tähän kuvan. Teidän kuvia on ollu ihana katella!!
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=f02e2683-266d-11dd-b637-…!