Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Arvatkaa onko minulla työttömänä varaa heittää pois naamuisia paistinpannuja ja kuluneita muovikulhoja?

Vierailija
19.02.2026 |

Ei. 
Käytän esim blenderin kulhoa joka on ihan naarmuilla ja teen siinä jäisistä pinaatinpaloista smoothieta. Päälle kaadan kiehuvaa vettä. Saan kaikki mahdolliset mikromuovit. 

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostat kierrätyksestä valurautapannun, niin on yksi murhe vähemmän. Aikaa sinulla on opetella sen käyttö.

Jep tämä. Mulla ei ole pariin kymmeneen vuoteen ollut teflontuotteita käytössä. 2 valurauta paistinpannua ja teräskasari. Ja toki muutama teräskattila. Viimeisin ostos oli 5l kattila, kun liesi vaihtui induktioon 6v sitten ja 15v hyvin palvelut Ikean teräskattila ei enää toiminut sillä. Valurautapannut alkaa olla 30v vanhoja ja se teräskasari on 22v vanha. Eli rahaakin kuluu vähemmän kun kerran ostaa kunnollisen.

Vierailija
22/42 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelkään sitä, että parikymppinen Moccamasterini menee rikki. Varaosia on kyllä myytävänä, mutta näihin tosi vanhoihin malleihin ei kovin monenlaisia. 

Vanhoihinkin moccamastereihin saa ihan kaikki varaosat, vaikkapa forssan kodinkonehuollosta tilaamalla.

Olen katsellut niitä tuolta forssalaisestakin. Säiliön kannessa on jo iso halkeama, mutta se ei haittaa muita kuin esteettistä silmääni. Toivottavasti nuo sisuksien hankalammin vaihdettavat komponentit pysyvät ehjinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää keitän kahvin niin, että suodatin (jotain euron kai maksaa) mukin päälle ja siihen paperi ja kiehuvaa vettä päälle. En tarvitse mokkamaistereita.

Vierailija
24/42 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten saat pannun naarmuuntumaan? Kokapäiväisessä käytössä pannu kestää vuosikymmeniä kun käyttää naarmuttamattomia työvälineitä

Vierailija
25/42 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksipä kannattaa ostaa valurauta- tai hiiliteräspannuja sekä teräksisiä kulhoja. Kestää äidiltä tyttärelle eikä tarvitse pois heitellä. Köyhällä ei ole varaa ostaa huonoa kuten sanotaan.

Vierailija
26/42 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tarvitse kumpaakaan vanhana tai uutena versiona. Syön vain valmiseineksiä ja lautanen on ainoa minkä lisäksi tarvitsen.

Vierailija
27/42 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se poisheittäminen mitään maksa

Vierailija
28/42 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksipä kannattaa ostaa valurauta- tai hiiliteräspannuja sekä teräksisiä kulhoja. Kestää äidiltä tyttärelle eikä tarvitse pois heitellä. Köyhällä ei ole varaa ostaa huonoa kuten sanotaan.

Niinpä. Miehethän ei laita ruokaa vaan keittiöhommat on naisten juttuja.

Vierailija
29/42 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko valurautaa käyttää induktioliedellä?

Teflonpannukin kestää vuosikymmeniä kun käyttää puisia työvälineitä

Vierailija
30/42 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mää keitän kahvin niin, että suodatin (jotain euron kai maksaa) mukin päälle ja siihen paperi ja kiehuvaa vettä päälle. En tarvitse mokkamaistereita.

Tuo käytäntö on ollut minulla jo vuodesta 2014. Silloin meni kahvinkeitin rikki. Juon 2-3 kuppia kahvia päivässä ja tuo on helppo konsti. Lämmitän kupillisen vettä mikrossa parin minuutin ajan täydellä teholla ja vesi on lähes kiehuvaa. En tarvitse kahvinkeitintä senkään vuoksi, koska en tarjoa vieraille kahvia.

Vierailija
31/42 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos se äiti tarvitsee omaansa eikä luovu siitä?

Vierailija
32/42 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On sinulla varaa heittää ne pois. Voi olla, että ei ole varaa ostaa uusia.

Just näin. Muovikulho sekajätteeseen, metallit metallinkeräykseen. Muovikulho menee sekajätteeseen siinä missä muutkin kotitalousjätteet, eikä siitä tarvitse erikseen maksaa.

Eri asia on, että niiden uusien ostamiseen ei välttämättä ole varaa. Mutta sitähän sinä et sanonut.

Vierailija
33/42 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi käyttää valurautaa induktioliedellä.

Vierailija
34/42 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen töissä itse mutta viimeisimmät keittovälineostokset on olleet tyyliin 10e kpl uutena. Kun nyt ap:kin netissä selvästi aikaansa viettää niin kantsii käyttää se aika hyödyksi ja seurata Tokmannin yms. tarjouksia. Niistä minäkin omani hankin. Usein tuotteet on loppu kun olen mennyt niitä hakemaan mutta työtön voi mennä oven taakse päivystämään liikkeen aukeamista.

Vierailija
35/42 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos ihan puhtaasti matematiikkaa miettii, niin toimeentulotuen perusosalla katetaan nuokin kulut, jos kerran parissa vuodessa täytyy ostaa 20-30 euron astia. Perusosastahan laskennallinen osuus tällaisiin on 19% eli 113€ kuukaudessa. Kyllä sillä ostaa enemmänkin tarvittavia kodin tarvikkeita.

Vierailija
36/42 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paistinpannuja saa uusia 10 eurolla. Muovikuppeja ei edes tarvi. Hiljalleen ostanu lasikuppeja muutamalla eurolla ja taikinat voi vaivata vaikka kattilassa

Vierailija
37/42 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki missä on rautaa toimii induktiolla.

Vierailija
38/42 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on työttömänä ollut varaa ostaa kirpparilta teräspannu ja keraaminen kulho. Kun pesin ne, olivat sen jälkeen ihan hyvät, eikä vaaraa mikromuoveista. Muovikulhoihin tein reiät pohjaan ja istutin niin kesäkukkia. Pinnoitetun kuluneen paistinpannun vein kaupan keräykseen. Elämä on valintoja.

Vierailija
39/42 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perittyt valurautapannut olleet käytössä jo 30 vuotta ja kestävät takuulla loppuelämäni ja menee perintönä seuraavalle sukupolvelle. Turha kertakäyttöpannuihin haaskata rahaa. Ymmärrettävää, että kauppiaat eivät asiasta riemastu. 

Vierailija
40/42 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se teräskulho paljoa kalliimpi ollut kuin muovinenkaan. Kun heti ostaa kestävää ei tarvi ostaa toiste. On mulla muutama kevyempikin pannu ollut, mutta useimmiten kaivan esiin perintövalurautaa, vuodelta 1979.

Vähän sama eväskippojen kanssa. Muovi naarmuuntuu ja värjäytyy tomaatista, nyt ostin vihdoin lasia kun kyllästyin uusimiseen. Muovikannethan näissä vielä on ja varmaan hajoaa jossain kohdin, lasikippo teräskannella vois olla toimiva... pitääkin alkaa katella säilyketölkkejä sillä silmällä ; )

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yksi