Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei- on kirosana

tiukkapipoko?
19.02.2026 |

Hei,

kasvatukseen liittyviä asioita mielessä.

Mitä olette mieltä, kun pienten lasten (konttaavista juokseviin 6kk-6v) kanssa mennään toisille kylään, että kuka on se jonka tulee lapsia kieltää ja vahtia koskemasta sellaisiin asioihin joihin ei saa kylässä koskea. Esim. Huonekasvit, maljakot, lamput, kynttilät, lasitavarat, käyttää tuolia kävelytukena yms.

Odotetaan esiloista ja meillä on tuliterä koti ja sisustettu siten, että myös aikuiset viihtyvät ja omaa lasta tullaan kieltämään koskemasta tiettyihin asioihin. Tämä vaatii toki läsnäoloa, pitkää pinnaa ja hermoja, mutta jossain kohtaa lapset tietävät ettei äidin juttuihin saa koskea. Ja maalaisjärki tässäkin asiassa.  Enkä puhu nyt mistään ankarasta, -sääntösuomi kasvatuksesta-.

Totta kai elämisen jälkiä tulee ja tämä tulee olemaan yhtälailla lapsen kuin vanhempienkin koti ja vahinkoja tulee sattumaan enkä tarkoita sitä lapsi ei saisi olla lapsi, mutta omat lapset ovat omia lapsia jotka asuvat ja elävät kodissamme 24/7 ja muiden lapset vieraita jotka käyvät täällä muutamia tunteja.

Minulla on paljon ystäviä joilla on pieniä lapsia, mutta asuvat ns.rennommin ja esim kun eräs ystäväni kun tulee lapsensa kanssa kylään alkaa hän heti nostelemaan tavaroitani / kasvejani saarekkeelle tai toiseen huoneeseen ja laittaa tämän oven taaperolta kiinni. Kun lähtevät kotiin jää minun tehtäväkseni laittaa tavarat takaisin paikoilleen.

Ystäväni keskittyy jutusteluun ja kahvin juontiin enkä ole hänen koskaan kuullut kieltävän lasta koskemasta mihinkään, eikä hän taaperoaan juuri vahdikkaan, antaa ns touhuta omiaan, oma aika menee lapsen silmällä pitämiseen.

Hän on sanonut, että ei jaksa koko aikaa olla kieltämässä lapsiaan, vaan mielummin nostaa asiat pois esiltä joihin lapsi ei saa koskea, koska kokee että kaikki energia menee sitten lasten vahtimiseen.

Heillä on ruokapöytään, sohvapäytään ja lastenhuoneen lattiaan piirretty tussilla ja sohvalla saa hyppiä jne, ja tämä on täysin ok, jos he haluavat näin elää, mutta minun mielestäni toisten koteja ja asuintapoja tulisi noudattaa ja sopeutua niihin kylästelyn ajaksi. Sanoin viimeksi, että meidän sohvalla ei saa hyppiä niin ystäväni tokaisi tähän että aijaa, ei se varmaan kauaa jaksa.

Toisen ystäväni isompi lapsi raapi kynsillä ruokapöytääni ku ei saanut heti huomiota kahvipöydässä keskustelun lomassa. Onneksi pöytään ei jäänyt jälkiä, mutta tässäkään kohtaa ei kieltosanaa kuulunut, ettei noin todellakaan saa tehdä vaan odota rakas, ota lisää keksiä.

Koen aina hirveää stressiä, kun tietyt ystäväni ovat tulossa kylään lapsineen ja olen päättänyt nostaa kissan pöydälle heidän kanssaan, miten itse toimisit tilanteessa?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mentiin kylään pienen lapsen kanssa, niin kyllä ihan itse se lapsi vahdittiin. Kotona järjestettiin tavarat, niin että pienen lapsen kanssa olo onnistui ilman, että hoetaan 24/7/365 eitä. 

Vierailija
2/4 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotatte esiloista.  Onneksi olkoon! Toivottavasti tulee vielä toisloinenkin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä sinä et itse kiellä omassa kodissasi?

Sinähän siellä määräät! Voit aivan hyvin kieltää ystävääsi siirtelemästä tavaroita. Ja tietenkin sinä voit kieltää lapsia.

"Sehän se on äidin virka" totesi muuan yli 90-vuotias mummo, kun olin lasteni kanssa käymässä hänen luonaan harmittelin, kun koko ajan piti lapsia kieltää. Nykyisin sitä kai jotenkin hävetään.

Mutta miksi ihmeessä sinä sallit jonkun vieraan siirtelevän tavaroita sinun omassa kodissasi?  Mitä sanoisit, jos joku lapseton vieras tekisi samaa? No, sano sillä äidille täsmälleen samat sanat.

Näsäviisastelu paljastaa tyhmyytesi.
4/4 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

He he he. 
Mitäpä, jos jättäisit kommentoimatta, jos viestisi ei liity aiheeseen 😊

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi seitsemän