Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusperheen lomasuunnitelmat hyväksyttävä?

Vierailija
18.02.2026 |

Lasteni toinen vanhempi kieltäytyy antamasta lapsia luokseni ensi viikolla hiihtolomaksi, vaikka käräjäoikeudessa tehdyn tapaamissopimuksen mukaan lapset olisivat hiihtoloman tänä vuonna luonani. 

Tarkoitus oli lähteä Lappiin, mutta suunnitelma muuttui ja suunta olisi Espanjaan. Suora sitaatti lähivanhemmalta: "Nämä reissut sovitaan hyvissä ajoin etukäteen,eivät ole ilmoitusluontoisia asioita. "  Eli hän ei anna lapsia, koska en ole kertonut loman suunnitelmista riittävästi etukäteen. Mitä ajatuksia?

Erosta on 10 vuotta, että ihan ekoja lomia ei olla suunnittelemassa, mutta exällä vissiin huono kausi, kun kaikesta tulee riitaa. 

Lomasuunnitelmat pitää hyväksyttää lähivanhemmalla?

Vaihtoehdot

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulu hänelle, mitä teette, jos ajankohta on sovittu.

Miten lasten passit?

Vierailija
2/20 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi olkoon, kun tuli kylmät väreet. Eksäni myös antoi ilmoitusluontoisia päätöksiä.

Mutta ei: eksälle ei kuulu, MITÄ sinä teet lastesi kanssa. 

En ihan ymmärtänyt: riitelettekö te jo hiihtolomasta 2027?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessä ollessa ette oppineet keskustelemaan ja tuntemaan toisianne, ettekä 10 vuoden eron aikana oppineet keskustelemaan. Kiva kun lapset ovat teidän riidan kapuloita. 

Vierailija
4/20 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoita lastensuojeluun.

Vierailija
5/20 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aa, sinä siis haluat lapset kaksihiihtolomaa peräkkäin? Ja sitä eksä ei hyväksy? 
Ei, hänen ei ole pakko sitä hyväksyä. Tapaamissopimuksen mukaan mennään.

Vierailija
6/20 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomaille lähdöstä pitää keskustella hyvissä ajoin. Tosin itse en laittaisi vastaan, jos ex olisi joku täysjärkinen ja lomakohde turvallinen.

Vierailija
7/20 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aa, sinä siis haluat lapset kaksihiihtolomaa peräkkäin? Ja sitä eksä ei hyväksy? 

Mitkä kaksi lomaa peräkkäin ?

Ei ap

Vierailija
8/20 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä kaksi lomaa peräkkäin ?

Ei ap

äh, luin väärin. Siis tästä vuodesta oli kyse.

Vierailija
9/20 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein ymmärrä, miten tuo voisi kuulua eksälle, ellet vaadi häntä pakkaamaan laukkuja ja hankkimaan aurinkovoiteita. Tai jos on riski, että viet lapset ja katoatte. Tai lapsilla on joku terveysriski, joka aktivoituu lomamaan olosuhteissa.

Mutta onhan se toki asiallista kertoa ajoissa. Ja hoitaa passi.

Vierailija
10/20 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkin eksäni luuli, että se kuuluu hänelle, mitä minä lasteni kanssa teen. Mistä moinen luulo?

Vierailija
11/20 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä te sönkkäätte? Ap:n lapsilla on hiihtoloma ensi viikolla ja hänen vuoronsa pitää lapsia loman ajan. 

Vierailija
12/20 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomaanmatkat on ihan eri asia kuin kotimaanmatkat. Ei olisi ensimmäinen kerta kun lasten kanssa lomaillaan ulkomailla ja lapset jää sille tielleen.

Vierailija
13/20 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran tekemänne sopimuksen mukaan lapset ovat tänä vuonna hiihtoloman kanssasi ja myös heidän pasit on kunnossa, niin eihän tuossa pitäisi olla mitään ongelmaa. Onko exäsi sitten kertonut, kuinka ajoissa hänelle pitää ilmoittaa ulkomaanmatkoista? Kuulostaa kylläkin hänen osaltaan ihan kiusanteolta.  

Vierailija
14/20 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiihtoloma on esimerkiksi Keski-Suomen kouluissa ensi viikolla, joten juu tästä vuodesta kyse. Sopimuksemme mukaan lapset ovat parillisten vuosien hiihtolomat minulla. 

Lastensuojelua tai sosiaalipuolta ei kiinnosta tai heillä ei ole resursseja. Viime syksynä oli jo episodi, jossa tuo tuli selväksi. Oltiin varattu kaupunkiloma Keski-Euroopassa koko perheelle. Reissu osui ajalle, kun lapset olisivat sopimuksen mukaan luonani. Lapsilla on minun hankkimani passit, mutta ne olivat lähivanhemman luona. Lupalappu ulkomaan matkaan lähetettynä lähivanhemmalle allekirjoitettavaksi. Hain lapset kouluistaan ja piti hakea passit lähin luota. No hänpä ei antanut niitä. Se siitä reissusta. Oikeudenkäynti reissun kulujen korvaamisesta vielä edessä päin. Lähin mukaan hän ei ole korvausvelvollinen reissusta, joka on varattu ennen kuin häneltä on kysytty lupa. Olen eri mieltä.

-ap

Vierailija
15/20 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiihtoloma on esimerkiksi Keski-Suomen kouluissa ensi viikolla, joten juu tästä vuodesta kyse. Sopimuksemme mukaan lapset ovat parillisten vuosien hiihtolomat minulla. 

Lastensuojelua tai sosiaalipuolta ei kiinnosta tai heillä ei ole resursseja. Viime syksynä oli jo episodi, jossa tuo tuli selväksi. Oltiin varattu kaupunkiloma Keski-Euroopassa koko perheelle. Reissu osui ajalle, kun lapset olisivat sopimuksen mukaan luonani. Lapsilla on minun hankkimani passit, mutta ne olivat lähivanhemman luona. Lupalappu ulkomaan matkaan lähetettynä lähivanhemmalle allekirjoitettavaksi. Hain lapset kouluistaan ja piti hakea passit lähin luota. No hänpä ei antanut niitä. Se siitä reissusta. Oikeudenkäynti reissun kulujen korvaamisesta vielä edessä päin. Lähin mukaan hän ei ole korvausvelvollinen reissusta, joka on varattu ennen kuin häneltä on kysytty lupa. Olen eri mieltä.

-ap

Jos viime syksynä oli vastaava episodi niin ei ehkä ollut kovin fiksua yrittää uudestaan nyt hiihtolomalla. Olisitte mennyt suosiolla sinne Lappiin. Joo, onhan teillä oikeus, mutta kannattaako kaikesta tehdä tarkoituksella vaikeaa? Lapset ovat ilmeisesti pian täysi-ikäisiä jos erosta jo 10 vuotta, sitten voitte matkustaa minne tahansa.

Vierailija
16/20 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minunkin eksäni luuli, että se kuuluu hänelle, mitä minä lasteni kanssa teen. Mistä moinen luulo?

Kyllä noin isot asiat kuin ulkomaille lähteminen kuuluu mun mielestä molemmille vanhemmille. Etävanhemmalle kuuluu myös, jos lähivanhempi lähtee lasten kanssa ulkomaille. Kyllä ne lapset kuitenkin on molempien lapsia riippumatta siitä kumman luona milloinkin ovat.

Vierailija
17/20 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-ap

Ei kannata mennä oikeuteen, koska häviät. Sitä varten se kirjallinen lupa on oltava myös toiselta vanhemmalta. Myös esimerkiksi passin hakemiseen ja pankkitilin avaamiseen lapselle tarvitaan molempien vanhempien suostumus. 

Vierailija
18/20 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex saa lähteä lasten kanssa vaikka Timbuktuun, luotan täysin hänen harkintakykyynsä ja kykyynsä huolehtia lapsista. Ensi jouluna ovat kolme viikkoa Thaimaassa, on käynyt lasten ollessa pieniä useastikin ulkomailla muksujen kanssa ilman minua

N49

Vierailija
19/20 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ex saa lähteä lasten kanssa vaikka Timbuktuun, luotan täysin hänen harkintakykyynsä ja kykyynsä huolehtia lapsista. Ensi jouluna ovat kolme viikkoa Thaimaassa, on käynyt lasten ollessa pieniä useastikin ulkomailla muksujen kanssa ilman minua

N49

Munkin ex saa lähteä lasten kanssa ulkomaille, mutta ymmärrän että on sellaisiakin vanhempia, joiden kanssa ei omia lapsiaan halua päästää reissuun. Tiedän tapauksen, jossa äiti myönsi vastahakoisesti etäisälle luvan ottaa yhteinen lapsi mukaan etelänlomalle. Reissun jälkeen selvisi, että lapsi oli ollut ahdistunut ja peloissaan koko loman, kun isänsä oli ollut humalassa aamusta iltaan. 

Vierailija
20/20 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkomaanmatkat on ihan eri asia kuin kotimaanmatkat. Ei olisi ensimmäinen kerta kun lasten kanssa lomaillaan ulkomailla ja lapset jää sille tielleen.

Tämä. Tuskin tässä nyt ollaan johonkin Etelä- Amerikkaan tai Afrikkaan menossa, mutta ihan hypoteettisena ajatuksena sellainenkin mahdollisuus on. Jos vanhempi lapsineen haluaa hävitä johonkin sivukylälle, takaisin saamisen mahdollisuus voi olla luokkaa olematon. Olihan äskettäin uutiset, että suomalaista lasta pidettiin jossakin puskakylässä Thaimaassa ja hän itse onnistui ottamaan yhteyttä viranomaisiin. Tärkeää on kansallisuus. Jos lapsi ei ole Suomen kansalainen, viranomaisetkin on kädettömiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kuusi