Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita joilla vakava masennus ja käytte töissä?

Vierailija
16.02.2026 |

Miten jaksatte työnne ja arkea ylipäätään? Onko sinulla jokin lääkitys ja kun alunperin menit lääkäriin niin miten siellä suhtauduttiin asiaan, miten tutki ja olitko sairaslomalla? Entäpä työnantajan suhtautuminen?

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuloksesi yhteenveto - Masennuskysely (BDI-21)

Saamasi kokonaispisteet: 43

0 - 9 pistettä: Mielialasi vaikuttaa olevan normaali ja hyvä.
10 - 18 pistettä: Mielialasi vaikuttaa alentuneelta. Sinulla näyttää olevan lieviä masennuksen oireita.
19 - 29 pistettä: Mielialasi on selkeästi alentunut. Sinulla vaikuttaa olevan kohtalaisesti masennuksen oireita.
30 - 63 pistettä: Mielialasi on selvästi laskenut. Sinulla vaikuttaa olevan vakavia masennuksen oireita.

Tuli tehtyä huvikseen tuo BDI-21

t:työtön

Vierailija
22/55 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

10 - 18 pistettä: Mielialasi vaikuttaa alentuneelta. Sinulla näyttää olevan lieviä masennuksen oireita.
19 - 29 pistettä: Mielialasi on selkeästi alentunut. Sinulla vaikuttaa olevan kohtalaisesti masennuksen oireita.
30 - 63 pistettä: Mielialasi on selvästi laskenut. Sinulla vaikuttaa olevan vakavia masennuksen oireita.

ruokailusta sain hyvät pisteet koska syön enempi en vähempi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ruokailusta sain hyvät pisteet koska syön enempi en vähempi

Se on yksilöllistä tuokin, mieliala ja masennus voi vaikuttaa sekä ruokahalua kasvattavasti (lohtusyöminen) tai sitten heikentävästi eli ruokahalu ja ylipäänsä kiinnostus syömiseen hiipuu.

Vierailija
24/55 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
25/55 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vakavaa masennusta sairastava ei kykene tekemään töitä.

Hyvin pystyn just ja just selviydyn. Lääkäriin en mene. Todella masentunut ja burnout. Pian lopetan kylläkin työt.

Eli et oikein pysty. 

Vierailija
26/55 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli masennus ja burnout pari vuotta sitten kun olin täyspäiväisesti töissä, rakensin iltaisin taloa, lapset (3kpl) olivat 2-4 vuotiaita, työmatka oli 1,5h/suunta ja siinä sivussa opiskelin verkkokursseja yliopistossa.

Lääkäriltä sain masennuslääkkeitä (ei hirveesti apua, psykologikäyntejä (ei mitään apua) ja lähetteen psykoterapiaan (en oo ehtinyt käymään).

Viikon olin saikulla, muuten ollut ihan täyttä häkää töissä. Asuntovelallisena ei tässä auta ruveta saikuttamaan. M43

Vierailija
27/55 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskivaikea masennus. En ollut töissä. Töihin pääsy auttoi minua paranemaan, vaikka oli lääkkeetkin. Eli siis luultavasti lääkkeiden ja töihin pääsyn yhdistelmä auttoi, kun oli tavoitteellisuutta elämässä.

Vierailija
28/55 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoisin, että tuo on niitä asioita mitä jaksaa kunnes sitten yhtäkkiä enää ei jaksakaan.

Itse yritin paeta masennusta (ja muita mielenterveysongelmia) työntekoon. Elin kuin robotti, aamulla lähdin töihin, tein työpäivän ja tulin kotiin, kotona makasin sängyssä kattoon tuijottaen, kunnes piti taas lähteä töihin. Tilanne meni siihen pisteeseen, että yksi perjantai töiden jälkeen yritin itsemurhaa, epäonnistuin ja maanantaina menin sitten ihan normaalisti töihin kuin ei mitään. Toisen yrityksen jälkeen olinkin sitten jo siinä kunnossa, että oli pienestä kiinni, ettei minua passitettu pakkohoitoon.

Jälkiviisaana voisin todeta, ettei se työnteko ja sen priorisointi oman hyvinvoinnin etusijalle ollut mitenkään fiksu ratkaisu.

Vierailija
29/55 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskivaikea masennus. En ollut töissä. Töihin pääsy auttoi minua paranemaan, vaikka oli lääkkeetkin. Eli siis luultavasti lääkkeiden ja töihin pääsyn yhdistelmä auttoi, kun oli tavoitteellisuutta elämässä.

Entäpä, jos työ ja työolosuhteet ainakin osasyy psyykkiseen pahoinvointiin? Eikä muutakaan työtä tai työpaikkaa ole saatavilla.

Aika kusinen tilanne eikä ihme, että piippuhylly piippaa.

Vierailija
30/55 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tuli masennus ja burnout pari vuotta sitten kun olin täyspäiväisesti töissä, rakensin iltaisin taloa, lapset (3kpl) olivat 2-4 vuotiaita, työmatka oli 1,5h/suunta ja siinä sivussa opiskelin verkkokursseja yliopistossa.

Lääkäriltä sain masennuslääkkeitä (ei hirveesti apua, psykologikäyntejä (ei mitään apua) ja lähetteen psykoterapiaan (en oo ehtinyt käymään).

Viikon olin saikulla, muuten ollut ihan täyttä häkää töissä. Asuntovelallisena ei tässä auta ruveta saikuttamaan. M43

Sinä et ole masennusta nähnytkään, saati kokenut. Jos olisit, niin et puhuisi "saikuttamisesta" etkä todellakaan olisi kyennyt kaiken mainitsemasi lisäksi edes verkko-opiskella mitään saati raahautua opinahjoon fyysisesti opiskelemaan.

Vierailija
31/55 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, työterveydessä lähinnä naureskellaan, eväti ne ota tosissaan vakavaa masennusta.

Vierailija
32/55 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ap jatkat pään hakkaamista seinään, vaikka tiedät sen sattuvan? Siis jatkat samaa elämää, vaikka teidät olevasi masentunut? Ei se paremmaksi itsestään tule, vaan syvennät tuota olotilaa ja palautumisesta tulee aina vaan vaikeampaa ja hitaampaa. Itse sain burnoutin (en suosittele kenellekään!), ja työterveydessä kaikki olivat aivan ihania! Sain heti alkuun kunnolla tukea ja apua, nyt terapia käynnissä ja sisäinen työstö rullaa eteenpäin. Jos huomaatte mitään ongelmia masennuksen, uupumuksen tai ahdistuksen kanssa, menkää lääkäriin mieluummin ennemmin kuin myöhemmin. Tää on pitkä prosessi ja jos kuluttaa itsensä ihan loppuun, sieltä nousu on aina vaikeampaa kuin puolivälistä.

Näin se on. Riittävästi kun sinnittelee masennuksensa kanssa niin ei enää palaudukaan. Älkää ottako tällaisia riskejä. 

Vierailija
33/55 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, en saanut kuin 20 pistettä.

Pisteet 19-29: Kohtalainen masennus

Tämä pistemäärä viittaa selkeästi alentuneeseen mielialaan ja kohtalaisiin masennuksen oireisiin.  

Masennuksen oireita ovat esimerkiksi alakuloisuus ja vaikeus kokea mielihyvää asioista, joista on ennen nauttinut. Masennukseen liittyy myös aloittamisen vaikeutta, väsymystä ja päätöksenteon hankaluuksia. 

Itsetunto on usein heikentynyt, tulevaisuus näyttää synkältä ja ruokahalu vähentynyt. Masennusoireiden ollessa kohtalaisia nämä tuntemukset ovat läsnä arjessa suurimman osan aikaa. 

Tämän pistemäärän kuvaama tilanne saattaa liittyä diagnosoitavaan häiriöön, jota nimitetään masennukseksi.  

Vierailija
34/55 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut masentunut 15 vuotta. Lääkkeitä syönyt yhtä kauan. Olen perheetön luuseri ja semisyrjääntynyt. Lääkityksellä pysyn kasassa. Työ jotenkin auttaa pysymään kasassa. Lomilla menetän elämänhallintani, valvon yöt ja nukun 17 tuntia päivässä.

Kuulostat minulta mutta en syö lääkkeitä.

Nukkuisin mieluiten ja nukunkin viikonloppuisin yli.

Niin moni asia vaikuttaa siihen että elämä on varsin tylsää. Sanotaan vaikka että vauvailu vähän helpottaa ja tietysti puuhaan muutakin. En erityisemmin odota mitään (elämältä). Toivon tietysti ettei työ lähde tai iske jokin sairaus. Ihmisiin olen pettynyt aika pahasti mutta onneksi tilanne ei ole täysin lohduton. Jotkin asiat vain tuntuvat äärimmäisen vaikeilta, arki on tasapaksua. Sentään välillä nauran jollekin.

Vierailija
35/55 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vakavaa masennusta sairastava ei kykene tekemään töitä.

Kyllä mä ainakin kykenin kunnes sitten en enää lopulta kyennyt. Ei mulla masennus muuttunut vakavaksi yhdessä yössä vaan se paheni ajan kanssa. Mulla on siis korkean toimintakyvyn masennus ja mahdollisesti ihan jo lapsesta saakka oireilleena eli lopulta ajoin ns seinään eikä voimia ollut enää mihinkään.

Mutta töissä kävin (ja tein hulluna ylitöitä ja extravuoroja sen muun töissä suorittamisen päälle) liki kaksi vuosikymmentä vaikka mikään ei tuntunut koskaan miltään eikä missään ollut mitään järkeä. Sitä vaan teki ja yritti olla normaali.

Vierailija
36/55 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä et ole masennusta nähnytkään, saati kokenut. Jos olisit, niin et puhuisi "saikuttamisesta" etkä todellakaan olisi kyennyt kaiken mainitsemasi lisäksi edes verkko-opiskella mitään saati raahautua opinahjoon fyysisesti opiskelemaan.

Tämä. 

Masennuksen ainoa oikea muoto on se, missä maataan sängyssä pimeässä huoneessa 23h59min vuorokaudessa ja se yksi minuutti käytetään housuun kusemiseen ja paskomiseen.

T. Oikeasti masentunut 

Vierailija
37/55 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin tein uteliaisuuttani ja nyt olenkin yllättynyt ja ymmälläni. Epäilin kyllä, että voin mahdollisesti olla vähän masentunut tai paremminkin alakuloinen mutta nyt tuosta testistä tuli tasan 40 pistettä. Sehän on ihan hirveästi ja mä sain kuitenkin nolliakin joistain kysymyksistä.

Vierailija
38/55 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

37 pistettä edellä mainitussa kyselyssä. Harrastan liikuntaa ja syön terveellisesti, kavereita en jaksa nähdä tai osallistua mihinkään muuhunkaan sosiaaliseen toimintaan. Ainoa tavoitteeni on selvitä viikonloppuun, jolloin asiat voisivat mystisesti korjaantua. Tai huomiseen, johonkin lomaan, kevääseen, kesään, syksyyn Ennen töihin lähtöä puhaltelen ja tsemppaan eteisessä, puhelin on aina äänettömällä koska säikähdän sen ääntä. Joinain aamuina makaan sängyssä ja mietin syitä, miksi nousisin ylös kun ei niitä tunnu oikein olevan. Pakotan itseni ylös, ettei tarvitse töissä selittää omaa tilannettaan koska sekin on omalla tavallaan raskasta ja aiheuttaisi kuormitusta jollekin toiselle. Työnantaja kyllä ymmärtäisi, kun olen kiikkunut näillä rajoilla jo pitempään. Mutta sitä huomista ja pakkopysähdystä odotellessa, kun en enää pääsekään ylös.

Vierailija
39/55 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

BDI-pistemäärä ei suoraan kuvaa työ- ja toimintakykyä.

Ei niin, mutta kertoo paljon. Itselläni ylivirittynyt velvollisuudentunne joka pitää ja pakottaa töihin. Nyt vain sellainen olotila, että jos työterveyteen menisin niin romahtaisin siellä aika pahasti.

Ap

Mene sinne työterveyteen. Romahtaminen on hyvä asia. Sen jälkeen voi alkaa parantuminen.

Vierailija
40/55 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin tein uteliaisuuttani ja nyt olenkin yllättynyt ja ymmälläni. Epäilin kyllä, että voin mahdollisesti olla vähän masentunut tai paremminkin alakuloinen mutta nyt tuosta testistä tuli tasan 40 pistettä. Sehän on ihan hirveästi ja mä sain kuitenkin nolliakin joistain kys

Lisään vielä, että vaikka tuossa kyselyssä piti vastata tämän päivän ja edeltävän viikon tuntemusten perusteella niin aika samanlaisia vastauksia olisin antanut vuosi ja varmaan kymmenenkin sitten moneen kysymykseen. Joku ketjussa jo kommentoikin kuinka yrittää vaan selviytyä seuraavaan viikonloppuun, lomaan jne ja noin se mullakin on ollut aina, että sillä jaksaa tämän päivän että saa uskoteltua itselleen että kaikki vielä muuttuu hyväksi ja on varmasti paremmin ehkä jo ensi viikolla tai ainakin ensi vuonna. Monesti myös sitä, että työvuoron jaksaa tsempata kun lupaa itselleen että voi käydä ostamassa jotain hyvää kaupasta, hakea noutoruokaa tai saa ostaa pari olutta vaikka onkin arki-ilta.

Tuo ei tietenkään ole sitä oikeanlaista uskoa tulevaan koska samaan aikaan on se tunne, ettei tulevassa ole muuta odotettavaa kuin tuo, että asiat muuttuisi paremmiksi. Siis vaikka ne muuttuisi paremmaksi niin siltikään elämässä ei olisi mitään järkeä.

Eikä sitä parempaa vaan koskaan tule vaan kaikki on yhtä tahmeaa tahkoamista kuin ennenkin ja ainoa muutos on huonompaan eli joku asia mikä aiemmin on ok muuttuukin yhdeksi niistä jotka on päin sitä itteään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi neljä