Uskotteko että ruokakauppojen ja supermarkettien tulevaisuus on nettikaupassa?
Samalla tavalla kuten vaikkapa vaatekaupat, kenkäkaupat, suutarit ja kirpparit ovat nykyisin siirtyneet nettiin ja kadonneet katukuvasta. Uskotteko että sama tulee tapahtumaan ruokakaupoille ja lähitulevaisuudessa ruuat ostetaan peltomarketin sijasta nettisivuilta tai mobiilisovelluksesta jonka jälkeen lajittelurobotti pakkaa tilauksen varastolla laatikkoihin ja korvaa puuttuvat tuotteen korvaavilla tai vastaavilla jonka jälkeen robottikuriiri toimittaa tilauksen varastolta ovelle?
Kommentit (36)
Elämää helpottava ja sujuvoittava muutos. Enää ei tarvitsisi käydä kaupassa ja juosta hyllyjenvälissä etsimässä tuotteita jolloin siihen käytetty aika vapautuisi ja säästyisi johonkin muuhun.
Eivät toimita roboteillasn maaseudulle, joutuu kaupungista hakemaan.
En usko, että ainakaan lähivuosina. Vaikka ruoan kotiinkuljetus on kätevää, monet tilaa (minä itsekin), mutta ei se mielestäni näy yhtään silmämääräisesti kävijämäärissä.
Ja joskus tarvitsee käydä hakemassa pienempiä ostoksia, itselle sopivat tilausajankohdat on täynnä jne jne, jolloin kaupassa täytyy ihan itse käydä.
Vierailija kirjoitti:
Minä KÄYN KAUPASSA. Piste.
Voit ainoastaan siihen asti kun kauppa laittaa ovet kiinni ja oveen lapun jossa he neuvovat jatkossa ostamaan ruuat ja vessapaperit netistä.
En usko. Pohjoismaissa tulee talvella toisinaan runsaasti lunta joka estää robotin kulkemisen, samoin kovat pakkaset hyydyttävät robotit tien varteen. Miten edes kovilla pakkasilla robotilla voisi kuljettaa vihanneksia ja hedelmiä? Lisäksi täällä on liian pitkiä välimatkoja robottien kuljettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Höpelö, autolla ne ajaa reittejä, ihan niinkuin täällä kaupungissa.
Ei niihin pikku robotteihin paljoa mahdu.
Eikä esim meille tuo robotti ollenkaan, ollaan just sen verran kaukana siitä kaupasta, 200metriä tms!
Ei korvaa ja meille tuo ihan auto. Robotti kyllä kiva mutta ei siihen paljoa mahdu. Kerran kokeiltu. Moni haluaa käydä kaupassa. Tosin itse en tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin haluan käydä itse kaupassa. En ymmärrä miten ihmiset osaavat ostaa kenkiä ja vaatteita ja vaikka mitä sovittamatta niitä. Tiedän kyllä kengänkokoni, mutta eivät kaikki oikean kokoiset kengät silti istu yhtä hyvin jalkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpelö, autolla ne ajaa reittejä, ihan niinkuin täällä kaupungissa.
Ei niihin pikku robotteihin paljoa mahdu.
Eikä esim meille tuo robotti ollenkaan, ollaan just sen verran kaukana siitä kaupasta, 200metriä tms!
Pikku robottiin mahtuu kaksi normaalia kaupan muovikassia täynnä ostoksia. Yllättävän paljon minun mielestäni. Saa ihan oikeat ruokaostoksen mahtumaan yhdellä kertaa.
Järkevin tapa on että tavarat tulevat tukusta kotiin tehokkailla jakelimilla.
Kalliit myyntipalatsiit suurella työllä ja turhilla pakkauskerroilla ei ole järkevää.
Myös asiakkaiden matkustus palatseihin on kallista ja aikaavievää.
Vierailija kirjoitti:
En usko, että ainakaan lähivuosina. Vaikka ruoan kotiinkuljetus on kätevää, monet tilaa (minä itsekin), mutta ei se mielestäni näy yhtään silmämääräisesti kävijämäärissä.
Ja joskus tarvitsee käydä hakemassa pienempiä ostoksia, itselle sopivat tilausajankohdat on täynnä jne jne, jolloin kaupassa täytyy ihan itse käydä.
Kyllä tilaaminen näkyy kävijämäärissä
Minulla koko viikon kohokohta on kerran viikossa kauppareisu ja kamalaa jos se fiilis menee pilalle hermostuneista ja kiireisistä ihmisistä. Nettikauppa hyvä sellaisille jotta eivät ole toisten kauppa asiointeja pilaamassa. Esim. kassalla on kiukkua kihisten tönitty kärryjä. Vanhat äijät kaikkein röyhkeimpiä tullen ostamaan kiireessä muutamaa tuotetta jättimrkettiin missä ihmisillä yleensä on isot ostokset.
Haluan käydä kaupassa niin kauan kun itse pystyy. Sairaana on auttanut puoliso, jotenka ei ole vielä tarvinnut tilata netistä.
Vierailija kirjoitti:
En usko. Pohjoismaissa tulee talvella toisinaan runsaasti lunta joka estää robotin kulkemisen, samoin kovat pakkaset hyydyttävät robotit tien varteen. Miten edes kovilla pakkasilla robotilla voisi kuljettaa vihanneksia ja hedelmiä? Lisäksi täällä on liian pitkiä välimatkoja robottien kuljettavaksi.
Robotin tavaratilaan tarvitaan lämmityslaite jotta vihannekset säilyy pakkasella. Tämä tuskin on vaikea toteuttaa. Hyvät eristeet ympärille ja sähkölämmitys pitämään sopiva lämpötila.
Talvella kun on paljon lunta voisi toimia moottorikelkka mallinen robotti paremmin kuin pienillä pyörillä kulkeva. Tai sitten drone joka lentää perille. Lentohärveliä ei lumikinokset haittaisi ollenkaan. Pitäisi olla vaan aika tehokas jotta jaksaa painavia ruokakasseja nostella.
Jo nyt monet ihmiset eivät juurikaan käy itse ruokakaupassa vaan tilaavat ruuat kotiin ja kyllä tämä nettiostaminen varmasti myös lisääntyy. Osa ihmisistä tulee jatkossakin käymään itse kaupassa, mutta myynti- ja kassahenkilöstön määrä tulee vähenemään kaupoissa huomattavasti; jo lähitulevaisuudessa robotit kenties liikkuvat myymälässä keräämässä hyllyistä netin kautta tehtyjä tilauksia ja kenties myös täyttävät hyllyjä ja asiakkaat palvelevat itse itseään ja ainakin kaikki maksaminen tapahtuu itsepalveluna.
Minusta on mukavaa käydä kaupassa, torilla ja hallissa. Samalla tulee käytyä kahvilla ja juteltua tuttujen kanssa. Ilman näitä päivät olisivat tylsiä.
En usko. Tämän estää pelkään jo se, että käteinen raha ei voi poistua ruokakaupasta. Sillä on oltava mahdollisuus maksaa.