Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Selittäkää tyhmälle - miten muka hoivakodissa olevan omaisuutta voidaan myydä?

Vierailija
15.02.2026 |

Eli jos hoivakotiin joutunut on joutunut edunvalvontaan, jota hoitaa edunvalvontavaltuutettu (juoksevat yms. asiat). Niin kuka ja mikä tahto voi muka pakottaa myymään hoitopaikaan joutuneen omaisuutta? Eikö asia mene niin, että maksu on 85 % tuloista? Sinikka 63

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelisin, että tämä tulee vastaanjos siitä omaisuudesta on kuluja joita ei pysty kattamaan, esim. kerrostaloasunto jossa suurehko rahoitusvastike. Jos eläkkeestä menee hoitomaksut 85% niin loppu tuskin riittää vastikkeen maksamiseen.

Vierailija
2/29 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voida.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on saanut julkisen puolen hoivapaikan tai päätöksen hoivan tarpeesta, niin maksu määräytyy tulojen perusteella. Mutta esimerkiksi entisen asunnon kulut huomioidaan vain 6 kk:n ajalta vähennyksinä. Jos on omistusasunto ja siinä iso vastike, niin siitä voi tulla syy, että täytyy myydä asunto. Omaisuus voi vaikuttaa myös asumistukeen, jota käytännössä lähes jokainen joutuu hakemaan hoivakodin huoneeseen, koska harvalla on niin iso eläke, että se riittää muuten. 

Vierailija
4/29 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, perustuu varmaan siihen, ettei hoitokotiin joutunut pysty enää ajamaan asiaansa eli tekemään asiasta rikosilmoitusta jne. Tekijät eivät joudu vastuuseen, kun uhri on niin heikossa asemassa. 

Vierailija
5/29 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys on edunvalvottavan muista menoista kuin hoivakoti, joka katetaan eläkkeestä kertomallasi tavalla. 

Tyypillisesti oma asunto, jossa asui ennen hoivakotiin joutumistaan - siitä on vastike- ja jopa lainakuluja. Näiden maksamiseksi edunvalvoja määrää realisoinnin.

Vierailija
6/29 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä omaisuus? Olen jo nyt järjestänyt asiat niin, että tuossa vaiheessa minulla ei ole yhtään mitään omaisuutta.

Vierailija
7/29 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voida.

No heh, jos on tarpeeksi rahaa niin ei tarvitse. Muussa tapauksessa rahan puute pakottaa. 

Vierailija
8/29 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymys on edunvalvottavan muista menoista kuin hoivakoti, joka katetaan eläkkeestä kertomallasi tavalla. 

Tyypillisesti oma asunto, jossa asui ennen hoivakotiin joutumistaan - siitä on vastike- ja jopa lainakuluja. Näiden maksamiseksi edunvalvoja määrää realisoinnin.

Joo, näin on. Mutta asunnon myynnistä saatava raha ei ole sellaista tuloa, joka vaikuttaisi hoitomaksuihin, joten sen voi kyllä säästää tilille tai laittaa sijoituksiin.

Vierailija
9/29 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä omaisuus? Olen jo nyt järjestänyt asiat niin, että tuossa vaiheessa minulla ei ole yhtään mitään omaisuutta.

Näin minäkin olen ajatellut asiani järjestää. Asun kotona niin pitkään kuin voin, mutta laitan talon myyntiin ja lahjoitan rahat lapsille viimeistään siinä vaiheessa, jos alkaa tuntua, että on vähänkään muistisairauden oireita. Se kannattaa tehdä hyvissä ajoin ennen kuin hakeutuu mihinkään lääkärin diagnooseihin ja menettää valtuudet itse päättää asioista. 

Vierailija
10/29 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, näin on. Mutta asunnon myynnistä saatava raha ei ole sellaista tuloa, joka vaikuttaisi hoitomaksuihin, joten sen voi kyllä säästää tilille tai laittaa sijoituksiin.

Ei se hoitomaksuun vaikuta, mutta se todennäköisesti vaikuttaa asumistukeen, jota saa hoivokotihuoneeseen. Eli kun tuki pienenee, niin sillä tavalla tulos on sama: maksu nousee. 

Vierailija
11/29 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitokustannukset  ovat paljon suurempia kuin asiakkaan eläkkeet. Jos joutuu hakemaan kunnalta avustuksia m enoihin     joutuu   selvittmään  omaisuuden ja koko  pariskunnan kaikki     eläkkeet, metsät ja vuokratulot. Myös rahakiikenteen  pankista.   Vanhoilla ihmisillä voi olla vaikka  kuinka  paljon kiinteistöjä, joista on  menoja  tai  tuloja.

Vierailija
12/29 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on saanut julkisen puolen hoivapaikan tai päätöksen hoivan tarpeesta, niin maksu määräytyy tulojen perusteella. Mutta esimerkiksi entisen asunnon kulut huomioidaan vain 6 kk:n ajalta vähennyksinä. Jos on omistusasunto ja siinä iso vastike, niin siitä voi tulla syy, että täytyy myydä asunto. Omaisuus voi vaikuttaa myös asumistukeen, jota käytännössä lähes jokainen joutuu hakemaan hoivakodin huoneeseen, koska harvalla on niin iso eläke, että se riittää muuten. 

Jos hoivapaikka on kunnan järjestämä, niin hoivakodin huoneen vuokra vähennetään tuloista ennen asiakasmaksun määräämistä. Sitä varten ei tarvitse asumistukea, ellei vuokra ole suurempi kuin eläke.

Vierailija
13/29 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin minäkin olen ajatellut asiani järjestää. Asun kotona niin pitkään kuin voin, mutta laitan talon myyntiin ja lahjoitan rahat lapsille viimeistään siinä vaiheessa, jos alkaa tuntua, että on vähänkään muistisairauden oireita. Se kannattaa tehdä hyvissä ajoin ennen kuin hakeutuu mihinkään lääkärin diagnooseihin ja menettää valtuudet itse päättää asioista. 

Noin se pitää nimenomaan tehdä. Ei kannata jättää tilille kuin hautajaisrahat. 

Vierailija
14/29 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos hoivapaikka on kunnan järjestämä, niin hoivakodin huoneen vuokra vähennetään tuloista ennen asiakasmaksun määräämistä. Sitä varten ei tarvitse asumistukea, ellei vuokra ole suurempi kuin eläke.

Tuo oli hyvä tieto. Täällä meillä päin esimerkiksi vuokrat ovat luokkaa 755 €/kk, mihin eläke riittää, mutta tuohon saa silti myös asumistukea, jos ehdot täyttyvät. 

Vierailija
15/29 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta en vieläkään ymmärrä. Kuka tai mikä määrää että pitäisi myydä omaisuutta? Kun edunvalvontavaltuutettu on eikä ulkopuolinen virkamies.

Mites sitten esimerkki? Vaikka Miitta Mummelin eläke on 1000 eur/kk. Mummeli omistaa kesämökin puoliksi miehensä (joka on täysin järjissään) kanssa kuten myös auton puoliksi. Mummelin mies Taisto omistaa lisäksi yksin kiinteistörekisterin mukaan heidän yhdessä vuosikymmeniä rakentamansa omakotitalon ja lisäksi Taisto omistaa yksin isältään perimänsä metsällään. 

Miten tämä kokonaisuus katsotaan Miitan kohdalla? Onko myös Taiston omaisuus vaarassa? Mitä kaikelle omaisuudelle tapahtuu,  jos Taisto kuolee tai Taisto joutuisi myös edunvalvontaan?

Vierailija
16/29 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikään edunvalvojakaan voi oikeustoimikelvottoman omaisuutta myydä ilman dvv:n lupaa.

Vierailija
17/29 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä ilman Taiston allekirjoituksia jos taisto kerran elelee 

Vierailija
18/29 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta en vieläkään ymmärrä. Kuka tai mikä määrää että pitäisi myydä omaisuutta? Kun edunvalvontavaltuutettu on eikä ulkopuolinen virkamies.

Mites sitten esimerkki? Vaikka Miitta Mummelin eläke on 1000 eur/kk. Mummeli omistaa kesämökin puoliksi miehensä (joka on täysin järjissään) kanssa kuten myös auton puoliksi. Mummelin mies Taisto omistaa lisäksi yksin kiinteistörekisterin mukaan heidän yhdessä vuosikymmeniä rakentamansa omakotitalon ja lisäksi Taisto omistaa yksin isältään perimänsä metsällään. 

Miten tämä kokonaisuus katsotaan Miitan kohdalla? Onko myös Taiston omaisuus vaarassa? Mitä kaikelle omaisuudelle tapahtuu,  jos Taisto kuolee tai Taisto joutuisi myös edunvalvontaan?

Tässä esimerkissä Miittalla on hyvin vähän kuluja omaisuudestaan (lähinnä kiinteistövero mökistä) joten tuskin joudutaan myymään mitään. Sitäpaitsi Taisto voi tietenkin maksaa kokonaan kiinteistöverot, remontit ym. niin mitään tarvetta myydä ei ole. Taiston kuolema (ja mahdollinen testamentti) tai hoitoon joutuminen muuttaa asiaa, mutta se menee jo mun selityskyvyn yli, sori.

Vierailija
19/29 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli rahasi annat lapsillesi, mutta oletat muiden veronmaksajien kustantavan hoivasi ? 

Vierailija
20/29 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin se pitää nimenomaan tehdä. Ei kannata jättää tilille kuin hautajaisrahat. 

Miksi hautajaisrahat?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi neljä