Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko irtopuutereissakin siis asbestia, niinkuin vauvan talkissa??

Vierailija
14.02.2026 |

Oh hoh. Niinkuin sitä on yrittänyt olla tarkka, niin minkäs voi, jos kusipäiset yritykset ovat tunkeneet syöpää aiheuttavia aineita tuotteisiin.

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

H&M beauty puuterissa (punainen rasia) ei ollut, huh. 

Vierailija
22/61 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite alan kyllä nyt puuterilakkoon. Katotaan sitten kun tullin tutkimukset valmistuu, että voiko entisiä käyttää ja jos ei, niin mitä uskaltaa ostaa. Sitä ennen oon ilman. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti mica on sellainen missä voi olla myös asbestia mutta Eu:ssa mica pitää testata asbestivapaaksi. 

Vierailija
24/61 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole käyttänyt puuteria 15-20 vuoteen. Meikkivoiteen käytönkin olen lopettanut melkein kokonaan. Parempaan meikkiin käyttäisin, mutta pitäisi löytää mattameikkivoiteen tilalle jotain muuta. En halua luonnotonta ja haamun näköiseksi tekevää mattaa. Kummallista, että matta iho on jokin ihanne. Ei se kyllä varmaan enää edes ole kuin korkeintaan Suomessa. 

Poskipuna ja luomivärit pitäisi varmaan tarkistaa ja raaskia heittää ne vanhat, parhaat luomivärit roskiin. Eihän niistä kukaan tiedä mitä niissä on. 

Vierailija
25/61 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan jatkossa vaan lumenea

Vierailija
26/61 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lumenessa on talkkia. Mutta luotan että lumene testaa talkin mitä ne käyttää.

Vierailija
27/61 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

nostellaas

Vierailija
28/61 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa missä vain talkkia sisältävässä tuotteessa voi olla asbestia, kun ne esiintyvät usein yhdessä. Jos talkkia ei ole hyvin putsattu, asbestia voi olla, eli en mistään Temusta lähtisi tilailemaan irtopuutereita.

https://www.asbestos.com/products/makeup/

Vierailija
29/61 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä siis puuterirasiassa pitää tai ei pidä lukea, ollakseen turvallinen?

Vierailija
30/61 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käytän Isadoran irtopuuteria

Tässä INCI. Osaako joku kertoa, onko ok?

INGREDIENTS: MICA, CELLULOSE, MAGNESIUM MYRISTATE, ZEA MAYS STARCH, CAPRYLIC/CAPRIC TRIGLYCERIDE, CAPRYLYL GLYCOL, PHENOXYETHANOL, DIMETHICONE, HEXYLENE GLYCOL, GOSSYPIUM HERBACEUM POWDER, COCONUT ACID, SALVIA HISPANICA SEED EXTRACT, LEUCONOSTOC/RADISH ROOT FERMENT FILTRATE, CI 19140, CI 77891, CI 15850, CI 77491.

Vierailija
31/61 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän myös Gosh primer irtopuuteria. Onko ok?

Ainesosat GOSH COPENHAGEN Mineral Powder

Tuotteen täydellinen koostumus

MICA, CI 77891\TITANIUM DIOXIDE, BORON NITRIDE, CI 77492\IRON OXIDES, MAGNESIUM STEARATE, ALUMINUM HYDROXIDE, ZINC STEARATE, CAPRYLOYL GLYCINE, SODIUM LAUROYL GLUTAMATE, LYSINE, MAGNESIUM CHLORIDE, CI 77491\IRON OXIDES, CI 77499\IRON OXIDES.

Vierailija
32/61 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän myös Lumenen irtopuuteria. Siinä kyllä sanotaan selkeästi talkki ihan ensimmäisenä. Hmmm. Sisältääköhän asbestia??

TALC, MICA, ORYZA SATIVA (RICE) STARCH, CELLULOSE, MAGNESIUM STEARATE, RUBUS CHAMAEMORUS (CLOUDBERRY) SEED OIL, OCTYLDODECYL STEAROYL STEARATE, PHENOXYETHANOL, ETHYLHEXYL PALMITATE, 1,2-HEXANEDIOL, TOCOPHEROL, CAPRYLYL GLYCOL, HELIANTHUS ANNUUS (SUNFLOWER) SEED OIL, SILICA DIMETHYL SILYLATE, BUTYLENE GLYCOL, SODIUM HYALURONATE, HEXYLENE GLYCOL, ROSMARINUS OFFICINALIS (ROSEMARY) LEAF EXTRACT, (CI 77491, CI 77492, CI 77499) IRON OXIDES. 

Vierailija
33/61 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhoina hyvinä aikoina puuterissa oli puhdasta ja luonnollista lyijyä. 

Vierailija
34/61 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksikään iso kansainvälinen meikkimerkki ei myy asbestia sisältäviä tuotteita. Sen sijaan halpisversiot jostain aasiasta voivat sitä sisältää. 

Vierailija
35/61 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihinkä kukaan muka tarvii puuteria? Meikki voide ajaa saman asian. Ja paperilla voi painella jos iho kiiltää.

Vierailija
36/61 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

While mica has had its various uses historically, it is very much asbestos that has been a part of the industrial fabric of the 19th and 20th centuries. But of course, we now know that exposure to it can be deadly. Exposure to airborne asbestos fibres can cause fatal, asbestos-related lung diseases

Jaahas. Mica tuossa puuterissa on vaarallista.

Ja Lumene käyttää talkkia.

Taidanpa heittää kaikki puuterit nyt roskiin.

Vierailija
37/61 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihinkä kukaan muka tarvii puuteria? Meikki voide ajaa saman asian. Ja paperilla voi painella jos iho kiiltää.

Olen reilu nelikymppinen ja mulla on aina ollut rasvainen iho. Iho kiiltää, ellen pistä puuteria. Mulla on siis Gosh irtopuuteri (sisältää micaa), Lumenen irtopuuteri (sisältää talkkia) ja sit toi Isadora. Onko toi Isadora sitten turvallinen?

Onko kivipuuterit turvallisia?

Vierailija
38/61 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No myöhäistähän se nyt enää on, kun tässä on käytetty jos minkämoista irtopuuteria aina 90-luvulta lähtien. Hengissä tosin vielä olen.

Minä aloitin jo 80- luvulla, 1984 aloin meikata joka päivä, no olen sittemmin lyönyt hanskat tiskiin meikkaamisen kanssa 

Vierailija
39/61 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isadoran puuterissa on micaa.

Vierailija
40/61 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isadoran puuterissa on micaa.

Voisi kyllä laittaa suomeksikin että kiillettä.

Kerran myös nareskelin kun shampoopurkin kyljessä luki että sisältää soodiumlauryylisulfaattia ;)