Jos deittimies avautuu sinulle ennakkoon ja kertoo olevansa erityisherkkä. Onko sinulle turn-off vai arvostatko miehessä rehellisyyttä?
Kiinnostaa miten naiset suhtautuu avoimesti erityisherkkyydestään puhvuaan mieheen
Kommentit (101)
Arvostan rehellisyyttä, ja keskustelisin aiheesta enemmän. Olisi mielenkiintoista tietää, että miten tuo sitten käytännössä näkyy, miten se vaikuttaa häneen itseensä ja mitä mieltä hän itse siitä on.
Olisi hieman red flag jos erityisherkkyys on persoonallisuus eikä ominaisuus.
Minulle deittimies paljasti, että eksä oli arvostellut häntä narsistiksi. Ja deittimies lisäsi, että oma eksänsä oli ainakin narsistisempi kuin hän. Tuli liikaa informaatiota ja yhdessä parin muun varoitusmerkin kanssa johti siihen, etten ollut kiinnostunut enää kuukauden yhteydenpidon jälkeen tapaamaan. Vaikka ex olisi ollut sarjamurhaaja, siitä ei puhuta kuin vasta useiden treffien jälkeen. Harmi kuinka moni pilaa mahdollisuutensa tällaisella.
Olen lukenut, että autismi ja erityisherkkyys olisivat jotenkin toistensa vastakohtia tai ainakin toisensa pois sulkevia ominaisuuksia. Eli ihminen ei voisi olla samaan aikaan autisti ja erityisherkkä.
Itse olen autisti ja keskivertoa herkempi. Mutta ilmeisesti ne erityisherkät ovat vielä huomattavasti minuakin herkempiä.
Jos miehen erityisherkkyys olisi sellaista lajia, että se pitäisi ottaa huomioon aina, kaikessa ja kaikkialla, voisi suhteemme loppua lyhyeen, kun en pystyisi vaistoamaan hänen mielenliikkeitään.
Mutta onneksi minulla on mies, jonka herkkyys on ihan normaalia tasoa, ja nolouskin kuuluu myös hänen vahvuuksiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli mies tai nainen niin toisia treffejä ei taitaisi tulla. On kokemusta näistä herkkiksistä joita alkaa ahdistamaan ja paniikkihäiriötä pukkaa lähes joka asiasta, se on suorastaan tuskastuttavaa kun haluan näyttää toiselle jotain ja tämä on heti "oih! En voi kattoo tota väriä kun pyörryn siitä!". Aaarghh.
No nyt meni kyllä ohi.
Niin mikä meni ohi? Että se on sietämätöntä kun erityisherkkien ihmeelliset fiksaatiot aiheuttaa heillä fyysistä oirehdintaa ja tästä johtuen heidän kanssa joutuu aina olla varoen? Eräskin saa paniikkihäiriötä kaikesta sydämeen ja vereen viittaavasta, ei kestä kuulla tykyttäviä ääniä tai nähdä mitään sydäntä muistuttavaa, hyvä kun punainen väri vielä joten kuten menee.
Sama mulla yhden kaverintapaisen kanssa, alkanut jo mielessään toteamaan että "niinpä vttu tietenkin" kun aina jossain asiassa joku asia aiheuttaa jotain aistiyliherkkyyksellistä ahdinkoa.
Vierailija kirjoitti:
Minulle deittimies paljasti, että eksä oli arvostellut häntä narsistiksi. Ja deittimies lisäsi, että oma eksänsä oli ainakin narsistisempi kuin hän. Tuli liikaa informaatiota ja yhdessä parin muun varoitusmerkin kanssa johti siihen, etten ollut kiinnostunut enää kuukauden yhteydenpidon jälkeen tapaamaan. Vaikka ex olisi ollut sarjamurhaaja, siitä ei puhuta kuin vasta useiden treffien jälkeen. Harmi kuinka moni pilaa mahdollisuutensa tällaisella.
Jotkut narsistit käyttävät tuota taktiikkaa hämätäkseen. Kerran matchasin yhden tyypin kanssa tinderistä, joka aloitti keskustelun paasaamalla pitkät liirumlaarumit siitä, miten tinder on täynnä narsisteja ja kuinka sen narsismin oikein näkee silmistä. Samaan hengenvetoon vonkasi tapaamista, vaikka kieltäydyin koska oli koronapandemia ja kävin säännöllisesti riskiryhmään kuuluvien vanhempieni luona auttamassa arjessa. Estin henkilön aika pian ja jäi sellainen maku suuhun, että tyyppi oli itse umpinarsisti.
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut, että autismi ja erityisherkkyys olisivat jotenkin toistensa vastakohtia tai ainakin toisensa pois sulkevia ominaisuuksia. Eli ihminen ei voisi olla samaan aikaan autisti ja erityisherkkä.
Itse olen autisti ja keskivertoa herkempi. Mutta ilmeisesti ne erityisherkät ovat vielä huomattavasti minuakin herkempiä.
Jos miehen erityisherkkyys olisi sellaista lajia, että se pitäisi ottaa huomioon aina, kaikessa ja kaikkialla, voisi suhteemme loppua lyhyeen, kun en pystyisi vaistoamaan hänen mielenliikkeitään.
Mutta onneksi minulla on mies, jonka herkkyys on ihan normaalia tasoa, ja nolouskin kuuluu myös hänen vahvuuksiinsa.
En oikein tiedä. Moni autisti on aistiyliherkkä ja kokee tunteita yli-intensiivisesti. Ex-kämppikseni oli neurokirjolla ja yksi herkimmistä ihmisistä joita olen tuntenut. Kiljahteli jos joku tuntui pahalta ja vauhkoontui todella herkästi. Oli ihana ihminen kyllä, joten en itse pitäisi herkkyyttä/erityisherkkyyttä automaattisesti turn offina. Täällä on aika kovia ja kärjistäviä ennakkoasenteita, mikä tuntuu kurjalta.
Mulle ei olisi missään nimessä este. Se, että jonkun hermosto on virittynyt kuulemaan tarkemmin, tuntemaan tarkemmin, tai maistamaan tarkemmin jne menis mulla niihin normaaleihin vaihteluihin, joita ystäväpiirissänikin "siedän". Otan ne mielelläni huomioon, koska mun rakkaiden hyvinvointi on mulle tärkeää. Itsekin kuormitun herkästi ellei vaikkapa meteli koskaan taukoa. Olen itsekin mielummin rauhahakuinen kuin elämyshakuinen.
Tietysti toivoisin, että mies olisi tunne-elämältään suunnilleen yhtä vakaa kuin itsekin olen ja omaisi hyvän itsereflektiokyvyn. Erityisherkkyyshän ei missään nimessä suoraan tarkoita sitä, että se ihminen on kaikesta rikki menevä, värisevä mimosa!
"En osaa ajatella, joten kysyn muiden mielipidettä, miten pitäisi toimia"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli mies tai nainen niin toisia treffejä ei taitaisi tulla. On kokemusta näistä herkkiksistä joita alkaa ahdistamaan ja paniikkihäiriötä pukkaa lähes joka asiasta, se on suorastaan tuskastuttavaa kun haluan näyttää toiselle jotain ja tämä on heti "oih! En voi kattoo tota väriä kun pyörryn siitä!". Aaarghh.
No nyt meni kyllä ohi.
Niin mikä meni ohi? Että se on sietämätöntä kun erityisherkkien ihmeelliset fiksaatiot aiheuttaa heillä fyysistä oirehdintaa ja tästä johtuen heidän kanssa joutuu aina olla varoen? Eräskin saa paniikkihäiriötä kaikesta sydämeen ja vereen viittaavasta, ei kestä kuulla tykyttäviä ääniä tai nähdä mitään sydäntä muistuttavaa, hyvä kun punainen väri vielä joten kuten menee.
Tuo ei ole erityisherkkyyttä, vaan jokin persoonallisuushäiriö.
Itse olen ollut naimisissa jo yli 20v miehen kanssa joka varmaan saisi erityisherkkä testistä isot pisteet. Mitenkö tuo erityisherkkyys näkyy arjessa
- mies kuulee tavallista tarkemmin; ja kuormittuu äänistä. Heräilee herkästi ääniin. Tämä aiheutti ongelmia kun lapset teinejä. Ratkaisuna oli että meillä hiljaisuus kello 22.00 - 7.00. Sinä aikana liikutaan hiljaa ja kolistelematta, ei huudella ym. Ja mies puolestaan kuuntelee vasta,elukuulokkeilla musiikkia 20.00-22.00 kun haluaa rauhoittua ennen nukkumaanmenoa
- miehelle on tosi tärkeää rehellisyys, eli odottaa että lapset ovat rehellisiä ja jos joku jää valehtelusta kiinni niin kunnon riita edessä.
- miehen kanssa saa mielenkiintoisia keskusteluja monenlaisista asioista koska hän seuraa ympäristöään todella tarkasti ja on kiinnostunut monista asioista. Saatamme ravintolassa pohtia kyseisen yrityksen kannattavuutta, sisustusta, markkinointia, ruokalistaa jne. Tai mies saattaa huolestua naapurin mummosta kun huomaa ettei jalanjälkiä mene tavalliseen aikaan lumessa postilaatikolle.
Ei kait muuten mitään erikoista. Tai mies huolehtii paljon lasten asioista (onhan riittävästi vaatetta, olethan syönyt riittävästi, onhan lasten polkupyörissä talvella nastarenkaat, valot pimeällä jne en tiedä onko nämä erityisherkkyyttä vai luonteeseen liittyviä asioita.
73 jatkaa.
Minusta meillä miehen erityisherkkyys ei ole mitenkään negatiivinen asia vaan siihen liittyy paljon positiivisia asioitakin. Mutta jos olisin deittailemassa niin tuollainen etukäteen asiasta huutelu voisi olla kyllä huolestuttavaa. Aikooko mies vedota aina erityisherkkyyteen ja saada sillä tahtonsa läpi jne. Kuitenkin yllättävän iso osa ihmisistä on erityisherkkiä sen määritelmän mukaan mutta ei se näy mitenkään isosti normi elämässä muille. Eli miksi siitä pitäisi etukäteen selitellä ellei aio käyttää sitä hyväkseen tai tilanne ole jotenkin muuten tosi hankala.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin harmi? Olisiko se sitten kiva huomata että löydät itsesi sen narsistin kanssa parisuhteesta.
Onpa aika kovaa tekstiä täällä. Kyllä minusta mieskin voi olla erityisherkkä synnynnäisesti tai kokemusten takia sellaiseksi muuttunut. Eli on eri taajuksilla olevia ihmisiä, toiset ymmärtää erilaisia asioita. Herkkyys on voimavara ja antaa syvempää ymmärrystä asioille. Ja mieskin saa itkeä, jos pahalta tuntuu. Tämä maailma on juuri sellainen, että pitäisi mennä massan mukana ja erilaisuutta ei ymmärretä ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koskaan en ole kuullut, että joku mies olisi erityisherkkä. En usko, että semmoisia on olemassa,
Loukaantuu kaikesta ja keräilee traumoja kaikesta ja murjottaa sitten kaunaisena, katkerana ja suunnittelee kostoja. Näitä on. Onko se erityisherkkää vai onko joku sanoittanut tuolle tämän elämäntyylin erityisherkäksi.
Ei tuo ole erityisherkkyyttä. Ehkä epävakautta.
Yliherkkä ja erityisherkkä on ihan eri asioita ja luulen, että niiden niputtaminen samaksi asiaksi saa osalle vastaajista aikaan niin vahvoja vastareaktioita. Erityisherkkyys ei ole kovin erityistä edes. 15-20% ihmisistä omaa hermoston, joka on ylivirittynyt ja siksi (jotkin) aistit toimii vahvistettuina.
Jätän väliin. Silti parempi kertoa jos tälläinen tilanne miehellä. Ei sitä kukaan kumminkaan jaksa maskata intiimisuhteessa ikuisuuksia. Tämä tulee siis esille jossain vaiheessa kumminkin. Naiset sitä paitsi vaistoaa nämä tälläiset ja jää miettimään että mikähän tämä juttu on muttei kumminkaan jatka juttua sun kanssa.
Naisena ajattelen, että kannattaa rakentaa identiteetti myös muun, ei vain sen erityisherkkyyden varaan. Sukupuolesta riippumatta. Olen itsekin ilmeisesti erityisherkkä. Ei se ole ketään haitannut. Ei ainakaan, jos en siitä joka välissä mainitse. Ja ymmärtäen itse, että maailma on rakennettu normi-ihmisille, jokaista jokaisen ominaisuutta ei voida aina ja kaikkialla erityishuomioida.