Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koliikkia vai mitä?

30.04.2007 |

[color=#8B008B]Muutama yö on mennyt nyt ihan hirmuisalla huudolla. Siis vauva ei rauhoitu ei sitten millään. Pahin yö oli 7h huutoa. Ennen rauhoittui sentään isän olkapäälle, nyt ei enää siihenkään. :( Kapalointi auttoi viime yönä (3h itkun jälkeen), mutta nyt ei auta sekään.. Itku on sellaista ¿raivoavaa¿ ja välillä tuntuu että vauva melkein tukehtuu kun niin vihaisesti itkee. Kamalan pahaa tekee, itsekin itkua väännän..

Cuplatonit hankittiin tänään ja niitä olis nyt sitten tarkoitus kokeilla. Onko se 4 tippaa ok muutaman tunnin välein (siis syöttöä ennen)? Maitohappobakteeria on annettu korviketta hörpyttäen, mutta mitäs jos onkin sitten maitoallergiaa? Uh. Kannattaisiko minun kokeilla maidotonta dieettiä?

Kaikki vinkit otetaan ilolla vastaan.. Alkaa mennä äiti täällä jo vähän hysteeriseksi ja isäkin on jo ihan poikki..

Mammis + Tiitiäinen 2 vkoa 4 pv[/color]

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
01.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksamisia teille ja vauvalle!

En sen enempää osaa neuvoa, mutta suosittelen kyllä maidotonta dieettiä. Meillä kaksi maitoallergista lasta kotona ja kaikenlaista koettu heidän kanssaan. Unet sekä päivällä että yöllä olleet hulinaa ja huutoa on riittänyt.

Maitohapoista allergialäkäri suositteli meille Rela-tippoja ja muutama vuosi taaksepäin PanAcido-jauhetta. Ne sopivat maitoallergisille. Rela-tippojan suosittelee neuvolakin nykyään. Myös luontaistuotekaupoista saatava Probiootti Baby-merkkinen maitohabbo sopii myös.

Toivottavasti yöt rauhoittuvat!

Vierailija
2/18 |
01.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä Milo aloitti huutamisen kanssa pari viikkoisena. Huusi kanssa ihan lohduttomasti ja välillä tuntui että melkein tukehtuu omaan itkuun. Oltiin molemmat miehen kanssa ihan kauhusta kankeina ja itse väänsin itkua pojan kanssa kun niin pahalta tuntui. Milo huusi vähän mihin aikaan sattuu, välillä yöllä ja välillä päivällä.

Poika ei tyyntynyt lopuksi muuhun kuin radion suhinaan( ilman kanavaa) maaten mun rinnan päällä ( kannattaa kokeilla) vauvat pitää kaiken laisesta suhinasta ja kohinasta.

Meillä auttoi vyöhyketerapia kun pari kertaa siellä oltiin käyty. Ja muutenkin kannattaa opetella vauva hierontaa koska se rentouttaa pientä mukavasti.

Milo syö myöskin tuota Probiootti Babyä ja parin, kolmen tunnin välein Cuplatonia. Rela- tipat meillä vain lisäsi huutoa.

Voi tietenkin olla myös maitoallergiaa, kannattaa kokeilla sitä maidotonta dieettiä. Meillähän nyt epäillään sitä myös Milolla, mutta tuossa välillä oli kuukausi ilman huutoa vyöhyketerapian ansiosta.

Itkuisuus on kyllä erittäin rankkaa, kun siitä tulee itsellekin niin paha mieli, varsinkin kun hormonitoiminta on tossa vaiheessa vielä vähän mitä sattuu.

Voimahaleja ja jaksamista sinne lähettelen ja toivotaan että saatte pian apua tiitiäisen itkuun.

Hermione ja Milo

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
01.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

, mutta noista maitohappobakteereista. Rela-tipat eivät välttämättä öljyjensä takia sovi. Eniten vissiin ollaan suosisteltu tuota pan-acidoa. Tärkeintä on kuintenkin katsoa että ovat täysin maidottomia. (esim. gefilusta löytyy maidollisena ja maidottomana).

Vierailija
4/18 |
01.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös Relatipat ovat tuntuneet lisänneen huutoja, vaikka olen antanut vain kaksi tippaa.

Vierailija
5/18 |
01.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

onpas teillä nyt raskasta aikaa! Kyllähän tuo koliikilta kuulostaa, sehän alkaa yleensä n.2vkon iässä. Toki allergiakin on mahdollinen, tosin aika monelta olen kuullut että allergiat on alkaneet oireilla lähempänä kolmen kuun ikää vasta, mutta siis voihan se olla sitäkin. Ei kai siitä haittaakaan ole jos kokeilet maidotonta dieettiä. Muista vaan olla tarkkana, yllättävän moni ruoka-aine sisältää maitoa (tai voita, tai herajauhetta yms.) Ja neuvolaan tietty voi aina ottaa yhteyttä, he ovat siellä teitä varten.

Meillähän tuollaista suoliston kehittymättömyydestä aiheutuvaa kipuilua ja itkuja kesti tuonne kahden kuukauden ikään saakka, sitten ne yhtäkkiä loppuivat ja yöt alkoivat sujua. Kolmen kk:n iässä meillä alkoi allergiat oireilla (mahavaivat tuli takaisin, hieman erilaisina).

Cuplatonista, voit antaa sen neljä tippaa muutaman tunnin välein ennen syöttöä. Nehän voi tiputtaa vaikka suoraan suuhun (jos osuu).

Mitään toimivia varmasti toimivia vinkkejä en osaa antaa.. Mutta kannattaa kokeilla vyöhyketerapiaa, siitä on moni saanut avun noihin ns. tavallisiin vatsavaivoihin (koliikki ym.) Sitten itsekin voi hieroa vauvan masua hellästi, ja pumppailla jalkoja koukkuun vatsan päälle.

Se auttoi meillä ilmavaivoihin jkvn ja rauhoitti vauvaa.

Kanniskelua helpottamaan kantoliina on hyvä. Ja ainoa, mikä valitettavasti yleensä on se varmin apu, on aika... Vaikka se ei nyt tunnu siltä, niin kyllä se siitä helpottaa!!

Kovasti jaksamista teille!! Muista että voit tulla tänne aina hakemaan vertaistukea, meitä on täällä aika monia jotka on masuvaivaisten vauvojen kanssa valvoskelleet yökaudet :) Ja muista nukkua päivällä jos vain pystyt.

Halein, Viipero

Vierailija
6/18 |
01.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kantoreppua tai liinaa. Meillä pojalla auttoi pystyasennossa olo ja liike eli kävelin poika sylissä tai repussa. Vaunuihin sai myös yleensä nukahtamaan. Relatipoista mahavaivat pahentuivat myös meillä, nyt ne on käytössä kun ikää 4kk. D-vitamiineista Jekovit ei käynyt, Dee-tipat sopi paremmin. Cuplaton auttoi parhaiten. Kokeilin myös Disflatyliä, mutta siitä kakka meni aivan vetiseksi. Neuvolasta sanottiin, että siinä on keinotekoista makeutusainetta, se saattaa tehdä ripulia. Röyhtäilemään poika oppi vasta lähempänä 3kk ikää ja ilmaa oli mahassa paljon. Kun se 3kk alkoi lähestyä, itkut alkoi vähentyä.

Voimia. Käykää vaikka vuorotellen ulkona kävelyllä tai jotain muuta, että pääsee hetkeksi itkevän lapsen luota pois. Itse ulkoilutin koiraa ja takaisin tullessa jaksoi taas paremmin kuunnella toisen pahaa oloa.

Vierailija
7/18 |
01.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

[color=#8B008B]Uh huh. Huutorumba yöllä klo 22-05. Neiti rauhottui loppujen lopuksi varmaan omaan väsymykseen ja rinnalle. Itse kyllä uskon jaksavani, koska voin nukkua päivällä silloin kun neitikin nukkuu, mutta mies tässä huolestuttaa. Sen täytyy kuitenkin aamuisin herätä töihin ja eihän se saanut viime yönäkään nukuttua vaikka menin toiselle puolelle kämppää ja vedin monet ovet kiinni.. :(

Kyllähän tässä täytyy varmasti lääkäriin lähteä. Täytyy yrittää surffata jostain joku hyvä lastenlääkäri. Tiitiäisellä on tosi hyvä iho, alun hilseily on ohi eikä minkään sortin punoituksia tai ihottumia ole. Kakkaa tulee monta vaippaa päivässä ja se on vuorotellen keltaisen sinappista tai sitten ihan vihreää.. Jekovitit aloitettiin toissapäivänä ja aloitin ihan yhdellä tipalla, joka otettiin aamupäivästä. Korviketta ei olla annettu kuin se hörppykorkillinen jossa on annettu gefilus maitohappobakteeri. Kai sekin on vaan jätettävä pois. Yleensä korvikkeen jälkeen ei ole huutoa tullut moneen tuntiin, yöllä vasta alkanut. Ja itse en syö mitenkään hirmuisasti maitotuotteita, koska itsellänikin menee niistä toisinaan maha sekaisin. Pakko varmaan nyt ainakin testata sitä maidotonta/munatonta dieettiä.. Eikä se vyöhyketerapiakaan hassummalle kuulosta. Kaikki konstit on kokeiltava. Onko jollain antaa jonkun hyvän vyöhyketerapeutin yhteystietoja? Olen yrittänyt hieroa neidin masua ja pumppailla jalkoja, mutta tuntuu että neiti saa siitä vielä pahemmat raivarit. Tänään taidetaan sitten testata rintareppua, liinaa meillä kun ei ole.

Aika voimaton olo on vanhemmilla.. Täytyy vaan yrittää jaksaa. Kiitos vielä kommenteista! :)

Mammis + Tiitiäinen 2 vkoa 5 pv[/color]

Vierailija
8/18 |
01.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma tyttöni on nyt 4,5 kk, mutta kyllä alkoi ihan selkäpiitä harmia, kun luin viestiäsi. Tulivat nimittäin ajat viime tammi-helmikuulta mieleen.

Meilläkin nimittäin vatsavaivat alkoivat kahden viikon ikäisenä. Ne pahenivat vähitellen. " Huippu" saavutettiin noin 7 viikon iässä, jolloin tyttö huusi parina yönä aamukuuteen asti. Meillä(kin) huudot alkoivat vasta myöhään illalla tai iltayöstä, joten ajoituskin oli kauhea.

Mieskin joutui pahimpina öinä osallistumaan kantotalkoisiin, sillä itse melkein törmäilin pitkin seiniä väsymyksestä ja epätoivosta useiden tuntien kantamisen jälkeen. Monet kerrat itkin silkkaa väsymystä ja epätoivoa. Esikoinenkin säälitti. Eli osaan samaistua tuntemuksiisi.

Meillä avun toi [b]vyöhyketerapia[/b]. Meillä kokeiltiin myös noita Cuplatoneja ja Disflatyliakin. Rela-tipoista olin huomaavinani, että ne olisivat pahentaneet oloa. D-vitamiineja annoin hyvin satunnaisesti ts. nekin jätettiin pois. Suosittelisin, että vaihtaisit ainakin merkkiä.

[b]Deetipat[/b] pitäisi olla hyvin siedetty merkki. Tosin niitä täytyy antaa aika paljon kerralla.

Jos asut pk-seudulla, meilaa minulle iituli1970@luukku.com, niin voin antaa hyvän vyöhyterapeutin nimen.

Käytimme tyttöä hänellä kolme kertaa. Heti ensimmäinen kerta toi meille helpotuksen. Kauheat itkut loppuivat, samaten vuorokausirytmi muuttui inhimillisemmäksi eikä ollut enää tuntikausien valvomisia öisin.

Toivon hartaasti, että jokin keino auttaa teitä ja vauvaanne. Itkut kyllä todennäköisesti loppuvat aikanaan, mutta se tuskin lohduttaa sinua/teitä tällä hetkellä.

Kovasti voimia sinulle ja miehellesi!

Vierailija
9/18 |
01.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pikkuinen (pian 4viikkoa) oireili kipristelemällä ja huutamalla muutamia päiviä, jonka jälkeen poistin ruokavaliostani ruisleivän ja itkut loppui siihen. Myös yhden kerran jälkeen, kun söin paprikaa, alkoi itkeskely ja posket lehahti aina punaiseksi imetyksen jälkeen.

Eli minun vinkkini on vaan, että kokeile jättää myös ruisleipä ja muut helposti allergisoivat pois omasta ruokavaliosta, ihan kokeeksi. Myös se, että vauva ei itke korvikkeen jälkeen, kertoisi siitä, että itkun syynä voi olla jokin, mitä itse syöt. Tai kokeile antaa sitä korviketta vaikka kokonainen yksi päivä (pumppaat vaikka omia rintojasi sen aikaa) ja seuraa auttaako asiaa yhtään.

Jaksamisia sinne, kuulostaa kyllä hurjalta sekä teidän, että vauvan kannalta.

Vierailija
10/18 |
01.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kakkosella oli myös koliikkia. Voin lohduttaa, että vaikka se on ihan kamalaa, niin nyt kun tyttö on 5,5kk, en edes oikein " muista" koko juttua enää. Käytiin vyöhyketerapeutilla 6krt, mutta meillä se ei auttanut mitenkään ratkaisevasti. Okei, viiden tunnin huudot väheni n.2-3 tuntiin, joten sinänsä parani hurjasti, mutta mikään " taikatemppu" se ei meidän vauvalla ollut. Minä jätin pois d-vitamiinit, ruisleivän, kahvin ja sipulin itseltäni. Tosin tuntui, että vaikka söi mitä tahansa niin masu vaivasi silti.

Minulla on vinkki henkiselle jaksamisellesi. Eli kun et voi vauvaa helpottaa, hän huutaa joka tapauksessa, lohduta ja kantele, hytkytä jne., mikä nyt parhaalta vaikuttaa, mutta älä mene vauvan hätään mukaan. Lainatkaa vaikka jotain videoita yms. ja laita pyörimään. Minä katselin kaikenmaailman elokuvia ja kävelin ympäri olohuonetta. Kummasti esikoinen sai seinän takana nukuttua kovasta huudosta huolimatta. Miehen kanssa välillä vuoroteltiin kun kanniskelu alkaa käydä selän päälle. Meillä oli liina, mutta asento, jossa vauva oli mahallaan/kyljellään käsivarren päällä, tuntui paremmalta. Sekä vauvasta, mutta myös minusta, sillä jatkuva huuto korvaan kävi hermon päälle. Meillä huuto oli vaihtelevaa, mutta monesti huusi ja haukkoi henkeään lähes läkähtymisen partaalla, jalkoja työnsi suoraksi selkä kaarella. Saattoi hetkeksi torkahtaa ja sitten taas aloittaa alusta.

Rankkaa se on, mutta nyt meillä on kyllä aurikoinen vauva, eli ei vaikuta enää meidän elämäämme. Pelkäsin että mitä tuollaiset kivut tekevät vauvalle. Jälkeen päin olen miettinyt, että onko osa huudosta ollut meillä sitäkin, että vauva on aika herkkä. Ts. kun vatsassa on ollut kipuja, onko mennyt homma vähän yli ja vauva on mennyt ihan paniikkiin. Ja huutaessaan tuntui vielä haukkovan lisää masuunsa, joten tuntui että se oli sellainen kierre. Huudot vähenivät asteittain ja ennen 4kk ikää loppuivat kokonaan.

Jaksamista, vaihdelkaa miehen kanssa ja pyydä muuta apua jos alkaa pää hajoamaan ja voimat loppumaan!

Vierailija
11/18 |
01.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen (kuten lääkäri minulle kertoi) maidotonta ja munatonta dieettiä. Meillä se auttoi selvästi, vaikkei pojilla sitten lopulta allergiaa ollutkaan. Ilmeisesti vain suoliston kypsymättömyyttä se meidän koliikki. Ruokavaliosta täytyy tosi tarkasti poistaa kaikki maitoproteiinilähteet (ei vain maitoa!) eli myös hera, voi yms., muna kuuluu myös poistettaviin, koska siinä on paljon eläinproteiinia.

Varmuuden vuoksi kävisin vielä vauvan kanssa korvatarkastuksessa.

Alia ja pojat 6kk

Vierailija
12/18 |
01.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä helpotti myös Rela-tippojen POISTO (joku vinkkasi, että nekin voi olla joillekin huonoksi). Tavallisissa Gefilus -kapseleissa on muuten myös maitoproteeinia, joten se kannattaa samalla vaihtaa proteiinittomaan Gefilukseen.

Vierailija
13/18 |
01.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

[color=hotpink]

Mitään käytännön neuvoja en oikein osaa antaa, mutta kovasti lähetän voimia teille! Hirveän rankalta kuulostaa Tiitiäisen alkutaival. Saatko edes päivisin nukuttua? Mulle sanottiin Kättärillä, että sinne voi soittaa ja kysyä neuvoa, jos ihan hankalaksi menee. Ja samaan aikaan mun kanssa osastolla oli äiti ja 1 kk vauva juuri koliikin takia. Äiti sai nukkua muutaman yön ja vauva oli kätilöillä hoidossa. Ja mäkin oon kuullut, että vyöhyketerapia tekee ihmeitä.

Toivottavasti pikku-tiitin elo helpottuu ja saatte itsekin sitten levättyä! Jaksamista ja voimia!

Kesis

Vierailija
14/18 |
01.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

[color=#8B008B]Nyt sitten huuto on jatkunut jopa näin iltapäivästä / alkuillasta. Täytyy toivoa ettei sitten jatkuisi ihan koko yötä. Otin nyt rintarepun käyttöön ja siihen ainakin on nyt vähäksi aikaa rauhoittunut. Pikkujätti tosiaan olisi tuossa lähellä, joten sinne ehkä suuntaamme huomenna tms. Tänään se oli kiinni. Otimme Pohjolasta vakuutuksen, joten sen olettaisi sitten avittavan noissa kuluissa. Ilmeisesti kannattaa vain ne korvaukset hakea sit esim 1v kerralla..

Mulla kun oli antibiootit vielä viime viikon KE asti, oletin että ne olivat pahimmat itkun & mahavaivojen aiheuttajat, mutta ekat 2 vkoa tuntuvat nyt olleen tosi helpot tähän hetkeen verrattuna. :( Pahempaan päin siis vain tuntuu menevän. Jotenkin jännä kun Kättäriltä kuitenkin neuvottiin noita gefiluskapseleita käyttämään (sekä vauvalle että mulle) ja ¿laktoositon¿ lukeepi purnukassa.. Mene ja tiedä. Soitinpa silloin ekana yönäkin Kättärille mutta eipä ne osanneet oikein mitään ihmeempiä neuvoja antaa. Täytyy vaan kärvistellä ja mennä sinne lekuriin tarkistuttamaan ettei ole korvatulehdusta tms. Maidotonta ja munatonta aion testata. Mitäänhän siinä ei häviä.

Iitulille meinaan laittaa sähkistä, vyöhyketerapiaakin kokeilemme mielellämme! :)

Kiitokset vielä kaikille kommenteista tsemppauksesta! Kyllä täältä palstalta on saanut kullanarvoisia vinkkejä!

Mammis + Tiitiäinen[/color]

Vierailija
15/18 |
02.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. kokonaan pois. Meillä se auttoi. Voivat kuulemma vain pahentaa tilannetta rintamaidolla elävälle lapselle. Jos ei auta niin kantsii koittaa vyöhyketerapiaa jos kyseessä koliikki. Meillä ainakin helpotti oloa.

Vierailija
16/18 |
02.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä paljon voimahaleja teille!!

Aika kivasti olet jo saanut kommentteja, mutta laitan vielä omani tähän, vaikka ei tästä varmaan juuri apua ole.

Jos nyt annat niitä cuplatoneja ja jotain maitohappobakteereja, niin pidä välillä niistäkin taukoa. Meillä kun oikein oli masuvaivoja, niin tuntui että välillä masu ärtyi siitä, että sinne tunki aina jos minkälaisia mömmöjä =) ja noista relatipoista ei meillä ollut ainakaan hyötyä, tuntui enemmän ärsyttävän vatsaa =(

Noi kantoliinat ja reput tuo varmaan ainakin hetkellistä helpotusta!

Olen ymmärtänyt, ettei maitoallergia tai allergiat välttämättä vielä niin vaikuta masuun, vaan on enemmän sitä, ettei suolisto ole vielä niin kehittynyt.

Joku joskus kommentoi, ettei välttämättä kannata heti aloittaa esim. maidotonta dieettiä, sillä on parempi, että vauva alusta saakka tottuu kaikkiin " pöperöihin" äidin maidon kautta??

Tottakai kannattaa välttää mausteisia ruokia, sipulia ym. jotka herkästi ärsyttävät pienen vatsaa.

toivotaan että tiitin vaivat siitä helpottaa pian, jos vaikka on vain ärtynyt siitä antibioottikuurista ja vie hetken, ennen kuin on taas parempi olla!!

mykis

Vierailija
17/18 |
02.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

[color=#8B008B]Itse asiassa illalla & yöllä jätettiin cuplatonit antamatta ja myös hörppykorkillinen + maitohappobakteeri.. Oisko siitä johtunut kun yökin meni vähän paremmin.. :) Eli neiti valvoi kyllä 24-03, mutta ei itkenyt niin lohduttomasti. Tuttia lussutti ja sylissä viihtyi. Nukahti sitten lopulta rinnalle ja nukkui aika pitkän pätkän aamuyöstä.

Mites jos pidetään taukoa myös niistä d-tipoista (Jekovit), haittaako se jos ei Tiitiäinen saa d-tä?

Mammis + Tiitiäinen[/color]

Vierailija
18/18 |
02.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hätää, mitään ihmeellistä ei tapahdu jos jätät d-tipat vaikka viikoksi pois kokeilumielessä. Annathan ne muuten aamusta? koska jos annat ne aamusta ja vauva itkee aamuyöstä niin ei niillä tipoilla ole sen kanssa sitten mitään tekemistä, ovat imeytyneet jo aikoja sitten pois mahasta yöhön mennessä.

Kovasti voimia koliikkilapsen kanssa. Valitetettavasti joillekin se tulee ja aika harvoin maidoton-munaton-leivätön-sipuliton-kahviton-mausteeton-dietti on ratkaisu itkuihin jos se on koliikkia, allergiat on juttu sinänsä. Toki kannattaa kokeilla mutta jos ei apua ole selvästi havaittavissa viikossa niin lopeta rajoittaminen ainakin maidon osalta koska sinä tarvitset ravintoa imettääksesi.Aika siihen auttaa vaikka se nyt tuntuu ettei ikinä jaksa.

Meillä iltahuudot alkoivat siinä 4vk ikäisenä ja jatkuivat sinne 10vk tietämille.Meillä ne ajoittuivat alkuiltaan ja vauva vajosi uneen 22-23 tietämillä ja jo siitä olin itsekin ihan poikki ja voin kuvitella väsymyksesi kun itsekin pari yötä valvoin putkeen. Tärkeintä on nyt että saatte itse joskus nukkua, mitään lisäapua tai hyötyä ei ole siitä että ette apua hae. Vauvanne tarvitsee vaan kasvaa niin vaivatkin helpottavat mutta sinä aikana on teidänkin saatava levätä.

Vyöhyketerapiaa kannattaa ehdottomasti kokeilla ja viedä vauva näytille lääkärille varmuudeksi.Ja sitten vaan sitä jaksamista ja avun pyytämistä!!!!

Tsemppiä kovasti ja kerrohan mitä lääkärissä sanottiin.