Jaloilla tamppaamalla kävely kerrostalossa
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan yksilöllisyys.
Meillä on kaikilla oma tyylimme askeltaa.
Etsi elämässä hyviä asiaoita, älä keskity vain niihin mistä paistuu ongelma, itselle.
Jokaisella on oikeus kävellä kotona.
Minulla ei ole oikeutta hakata kumivasaralla lattiaa päivittäin tuntitolkulla.
Se kantapäätamppaaminen kuulostaa täsmälleen samalta, joten miksi saman äänen ja töminän tuottaminen eri tavalla on sallittua ja toinen ei? Kun joudut asumaan sellaisen järkyttävän töminän alla, niin ymmärrät. Siihen ei auta korvatulpatkaan, kun se töminä tulee rakenteiden kautta. Pahinta on korva tyynyä vasten, silloin se oikein korostuu.
Yksi mikä voi auttaa siihen toisen tahallisen metelöinnin aiheuttamaan stressiin on naulatauharrastus. Ostaa vaan vaneria, ison laatikon nauloja ja tulevan vasaran millä paukutella. Sitten vaan hakkaamaan niitä siihen vaneriin jännäksi kuvioksi. Vaikka korvan mallinen sen voi sitten kuukauden tuntien naputtelun jälkeen vaikka lahjoittaa sille "kanta-astujalle". Sark
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja osassa taloista äänet kulkeutuvat helpommin läpi. Sille ei oikeastaan voi mitään, koska kerrosten väli on yleensä ontelolaattaa, ja se luo kaikupohjaa.
Miksi ei voi laittaa kunnon äänieristystä kerrosten välille edes uusissa taloissa?
Asun 2025 valmistuneessa talossa ja just eilen juteltiin naapurin kanssa kun mistään ei kuulu mitään.
Monissa uusissa taloissa ei asukkaan muita. Juuri oli juttua hesan kaupungin rakennuttamista kerrostaloista kun vain yksi pariskunta asuu koko uudiskorttelissa.
Vierailija kirjoitti:
Kauheeta varsinkun kun noihin ääniin herkistyy ja tulee raivo heti kun se alkaa. Toinen ihmisryhmä on tämä ovien paukuttaja. Miksi se ovi ei mene normaalisti kiinni.
Kellä tahansa menee lopulta kärsivällisyys, jos muiden huomioimattomuus ja melskaus on jatkuvaa. Ei se ole mitään normaalia kerrostaloelämistä, ettei yhtään ota huomioon naapureita. Hiljaa toimiminen ei ole kenellekään ylivoimaista ja voi siitä opetella ihan itsekin tykkäämään. Sen sijaan että kailottaa isolla äänellä aamusta iltaan, paukuttaa kaapin ovia, lämää vessanpöntön kannen täysillä kiinni, jumpsuttaa edestakaisin kantapäillään jne.
Lähtökohdan pitäisi olla, että elellään hissukseen noin pääsääntöisesti ja jumputus on lyhytaikainen poikkeus.
Vierailija kirjoitti:
Eikös jokainen saa omassa kodissaan olla niin kuin haluaa? Onko avaaja tosissaan erimieltä?
Tämä voi tulla yllätyksenä mutta kerrostaloissa on järjestyssäännöt ja muita asukkaita. Minäminä ihmisille ihan älytön ajatus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauheeta varsinkun kun noihin ääniin herkistyy ja tulee raivo heti kun se alkaa. Toinen ihmisryhmä on tämä ovien paukuttaja. Miksi se ovi ei mene normaalisti kiinni.
Kellä tahansa menee lopulta kärsivällisyys, jos muiden huomioimattomuus ja melskaus on jatkuvaa. Ei se ole mitään normaalia kerrostaloelämistä, ettei yhtään ota huomioon naapureita. Hiljaa toimiminen ei ole kenellekään ylivoimaista ja voi siitä opetella ihan itsekin tykkäämään. Sen sijaan että kailottaa isolla äänellä aamusta iltaan, paukuttaa kaapin ovia, lämää vessanpöntön kannen täysillä kiinni, jumpsuttaa edestakaisin kantapäillään jne.
Lähtökohdan pitäisi olla, että elellään hissukseen noin pääsääntöisesti ja jumputus on lyhytaikainen poikkeus.
Olisi kiinnostavaa mennä sellaisten ihmisten päähän kurkkaamaan että mikä ihme siinä on että eletään kuin siat pellossa. Että se toisten huomioiminen on niin saakelin vaikeaa ja vastenmielistä.
Kanta astuja on kanta astuja. Kyl mä kestän sen. Jos ei kestä, pitää etsiä ylin kämppä tai rivari. Naapurissa asui vähän epävakaa pariskunta. Kun alussa rouva hyppi päämme päällä tasajalkaa ahtaassa nurkkauksessa ilman hyppynarua. Kolme vuotta myöhemmin. Nainen hakkaamalla hakkasi jalkojaan lattiaan. Hän kuvitteli, et se ärsyttäisi. Ja teki sitä yksin ollessaan.
Kaikenmaailman hulluja näis kerrostaloissa asuu. Onneksi se pari on nyt jonkun muun riesa. Miehellä oli oma tapansa. Lopulta hakkasi kämpän palasiksi ja muutti pois.
Vierailija kirjoitti:
Eikös jokainen saa omassa kodissaan olla niin kuin haluaa? Onko avaaja tosissaan erimieltä?
Ei. Taloissa on järjestyssäännöt. Jatkuva metelöinti ei ole sallittua, edes päiväsaikaan.
Vierailija kirjoitti:
Kanta astuja on kanta astuja. Kyl mä kestän sen. Jos ei kestä, pitää etsiä ylin kämppä tai rivari. Naapurissa asui vähän epävakaa pariskunta. Kun alussa rouva hyppi päämme päällä tasajalkaa ahtaassa nurkkauksessa ilman hyppynarua. Kolme vuotta myöhemmin. Nainen hakkaamalla hakkasi jalkojaan lattiaan. Hän kuvitteli, et se ärsyttäisi. Ja teki sitä yksin ollessaan.
Kaikenmaailman hulluja näis kerrostaloissa asuu. Onneksi se pari on nyt jonkun muun riesa. Miehellä oli oma tapansa. Lopulta hakkasi kämpän palasiksi ja muutti pois.
Ääntä eristävä paksu matto on paksu matto joka eristää ääntä. Ymmärrän ettei kaikilla ole mattoihin varaa vaan se raha menee helpommin marketin nuuskaan, kupariin ja peukkuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiinnostavaa mennä sellaisten ihmisten päähän kurkkaama
Niinpä. Minut on kasvatettu niin, että muut ihmiset otetaan huomioon. Kerrostalossa ei juosta, huudeta, tömistellä ja kolistella.
Sitten taas yläkerran parikymppinen naapuri on ilmeisesti kasvatettu itsekkääksi minä ja minun oikeudet-tavalla, kun ei kiinnosta ottaa ketään muuta huomioon. Hänellä on kuulemma oikeus päivisin kuunnella musiikkia niin kovaa, että se kuuluu myös naapureille ja tuntikausia kestävää tamppausta ympäri asuntoa ei voi myöskään estää. Elän omassa kodissani bluetooth-kuulokkeet korvilla sen jätkän takia.
Äänien kuuluminen riippuu juuri paljon missä talossa asuu. Kun asuin puisessa asunnossa, naapurin pesukone sai oikeasti asunnon tärisemään. Ilmanlämpöpumppu taas sai lasit helisemään pöydällä.
Nykyisessä asunnossani kuuluu kaikki todella kaikuen. Kun pudotan kynän tai latausjohdon, se oikein pamahtaa lattialla, vaikka tilassa on paljon tavaraa, mattoa. Naapurin puheen kuulen lähes täydellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Asuminen kerrostalossa on helvettiä, jos siinä sattuu olemaan huono äänieristys tai metelöivät itsekkäät naapurit.
mulla on sattunut molempi samassa henkilössä. Ensin se porailee seinän täyteen reikiä, jolloin kehno äänieristys muuttuu sysipaskaksi ja silti se jatkaa sitä metelöintiä. Olen jo ihan kypsä. Sen kannattais nyt jo oman turvallisuutensa vuoksi olla hiljaa. Hullu mikä hullu.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän lähipiirissäni erään naisoletetun, joka sekä kävelee raskaasti pamautellen että kolistelee ovia niin että rappaukset tippuu. Samaan aikaan tämä kyseinen henkilö on erittäin allerginen muiden tuottamalle melulle, kuten vaikka kanta-astuminen ja ärsyyntyy siitä todella paljon. Hieman surkuhupaisaa, kuinka jotkut ovat totaalisen sokeita omalle käyttäytymiselle. Ja ei, minäkään en välitä kanta-astujan töminästä.
Vierailija kirjoitti:
no mutta siitä lähdetään ihan ensimmäiseksi, että naapuria ei häiritä
Mulla edellisen asunnon yläkerrassa asunut aivan sekopäinen akka noin vuoden asumisen jälkeen päätti ruveta jyskyttämään kantapäitään lattiaan TAHALLAAN! Sitä ennen se oli osoittanut mieltään mm. paiskomalla kaappien ovia ja vetolaatikoita päivin öin. Mikä sen miltä meissä muissa naapureissa hiersi, ei mulle paljastunut milloinkaan; se talo oli heittämällä yks hiljaisimmista missä oon asunu, kunnes tää yks muutti sinne. Sen jälkeen harvassa oli hetket, jolloin kotona pystyi olemaan ilman kuulokkeita musat täysillä, ja kaikki yöt piti nukkua korvatulpat JA kuulosuojaimet päässä. Ei jääny ikävä, kun pääsin muuttamaan pois.
Edesmennyt kummelin tamppaaja kummittelee päässäsi.
Kanta-astuja voi olla vaikkapa vanhus, jolla ei jalka enää entiseen tapaan nouse ja hermostollinen kontrolli on heikentynyt. Meidän lapsi löntystää liikuntavamman vuoksi, jalka läsähtää lattiaan koska se on osittain halvaantunut.
Itse oon koko elämäni, 43v, asunut kerrostaloissa, eikä ole koskaan naapurin äänet häirinneet. Satunnaisesti on ollut bileitä ja möykkää, sellaista en jatkuvasti jaksaisi kuunnella. Mutta joku kävelystä raivostuminen ehkä kertoo, ettei asumismuoto myöskään ole sinulle oikea.
Vierailija kirjoitti:
Mulla edellisen asunnon yläkerrassa asunut aivan sekopäinen akka noin vuoden asumisen jälkeen päätti ruveta jyskyttämään kantapäitään lattiaan TAHALLAAN! Sitä ennen se oli osoittanut mieltään mm. paiskomalla kaappien ovia ja vetolaatikoita päivin öin. Mikä sen miltä meissä muissa naapureissa hiersi, ei mulle paljastunut milloinkaan; se talo oli heittämällä yks hiljaisimmista missä oon asunu, kunnes tää yks muutti sinne. Sen jälkeen harvassa oli hetket, jolloin kotona pystyi olemaan ilman kuulokkeita musat täysillä, ja kaikki yöt piti nukkua korvatulpat JA kuulosuojaimet päässä. Ei jääny ikävä, kun pääsin muuttamaan pois.
Joillain se metelöinti on tahallista ja hassua miten siihen ei voi mitenkään puuttua. Ei kukaan ei mitenkään. Jotenkin kirjoittamaton sääntö että jonkun pitää saada kiusata muita. Kun sitten jotain roskien lajittelua tai tarpeellista remppaamista kytätään ja arvioidaan.
Huono äänieristys ja kasvava ylipaino. Valitettavasti tälle ei oikein voi mitään. Kannattaa muuttaa ylimpään kerrokseen.
Oletpa vitsikäs.