Kierrätyskeskus toimii typerästi?
Olen viime aikoina törmännyt erilaisiin videoihin ja uutisjuttuihin siitä, kuinka (ainakin pk-seudun) kierrätyskeskus hävittää kaikki sinne toimitetut ns. halpisvaatteet eli esim. Temusta tilatut vaatteet!
En ole itse halpisvaatteiden erityinen kannattaja.
Mutta tuo jos joku on TODELLAKIN tuhlausta! Ja näköjään korostavat itse sitä mitä vastustavat. "Pikamuoti" sanan varsinaisessa merkityksessä :( :( Halpisvaatteille eivät edes anna mahdollisuutta kiertää useammalle käyttäjälle :( :(
Nykytilanteessa on paljon ihmisiä, joilla ei ole varaa koskaan ostaa uusia vaatteita, ei Temusta eikä normikaupasta. Uskoisin, että moni olisi varmasti tyytyväinen ja iloinen kun saisi joskus muutamalla eurolla ostettua kirpparilta jonkun uuden vaatteen. Ei siinä katsella muita lappuja kun hintalappuja.
Mun mielestä todella typerää Kierrätyskeskukselta!
Kommentit (32)
Tää pellava mekko kauppias myy 4 euron Kiinan huiveja 60 eurolla ja suomalaiset ostaa.
Eiköhän siinä ole vaan että työmäärään nähden se paskainen muovirätti ei ole sen parin euron väärti.
Orjat tekee työn ja pomot nostaa palkan.
On vastuullista toimintaa laittaa myrkkyvaatteet roskiin.
Nykyään kierrätyskeskuksella on kovemmat hinnat kuin uutena. Nukkainen ja kulahtanut vaate 20 euroa, merkkivaate vielä enemmän. Kanta-asiakas alennuskin laskettiin 5%:iin, joten siitäkään ei hyödy enää mitään. Ennen ostin paljon vaatteita ja kenkiä lapsille sekä itselleni Kierrätyskeskuksesta, mutta olen siirtynyt tori.fi. Katson ilmoitukset omasta kaupunginosasta ja läheltä, mistä voin ne noutaa. Halvempaa ja on hoitunut helposti. Itse en osta käytettynä enkä uutena Temu ym. vaatteita, mutta ihmettelen ettei Kierrätyskeskus ota niitä vastaan. Laittaisi ne ilmaispuolelle, jokainen sitten itse miettii haluaako niitä käyttää. Mutta aivan turhaa ja haaskausta heittää käyttökelpoiset vaatteet roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoja videoita nähneenä. Heillä menee paljon tavaraa myös ilmaisosastolle.
Hyvä että tekevät selväksi, etteivät temua ja seiniä huoli. Niin niitä vähemmän sinne kannetaan.
Pikamuoti on laadutonta ja niiden tehdasolot ja värit eivät ole aina asialliset. En kannata huonoja oloja kiinalaisellekaan tehdastyöläiselle. Ilmaislaareista tekee löytöjä myös ne joiden insta on kirppislöytöjä varten rakennettu. Hekään eivät osta temua ja sheiniä.
On kovin leimaavaa ja ennakkoluuloista puhua kaikista Temun tuotteista krääsänä tai pikamuotina. Jos tuote on käyttökelpoinen, on hyvä, jos sen elinkaarta voi jatkaa kierrättämällä. Käyttökelpoisten tuotteiden tuhoaminen ei todellakaan ole ympäristöteko.
Ei kierrätyskeskuksessa tiedetä mikä on Temusta ja mikä ei. Heittävät pois sellaisen vaatteen mikä on liian heikkolaatuista myytäväksi.
Sitten voi laittaneet ilmaisosastolle ja ihmiset voi ottaa tuunattavaksi.
valitettavasti ainakin täällä kierrätyskeskus lopetettiin koska ahneat eri yritysten edustajat pitivät sitä kilpailijana
mitään edullista myyntiä kun ei saa olla olemassa Suomessa
todella häpeällinen maa
Yhtiön tilinpäätöksissä on julkaistu johdon palkkatieto vain aggregoituna rivinä: “toimitusjohtaja ja hänen sijaisensa” saivat yhteensä 181 922,42 euroa vuonna 2024 ja 170 110,00 euroa vuonna 2023. Hallituksen jäsenille maksettiin yhteensä 19 910,00 euroa vuonna 2024.
Mahdollinen julkinen närkästys ei tämän aineiston pohjalta näyttäisi todennäköisimmin syntyvän johdon palkoista, vaan ennemmin työllistämismallista, tukirahoituksen käytöstä ja työntekijäasemien rakenteesta. Ylen vuonna 2017 julkaisemissa jutuissa entiset työkokeilijat ja palkkatuella työskennelleet kuvasivat toimintaa hyväksikäyttäväksi ja väittivät, että palkattomia tai tuettuja työntekijöitä käytettiin vakinaisten sijasta. Johto kiisti yleisen väärinkäyttökuvan ja korosti valmentavaa tehtävää. Myöhemmissä yhtiön omissa materiaaleissa se itse kertoo, että vuonna 2024 noin 80 prosenttia työsuhteisesta henkilöstöstä kuului vaikeassa työmarkkina-asemassa oleviin kohderyhmiin, ja keväällä 2025 yhtiö totesi tarjonneensa vuonna 2024 työtä yli 1 300 henkilölle, joista vakituisessa työsuhteessa oli vain noin sata. Tämä on se kohta, jossa maine- ja oikeudenmukaisuuskysymykset aidosti voivat kärjistyä.
Whistleblower-aineistossa on pieni mutta kiinnostava avoimuusrajoite: vuoden 2024 raportin hakusnippetin mukaan kanavan kautta ei ollut tullut ilmoituksia, kun taas vuoden 2025 raportin hakusnippetissä ilmoitetaan 11 ilmoitusta. Julkisesti ei kuitenkaan näy koottua erittelyä siitä, mitä ne koskivat ja mihin toimenpiteisiin ne johtivat.
Veronmaksajien tukema tukema pulju
Kaisaniemen kierrätyskeskuksessa valtavasti rikkinäistä tavaraa kalliilla hinnalla.