Onko puheopettajia paikalla tai asiasta jotain tietäviä???
Lapsi ei osaa sanoa r-äännettä. R tärähtää vain satunnaisesti. Olen yrittänyt häntä opettaa. Variksen kraakkumisen matkiminen saa tärinän aikaiseksi. Onko hyvä harjoitella tuollaista kraakkumista vai pitäiskö jotenkin löytää helpompi kirjainyhdistelmä? Onko tuo k:n avulla r:n saaminen siis jotenkin tavatonta vai kannattaako sitä nyt vahvistaa?
Kiitos!
Kommentit (6)
Yhdeltä puheopettjalta kuulin, että se d ei välttämättä olisi paras tapa aloittaa.
ap
vaan puheterapeutteja ja erityisopettajia.
k:n avulla harjoitteleminen kyllä ohjaa täryn kurkkuun. Ja kurkkuärrästä poisoppiminen voikin olla aika hankalaa. Ennemmin kannattaa varmasti d:n avulla harjoitella.
Sehän riippuu niistä ympäröivistä äänteistä. Etuvokaali i:hän tuo sitä r:ää eteenpäin. Näin musta tuntuu.
Mun mielestä nimenomaan pitää lähteä niistä yhteyksistä, missä se r tärähtää. Se d on kyllä ihan menneen talven lumia. Siitä on vaikea päästä eroon, jos se r saadaan tulemaan vaan sen avulla.
Jos kuulostaa siltä, että se k:n kanssa menee kurkkuun, yritä jotain muuta kirjainyhdistelmää. Esim. Pr, tr
Mutta korostan, että mulla ei ole puheterapiakoulutusta, vain erityisopen lyhyt puheopetusjakso takana.
kuten esim dryy, dryn jne
googlaa "puheope". sieltä löytyy hyviä ohjeita
t. puheopetusta antava erityisope
D:stäkin voi olla vaikeaa päästä eroon, jos se r tulee vaan sen kanssa.
Esim. k, p, t saattaa antaa potkua ilmavirran avulla siihen r:n tärinään.
Mutta näissä on kyllä selkeesti omat koulukuntansa. Vanha koulukunta lähtee siitä d:stä ja esim. Jyväskylästä valmistuneet erityisopet lähtee liikkeelle niistä konteksteista, joissa se r tärähtää ja se voi hyvin olla tuo kr, jos se on ainoa, joka toimii.
Jatka vaan samaan malliin ja ole tarkkana, jos se r menee kurkkuun.
Dnn dnn dnn dnn drnn drnnn drrnn...
Eli sellaista auton pärinää.