Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako vaihtaa ASO-asuntoon?

Vierailija
30.04.2007 |

Vuokra-asunnosta muuttoa mietimme asumisoikeusasuntoon. Säästöjä on noin 20000 euroa, mutta omaa ei uskalleta ostaa korkojen kehityksen takia. Olemme 5 henkinen perhe. Suositteletteko ASO:ssa asuvat? Järjestysnumeron hankin joskus aikoinaan, mutta en ole sitä käyttänyt vielä. Vai olisiko se oma kuitenkin järkevintä..

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa aso-maksun tulisi olla halvempi kuin vuokran ja jos teillä on tuo 20000 säästössä, niin ei tarvitse sitäkään varten ottaa lainaa.

Siis mielestäni teidän tilanteessa säästätte jotakin tavallisella vuokralla asumiseen verrattuna.

Vierailija
2/12 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jää odottamaan sitä että korot pysähtyisivät vuosikausiksi alhaiselle tasolle saa odottaakin loppuelämänsä ja nauttia vuokralla asumisen ihanuuksista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama laittaa ite vaikka vuokrakämppään parketit sun muut.

Vierailija
4/12 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

asuminen. ASo-maksuhan on vain pantti, jonka saa asunnosta pois muuttaessaan takaisin indeksillä korotettuna, eli siinä ei ainakaan missään tapauksessa häviä mitään.

Jos taas asomaksua varten joutuu ottamaan lainaa, niin sitten kannattaa laskea, tuleeko lainan korkojen kanssa kalliimmaksi kuin tavallinen vuokra-asunto. (Meillä tulee kalliimmaksi, mutta asio-kämppä on niin ihhanalla paikalla meren ääressä rivari, että oltiin valmiita maksamaan tästä luksuksesta.

Vierailija
5/12 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

650 euroa + vedet, autopaikka ja saunavuoro yht. 50 euroa.

Lisäksi otettiin asomaksu 22 000 lainana, jota lyhennetään 250 euroa kuukaudessa. Eli lähemmäs tonni maksetaan asumisesta tässä pienessä kolmiossa... :)

Vierailija
6/12 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis jos ostaa omaksi. Ainakin pääkaupunkiseudulla. Jos joutuu ottamaan kokonaan lähes lainaksi, ei kannata ostaa mielestäni.

Vierailija
7/12 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen meidän kaupungin aso-kämppiä seuraillu ja todennut että ovat kalliimpia asua kuin vuokralla samantasoinen asunto. Ja olen joskus ymmärtänyt että aso-asunnon saa myös lunastaa kokonaan itselleen jossain vaiheessa,mutta kaupunkimme aso-asuntoja välittävä firma kieltää asuntojen lunastuksen...eli mitä järkeä siinä sitten on...?

Vierailija
8/12 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaa varten ois pitänyt ottaa kaikki lainana, väh. 170 000 euroa, eli vanhaa rahaa miljoona. Olisi siinäkin ollut lyhentämistä.

Vierailija
9/12 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluttiin kuitenkin saunallinen suht uusi asunto, jouduttiin ottamaan lainaa mutta silti tämä tuli halvemmaksi kuin samantasoinen vuokra-asunto. Myöhemmin vasta ostetaan oma.

Vierailija
10/12 |
22.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitä ei irtisanota esim. asunnon myymisen takia vaan asumisoikeus on elinikäinen kunnes itse haluatte siitä luopua.

Asokoti lasketaan vuokra-asunnoksi, saatte asumistukea jos tulonne ovat pienet.

Vesimaksu on joissain kohteissa, läheskään kaikissa ei. Itse olen asunut neljässä aso-asunnossa eikä yhdessäkään ole ollut vesimaksua.

Väki on yleensä " parempaa" väkeä kuin esim. kaupungin vuokra-asunnoissa ja kun asukkaat " omistavat" 15% asunnostaan, pitävät parempaa huolta asuinympäristöstään. Harvoin häiriköitä tai ulkomaalaisia. ja köyhin väestö karsiutuu juuri tuon asomaksun takia.

Huollot pelaavat hyvin.

Vierailija
11/12 |
22.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten laskee. kymmenen vuoden kuluttua ei saa enää mitään, vaan katsotaan, että kymmenessä vuodessa parketista saatu hyöty on kuitattu.

Veljeni asuu asossa, joka on vajaa 60m2 saunallinen rivariasunto. Sinne muuttaessa kämppä maalattiin ja laitettiin uusi parketti, koska vanha oli jo huono. asunto on kiva, siisit ja rauhallinen. Hänellä vaihtoehdot olisivat olleet vuokrakämppä yksityiseltä (epävarma, kallis) tai vuokrakäppä kunnalta (naapurit ehkä epäsosiaalisia, levoton ympäristö).

ason vuokra on halvempi kuin vastaavan asunnon yksityisiltä markkinoilta. Veljeni maksaa n. hitusen alle 500 euroa vesimaksuineen.

yksityiseltä siitä saisi maksaa 150-200 euroa enemmän.

Mutta omaksihan sitä ei voi lunastaa vaan on vuokra-asunto.

Vierailija
12/12 |
22.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

olen meidän kaupungin aso-kämppiä seuraillu ja todennut että ovat kalliimpia asua kuin vuokralla samantasoinen asunto. Ja olen joskus ymmärtänyt että aso-asunnon saa myös lunastaa kokonaan itselleen jossain vaiheessa,mutta kaupunkimme aso-asuntoja välittävä firma kieltää asuntojen lunastuksen...eli mitä järkeä siinä sitten on...?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi viisi