Työnhaku pakko toimii negatiivisena asiana työnantajille.
Juuri oli juttua mikä näkyi täälläkin. 90% työnhakijoista ei vastaa puhelimeen. Syy tähän on se, että porukka hakee töitä koska se vaaditaan jotta tuet juoksee. Tämän myötä työnantajat saa satoja ja tuhansia hakemuksia. Näistä valtaosaa ei kiinnosta työ oikeasti. Työnantajat ovat alkaneet poistamaan julkisia ilmoituksia tämän vuoksi ja avoimia paikkoja on ns. hiljaisena. Kenellä on aikaa vatvoa tuhansia hakemuksia ja sitten käydä läpi ketä oikeasti kiinnostaa työnteko. Kallista lystiä.
Kommentit (36)
Eli tukia pitää leikata vielä reilummin. Valtaosa näköjään ei edes halua töihin. kun itse olin työttömänä en tehnyt YHDEN YHTÄ turhaa hakemusta ja silti se 4. paikan kiintiö tuli täyteen aina 1-2 päivän aikana kauden alkaessa.
Meillä on 40 työntekijän yritys, paikka auki tradenomille, hakijoita 6 kpl ja kaikki todellisia työnhakijoita. Palkka alan TESsin mukainen, etätyömahdollisuus 2-3 krt/vko, jos halusi.
Ei ne tuhannet työttömät työnhakijat hae pieniin yrityksiin, joissa oikeasti joutuisi töihin.
Lapsi oli haastattelussa pari viikkoa sitten. Työnantaja oli sanonut, että hakijoita oli joitakin satoja, mutta noin sata varteenotettavaa, loput selvästi hakivat huvikseen. Lapsella ei ole toistaiseksi hätää, mutta hänen työpaikallaan odotellaan yt-neuvotteluja, joten sitten voi olla tiukempi paikka. Ei edes mene huonosti, mutta halutaan tehostaa.
Vierailija kirjoitti:
Eli tukia pitää leikata vielä reilummin. Valtaosa näköjään ei edes halua töihin. kun itse olin työttömänä en tehnyt YHDEN YHTÄ turhaa hakemusta ja silti se 4. paikan kiintiö tuli täyteen aina 1-2 päivän aikana kauden alkaessa.
Oi hitto, ootpa upee!
Jättäydypä nyt työttömäks pikkukaupungissa, missä on 70 paikkaa haussa ja lähettele siinä sit niitä täsmähakuja pakolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oi hitto, ootpa upee!
Jättäydypä nyt työttömäks pikkukaupungissa, missä on 70 paikkaa haussa ja lähettele siinä sit niitä täsmähakuja pakolla.
KUKAAN ei sano että työpaikan pitää olla siellä peräkylällä minne joskus on sattunut syntymään.
Voisi kokonaan lopettaa työnhaku pakon niin todelliset hakijat vain hakisivat.
Vierailija kirjoitti:
samalla tosin voisi lopettaa työttömyyskorvauksenkin
Vierailija kirjoitti:
Lapsi oli haastattelussa pari viikkoa sitten. Työnantaja oli sanonut, että hakijoita oli joitakin satoja, mutta noin sata varteenotettavaa, loput selvästi hakivat huvikseen. Lapsella ei ole toistaiseksi hätää, mutta hänen työpaikallaan odotellaan yt-neuvotteluja, joten sitten voi olla tiukempi paikka. Ei edes mene huonosti, mutta halutaan tehostaa.
Leikki on lapsen työtä, eikä Suomessa ole sallittu käyttää lapsityövoimaa enää pitkään aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Jep, meidänkin kunnan suurimmalla työllistäjällä näkyy työtekijät vaihtuvan ja riittävän, mutta koskaan sinne ei ole paikkaa julkisesti auki! Pakkohaku vaan lisää hyväveliverkostoja
Vierailija kirjoitti:
Meillä on 40 työntekijän yritys, paikka auki tradenomille, hakijoita 6 kpl ja kaikki todellisia työnhakijoita. Palkka alan TESsin mukainen, etätyömahdollisuus 2-3 krt/vko, jos halusi.
Ei ne tuhannet työttömät työnhakijat hae pieniin yrityksiin, joissa oikeasti joutuisi töihin.
Näissä on se ongelma, että nämä pitää löytää. Jos tradenomeja hakee vain kuusi, sitten on jotain outoa firmassa. Minä olen ollut haastattelussa paikkaan, pieni firma, eikä paikka ollut julkisesti auki missään, paikka vielä osa-aikainen. Sinne oli jo viisi kyselijää. Päätyivät opiskelijaan.
Mikä teidän rekryssä mättää? Huono ilmoitus, ilmoitus ei näy hyvin ts. ei erotu, firman huono maine? Jotain on vialla kyllä. Pienin hakijamäärä mihin olen elämäni aikana hakenut, on ollut seitsemän, mutta siihen oli jo aika kovat vaatimukset. Pääsin toiseksi varalle, siinä päädyttiin lopulta vastavalmistuneeseen (lue=halvempaan, joka tyytyy tonnia pienempään palkkaan). Minulla ei ollut pakko saada töitä siinä tilanteessa vielä, joten saatoin pyytää alan taulukkopalkan mukaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oi hitto, ootpa upee!
Ei ihme että olet työtön kun et ymmärrä että ei niitä paikkoja ilmoiteta hakuun ettei tule tuhatta hakemusta kaltaisiltasi muka-hakijoilta, jotka eivät työtä halua. Turhaa ylimääräistä vaivaa sille pienelle työttömien osalle, jotka haluavat töitä ja ne pitää kaivaa nyt kivien alta.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen töissä pienessä insinööritoimistossa, pomo, minä ja yksi muu. Lisäksi yksi tekee alihankintaa. Meille on säännöllisesti kyselijöitä oma-alotteisesti.
näin siinä käy kun mariinin kaltaiset vain käväisivät vallassa. kaikki meni vihkoon, eikä tästä suosta enää ikinä nousta.
Tämähän ei hallitusta kiinnosta paskaakaan, sillä ei ole heidän murhe!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oi hitto, ootpa upee!
Ei ihme että olet työtön kun et ymmärrä että ei niitä paikkoja ilmoiteta hakuun ettei tule tuhatta hakemusta kaltaisiltasi muka-hakijoilta, jotka eivät työtä halua. Turhaa ylimääräistä vaivaa sille pienelle työttömien osalle, jotka haluavat töitä ja ne pitää kaivaa nyt kivien alta.
Kaikki työttömät tiesi tämän kun hakupakko tuli, mutta pakko oli hakea silti. Sitä ei kannattanut yhtään kukaan. Ei sen takia etteikö töihin haluaisi, vaan sen takia että se on vaan turhaa työtä jokaiselle osapuolelle ja työllistää vain työkkärin tätejä.
Sillon työlliset kannatti ajatusta, käytte kyllä aika hiton hitaalla.
Sano nyt vielä että työttömät vaan menee töihin kun leikataan tukia lisää (työpaikkojen määrällä ei ole väliä vaikka se on kutakuinkin vakio.)?
Työnantajat aina kikkailee näillä työttömyysjaksoilla. Aina laitetaan työpaikka esille just silloin kuin työttömyysjakso alkaa tai loppuu. Samoin kun työttömyysjakso on lopuillaan, mutta olet töissä vähän niin pyritään savustamaan työpaikalta ulos, just silloin kuin kausi on lopuillaan ja uusi kausi alkaa. Tai jos haet opiskelemaan niin kyllä sieltä silloin soitellaan töihin just silloin kun se lukuloma on, mutta ei koskaan muina aikoina.
"Kaikki työttömät tiesi tämän kun hakupakko tuli, mutta pakko oli hakea silti. Sitä ei kannattanut yhtään kukaan. Ei sen takia etteikö töihin haluaisi, vaan sen takia että se on vaan turhaa työtä jokaiselle osapuolelle ja työllistää vain työkkärin tätejä.
Sillon työlliset kannatti ajatusta, käytte kyllä aika hiton hitaalla.
Sano nyt vielä että työttömät vaan menee töihin kun leikataan tukia lisää (työpaikkojen määrällä ei ole väliä vaikka se on kutakuinkin vakio.)?"
KAIKKI työttömät jotka HALUAVAT töihin, eivät joudu kirjoittamaan YHDEN YHTÄ turhaa hakemusta tuon hakumäärän takia. -> JOS turhat hakemukset ovat ongelma, AINOA syy on siihen että todella ISO OSA työttömistä eivät edes halua työllistyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näissä on se ongelma, että nämä pitää löytää. Jos tradenomeja hakee vain kuusi, sitten on jotain outoa firmassa. Minä olen ollut haastattelussa paikkaan, pieni firma, eikä paikka ollut julkisesti auki missään, paikka vielä osa-aikainen. Sinne oli jo viisi kyselijää. Päätyivät opiskelijaan.
Mikä teidän rekryssä mättää? Huono ilmoitus, ilmoitus ei näy hyvin ts. ei erotu, firman huono maine? Jotain on vialla kyllä. Pienin hakijamäärä mihin olen elämäni aikana hakenut, on ollut seitsemän, mutta siihen oli jo aika kovat vaatimukset. Pääsi
Oletan, että vikana on firman maine. Meillä työsuhteet on pitkiä eikä nykyaikana monikaan halua sitoutua yli 3 vuoden työjaksoon samassa paikassa. Pelottaa, että alkaakin viihtyä liian hyvin. Meille tullaan töihin, ei etenemään uralla.
Lisäksi en ymmärrä, miksi hakijoita pitäisi olla paljon, jos heistä vain 6 oikeasti haluaa paikan ja loput ovat hakeneet, koska on pakko.
Vain ne työnantajat saavat paljon hakemuksia, joilla on oma nettilomake. Pienyrittäjät, joilla suurin osa suomalaisista on töissä, eivät ole hakemustulvan turruttamia.
Jos hakee töitä haluamatta töitä, ei ole oikeutettu työttömyysetuuteen. Poistetaan siis työttömyysetuus kaikilta niiltä, joiden mielestä työpaikan hakeminen ei ole kivaa.