Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä jos tekisi lapsille vaatteet itse?

Vierailija
09.02.2026 |

Mulla oli yläkoulussa käsityöopetusta. Voiko sen perusteella oikeasti tehdä jotain ja käyttää kirjaston yhteiskäyttökoneita?

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi tietenkin.

Mutta kannattaako?

Ei kannata. Ainakaan taloudellisesti.

Vierailija
22/57 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tehdä. Kotiäitivuosina tein vaatteita lapsille, miehelle ja itsellenikin. Tykkäsin ommella. Lapsille voi tehdä vaatteita myös aikuisten pieniksi tai käyttämättä jääneistä vaatteista, aina ei tarvitse ostaa uutta kangasta. Googlaile: DIY clothes

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tai sitten voisit käyttää sen 100 tuntia  kielenopiskeluun tai sijoittamiseen tai IT kursseihin...  

100 tuntia riittää alkeisiin tai vauvarättien tekoon.

Vierailija
24/57 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon tehnyt DIY-vaatteita itselleni ja alle 1v vauvalle. En tekisi jollekin herkässä iässä olevalle kouluikäiselle. Hyvät leikkaukset ja saumaukset on itse asiassa tosi hankala tehdä ja yhteen vaatteeseen uppoaa lapsiperhearkeen suhteutettuna täysin epäsuhtainen määrä työtunteja.

Vierailija
25/57 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompelen vaatteita myös lapsilleni ja usein tutut pyytävät, että tee heidän Adalle samanlainen mekko kuin omalla lapsella on. Kun sanon hinnan (40 e) saan kuulla, että ei he mitään ryöstöhintaa aio maksaa, unohda koko juttu. Kun sanon, että tuossa on vain kankaan hinta, katsotaan minua kummastellen, että eihän tuossa ompelussa ole mitään järkeä. Ei oikeastaan olekaan, mutta lapset saavat vähän erilaisia vaatteita kuin kaupasta saisi.

Vierailija
26/57 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tai sitten voisit käyttää sen 100 tuntia  kielenopiskeluun tai sijoittamiseen tai IT kursseihin...  

menee huomattavasti enemmän kuin 100 tuntia että saa sellaista jälkeä, että yli 4v lapsi kehtaa sitä pukea päälleen. jos ammatin kunnolla oppimiseen sanonnan mukaan menee 10 000 tuntia, niin puolella tuosta saa jälkeä aikaan jota esim. ekaluokkalainen kehtaa käyttää ilman että joutuu pilkatuksi.

Mun seiskaluokkalainen poikani ompeli pakotettuna rättikässässä simppeleimmän mahdollisen mustan college-paidan. Nyt menossa jo toinen tyytyväinen käyttäjä, pikkuveli, eikä kukaan ole pilkannut.

-ohis.

Vierailija
27/57 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi tehdä, mutta ei siinä välttämättä rahaa säästy. Kankaat on kalliita, napit, vetskarit, kuminauhat ja muut tilpehöörit maksaa. Ainakin pienten lasten vaatteita saa käytettynä halvalla ja jopa ilmaiseksi.

Kannattaa aina ratkoa vanhoista vaatteista napit talteen. Kun en kerää yhteen nappipurkkiin, ne ei vie paljon tilaa, ja aina on nappeja. 

Vierailija
28/57 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko jälki niin hyvää että lapsi kehtaa oikeasti pitää päällä? Ettei joudu kiusattavaksi.

Pitäiskö teidän edes yrittää kasvattaa niitä pentujanne, nykyään kiusataan ihan mistä tahansa aiheesta. Jokuhan siinä kasvatuksessa on mennyt pieleen kun kakarat on ihan sekaisin. 

Vierailija
29/57 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vintedistä saat pestynä kahdella eurolla jotkut käytetyt Made in Italy raitapaidat ja housut jotka on tehnyt mummo joka harjoittanut vaatteiden ompelua ja räätälöintiä työkseen 60 vuotta.

En näe mitään taloudellista järkeä räpeltää itse. Ja nähdä vaivaa kankaiden hankintaan, hyvän koneen hankintaan jne.

Eihän tässä ole taloudellisesta hyödystä puhuttu, vaan harrastuksesta.

Vierailija
30/57 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä teen sen itse ja halvemmalla tyyppejä löytyy joka alalta. Jos osaa ja on tietoa ja taitoa se ei ongelma. Pelkän videon tai yläkoulun käsityötuntien varassa aloittaisin varovasti pöytäliinan ompelulla.

Vierailija
31/57 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon tehnyt DIY-vaatteita itselleni ja alle 1v vauvalle. En tekisi jollekin herkässä iässä olevalle kouluikäiselle. Hyvät leikkaukset ja saumaukset on itse asiassa tosi hankala tehdä ja yhteen vaatteeseen uppoaa lapsiperhearkeen suhteutettuna täysin epäsuhtainen määrä työtunteja.

Samaa mieltä, että ei saa pakottaa teiniä käyttämään valtavirrasta poikkeavia vaatteita. Mutta se vaihe menee ohi, ja jossain vaiheessa meillä nuoret innostui sitten itsekin ompelemaan. 

Vierailija
32/57 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ompelen vaatteita myös lapsilleni ja usein tutut pyytävät, että tee heidän Adalle samanlainen mekko kuin omalla lapsella on. Kun sanon hinnan (40 e) saan kuulla, että ei he mitään ryöstöhintaa aio maksaa, unohda koko juttu. Kun sanon, että tuossa on vain kankaan hinta, katsotaan minua kummastellen, että eihän tuossa ompelussa ole mitään järkeä. Ei oikeastaan olekaan, mutta lapset saavat vähän erilaisia vaatteita kuin kaupasta saisi.

En ymmärrä miten ihmiset voi olla nykyään noin tyhmiä, kaikki pitäisi saada ilmaiseksi. 

Itselläni oli lapsena kaveri jonka äiti oli kova ompelemaan. Muistan että olin vähän kateellinen kun kaverilla on aina niin kivoja ja erilaisia vaatteita. Mielestäni ompeleminen on kyllä tosi hieno taito. 

Vierailija
33/57 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taaperolle tai vauvalle ehdottomasti. Ja olenkin näin tehnyt eikä se ole rakettitiedettä.

Vähänkään isommalle lapselle en ole enkä aio, ja se on syystäkin ihan oma ammattikuntansa.

Eiköhän se ihan sama ammattikunta ompele vauvoille ja isommille lapsille, tehtaasta riippuen kyseessä ovat lapset tai sitten vähän isommat ompelijat.

Vierailija
34/57 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vintedistä saat pestynä kahdella eurolla jotkut käytetyt Made in Italy raitapaidat ja housut jotka on tehnyt mummo joka harjoittanut vaatteiden ompelua ja räätälöintiä työkseen 60 vuotta.

En näe mitään taloudellista järkeä räpeltää itse. Ja nähdä vaivaa kankaiden hankintaan, hyvän koneen hankintaan jne.

Aika harva harrastus on lopulta taloudellisesti järkevä.  En ole koskaan ymmärtänyt ajatusmallia, että mikään ei koskaan saisi maksaa mitään. 

Vierailija
35/57 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän liioittelua sanoa että ompelu on yhtä kallis harrastus kuin jääkiekko. Ihmettelen myös tätä kannattaako muka?? -asennetta. Ompelu on hauskaa tekemistä ja tosi hyödyllistä myös. Eli tietysti kannattaa. Olen ommellut omaksi iloksi koko elämäni. Viime vuosina olen innostunut korjaamaan ja tuunaamaan vanhoja vaatteita. 

Vierailija
36/57 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostin ompelukoneen Lidlistä satasella. Ei tartte kirjastoon mennä levittäytyy kankaineen.

Noi Lidlin koneet ei oikein ole suosiossa. Jos oikeasti aikoo tehdä jotain niin saumuriin joutuu käyttämään sen tonnin.

Mulla on Lidlistä ostettu Singerin saumuri, sen parisataa maksoi. Aivan hyvä kone aloittelijalle. Olen ommellut kaikki lapseni vaatteet ja itsellenikin. Pääasiassa ompelen trikoota ja joustocollegea

Vierailija
37/57 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

menee huomattavasti enemmän kuin 100 tuntia että saa sellaista jälkeä, että yli 4v lapsi kehtaa sitä pukea päälleen. jos ammatin kunnolla oppimiseen sanonnan mukaan menee 10 000 tuntia, niin puolella tuosta saa jälkeä aikaan jota esim. ekaluokkalainen kehtaa käyttää ilman että joutuu pilkatuksi.

Mun seiskaluokkalainen poikani ompeli pakotettuna rättikässässä simppeleimmän mahdollisen mustan college-paidan. Nyt menossa jo toinen tyytyväinen käyttäjä, pikkuveli, eikä kukaan ole pilkannut.

-ohis.

Mun poika ompeli myös olisko ollut seiskall itselleen shortsit pinkistä camo kankaasta. Hän pitää niitä vielä useamman vuoden jälkeenkin. Ja ihan siistiä työtä ovat, ei ne nyt niin vaikeat ole ommella

Vierailija
38/57 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on mukava ommella lapselle. Lisäksi kankaissa on paljon mukavampia kuoseja, kuin kauppojen vaatteissa. 

Kyllä pienen lapsen tai vauvan vaatteet on kaupoissakin hinnoissaan. Joku body on liki kaksi kymppiä halvimmillaankin!

Vierailija
39/57 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän liioittelua sanoa että ompelu on yhtä kallis harrastus kuin jääkiekko. Ihmettelen myös tätä kannattaako muka?? -asennetta. Ompelu on hauskaa tekemistä ja tosi hyödyllistä myös. Eli tietysti kannattaa. Olen ommellut omaksi iloksi koko elämäni. Viime vuosina olen innostunut korjaamaan ja tuunaamaan vanhoja vaatteita. 

Ompelukone 2000 e (sillä muuten ompelee kuin unelmalla!), saumuri 600 e, peitetikkikone saman verran, kunnon ompelupöydä, leikkuupöytä, sakset (ompelusakset maksaa noin 100 e) eli kyllä nopeasti pääsee samoille luvuille kuin jääkiekossa, jos harrastaa tosissaan eikä jollain halpiskoneella runksuta saumoja toivoen, että ei kiristä. Toki pääsee halvemmallakin, mutta harva innostunut haluaa tehdä huonoilla välineillä.

Vierailija
40/57 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä teen sen itse ja halvemmalla tyyppejä löytyy joka alalta. Jos osaa ja on tietoa ja taitoa se ei ongelma. Pelkän videon tai yläkoulun käsityötuntien varassa aloittaisin varovasti pöytäliinan ompelulla.

Ja vielä enemmän löytyy tyyppejä, jotka ei uskalla, viitsi tai jaksa tehdä ja kokeilla yhtään mitään.  Ompelemaan voi opetella melkeinpä kuka tahansa, ei se ompelukone räjähdä jos ei heti synny priimajälkeä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän neljä