Mitä jos tekisi lapsille vaatteet itse?
Mulla oli yläkoulussa käsityöopetusta. Voiko sen perusteella oikeasti tehdä jotain ja käyttää kirjaston yhteiskäyttökoneita?
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
No en tiedä, miten kauan kouluajoistasi on ja mitä siellä sinulle opetettiin. Mutta ehdottomasti on mahdollista tehdä lapsille vaatteita itse, jos on perusnäppärä ja valmis käyttämään aikaansa tähän harrastukseen.
No miksei käyttäisi aikaa tähän harrastukseen?
Onko jälki niin hyvää että lapsi kehtaa oikeasti pitää päällä? Ettei joudu kiusattavaksi.
Ostin ompelukoneen Lidlistä satasella. Ei tartte kirjastoon mennä levittäytyy kankaineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en tiedä, miten kauan kouluajoistasi on ja mitä siellä sinulle opetettiin. Mutta ehdottomasti on mahdollista tehdä lapsille vaatteita itse, jos on perusnäppärä ja valmis käyttämään aikaansa tähän harrastukseen.
No sitten vaan käyttämään aikaa. Mutta ei pidä yllättyä, jos huomaa, että yläkoulupohjilla ei kauheasti vielä ommella, vaan tosiaan täytyy itse opiskella, funtsia, harjoitella ja erehtyäkin.
Vierailija kirjoitti:
Ostin ompelukoneen Lidlistä satasella. Ei tartte kirjastoon mennä levittäytyy kankaineen.
Noi Lidlin koneet ei oikein ole suosiossa. Jos oikeasti aikoo tehdä jotain niin saumuriin joutuu käyttämään sen tonnin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten vaan käyttämään aikaa. Mutta ei pidä yllättyä, jos huomaa, että yläkoulupohjilla ei kauheasti vielä ommella, vaan tosiaan täytyy itse opiskella, funtsia, harjoitella ja erehtyäkin.
Miksi opetellaan vuosikausia käsityötä jos siitä ei jää mitään käteen?!?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi opetellaan vuosikausia käsityötä jos siitä ei jää mitään käteen?!?
Yläkoulussa on vuosi käsitöitä, josta puolet on kovia ja puolet pehmeitä materiaaleja. Viikossa on kaksi 45 minuutin oppituntia. Sitten oma lukunsa on, jos on ottanut valinnaisen käsityön, mutta kyllä yläkouluikäinenkin joutuu kotona opettelemaan ne jutut jos meinaa oikeasti hyväksi tulla. Sama juttu kuin muissakin valinnaisaineissa: ei valinnaismusiikki sulle soittotaitoa anna tai valinnaisliikunta tee urheilijaa.
Vierailija kirjoitti:
Voi tietenkin.
Mutta kannattaako?
Voit ommella itse, mutta ompelu on kallis harrastus jopa kirjaston koneilla (jotka on aika usein hajalla), Hyvät kankaat maksavat ja jos saat lapselle vintedistä housut eurolla, niin miksi käyttää 10 e siihen, että ompelee itse?
Mun siskolla on ompelijan koulutus, ompelee lapsilleen vaatteet siksi, että hänestä se on kivaa ja saa hoikalle pitkäsääriselle pojalle sopivia vaatteita. Hän kuitenkin muistuttaa, että harrastuksen hinta on melkein sama kuin jääkiekonkin, mutta harva harrastus lopulta on maksuton.
No riippuu ihan siitä, miten sulla jäi tiedot päähän ja osaatko käsilläsi tehdä. Mutta kyllä ompelu on taito, joka karttuu vaan tekemällä. Youtubessa niksejä ja tekoälyyn ohjetekstit, jos ei ymmärrä.
Voi tehdä, mutta ei siinä välttämättä rahaa säästy. Kankaat on kalliita, napit, vetskarit, kuminauhat ja muut tilpehöörit maksaa. Ainakin pienten lasten vaatteita saa käytettynä halvalla ja jopa ilmaiseksi.
Se on kyllä laji, josta pitää tykätä että viitsii. Oon ommellu verhoja, päällystänyt nojatuoleja ja käsitöitä tehnyt muutenkin. Ja ajattelin alkaa ompelemaan omat paidat, kun kaupasta ei pitkälle ja hoikalle tahdo löytyä sopivaa. Yhden taisin saada valmiiksi ja toisen pääntietä vaille valmiiksi, kun innostus loppui. Pääntie on se vaikein saada siistiksi. Ja päällä kivalta tuntuva kangas on vaikea ommella juuri ohuutensa ja joustavuutensa takia. Jo kankaiden leikkaaminen on oma hommansa, ja huolittelu. Mutta joku voi tykätä, en mä sitä sano.
Olen tehnyt lapsille joitakin vaatteita kun olivat pieniä. Kaikkea ei ole minusta järkevää tehdä, osan arkivaatteista hankin käytettynä. Ulkovaatteita ja juhlavaatteita tekemällä säästää eniten rahaa.
tai sitten voisit käyttää sen 100 tuntia kielenopiskeluun tai sijoittamiseen tai IT kursseihin...
Vintedistä saat pestynä kahdella eurolla jotkut käytetyt Made in Italy raitapaidat ja housut jotka on tehnyt mummo joka harjoittanut vaatteiden ompelua ja räätälöintiä työkseen 60 vuotta.
En näe mitään taloudellista järkeä räpeltää itse. Ja nähdä vaivaa kankaiden hankintaan, hyvän koneen hankintaan jne.
Kannattaa katsoa myös YouTube, sieltä löytyy paljon opastusvideoita.
Vierailija kirjoitti:
tai sitten voisit käyttää sen 100 tuntia kielenopiskeluun tai sijoittamiseen tai IT kursseihin...
menee huomattavasti enemmän kuin 100 tuntia että saa sellaista jälkeä, että yli 4v lapsi kehtaa sitä pukea päälleen. jos ammatin kunnolla oppimiseen sanonnan mukaan menee 10 000 tuntia, niin puolella tuosta saa jälkeä aikaan jota esim. ekaluokkalainen kehtaa käyttää ilman että joutuu pilkatuksi.
Taaperolle tai vauvalle ehdottomasti. Ja olenkin näin tehnyt eikä se ole rakettitiedettä.
Vähänkään isommalle lapselle en ole enkä aio, ja se on syystäkin ihan oma ammattikuntansa.