Pieni selkäkipu lähti nopeasti saliharrastuksella, mutta
Nyt se tuli takaisin, kun olin VIIKON poissa salilta. Onko todella niin, että vaihdevuosi-ikäisenä ei saa enää mitään anteeksi?
Kommentit (2)
Minä olen kärsinyt koko elämäni selkäkivuista, kokeillut jumppaa, salia, pilatesta, uintia, venyttelyä, pyöräilyä...mikään ei ole auttanut lopullisesti.
Aloin soittamaan näin "vanhoilla päivilläni" huilua, joka päivä pyrin soittamaan vähintään 10 minuuttia, otin lopulta huilutunteja kansanopistossakin ja nyt soitan orkesterissa, (En ammattimuusikkona.) Joku valitteli selkäkipujaan ja aivan säikähdin, että minulla selkäkipuja ei ole ollut vuosiin, en ollut edes muistanut. Tuli puheeksi sitten, miten välillä kuljin selkätuki vaatteiden alla ja nyt enää ei ole ollut tarvetta. Puhallinsoittimessa on tärkeää vartalon tuki ja hengitystekniikka ja mietittiin, voiko olla että se on auttanut. Hengitys pitää vartalon rentona (selkäkipuisena jännitys levisi lopulta koko kroppaan, että piti kolmiolääkkeillä hoitaa). Tehokas hengitys auttaa myös lievään kipuun, eli jos kipua olisikin, olisin hengittänyt sen pois.
Mikään muu elämässäni ei ole muuttunut, eli muistakaa kunnollisen hengityksen teho!
Säännöllisyys sopivilla lepopäivillä toimii.