Onko 5-vuotiailla joku " miksi-vaihe" ?
Meidän tyttö on nyt 5,5 vuotias, ja on alkanut kyselemään ihan joka asiasta että miksi. Tyyliin aamulla sanon että laitas vaatteet päälle, tyttö kysyy miksi. Sitten lähdetään kauppaan. Miksi? Ostetaan sieltä maitoa. Miksi?
Tajuaa kuitenkin aivan hyvin että vaatteet laitetaan päälle siksi, ettei tule kylmä ja kaupasta ostetaan ruokaa ym. Mutta kysyy silti aina niin kauan kun olen hänelle perustellut.
Ja jos kiellän häntä jostain tyyliin, ei saa kiusata koiraa, niin siihenkin kysytään syytä vaikka sen vallan hyvin tietää.
Tää on aika raivostuttavaa, onko muilla ollut samanlaista vai testaako toi likka nyt vaan mun hermoja? :)
Kommentit (4)
Ai että se välillä raastaa hermoja, kun joutuu joka hemmetin asian perustelemaan. Tosin välillä olen sanonut tytölle myös, että mun ei tarvitse sulle perustella, vaan sinä teet niin kuin minä sanon. Olen kaiketi ilkeä äiti, kun en aina jaksa perustella...
mutta 5,5v ei juuri kysele - ehkä se toinen kyselykausi on sitten meille vasta tulossa...
että lapsi kehittyy. lapsi saa paljon tietoa ja kieli kehittyy myös miksi kysymyksen myötä.
meillä ei taas lapset esitä ollenkaan kysymyksiä mitä, kuka tai miksi. heillä ongelmia kielen kehityksessä.
MIKSI oi MIKSI? ;-) t:ap