Ostin tänään 150 eurolla viherkasveja. Eräänlainen hulluus tämäkin.
Ja päälle vielä 100 eurolla ruukkuja, kasvupohjaa ja kookostukia. Käytin noihin joululahjaksi saamiani rahoja ja olen ikionnellinen! Kasveissa myös muutama harvinaisuus, joita en uskonut löytäväni.
Muita kasvihulluja..?
Kommentit (34)
Syksyllä ostin 200 eurolla kasveja niissä oli tullessaan jo joku ötökkä ja koitan niitä pitää elossa lampun alla. Myyjä sanoi että vaan kuljetuksesta ottanut nokkiinsa kun sanoin asiasta. Ai että ärsyttää, ei työttömälle ihan pieni raha!!!
Mitä kasveja AP ostit?
Mitä kivaa on Prismassa?
Mulla on ikkunat niin täynnä, että ei mahdu enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin ennen. Nykyisessä kämpässäni ei viihdy mikään. Kuiva, kuuma, kesälämpötila 28.
Anopinkieli (Sansevieria / Dracaena trifasciata): Kestää erittäin hyvin kuivuutta ja vähäistä kastelua. Se sietää sekä suoraa auringonpaistetta että varjoa.
Jukkapalmu (Yucca): Pitää valosta ja kuivasta, kestäen hyvin paahdetta.
Kultaköynnös (Epipremnum aureum): Erittäin helppohoitoinen ja kestää hyvin huoneilman kuivuutta, kunhan multa saa kuivua kastelujen välillä.
-sivusta
Mun jukkapalmu kuoli liian aurinkoisella eteläikkunalla. Kaikki olkkarin ikkunat oli vanhassa asunnossa etelään ja asunto kuuma. Ei se loputtomasti paahdetta kestä. Kuoli sillä ikkunalla mulla muitakin kasveja. Kaksi sain elvytettyä uudessa asunnossa ja ostin myös uuden kultaköynnöksen. Harmittaa vieläkin se iso palmu :(
Voi kun saisin viherkasvit pysymään hengissä.
Koska vaihdatte mullat?
Vierailija kirjoitti:
Syksyllä ostin 200 eurolla kasveja niissä oli tullessaan jo joku ötökkä ja koitan niitä pitää elossa lampun alla. Myyjä sanoi että vaan kuljetuksesta ottanut nokkiinsa kun sanoin asiasta. Ai että ärsyttää, ei työttömälle ihan pieni raha!!!
Mitä kasveja AP ostit?
Mitä kivaa on Prismassa?
Mulla on ikkunat niin täynnä, että ei mahdu enää.
Nuo ötökät on kyllä ärsyttäviä. Itse pari vuotta sitten heitin paljon kasveja pois elämäni ensimmäisessä ripsiäisinvaasiossa, mutta sitten opin pääsemään ripsiäisistä eroon kasvit säästäen. Eli Substral-torjuntasuihke ja Provanto-puikot. Nykyään suihkutan kaikki kasvit jo tullessa, ja pidän ne karanteenissa ennen kuin pääsevät ihan tuvan puolelle.
Eilen ostin pari flamingonkukkaa, muutaman posliinikukan, yhden uuden peikonlehtiversion, neulavehkan, hopeaköynnöksen ja tuonenkielon. Ja palmuvehkan, koska aiemman "jouduin" antamaan lapselleni 😊
Viherkaupan jälkeen mekin kävimme Prismassa ja siellä oli kieltämättä ihan valtava valikoima kasveja, ilmeisesti kevätkuorma tullut 😀 Ja aivan laidasta laitaan kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin tykkään viherkasveista. Mutta en ole kerralla noin paljoa sijoittanut. Ruukkuja on kyllä paljon ylimääräisiä. Kohta vaihdan isompiin ruukkuihin ainakin osan. Haluan ehdottomasti Kekkilän kukkamultaa. Mikään tokmannin halpamulta ei nyt kelpaa. Aiemmin kelpasi mutta nyt vain Kekkilä.
Mullasta puheen ollen, mitä ihmettä on tapahtunut Biolanin mustalle mullalle? Omituista tahmeaa mönjää, joka ruukussa kovettuu halkeilevaksi kokkareeksi?
Joudun nyt itsekin vaihtamaan Kekkilään, jos olisi parempaa.
Vierailija kirjoitti:
Olin ennen. Nykyisessä kämpässäni ei viihdy mikään. Kuiva, kuuma, kesälämpötila 28.
Kaktusten paratiisi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anopinkieli (Sansevieria / Dracaena trifasciata): Kestää erittäin hyvin kuivuutta ja vähäistä kastelua. Se sietää sekä suoraa auringonpaistetta että varjoa.
Jukkapalmu (Yucca): Pitää valosta ja kuivasta, kestäen hyvin paahdetta.
Kultaköynnös (Epipremnum aureum): Erittäin helppohoitoinen ja kestää hyvin huoneilman kuivuutta, kunhan multa saa kuivua kastelujen välillä.
-sivusta
Kestää hyvin kuivuutta, kunhan saa kuivua.
Vierailija kirjoitti:
Eihän niitä näin kovalla pakkasella kannata ostaa. Nehän paleltuu kun viet niitä kotiin.
Jos ne pakkaa hyvin, vie autoon ja siitä kotiin niin ei palellu. Itse olen kerran odotellut yhden kasvin ostoa, kun en pyörällä -20 asteessa lähtenyt kuskaamaan. Muuten voisin ostaa kunhan löydän kohtuu hinnalla traakkipuun
Vierailija kirjoitti:
Voi kun saisin viherkasvit pysymään hengissä.
Koska vaihdatte mullat?
Itse vaihdan vain tarvittaessa, ja silloin kun tarve on. Eli käytännössä vaihdan tarpeen mukaan isompaan ruukkuun ja samalla mullat. En katso kalenteria, ja viimeksi vaihdoin kasveja uusiin ruukkuihin marrakuussa. Nyt ostin yhdelle isolle peikonlehdelle uuden ruukun, ja varmaan parin viikon päästä otan urakan että vaihdan peikon siihen ruukkuun, pienemmän peikon tuon vanhaan ruukkuun, jne.
Niin ja tänään vaihdan nuo eilen ostamani uusiin ruukkuihin, jos vaan lähikaupassa on orkideamultaa..
Kallein kasvi on maksanut 300e (pistokas). Tästä olen ylpeä, koska siitä on kasvanut vuosien aikana näyttävä.
Uusia ei ole tulossa, koska en halua ottaa riskiä ötököistä. Kaupan yrtitkin on pannassa. Osassa näkyikin ripsiäisiä.
Oma kasvikokoelma pyörii siinä 2000-3000e, kun harrastan harvinaisia lajikkeita.
Ruokakaupoista, Tokmannista tai Ikeasta en hanki koskaan sisäkasveja. Niistä saa takuulla ötököitä.
Prismassa on yllättävän hyviä kasveja, enkä ole sieltä koskaan ripsiäisiä mukanani tuonut. Auttaa sekin, jos kasvit ovat siellä muovissa.
Mutta elämäni ekan ripsiäisinvaasion sain ostaessani K-raudasta, upealta viherkasviosastolta kasveja. Yllättäen myös joissain pienissä kukkakaupoissa on ötököitä ollut, sen huomaa jo kasveja katsellessa.
Nyt on eilen ostetut kasvit uusissa ruukuissaan, paitsi kaksi, jotka saavat sopivat ruukut vasta, kun vaihdan vanhemmat kasvit isompiin.
Älytöntä tai ei, niin voi että miten onnelliseksi voi pieni ihminen kasveista tulla 😀
Totta
Musta multa on muuttunut haisevaksi töhnäksi
Mitä kakkakikkaretta meille nykyään myydään?
Minä kylvin chilit ja munakoisot ja sipulit nyt
Kateeksi käy. Ehkä keväämmällä.