Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ala- ja keskiluokkaisilla ihmisillä voi olla varaa siivoojaan suomessa?

Vierailija
07.02.2026 |

Ihmittelen oikeasti sitä miten tuollaisilla suomalaisilla perusjampoilla on varaa käyttää siivoojaa kotonaan joka viikko? Tienaan itse n. 8000-9000eur/kk eikä mulla voisi milloinkaan olla varaa ottaa siivoojaa. Miten ihmeessä keskiluokkaiset ihmiset voi palkata itselleen siivoojia? Vai tinkiikö ne jostakin muusta? 

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sun tuloilla ei ole varaa siivoojaan, niin se kertoo vain siitä, että haluat mieluummin käyttää rahasi johonkin muuhun ei-välttämättömään.

Siivoja kotiin kaksi kertaa kuukaudessa maksaa vähemmän kuin se, että polttaisi askin tupakkaa päivässä. Aika monella näyttää olevan rahaa siihen.

Vierailija
2/14 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla käy siivoja kaksi kertaa kuukaudessa. Kotitalousvähennyksen jälkeen siitä jää minulle itselleni maksettavaa 185 euroa / kk. Minusta se ei ole paha summa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkohan se on pientä eläkettäkin saavan ostaa siivous jos ei itse jaksa.   Tosin sen saa ilman alvia joten se on vähän huokeampaa.  

Vierailija
4/14 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ratkaissut asian robotti-imurilla! Siinä jo vapautuu käsiä muuhun. Ja sitten motivoin itseäni siivoamaan, kun lasken paljonko maksaisi teettää tämä työ muualla. Kesällä pesin perheen autot tekstiilipesurilla. 1,5 h työstä säästö 290e. Minusta aika hyvä ja mieluummin käytän rahat muuhun. Työn teettäminen Suomessa on sairaan kallista!! 

Vierailija
5/14 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on ala-luokkainen ihminen?

Vierailija
6/14 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siivooja käy vain kerran kuussa ja on noin tunnin verran niin se ei vielä maksa ihan älyttömästi ellei sitten ota kallsita siivoojaa. Jos sinulla, ap, ei tuollaisilla tuloilla ole varaa siivoojaan niin syy on vain ja ainoastaan sinussa itsessäsi.

Vierailija
7/14 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähissä ovat ne, joilla vielä on varaa siivouspalveluihin. Mulla on nyt eläkeläisiä selkeä enemmistö asiakkaina, lapsiperheistä moni on joutunut lopettamaan siivoustilaukset. Ja kyseessä siis sellaiset, joilla olen käynyt vuosikausia. Hintani eivät olet nousseet, työn laatu on hyvää, teen hommia toiminimellä. Yksinkertaisesti ihmisillä ei ole enää ylimääräistä kulutettavaa, vaan kaikki menee esim. ruokakauppaan ja energialaskuihin. 

Vierailija
8/14 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähissä ovat ne, joilla vielä on varaa siivouspalveluihin. Mulla on nyt eläkeläisiä selkeä enemmistö asiakkaina, lapsiperheistä moni on joutunut lopettamaan siivoustilaukset. Ja kyseessä siis sellaiset, joilla olen käynyt vuosikausia. Hintani eivät olet nousseet, työn laatu on hyvää, teen hommia toiminimellä. Yksinkertaisesti ihmisillä ei ole enää ylimääräistä kulutettavaa, vaan kaikki menee esim. ruokakauppaan ja energialaskuihin. 

Ne on varmaan vaihtaneet toiseen.

Vierailija
9/14 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törmäsin hauskaan vertailuun tuolla netin syövereissä. Joku amerikkalainen oli ottanut vanhasta 70-luvun lehdestä esimerkkiperheen: työläisperhe, siis alempaa keskiluokkaa, isä oli jollain tehtaalla töissä tuotantopuolella, äiti oli kotiäitinä, kolme lasta, lemmikit, oma talo isolla tontilla, auto, vene, pelit ja vehkeet, siivousapua muutamana päivänä viikossa. 

Ihmetystä tietysti herätti, että kaikki tämä yhden duunarimiehen palkalla. Nykyamerikkalainen voi vain unelmoida tuollaisesta.  Silloin amerikka oli vielä great. Mutta ei ole ollut sitä enää piiiitkään aikaan, ja pahemmaksi vain muuttuu. Meno ei ole sen kummempaa muuallakaan maailmassa. Jottain tarttis tehdä, ennen kuin keskiluokka on imetty kaikkialla tyhjiin ja olemattomiin.

Vierailija
10/14 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin mä siivoojaan tarvin kotonani? Robo imuroi vaikka päivittäin ja moppaa samalla kerran kuukaudessa pyyhin pölyt ja imuroin esim listat, jota robo ei tee

Vierailija
11/14 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne on varmaan vaihtaneet toiseen.

Niin eihän sitä varmaksi voi ikinä tietää, mutta epäilen että eivät ole. Mulla on kilpailukykyinen hinta, laadukas työnjälki ja kyseessä useampien vuosien (lähempänä 10 kuin 5 v) asiakassuhteet. Olisivat kai jo heti kättelyssä vaihtaneet, jos eivät olisi olleet tyytyväisiä. Monissa lapsiperheissä on tiukat ajat nyt, yt:t laittaa ahtaalle jne.

Vierailija
12/14 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei oo ei

Vierailija
13/14 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä laitoin rodullistetun siivoamaan. Se on minun arjalaisen etuoikeus.

Sori siitä, vassu.

Vierailija
14/14 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä laitoin rodullistetun siivoamaan. Se on minun arjalaisen etuoikeus.

Sori siitä, vassu.

On taas pottunokalla jutut.