Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Leikkaukset ansiosidonaiseen työttömyysturvaan ovat pudottaneet kuukausinetot jopa 800-900 euroon

Vierailija
07.02.2026 |

Ansiosidonnainen työttömyysturva takasi aiemmin edes siedettävän toimeentulon työttömäksi joutuneelle 1,5-2 vuodeksi, jos töitä ei löytynyt.

Ei enää. Hallituksen toteuttamat 20-25 prosentin leikkaukset pudottavat korvauksen nettona verojen jälkeen matalimmillaan 800-900 euroon kuussa kymmenissä ammateissa. Se lähentelee jo Kelan peruspäivärahaa, joka on verojen jälkeen hiukan vajaat 700 euroa, jos muita tuloja ei vuoden aikana ole.

https://yle.fi/a/74-20208135

Menkää töihin,kaamea työvoimapula joka alalla.

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Moni eroaa liitosta.

Liitot voi toimia vain tietyllä jäsenmäärällä. Kun liitot loppuvat ei ole enää työehtosopimuksia eli ei ole minimipalkkaa, sairaspäiväraa, ei saa rahaa sairaan lapsen hoitamisen ajalta, ei vuorolisiä, ei lomarahoja."

Kassa ja liitto ovat kaksi eri asiaa.

Vierailija
42/48 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Moni eroaa liitosta.

Liitot voi toimia vain tietyllä jäsenmäärällä. Kun liitot loppuvat ei ole enää työehtosopimuksia eli ei ole minimipalkkaa, sairaspäiväraa, ei saa rahaa sairaan lapsen hoitamisen ajalta, ei vuorolisiä, ei lomarahoja."

Kassa ja liitto ovat kaksi eri asiaa.

Niinpä. Kassa ei aja työntekijöiden asiaa, vain liitto. Mutta ei ole kassojakaan, jos liitot loppuvat. Ei ole enää sitten koko ansiosidonnaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kassa ei neuvottele palkankorotuksista vaan liitto.

Vierailija
44/48 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.

Ja vuokra-asunnossa ruokakunnan tulot ja omaisuus vaikuttavat asumistukeen.

www.kela.fi/miten-tulot-ja-menot-vaikuttavat

Vierailija
45/48 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo en tiedä mitä tehtäisiin jos vaikka puolisolta loppuisi työt, itse olen opiskelija enkä usko että saisin kovin helposti nyt töitä alaltani. Asumisen kulut on 900e/kk, asunto ei mene kaupaksi millään, hintaa on laskettu ja laskettu mutta ei tule edes törkeitä tarjouksia kun täällä on niin paljon tarjontaa. Omistusasuntoon ei saisi tukea joten meilläpä ei montaa penniä jäisi elämiseen. Molempien pitäisi lopettaa lääkitykset, mulla menisi toimintakyky ilman lääkkeitä noin kolmessa kuukaudessa, sitten olisinkin sairaalassa jo.. Pitää siis toivoa ettei puolisolta lopu ne työt. 

Se mitä voidaan nyt tehdä on, ettei käydä ulkona syömässä, ei kampaajalla, ei missään viihteellä, ei osteta uusia vaatteita, käytetään vanhat laitteet aivan loppuun jne.. ja säästetään, että jos pahin käy niin on sitten muutamaksi kuukaudeksi rahat lääkkeisiin.  Ikävä kyllä varsinkin meidän kaltaisille tämä tilanne on vaikea, joilla on joku sairaus mitä täytyy hoitaa isolla rahalla.. 900e/kk voi riittää jos on vuokra ja ruokakuluja, mutta jos on esim, kuten meillä noin 300e/kk terveyskuluja niin eipä riitäkään.  

Vierailija
46/48 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä Kokoomus haluaa. Että erotaan liitosta...koko juttu on suunniteltu näin sen vuoksi. Eivät he välitä vaikka Suomi näivettyy. 

Vierailija
47/48 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo en tiedä mitä tehtäisiin jos vaikka puolisolta loppuisi työt, itse olen opiskelija enkä usko että saisin kovin helposti nyt töitä alaltani. Asumisen kulut on 900e/kk, asunto ei mene kaupaksi millään, hintaa on laskettu ja laskettu mutta ei tule edes törkeitä tarjouksia kun täällä on niin paljon tarjontaa. Omistusasuntoon ei saisi tukea joten meilläpä ei montaa penniä jäisi elämiseen. Molempien pitäisi lopettaa lääkitykset, mulla menisi toimintakyky ilman lääkkeitä noin kolmessa kuukaudessa, sitten olisinkin sairaalassa jo.. Pitää siis toivoa ettei puolisolta lopu ne työt. 

Se mitä voidaan nyt tehdä on, ettei käydä ulkona syömässä, ei kampaajalla, ei missään viihteellä, ei osteta uusia vaatteita, käytetään vanhat laitteet aivan loppuun jne.. ja säästetään, että jos pahin käy niin on sitten muutamaksi kuukaudeksi rahat lääkkeisiin.  Ikävä kyllä varsinkin meidän kaltaisille tämä tilanne on vaikea,

Mitä tarkoittaa "omistusasuntoon ei saisi tukea"? Mistä tuesta puhut?

Vierailija
48/48 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla Wahlroos ja Purra vouhottaa, että työttömänä olo on liian palkitsevaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kuusi