"Kela: Opiskelija ei voi saada toimeentulotukea, jos ei hae opintolainaa". Anteeks, mutta mikä uutinen tää ees on?
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011797789.html
"Aiemmin Kela on voinut harkita tapauskohtaisesti myöntääkö se toimeentulotukea opiskelijalle, joka ei ole hakenut opintolainaa."
No enpä ole tapauskohtaisesta harkinnasta ennenkään kuullut. Vaan aina on ollut sekä Kelan että aikaisemmin oli sossun linja se, että opintolaina piti käyttää ennen toimeentulotukea.
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Pakkolaina joka jätetään KELAn maksettavaksi, niin minäkin tein.
Se on kans yksi asia mikä on vähän ikävää, että kun kovasti on haluttu korostaa ja alleviivsta, kuinka opintolaina on valtion takaamaa. Se on toki hieno juttu; monessa muussa maassa laina voi kaatua läheisten maksetravaksi.
Mutta, mutta. Samalla usein unohdetaan selkeästi mainita, että kyllä se valtiokin haluaa periä ja saada maksamansa lainan takaisin korkoineen.
Ja se, että saisi koko lainan kokonaan anteeksi om hyvin poikkeuksellista ja sitä ennen oman talouden tulee pääsääntöisesti olla todella heikolla pohjalla pidemmän aikaa.
Pätkätöihin tuomittu maisteri
Juu ottaa sen ekan opintolainan ja törsää pois, mutta heti seuraava erä pitää käyttää edellisen maksamiseen, jolloin lainat on nostettu ja saa ttt, mutta velka ei paisu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpsis. Se on varmaan niin, että aiemmin opiskelija on saanut toimeentulotukea jos ei ole saanut myönteistä opintolainapäätöstä pankilta, mutta nykyään ei saa toimeentelutukea jos ei saa opintolainaakaan. Sitten pitää mennä töihin, mutta töitäkään ei saa vaikka kuinka haluais. Sitten pitää ilmoittautua työttömåksi, mutta työttömäksi ei voi ilmoittautua jos on opiskelija.
Kaikkia ei ole velvoitettu edes hakemaan opintolainaa vaikka olisi sitä voinut saadakin, koska velkaantumista on pidetty joissain tilanteissa kohtuuttomana.
Joo, ei ole pakko hakea opintolainaa, mutta silloin tekee sitten itse valinnan, että asuu jossain kämäsessä solussa, kumppanin kanssa yhdessä tai vanhemmilla mikäli mahdollista. Jos opinnot kestää monta vuotta niin voi miettiä kestääkö pää niin huonoa as
Näissä tilanteissa on voinut siis saada toimeentulotukea ilman lainanottovelvoitetta.
Vierailija kirjoitti:
Kummallista. Ainahan opintolaina ja opintotuki on olleet ne opiskelijan tuet. Toimeentulotuki on viimesijainen luuserien hyysäys, jos ei mikään onnistu. Siitä voisi kokonaan luopua, luonto korjaisi.
Itse olin opiskelijana osa-aikatyösså, mutta työnantaja päätti laittomasti olla antamatra työvuoroja eli työnantaja ei noudattanut työsopimusta. Tämän takia rahaa ei riittänyt ja olisin ollut oikeutettu toimeentulotukeen. Minä sen sijaan otin pikavippejä elämiseen kun en saanut minulle kuuluvia työvuoroja ja nyt olenkin sitten vielä 20 vuden jälkeen ulosotossa ja moni työpaikka ei ole mahdollinen kun niissä vaaditaan puhtaita luottotietoja. Opiskelin myös sellaista alaa, jossa tarvitaan usein luottotietoja.
Jos tämä on sinun mielestä luuseriutta js laiskuutta, että työnantaja jättää antamatta sovittuja työvuoroja niin hyvä on. Minun mielestä se on kiusantekoa, sabotaasia ja syrjintää eikä syy ole minun vaan työnantajan tai pikemminkin sen, joka on käskenyt työnantajan toimia näin, kenties joku poliitikko on käskenyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millåhän sitå elää ja maksaa asumisensa nuori yliopisto-opiskelija jolla ei syystä tai toisesta opinnot oikein etene, saanut toimeentulotukea, ei opintolainaa haettuna/nostettuna. Niin ja opintotukikkn viety pois.
Jos opinnut ei etene, niin yliopisto ei ehkä ole oikea paikka hänelle. Opintotuki edellyttää, että niitä opintoja tekee.
Pitää ottaa opintolainaa ja tehdä nykyisiä opintoja tai vaihtaa koulua. Voi myös yrittää hankkia osa-aikatöitä.
Pitäisi ottaa vastuuta omasta elämästä ja tekemisestä, eikä vain jättäytyä makaamaan. Ei tämä elämä kovin helppoa muillekaan ole, mutta sinnikkyys palkitaan.
Minun ymmärtääkseni opintojen etenemistä hidastaa se täälläkin ehdotettu työssäkäynti tai sairaus, vamma tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millåhän sitå elää ja maksaa asumisensa nuori yliopisto-opiskelija jolla ei syystä tai toisesta opinnot oikein etene, saanut toimeentulotukea, ei opintolainaa haettuna/nostettuna. Niin ja opintotukikkn viety pois.
Jos opinnut ei etene, niin yliopisto ei ehkä ole oikea paikka hänelle. Opintotuki edellyttää, että niitä opintoja tekee.
Pitää ottaa opintolainaa ja tehdä nykyisiä opintoja tai vaihtaa koulua. Voi myös yrittää hankkia osa-aikatöitä.
Pitäisi ottaa vastuuta omasta elämästä ja tekemisestä, eikä vain jättäytyä makaamaan. Ei tämä elämä kovin helppoa muillekaan ole, mutta sinnikkyys palkitaan.
Minun ymmärtääkseni opintojen etenemistä hidastaa se täälläkin ehdotettu työssäkäynti tai sairaus, vamma tms.
Mutta myös moni muu asia. - Vaikka vain se, että vaikka tiettävästi opintoja voi nykyään monella alalla suorittaa joustavammin mm. netti ja verkko ympäristössä niin, ainakin itse muistan, että omana aikanani (ennen nettiaikaa) oli kursseja, jotka oli pakko suorittsa tiettynä aikana ja jos silloin niitä pystynyt suorittmasn, niin seuraava tilaisuus saattoi olla puolenvuoden tai jopa vuoden päästä seuraavan kerran, eikä vaihtoehtoisia suoritustapoja ollut.
Tiedän myös, että osalla saattaa opinnot venyä ihan vain siksi, että ei koe opiskelua mielekkääksi kun tietää, että tutkintoa arvostetaan enempi juhlapuheissa ja töihin saatetaan palkata mieluummin se hyvä tyyppi, jolla on opinnot kesken kuin se, jolla on tutkinto koossa mutta ei esim suhteita, jolla voisi saada "omanalan" paikan, eikänoikein mitään muutakaan kun työnantajilla on vara valita minkäalan korkeakoulutettu koska pelkästään korkeakoulutettuja on ni-in paljon ja heidänmääräänsä halutaan jatkuvasti lisää, eikä kukaan tunnu välittävän siitä, että heille ole paikkoja, joidsa voisivat edes puolet osaamis potentiaalistaan. Ja vielä vähemmän jos haluavat saada muutakin kuin kokemusta ja siten, että joku maksaisi palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa, nuoret ensiksi velkavankeuteen ja sitten työttömäksi. WEF-agenda etenee kokoomuksen ja persujen johdolla. Suomalaiset syövät pian ötököitä ja asuvat kapseleissa.
Nuorten ajaminen velkaisiksi johtaa vain lopulta siihen, että perseilevät loppuelämän. Tulee ihan pirun kalliiksi yhteiskunnalle.
Niin kova huoli omast nuoresta jolla ei opinnot etene eikä opintotukeakaan enää saa, että valvon öisin.
Joo, ei ole pakko hakea opintolainaa, mutta silloin tekee sitten itse valinnan, että asuu jossain kämäsessä solussa, kumppanin kanssa yhdessä tai vanhemmilla mikäli mahdollista. Jos opinnot kestää monta vuotta niin voi miettiä kestääkö pää niin huonoa asumista. Solussa asuminen ei ole mitään luksusta.