Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko struuma aiheuttaa nielemisvaikeuksia vai onko oireet vain psykosomaattisia?

Vierailija
04.02.2026 |

Itsellä on monikyhmystruuma kaulalla ollut jo useita vuosia ja kyhmyt ovat sekä lisääntyneet, että varmaan hieman suurentuneet.

Sanoivat lääkärissä aikanaan, että ei leikata, ellei haittaa.

Esteettisestikin ne ovat jo aika isoja ja näkyviä, mutta ne ei ole haitanneet. Nyt ehkä puolen vuoden sisään olen huomannut jonkinlaista nielemisvaikeutta. Tuntuu, että ruoka pitää välillä tosi pieneksi pureksia, että menee alas. Välillä meinaa jäädä ruoka ns. jumiin ja menen siitä välillä paniikkiin.

Toisaalta oire voi olla kai psykosomaattinenkin? Nyt kun pelkään välillä syömistä, niin sitten ainakin ahdistaa ruuan nielaisu. En tiedä, onko kyse oikeasti siitä, että struuma nyt ihmeemmin painaisi ruokatorvea? 

Kellään kokemuksia?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäriin!

Vierailija
2/6 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli iso kyhmystruuma ja todellakin haittasi nielemistä ja lopulta myös hengitystä. Kannattaa leikkauttaa mahdollisimman pian, koska mitä suurempi struuma sitä isommat riskit leikkauksessa on. Nielemisvaikeus on jo aika hyvä kriteeri leikkauksella. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli iso kyhmystruuma ja todellakin haittasi nielemistä ja lopulta myös hengitystä. Kannattaa leikkauttaa mahdollisimman pian, koska mitä suurempi struuma sitä isommat riskit leikkauksessa on. Nielemisvaikeus on jo aika hyvä kriteeri leikkauksella. 

Lisään, että struuma voi kasvaessa vääntää henki- ja ruokatorvea, siitä oireet. 

Vierailija
4/6 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisään, että struuma voi kasvaessa vääntää henki- ja ruokatorvea, siitä oireet. 

Äidillä oli vuosikausia, alkoi hengästymään tämän tästä ja välillä pyörtyi, lääkäri pisti lähetteen oysiin, siellä pistivät polkemaan kuntopyörää pyörtyi siihen sitten. Sai radiojodi hoitoon lähetteen ja hoidon jälkeen pystyi taas elämään niin kuin ennen, toki tuli kilpirauhasen vajaatoiminta, mutta käy kaupassa pyörtymättä 

Vierailija
5/6 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on monikyhmystruuma joka kasvaa sisäänpäin eli ei näy kaulalla lainkaan, mutta saattaa myöhemmin haitata nielemista. Mene ihmeessä lääkäriin!

Vierailija
6/6 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin oli struuma,noin mandariinin kokoinen.Haittasi nielemistä ja myös nukkumista,koska hapen saanti oli vaikeaa.Kun se leikattiin niin mikä ihana tunne oli kun se oli poissa,se oli uskomatonta!Ja elämänlaatu parani huomattavasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kuusi