Miksi Epstein ja Weinstein lausutaan "-stiin", kun (Leonard) Bernstein lausutaan "-stain"?
Kommentit (18)
Ei sille ole muuta syytä kuin se, että ne ihmiset haluavat, että sukunimi lausutaan noin. Alkuperäinen muoto on -štein tai -štain.
Kyllä se kuuluisi saksalaisperäisenä nimenä lausua "epstain", mutta Jeffrey Epstein itse lausuin sen "epstiin", ja nimen omistaja saa itse päättää miten nimensä haluaa lausuttavan.
Mitenkäs lausutaan senator Bernie Sanders...
Ne on ottaneet englantilaisen lausuntatavan käyttöön. Itse tunsin Braun nimisen perheen, jotka kutsuivat itseään nimellä Broon. Tiesivät kyllä oikean lausuntatavan, mutta asioiden helpottamiseksi sanoivat sen englantilaisittain.
Ingrid Bergmankin lausutaan böögmän.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se kuuluisi saksalaisperäisenä nimenä lausua "epstain", mutta Jeffrey Epstein itse lausuin sen "epstiin", ja nimen omistaja saa itse päättää miten nimensä haluaa lausuttavan.
Orpo, Orpon, Orpolla...
Mutta mun Heikki-nimen jenkit sanovat aina "Haikki"
Lausutaanhan Schwarzkopfin mainoksessakin "svortskof" jostain syystä. Saksalainen firma ja kuuluisi lausua kuten kirjoitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Kiik Ja Naiko Rousböög.
Marin lausutaan Amerikassa "LOSER"
Vierailija kirjoitti:
Usassa voi olla sekä Epstiineja että Epstaineja? Eikä voi tietää varmaksi ennen kuin kuulee miten itse sanoo?
Steinway lausutaan usassa "pianou"
Minua ärsytti valtavasti, kun tv-kokki Anthony Bourdainin sukunimi lausuttiin bourdein eikä ranskalaisittain burdään. Ymmärrän, että hän oli kotoisin New Yorkista ja siksi nimi piti lausua niin kuin se lausuttiin, mutta silti se vaan soti omaa kielikorvaa vastaan. Levätköön rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiik Ja Naiko Rousböög.
Saksassa taas jotakuinkin "Rrrossberg". En osaa kuvailla paremmin. Miten lie ranskaksi?
Monet ajattelevat niiden olevan saksalaisia nimiä, mutta useinhan ne ovat jiddišinkielisiä.
Nykyajan valossa Adolf oli kuin olikin hieno mies.
Jopa vassu haluaisi juutalaisista eroon...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiik Ja Naiko Rousböög.
Saksassa taas jotakuinkin "Rrrossberg". En osaa kuvailla paremmin. Miten lie ranskaksi?
Robää
Bernsteinkin lausutaan amerikkalaisittain -stiin