Te jotka olette tarkanmarkan vartioita ja teette kuukausi budjetteja, millaisia ne ovat?
Onko tyyliin eritelty tulot ja menot? Säästöprosentti? Päivittäistuotteiden hinta-arviot? Säästökohteet? Ruoan määrä ja elintarvikkeiden yhteishinta? Hävikin yhteenlaskettu kustannusmenoerä ja ruoan massa? Korkean verotusasteen omaavat epäterveelliset tuotteet kuten sokeri? Heräteostosten osuus? Välttämättömät elintarvikkeet ja niiden osuus? Palvelut? Liikkuminen ja autoon sisältyvät kustannukset?
Kommentit (10)
Kuukausibudjetointi on vaikeaa jos tulot ja menot ovat epäsäännölliset ja eivät joka kuukausi tapahdu samaan aikaan (esimerkiksi eri etuudet). Tärkeämpää on mielestäni kirjata ne omat tulot ja menot ylös jonkinlaiseen kalenterimaiseen näkymään heti kun niistä tietoa on ja laskea joka päivälle mikä on todellinen tai arvioitu kokonaissaldo.
Rahat riittää 3 viikkoa, sitten tehdään hämärä hommia.
Sellaisia on budjetit että tili on tyhjä juuri sinä päivänä kun palkka tulee.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut tulot ja menot jo 40v kirjattuna. Ensin vihkossa ja yli 30v excelissä. Aloitin kun olimme köyhiä ja jatkan nyt kun tulomme ovat 140 000e brutto vuodessa.
Tiedän n 95% menoistani etukäteen tai osaan arvioida joten mulla on vuoden excelissä jo kaikki.
Meillä on myös säännölliset tulot joten on helppo nähdä jo nyt tulot-menot koko vuodrlle ja viivan alle jää se mitä voidaan säästää, sijoittaa tai tuhlata.
Kerran kuukaudessa tarkistan numerot kun maksan laskut ja päivitän vaikka palkankorotuksen, bonuksen tai veromätkyn/-palautuksen tuloriville.
Hävikki ja heräteostokset?? Niitä ei ole. Ruokaan budjetoidaan kk summa, lomakuukausille isompi, mahdolliset juhlat tai isommat päivällistapaamiset huomioidaan myös kk summassa.
Joo, melkein kuin minulla!
Samoin aloitin omien menojeni ja tulojeni vihkoihin kirjaamisen jo vuonna 1988 kun muutin omilleni.
Varsinaista budjettia eli ennakkoarviota en ole koskaan tehnyt, koska en nähnyt tarpeelliseksi.
90-luvun lopulta lähtien sitten tietokoneelle tallennetut näitä tietoja.
Lisäksi kirjaan kuukausittain omistusteni rahalliset arvot seuraten myös niiden kehitystä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut tulot ja menot jo 40v kirjattuna. Ensin vihkossa ja yli 30v excelissä. Aloitin kun olimme köyhiä ja jatkan nyt kun tulomme ovat 140 000e brutto vuodessa.
Tiedän n 95% menoistani etukäteen tai osaan arvioida joten mulla on vuoden excelissä jo kaikki.
Meillä on myös säännölliset tulot joten on helppo nähdä jo nyt tulot-menot koko vuodrlle ja viivan alle jää se mitä voidaan säästää, sijoittaa tai tuhlata.
Kerran kuukaudessa tarkistan numerot kun maksan laskut ja päivitän vaikka palkankorotuksen, bonuksen tai veromätkyn/-palautuksen tuloriville.
Hävikki ja heräteostokset?? Niitä ei ole. Ruokaan budjetoidaan kk summa, lomakuukausille isompi, mahdolliset juhlat tai isommat päivällistapaamiset huomioidaan myös kk summassa.
Minulla on hyvin samantapainen systeemi, mietin jo hetken olenko itse tämän kirjoittanut:)
Vuodeksi eteenpäin on myös helppo oikealle kuukaudelle laittaa epäsäännölliset menot, esim. kotivakuutus (kerran vuodessa) ja auton vakuutus ja huolto. Tai renkaat, kun tiedän että ne on aika vaihtaa.
Jos haluamme esim. lähteä reissuun, minun ei tarvitse kuin lisätä matka exceliin, niin näen heti miten se vaikuttaa koko vuoden tasolla.
Instassa on paljon budjetoimiseen, säästämiseen ja taloudenhallintaan liittyviä tilejä.
Ihan vaan eilen laskin eläke + palkka - laskut. Tässä kuussa saattaa jäädä satanen säästöön.
Olen pitänyt kirjaa menoistani excelissä viimeiset 30 vuotta. Vaakarivillä on kuukaudet ja pystysarakkeessa tulot ja menot. Tiedän aina, paljonko pitäisi olla säästössä etukäteen, koska kuukausimenot vaihtelevat paljon, kuten vaikkapa auton kulut.
Lisäksi tiedän melko tarkkaan kuukausittain tulevat laskut, kuten vastikkeen, ruuan, sähkön jne.
Samassa taulukossa on palkka ja muut tulot, joista noita menoja vähennetään.
Kun jotain jää säästöön, seuraavaan taulukkoon olen merkinnyt karttuneen omaisuuteni ja siihen liittyvät kulut, kuten asunto- ja sijoituslainat, niiden kuukausierät, vastikkeet, vuokratulot ja indeksirahaston arvonmuutokset.
Kun hain viimeksi sijoituslainaa vuosikymmen sitten, pankkineuvoja oli oikein innoissan taulukostani ja halusi ottaa siitä kopion.