Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eroperheet: lasten elatus kun täysi-ikäistyvät (ja opiskelevat)?

Vierailija
03.02.2026 |

Minkälaisia ratkaisuja eroperheissä on tehty tilanteessa jossa lapset täysi-ikäistyvät mutta suorittavat vielä toisen asteen opintojaan (esim. lukio) ja asuvat kotona, joko vain toisen luona tai molempien vuorotellen? 

Erityisesti kiinnostaa tilanteet joissa vanhempien väliset tuloerot ovat suuret. Pystyykö pienempituloinen osallistumaan mitenkään?

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkkinä siitä että se toinen vanhempi ei kykene osallistumaan mitenkään voin kertoa myös sen että kun minä maksan lapsille viikkorahaa, se lasten toinen vanhempi lainaa niistä omaan käyttöönsä. Olen toistaiseksi antanut tämän olla, kun lapset asuvat vuoroin myös hänen luonaan, mutta jatkossa mun on pakko kai sanoa että ne rahat on tarkoitettu lapsille, ei hänelle. 

Ap

Siis oikeasti. Tuohan on lasten taloudellista hyväksikäyttöä. Maksaako edes takaisin rahoja? Tuskin maksaa, kun ei ole rahaa rai varmaan väittää ettei ole. Kirjoita vielä, että tupakoi, käyttää alkoa ja on uusi perhe perustettuna. 

Sinun pitää puuttua tuohon heti. Lapset kokevat jotenkin velvollisuudeksi lainata. Ei ole heidän tehtävä kuitenkaan. 

Välillä maksaa, välillä ei. Ei tupakoi, tuskin käyttää paljon alkoholiakaan, ei ole uutta perhettä. On hyvä vanhempi monin tavoin, mutta töissä ei ole pystynyt käymään vuosiin joten rahaa ei ole. Ja lapsiahan ei etähuoltajan kohdalla ole koskaan huomioitu missään tukiasioissa joten siksikin olen vapaaehtoisesti maksanut hänelle elatusmaksuja kun on lapsia pitänyt siinä missä minäkin. 

Mutta eihän tämä mullekaan helppoa taloudellisesti ole ollut ja koko ajan vaikeampaa. Siksi kyselen, jos joku olisi jotain viisasta keksinyt. 

Ap

Vierailija
22/27 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä pienempituloinen ei pystyisi osallistumaan?

Miksi pitäisi osallistua?

Ei pidä, saa jos haluaa. Enemmän ihmettelin sitä että ,iksei pystyisi jos on eilen ollut elatusvelvollinen niin mikä muuttui tänään kun lapsi täytti 18v. Mutta selvisihän se jo, ei ollut osallistunut elatusvelvollisenakaan. Eli ap:lla varmaan tilanne jatkuu ennallaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkkinä siitä että se toinen vanhempi ei kykene osallistumaan mitenkään voin kertoa myös sen että kun minä maksan lapsille viikkorahaa, se lasten toinen vanhempi lainaa niistä omaan käyttöönsä. Olen toistaiseksi antanut tämän olla, kun lapset asuvat vuoroin myös hänen luonaan, mutta jatkossa mun on pakko kai sanoa että ne rahat on tarkoitettu lapsille, ei hänelle. 

Ap

Miten tilanne siis muuttuu sinulle hankalammaksi, kun lapset aikuistuvat ja menevät opiskelemaan? Ei monilla ydinperheilläkään ole varaa esim. maksaa aikuisen lapsen vuokraa tai kaikkia menoja? Jos lapset asuvat edelleen teillä vuoroin, niin etkö voi vaan jatkaa kuten ennenkin ja laita rahaa lapsen tilille jos hän tarvitsee ja sinulla on varaa. 

Vierailija
24/27 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Miten tilanne siis muuttuu sinulle hankalammaksi, kun lapset aikuistuvat ja menevät opiskelemaan? Ei monilla ydinperheilläkään ole varaa esim. maksaa aikuisen lapsen vuokraa tai kaikkia menoja? Jos lapset asuvat edelleen teillä vuoroin, niin etkö voi vaan jatkaa kuten ennenkin ja laita rahaa lapsen tilille jos hän tarvitsee ja sinulla on varaa. 

Toisen asteen jälkeinen aika ei minua huolestuta niinkään vaan tämä aika ennen sitä. Kun opiskelevat toisen asteen koulussa (toinen on amiksessa ja toinen lukiossa) ja asuvat kotona. 

Jälkikäteen ajatellen olisi pitänyt jättää nuo maksamani vapaaehtoiset elatusmaksut maksamatta ja laittaa ne rahat säästöön tätä aikaa varten. Mutta se juna meni jo. Nyt vaan pitää yrittää pärjäillä siihen asti että saan lapset omilleen. 

Ap

Vierailija
25/27 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Toisen asteen jälkeinen aika ei minua huolestuta niinkään vaan t

Onko kyse siis siitä, että lapset kuluttavat huomattavasti enemmän kuin ennen, tai että sinun tulosi ovat pienentyneet? Mutta älä tosiaan maksa exälle enää mitään, ja osta lasten tarvikkeet suoraan, älä anna rahana.

Vierailija
26/27 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Onko kyse siis siitä, että lapset kuluttavat huomattavasti enemmän kuin ennen, tai että sinun tulosi ovat pienentyneet? Mutta älä tosiaan maksa exälle enää mitään, ja osta lasten tarvikkeet suoraan, älä anna rahana."

Minun tuloni ovat pienentyneet. Vaikka ansiotyöstä saan edelleen saman palkan, lapsilisät loppui ja elatustuki vanhemmasta. Samalla lasten kulut ovat isoja tai ainakin paineet esim. ajokortin hankkimiseen ovat suuret. ISO huojentava asia on toisen asteen maksuttomuus, ilman sitä olisin kyllä todella pahassa pulassa! 

Ap

Vierailija
27/27 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Onko kyse siis siitä, että lapset kuluttavat huomattavasti enemmän kuin ennen, tai että sinun tulosi ovat pienentyneet? Mutta älä tosiaan maksa exälle enää mitään, ja osta lasten tarvikkeet suoraan, älä anna rahana."

Minun tuloni ovat pienentyneet. Vaikka ansiotyöstä saan edelleen saman palkan, lapsilisät loppui ja elatustuki vanhemmasta. Samalla lasten kulut ovat isoja tai ainakin paineet esim. ajokortin hankkimiseen ovat suuret. ISO huojentava asia on toisen asteen maksuttomuus, ilman sitä olisin kyllä todella pahassa pulassa! 

Ap

Aivan, ymmärrän! Useamman teinin elättäminen yksin on kyllä varmasti rankkaa tässä taloustilanteessa, tsemppiä! Ei kaikilla vain ole varaa maksaa lapsilleen autokoulua tai muutakaan "ekstraa" ja se on ihan OK.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi seitsemän