hormooni?-näpyt huolena??
Vauvalle 1kk alkoi tulla n. 2vko sitten näppyjä naamaan.. ja ne on nyt vaan lisääntynyt. Ikäänkuin akne. Neuvolasta sanoivat että ovat hormooni-näppyjä ja menee ohi muutamassa viikossa.. eipä näytä menevän vaan pahenee vaan. onko näppyihin mitään rasvaa yms.? ja auttaako mikään? Vauva iho hilseili syntyessään ja on ollut kovin kuiva joten pesuja olen koittanut tehdä harvemmin.
Onko muilla ollut näitä näppyjä ja miten on lähtenyt pois??
Kommentit (6)
ainakin kuukauden oli hormoninäppyä, pahimmillaan tosi häijyn näköistä ryhelmälaattaa. Vain pari kertaa panin rasvaa kun iho oli vauhdikkaasti paranemassa ja paikoin kuivui aika lailla.
Hormoninäpyt kuuluvat asiaan juuri tuon ikäisellä. Mutta jos näppyily ei tunnu laantuvan, kannattaa käydä näyttämässä niitä lastenlääkärille tai ihotautilääkärille. Kysymys voi olla myös vaarattomasta ihotulehduksesta, jonka hoitoon tarvitaan mietoa kortisonivoidetta tai antibiootteja.
Meillä kuiva ihottuma ja näppylät asettuivat vasta kun rupesin suihkuttamaan vauvan ihon päivittäin. Fiksu lastenlääkäri kehotti pesemään bakteerit pois että tulehduskierre saadaan kuriin. Siihen asti olin pessyt harvakseltaan ja rasvannut usein - eli varmistanut tulehduspöpöille mahdollisimman mukavat oltavat.
ja aluksi vaan pyyhin kasvoja veteen kastetuilla vanulapuilla. Kun näpyt oikein näyttivät tulehtuneilta pyyhin välillä ihan septidinilläkin ja sitten rasvasin kevyesti perään jos iho näytti kuivuvan. Tyypillinen näppyikä on kai juuri 4-6 vkoa - ajanjakso johon useasti osuvat valitettavasti myös ristiäiset. Itse naureskelinkin että vauvan naama on yhtä finninen ristiäis- ja rippikuvissa. Ei kiva, mutta ei voinut mitään.
Tuota en tullut ajatelleeksikaan eli onko muilla kokemusta auttaisko suihku? vai onko sillä nyt sitten eroa jos naamaa vaan pyyhkisi veteen kastetuilla lapuilla?
Meidän pojalla näpyt oli ihan keltaisia mätänäppyjä, ihan ku ois ollu paha murrosiän akne. Niitä alkoi tulla parin viikon iässä ja se kesti n. 3,5kk asti. Käytin lääkärillä, mutta hän antoi ohjeeksi vain vedellä pesua. Sanoi että ainoa haitta on ulkonäköhaitta, eli ei vaarallisia...
Toisaalta olen kuullut sanottavan että tälläisillä joilla hormoninäpyt on pahat vauvana, niin myös murrosiän akne voi olla todella paha. Voi vaatia kuulemma ihan lääkekuurit. Totta vai ei, sitä en tiedä näin vain kuulin.
Lisäksi olen myös kuullut sanottavan että lapsella voi sitten olla allergioita tai atooppinen iho myöhemmin. Mutta tästäkään en mene varmaksi vannomaan.
Imetetyille vauvoille tulee hormoninäppyjä juuri 5-6 viikon ikäisenä. Muutaman viikon niitä on ja sitten häviävät itsestään. Ei tarvitse hoitaa miteenkään.